Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:44

Hier vandaag het osmoseapparaat geïnstalleerd. En heb gelijk the full experience gehad, eerste ton over laten lopen omdat het toch sneller ging dan ik had ingeschat :+ :+

Maar de eerste 70 à 80 liter is klaar :D

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:30

Hoi hoi hoi!
Ik kom graag mee lezen en tateren :+
Wij hebben sinds enkele jaren een zoetwateraquarium (bak is 90 x 90 x 70 hoog ongeveer) (afin, het "aquariumgedeelte", staat op de installatie zeg maar).
Daar zitten discussen in, sikkeltetra's, doktersvisjes, nog één kardinaalstetra en ancystrussen.
Probleem bij ons zijn de planten, die overleven het dus nooit.

Tips, suggesties, ...

In de winkel geven ze ons altijd planten mee die "tegen de warmte" kunnen maar dat blijkt dan niet helemaal zo te zijn. Sigh. Help.

Ik probeer straks wat foto's te maken maar momenteel is ie dus erg kaal en saai!

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:59

Heb je niet gewoon dat de vissen er aan eten?
Ancistrus kan sommige planten ook best wel wat aanvreten.

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:41

Da's een mogelijkheid - ik zie ze er niet aan eten maar ik zit hier geen 24/7 naast natuurlijk.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:16

Welkom Memuska!

Vervelend dat je planten de hele tijd dood gaan. Heb je nog wat meer informatie over je aquarium? Wat voor een bodem je hebt, heb je plantenvoeding gegeven, heb je sterke verlichting of juist niet, en welke planten heb je al geprobeerd?
Dan kunnen wij ook gerichter advies geven over wat er bij je zou kunnen passen :j

Ennnnnn ik heb witte stipje op enkele brigittae gezien... Dus behandeling tegen witte stip maar opgestart :\
Verder doet alles het super, de brigittae doen het goed, de dario dario eten goed en zijn leuk actief (en niet schuw!), de hara jerdoni zie je niet tot je om 11 uur savond even met een zaklampje gaat spieken, dan zitten ze mooi voor in de tank.
En de planten groeien ook door, hallelujah.

Dag 0
Afbeelding

Week 1
Afbeelding

Week 2
Afbeelding

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:31

Ik zal vertellen wat ik nog weet hé :+

Onze bak staat nu dik 3 jaar.
Qua bodem is er eerst een laag voedingsbodem (ik vind de juiste naam / merk niet meteen) in gegaan en dan van die kleine kiezeltjes.
Ik heb verschillende soorten voeding meegekregen (3 vloeibare van Vitamix geloof ik en dan tabletjes van Dennerle).
Qua planten hebben we al heel veel gehad. De laatste bestelling was dit zie ik in de mail:


Kienhout met Microsorum pteropus/ javavaren 33 (40cm)
Microsorum pteropus/Javavaren op Lavasteen
Bacopa monnieri
Bacopa australis
Microsorum pteropus Mini
Bacopa Compact

Ik ben echt geen kenner hoor :+ Ik luister maar naar wat ze in de winkel zeggen maar dat klopt blijkbaar niet altijd...

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:51

Ow ja botia's zitten er ook in! 3 dwergbotia's en 2 clownbotia's!

J0anieke

Berichten: 4895
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:12

Kun je niet wat water naar mij brengen Marlies? Ik moet ook nog zo'n apparaat kopen... :+

Ziet er goed uit Melyoramel! :D

Ik was bang dat de gouramis zich alleen maar gingen verstoppen, maar gelukkig voelen ze zich op hun gemak. <3 kan niet wachten tot de shallow klaar is en ze daar in kunnen...
Afbeelding

mariettek

Berichten: 1697
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:43

Memuska schreef:
Hoi hoi hoi!
Ik kom graag mee lezen en tateren :+
Wij hebben sinds enkele jaren een zoetwateraquarium (bak is 90 x 90 x 70 hoog ongeveer) (afin, het "aquariumgedeelte", staat op de installatie zeg maar).
Daar zitten discussen in, sikkeltetra's, doktersvisjes, nog één kardinaalstetra en ancystrussen.
Probleem bij ons zijn de planten, die overleven het dus nooit.

Tips, suggesties, ...

In de winkel geven ze ons altijd planten mee die "tegen de warmte" kunnen maar dat blijkt dan niet helemaal zo te zijn. Sigh. Help.

Ik probeer straks wat foto's te maken maar momenteel is ie dus erg kaal en saai!


Heb je een foto van de bak? #nieuwsgierig

Wat is het probleem met de planten? Groeien ze niet of verslijmen ze?

