Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:10

Helder. Dank je.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:19

dat kan toch helemaal niet dat het droog staat als de motor uit is.
er gaan toch altijd water door het filter?
maak eens een foto van je eigen filter?

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:23

ellepel schreef:
ik lees dat lichtoogje niet met grotere vissen kan?
en ze moeten lagere temperatuur ?
ik zou het bij de lichtoogjes houden denk ik :j


Thx... als ze het volgende week nog steeds goed doen en niet meer ziek worden haal ik weer bij. Honingoerami kan van 20 tot 26 graden, blauwoogjes van 22 tot 26. Mijn bak staat op 24 momenteel. Ik heb ze al eerder samen gehad, volgens mij kunnen blauwoogjes niet met drukke of agressieve vissen...

@geryon snap ik helemaal :o superleuk babygarnaaltjes, heb je er al een paar kunnen zien? En succes met het halen van je crystal reds:)

@rianne net wat je mooi vind... alleen voor beweging zou je ook een heel klein stromingspompje kunnen overwegen. Als je die bubbeltjes leuk vind kan je een bruissteentje doen.

Hi @coconut, leuk aquarium zeg! Zoiezo niet iedere maand je filter vervangen, dat is echt onzin. Eigenlijk wat J0anieke zegt ;). Meestal is blauw grof en wit fijner en heb je idd eerst blauw (bovenaan), dan wit, dan de rest. Wit kan je evt ook vervangen door filterwatten maar vaak worden de filtersponsjes ook los verkocht. Ik heb zelf echt een gruwelijke hekel aan die ingekapselde pompjes in zo'n bak, ik zou die plastic kolom eruit slopen ;).

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:08

Ik ga lekker het oude filter terug hangen :) dit filter lijkt niet helemaal lekker te werken en maakt ook veel lawaai :=

Miskoop dus die nieuwe filters, achja :+

J0anieke

Berichten: 4892
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:51

ellepel schreef:
dat kan toch helemaal niet dat het droog staat als de motor uit is.
er gaan toch altijd water door het filter?
maak eens een foto van je eigen filter?

Ik had een filmpje opgezocht op YouTube. Echt meest rare filter ooit..

Afbeelding
https://youtu.be/a9ru_-l0eSo

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:06

Ja, die is het inderdaad! Gelukkig wat geleerd door dit topic! Bedankt allemaal!

Iemand nog leuke tips om m'n bestand aan te vullen met vissen? :D

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:15

Zo, beter! Ik krijg het oude filter er niet verder uit gesloopt :') , maar dit is prima zo! Hij werkt iig niet meer.

Bedankt voor alle tips, heel fijn :DAfbeelding

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:21

jeej wat raar zeg,maar op zich staat je filter natuurlijk nooit uit toch.
vind het wel een mooie bak.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:26

Ja,best wel,maar gelukkig wat geleerd hier! Het filter van het aquarium maakt ook echt een enorme herrie.

Ik ben ook dolblij met de bak! :D

J0anieke

Berichten: 4892
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:28

Ik heb zojuist weer een visje gevonden die al een tijdje op mijn lijstje stond: de sparkling gourami (dwerg knorgoerami). <3 Heb er nu 3 gehaald, meer hadden ze helaas niet..

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:41

ik heb ze even op internet opgezocht ,ze zijn wel leuk.
grappig ook van het geluid wat ze maken.

ben vanmorgen langs de aquarium zaak geweest en nog eens gevraagd naar de apistogramma vrouw die ik graag hebben wil.
hoorde nou gisteren van iemand dat die er had besteld en meteen kon ophalen, dus dan vind ik 5 weken wachten wel een beetje lang.
hoop dat het een beetje helpt want ik word ongeduldig.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:48

Coconut schreef:
Ja, die is het inderdaad! Gelukkig wat geleerd door dit topic! Bedankt allemaal!

Iemand nog leuke tips om m'n bestand aan te vullen met vissen? :D


Ik denk dat jouw aquarium dan 50 liter is met afmetingen 45.5 x 29.5 x 45.5 cm, als ik je aquarium google?
En dan heb je 2 luipaard danios en 2 chinese danios, las ik.

Dan zou ik, qua bioload, niet meer vissen erin zetten, denk ik.
Danios doen het over het algemeen ook beter in een lang aquarium (minstens 60 cm, en liever richting 90 cm), omdat ze graag sprintjes trekken :)

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:44

Dat klopt inderdaad! :)

Jeetje, ook daarin dus verkeerd voorgelicht.... Ik heb advies gevraagd bij een hele grote dierenwinkel in Ede, waar ze heel veel vissen verkopen. Daar heb ik ze gekocht. De medewerkers van de dierenwinkel hier in de buurt hebben er namelijk ècht geen verstand van...