Hoeveel licht staat erboven? Ik heb begrepen dat er bij hoge aquaria (en 70 cm is mooi hoog) ook echt sterkere verlichting boven moet.

Voeg je daarnaast ook co2 toe?

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:44

@meloryamel..dat gat goed..ben wel heel benieuwd hoeveel verdamping je gaat hebben of dat dat mee valt

Knorgouramis <3 die wil ik ook Alleen ze zijn hier in de buurt slecht verkrijgbaar

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:54

mariettek schreef:
Heb je een foto van de bak? #nieuwsgierig

Wat is het probleem met de planten? Groeien ze niet of verslijmen ze?

Hoeveel licht staat erboven? Ik heb begrepen dat er bij hoge aquaria (en 70 cm is mooi hoog) ook echt sterkere verlichting boven moet.

Voeg je daarnaast ook co2 toe?


Ik zal er eens maken morgen!!!
De planten sterven gewoon.
Ik heb van die automatische LED-lampen die automatisch feller en minder fel gaan, zo witte en rode en blauwe. De aquarium-bouwer heeft deze afgesteld omdat het voor zo'n hoge bak idd meer moet zijn. Vandaar ook die LED, dat raadden ze mij aan (leek hé...).
CO2 zit er ook bij tussen ja! Met zo'n fles die ik om de vijf voet moet vervangen, weet niet of dat normaal is.

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:59

Paar oude foto's :+

Bak nog zonder vis

Afbeelding

Afbeelding

En met ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:18

ja ik heb op net werk een bakje met voedingsbodem en daar wil ook de helft van de planten niet.
kijk eens voor wat cryptocoryne soorten,die doen het vaak wel. :j

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:25

Memuska, gaaf zo’n kubus!
Qua planten, had je al eens gekeken op de website van DiscusZolder? Die hebben volgens mij ook een sectie over geschikte planten voor bij discussen (en dus hogere temperatuur).

Vanuit het er over lezen weet ik wel dat je met flink licht en CO2 ook wel echt geschikte plantenvoeding moet toevoegen. Afhankelijk van de soort planten deels in de bodem en voor de epifyten juist in het water. Gemiddeld zijn “rode planten” wel echt lastiger dan de groene. En die grassen hebben doorgaans ook echt veel licht nodig.

Hoe fel het op het oog is zegt overigens nog niet zoveel hoeveel lumen er daadwerkelijk bij de planten komt.

Melyoramel, wat balen van de witte stip zeg! Mag ik vragen welke medicatie jij daar nu voor gebruikt? Wel gaaf hoe je bak zich ontwikkeld!

J0anieke, hahaha! Moet zeggen dat die van OsmoPure wel goed bevalt, wel met boosterpomp. Zonder doet hij er echt aanzienlijk langer over én heb je veel meer afvalwater (plus dat de kwaliteit van je osmosewater ook minder is). Vind ik de meerprijs dus wel echt waard. Wij hebben nu een complete set gekocht voor €125 uit mijn hoofd. Een stuk betaalbaarder dan de meer "professionele modellen". En hey, nu ben ik zelfs al voorbereid als ik op termijn wel ook eens wil wagen aan Caradina garnalen :+

Leuk dat de gouramis zich ook al wel echt wat meer laten zien!

--

Hier vandaag de eerste grotere waterwissel gedaan in de Juwel. Ruim 200 liter water gewisseld voor osmose-water (lang leve opvoerpompen voor waterwissels :+ ) en even de tijd genomen om uit te puzzelen hoe ik het straks met de kogelvissen wil gaan doen. Nog aantal wetenschappelijke publicaties over de regio (Congo) naast wat kweekverslagen gelegd en met 50/50 (osmose/kraanwater) kom ik op vrij ok waarden die dicht liggen bij waar anderen er mee hebben gekweekt en houdt ik nog wat ruimte in mijn kH/gH om de μS (geleidbaarheid) verder naar beneden te brengen om een kweekpoging te stimuleren ter zijner tijd.

Verder telefoontje gehad van de LFS waar we ze gaan kopen dat ze in elk geval aankomende week nog in quarantaine blijven bij het importbedrijf en maandag krijgen we weer een update. Vind het stiekem wel prettig dat me dat even nog wat extra tijd geeft om de laatste afstellingen te doen.

De garnalen zijn ook al gereserveerd, neem er straks 50 over van een hobbyist uit de regio, mix van verschillende gradatie Blue Dream. De mooiste zoek ik dan uit voor in de garnalenbak. De "minder mooie" gaan in de grote Congo bak. Afgesproken dat ik sowieso aankomend weekend nog even afwacht om te zien of er niet alsnog een nitrietpiek in het grote aquarium komt na de verhuizing (dan zit hij op drie weken). Vooralsnog zijn de waterwaarden nog steeds goed (geen ammonium, geen nitriet), maar liever het zekere voor het onzekere.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:34

@Memuska - de planten die je had zouden het wel moeten kunnen in je bak, maar soms werkt het gewoon niet mee.
Ik zou ook voor Cryptocorynes kijken!

@Marisje - Ik denk dat het zo'n 2 liter per week verdampt? Wat ook wel in mijn 85 liter afgedekte gebeurt, dus volgens mij is het niet ontzettend veel. Scheelt ook wel dat dit aquarium op 21 graden staat ingesteld, dus het water is niet ontzettend veel warmer dan de kamertemperatuur.

@Marlies - Ja, de witte stip is balen... Ik gebruik nu HS Aqua Ichtocell, zag ik online veel aangeraden worden. Kuurtje van 7 dagen te doen. Hoop echt dat het niet spreidt en dat ik er zo vanaf kom.

Een van de haras kwam voor de verandering ook eens overdag uit de verstopplekjes <3

Afbeelding

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:48

ellepel schreef:
ja ik heb op net werk een bakje met voedingsbodem en daar wil ook de helft van de planten niet.
kijk eens voor wat cryptocoryne soorten,die doen het vaak wel. :j


Ik ga googelen! Merci!

MarliesR schreef:
Memuska, gaaf zo’n kubus!
Qua planten, had je al eens gekeken op de website van DiscusZolder? Die hebben volgens mij ook een sectie over geschikte planten voor bij discussen (en dus hogere temperatuur).

Vanuit het er over lezen weet ik wel dat je met flink licht en CO2 ook wel echt geschikte plantenvoeding moet toevoegen. Afhankelijk van de soort planten deels in de bodem en voor de epifyten juist in het water. Gemiddeld zijn “rode planten” wel echt lastiger dan de groene. En die grassen hebben doorgaans ook echt veel licht nodig.

Hoe fel het op het oog is zegt overigens nog niet zoveel hoeveel lumen er daadwerkelijk bij de planten komt.


Dankjewel voor de site, die kende ik nog niet. Eens uitspitten!
Het licht heb ik teruggevonden: er zitten 4 LED-lampen in van 36W die 120 lumen/W geven (aldus offerte leverancier hé). Ze staan dus zo afgesteld dat ze harder en zachter gaan wel.
Die rode planten had ik idd nogal gehoord. Maar ik vond ze zo mooi hé :+
Grassen waren idd snel gesneuveld, had mij ook horen vertellen dat die niet zo goed tegen warmte kunnen?

Melyoramel schreef:
@Memuska - de planten die je had zouden het wel moeten kunnen in je bak, maar soms werkt het gewoon niet mee.
Ik zou ook voor Cryptocorynes kijken!


Ik heb ook niet zo'n groene vingers helaas...

Vinden jullie dat ik veel / weinig / net genoeg visjes heb voor mijn bak?

Ik wil nog van die kleintjes bij maar mss is dat overdaad? En welk kunnen er dan nog bij?
Hoh wat is paarden houden makkelijk in vergelijking hiermee seg ;-)

Hoe vaak verversen jullie water?
Ik doe nu 10% 1 keer per week, maar is dat ok? De waardes zijn goed (ik meet 1 keer per week) en 't water is helder maar zijn dat voldoende indicaties?

Sorry voor mijn domme vragen :+

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:25

Mooi zo'n kubus. Mogelijk kan je een klein stukje van de bodem zo'n 10 cm ophogen met een bak, om zo je bodem dichter bij je verlichting te brengen. Beetje creatief denken wat je ervoor kunt gebruiken, liefst zonder weekmakers. Dan zie je snel genoeg of het aan de verlichting ligt, of aan de temperatuur.

Melyoramel, wat een verschil al, hij wordt echt mooi

Ondertussen bij de Diebo geweest. De xxl kardinalen die ze daar hadden, waren hapklare brokken voor de maanvissen, dus maar niet meegenomen. Ze hadden ook zwarte tetra's, daar een schooltje van 15 van meegenomen. Prachtige vissen ook; en niet één opgegeten :)

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:28

Oh da's een goed idee!!!

Zijn maanvissen zo'n kannibalen?
Zwarte tetra's zijn erg mooi!!!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:00

Melyoramel schreef:
Welkom Memuska!