Het gekregen advies klopt dus niet, wat al veel vaker gezegd wordt over dierenwinkels. Zó jammer!

Kan ik beter een ander huisje voor ze zoeken of gewoon zo laten? Ik heb ze al ruim 4 jaar.

J0anieke

Berichten: 4892
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:55

Pfff ik baal. Waarschijnlijk de visjes toch te snel (of misschien juist te langzaam?) aan het aquarium toegevoegd. Er ligt er nu eentje stijf stil op de bodem, hij ademt nog wel... Heb al een extra oxidator toegevoegd en wat snelgroeiende plantjes en CO2 installatie heb ik er even uitgehaald...

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:43

Coconut schreef:
Dat klopt inderdaad! :)

Jeetje, ook daarin dus verkeerd voorgelicht.... Ik heb advies gevraagd bij een hele grote dierenwinkel in Ede, waar ze heel veel vissen verkopen. Daar heb ik ze gekocht. De medewerkers van de dierenwinkel hier in de buurt hebben er namelijk ècht geen verstand van...

Het gekregen advies klopt dus niet, wat al veel vaker gezegd wordt over dierenwinkels. Zó jammer!

Kan ik beter een ander huisje voor ze zoeken of gewoon zo laten? Ik heb ze al ruim 4 jaar.


Als je ze al 4 jaar hebt en het gaat goed, dan zal ik het gewoon zo laten :) Tenzij je graag andere vissen wilt die misschien wat beter passen, maar in ieder geval niks extras toevoegen meer (opzich, garnalen zou kunnen, maar kans dat de danios ze opeten :+ )

En tja, het kan wel, deze vissen in dit aquarium, maar het is niet ideaal voor ze. Bij de Zooenzo in Ede (ik neem aan dat je ze daar vandaan hebt?) hebben ze er op zich wel verstand van, maar nog steeds blijft het doel van een aquariumzaak om te verkopen.
Als een klant zegt: "Ik wil die vissen heel graag, en dit is mijn aquarium" en het is een 'kan-net-wel-kan-net-niet' situatie (zoals bij jou), dan zullen ze zeggen "Natuurlijk! Neem vooral mee!"
Ik denk dat als je een Oscar had willen kopen, dat ze dan wel hadden gezegd "Hmmn, dat raden we niet aan".
Ze zijn ook wel continu aan het verbeteren, ik hoorde ze toevallig laatst met een andere klant praten die een product wilde hebben, maar die hebben ze uit het assortiment gegooid, omdat het ook negatieve effecten op vissen kon hebben (ik herinner me zo niet wat het was).

Ik heb er zelf altijd de voorkeur voor om mijn gewenste vissen eerst goed uit te zoeken op internet (https://www.seriouslyfish.com is een fijne, informatieve site) om te kijken of passen bij wat ik wil en of ik ze kan bieden wat ze nodig hebben.
En dan pas in de winkel te kijken :j


J0anieke schreef:
Pfff ik baal. Waarschijnlijk de visjes toch te snel (of misschien juist te langzaam?) aan het aquarium toegevoegd. Er ligt er nu eentje stijf stil op de bodem, hij ademt nog wel... Heb al een extra oxidator toegevoegd en wat snelgroeiende plantjes en CO2 installatie heb ik er even uitgehaald...


Oh, balen! :( Hopelijk redden ze het! Hoelang heb je ze laten acclimatiseren dan? Alleen temperatuur laten wennen of ook overdruppelen?

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:44

J0anieke schreef:
Ik heb zojuist weer een visje gevonden die al een tijdje op mijn lijstje stond: de sparkling gourami (dwerg knorgoerami). <3 Heb er nu 3 gehaald, meer hadden ze helaas niet..


Oh die wil ik ook graag! Maar dat zal dan in n kleiner speciaal aquarium worden denk ik.. zo mooi <3

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:49

Onee wat poedersuiker joanieke!! Hoe heb je ze laten wennen?
Ik heb blijkbaar echt geluk gehad tot nu toe steeds, als ik lees over de vele problemen die mensen (met vaak mee kennis) hebben. Hopelijk overleven ze het!! Hele mooie vissen zijn het.


En inderdaad mooie bak die met die gekke filter!

J0anieke

Berichten: 4892
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:49

Ze hebben 2 uur in t zakje gelegen, maar denk te weinig water toegevoegd of CO2 vergiftiging icm stress. Hij ging meteen boven de CO2 outlet hangen toen die erin zat..
Maar hij zwemt weer! Hangt nu aan het oppervlak, maar daar ben ik blij mee want ze happen natuurlijk ook lucht van boven...