Vervelend dat je planten de hele tijd dood gaan. Heb je nog wat meer informatie over je aquarium? Wat voor een bodem je hebt, heb je plantenvoeding gegeven, heb je sterke verlichting of juist niet, en welke planten heb je al geprobeerd?
Dan kunnen wij ook gerichter advies geven over wat er bij je zou kunnen passen :j

Ennnnnn ik heb witte stipje op enkele brigittae gezien... Dus behandeling tegen witte stip maar opgestart :
Verder doet alles het super, de brigittae doen het goed, de dario dario eten goed en zijn leuk actief (en niet schuw!), de hara jerdoni zie je niet tot je om 11 uur savond even met een zaklampje gaat spieken, dan zitten ze mooi voor in de tank.
En de planten groeien ook door, hallelujah.

Dag 0
[ [url=m/Jo07Lu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Week 1
[ [url=m/U4INit.jpg]Afbeelding[/url] ]

Week 2
[ [url=m/XEloXA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij wordt mooi <3

Memuska, smelten je planten niet gewoon omdat ze nieuwe bladeren aan moeten maken voor onder water? Soms lijkt het dan net of ze dood gaan.

Ik heb nu steeds 30% ververst iedere week, want hij zit goed vol met vis. Maar ivm de baby garnalen ga ik proberen om 20% te verversen.

J0anieke

Berichten: 4895
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:07

Ik kwam er gister ineens achter dat mijn 55 liter leeg gaat zijn. De Chinese danios zijn toch niet mijn ding, die staan inmiddels op marktplaats. De rest dat daar nog in zit gaat straks over naar de shallow...
Dus...
Ik heb straks een aquarium over voor dwergkogelvisjes! :):)

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:10

Je bedoelt dat ze in 't begin eerst "slechter" lijken te worden omdat ze niet uit watercultuur komen? Of lees ik dat fout?
Want ik had dus in 't begin dat er nieuwe planten stonden idd dat ze achteruit leken te gaan, toen zeiden ze in de winkel dat dat normaal was omdat ze dan van niet-watercultuur naar onder water gaan, en dan had ik ze laten staan en ging het daarna idd beter. En na een paar maand: planten kapot.
Gewoon nog eens proberen zeker hé?

snorkel1986

Berichten: 3025
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:11

ChristaMoor schreef:
Mooi zo'n kubus. Mogelijk kan je een klein stukje van de bodem zo'n 10 cm ophogen met een bak, om zo je bodem dichter bij je verlichting te brengen. Beetje creatief denken wat je ervoor kunt gebruiken, liefst zonder weekmakers. Dan zie je snel genoeg of het aan de verlichting ligt, of aan de temperatuur.

Melyoramel, wat een verschil al, hij wordt echt mooi

Ondertussen bij de Diebo geweest. De xxl kardinalen die ze daar hadden, waren hapklare brokken voor de maanvissen, dus maar niet meegenomen. Ze hadden ook zwarte tetra's, daar een schooltje van 15 van meegenomen. Prachtige vissen ook; en niet één opgegeten :)


Aha ben dus niet de enige met maanvissen die xxl tetras erg lekker vinden als snack.. ( mocht iemand grote zoeken ze zijn te koop geen koppel bij mijn weten) ( dan begin ik weer met kleine maanvisjes) en meer tetras :j

J0anieke

Berichten: 4895
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:13

Memuska schreef:
Je bedoelt dat ze in 't begin eerst "slechter" lijken te worden omdat ze niet uit watercultuur komen? Of lees ik dat fout?
Want ik had dus in 't begin dat er nieuwe planten stonden idd dat ze achteruit leken te gaan, toen zeiden ze in de winkel dat dat normaal was omdat ze dan van niet-watercultuur naar onder water gaan, en dan had ik ze laten staan en ging het daarna idd beter. En na een paar maand: planten kapot.
Gewoon nog eens proberen zeker hé?

Ze gaan van emerse naar submerse. Als de wortels maar goed zijn blijven ze leven. Sommige planten kun je beter eerst de bladeren vanaf knippen (bv cryptocoryne), dan groeien uit de wortelpartij nieuwe submerse bladeren.

Memuska

Berichten: 5012
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:15

Oh dat van die bladeren knippen wist ik dus al niet!!!
Ik noteer!

Gaat hier helemaal goedkomen seg.

J0anieke

Berichten: 4895
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:19

YouTube filmpjes kijken werkt :D
Daar heb ik t meeste van geleerd wbt planten