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:52

nps schreef:
ellepel schreef:
ik lees dat lichtoogje niet met grotere vissen kan?
en ze moeten lagere temperatuur ?
ik zou het bij de lichtoogjes houden denk ik :j


Thx... als ze het volgende week nog steeds goed doen en niet meer ziek worden haal ik weer bij. Honingoerami kan van 20 tot 26 graden, blauwoogjes van 22 tot 26. Mijn bak staat op 24 momenteel. Ik heb ze al eerder samen gehad, volgens mij kunnen blauwoogjes niet met drukke of agressieve vissen...

@geryon snap ik helemaal :o superleuk babygarnaaltjes, heb je er al een paar kunnen zien? En succes met het halen van je crystal reds:)

@rianne net wat je mooi vind... alleen voor beweging zou je ook een heel klein stromingspompje kunnen overwegen. Als je die bubbeltjes leuk vind kan je een bruissteentje doen.

Hi @coconut, leuk aquarium zeg! Zoiezo niet iedere maand je filter vervangen, dat is echt onzin. Eigenlijk wat J0anieke zegt ;). Meestal is blauw grof en wit fijner en heb je idd eerst blauw (bovenaan), dan wit, dan de rest. Wit kan je evt ook vervangen door filterwatten maar vaak worden de filtersponsjes ook los verkocht. Ik heb zelf echt een gruwelijke hekel aan die ingekapselde pompjes in zo'n bak, ik zou die plastic kolom eruit slopen ;).


Ja ik heb een aantal baby's gezien! Twee verschillende grote's dus van verschillende mama's :P

De planten op jouw foto zijn mooi dicht zeg! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :P dicht op elkaar gezet of zijn ze zo gegroeid?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:55

J0anieke schreef:
Ze hebben 2 uur in t zakje gelegen, maar denk te weinig water toegevoegd of CO2 vergiftiging icm stress. Hij ging meteen boven de CO2 outlet hangen toen die erin zat..
Maar hij zwemt weer! Hangt nu aan het oppervlak, maar daar ben ik blij mee want ze happen natuurlijk ook lucht van boven...


Ahhh gelukkig. Ze zouden het toch wel 2 uur uit moeten houden in het zakje zonder extra water? Nja gelukkig doet ie het weer!

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:56

We hebben in onze tuin een heel klein vijvertje, nu nog zonder vis. Vorig jaar hebben we er vijf jonge koi in gehad, die nu in de grote vijver zitten.
Vijvertje ligt in de schaduw.

Ik wil er kleine visjes in doen. Wat kan er in? Ik zie de Goudelrits als kanshebber, maar weet niet of deze met weinig zon af kan.
oh en zo af en toe hebben we ook kikkers op bezoek, dus zou ook daarmee moeten kunnen.

J0anieke

Berichten: 4892
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:00

ChristaMoor schreef:
We hebben in onze tuin een heel klein vijvertje, nu nog zonder vis. Vorig jaar hebben we er vijf jonge koi in gehad, die nu in de grote vijver zitten.
Vijvertje ligt in de schaduw.

Ik wil er kleine visjes in doen. Wat kan er in? Ik zie de Goudelrits als kanshebber, maar weet niet of deze met weinig zon af kan.
oh en zo af en toe hebben we ook kikkers op bezoek, dus zou ook daarmee moeten kunnen.

Guppen kunnen, platys en mollies denk ik ook wel, en ik las dat Chinese danio ook konden, maar ik weet niet meer of ik dat las op een Nederlandse of buitenlandse site..

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:04

t moet wel in de winter buiten kunnen blijven. Guppen en platy's vallen dan echt af.

J0anieke

Berichten: 4892
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:11

Een collega van mij die kweekt met guppen (echt dure stammen) heeft een hele groep buiten in een ton en hij zegt dat t prima gaat. Aan de andere kant voert hij z'n miskweek aan piranha's, dus misschien gaat t wel minder goed dan hij beweert bedenk ik me nu.. :')

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:18

Ach, wat sneu van je vis, joanieke! Hopelijk knapt hij snel op!

Inderdaad, de vorige bak met de danio's kwam hij zoo &zo vandaan. Fijn dat ze hun kennis steeds meer uitbreiden! :)

Mijn planten groeien echt enorm! Ik kan er elke maand zeker zoveel uithalen/snoeien :') dus mocht iemand een keer iets willen ;) ben van Apeldoorn.