Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:57

Vind ze ook mooi alleen jammer dat ze maar zo kort leven. Aan de andere kant bied het ook weer mogelijkheden om je visbestand aan te passen

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:39

Oh wauw, super mooie vissen!
Maar een vrij specifieke levenscyclus, inderdaad zeg! Heb het even opgezocht.
Afbeelding

Ooit wil ik ook killis (net als zoveel vissen eigenlijk :+)
En dan denk ik de Aphyosemion australe.

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:48

Killis hoeven ook helemaal niet in een heel groot aquarium. In het wild leven ze vaak in plasjes modder. Op YouTube staat een interessant filmpje van hoe ze in het wild leven.
En een hele interessant interview met een kweker: https://youtu.be/Owoc9fEz1Iw

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:50

Eventjes chemicus gespeeld.
Beide aquaria 0 ammonium, 0 nitriet, maar de nitraat is wel grappig.

Vlnr:
Shallow (56 liter) tank - grote (85 liter) tank - onbehandeld water van shallow.
10 ppm nitraat (prima) in de shallow, en niet meetbaar nitraat voor de 85 liter :+
Denk iets met weinig vis en ontzettend groene tank (veel planten die alle nitraat opvreten).
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:17

ik heb er echt totaal geen verstand van de waardes :o
0 is goed denk ik?


ik heb mijn apistogramma agassizi fire red vrouwtje binnen <3
ze was echt super gestressed in het transportzakje.
dus dat was echt snel het licht uit in de bak, zij het water in en flink voer er in.
heb net de rode lamp aan gedaan,was toch nieuwsgierig hoe het gaat.
ze zwemt goed rond, de man vind haar denk ik wel mooi want die maakt zich af en toe helemaal groot voor haar haha.
maar er word niet raar gedaan en hij zit haar ook niet steeds achterna dus hoop dat het goed gaat!

nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:21

_Rianne_ schreef:
Marisje76 schreef:
Wauw Marlies wat een prachtige bak!

En terrorist Jack...wat een figuur...

Note to self: geen betta bij garnalen als er nog een cube bij komt


Echt hè.
Hij is vergeten waar hij vandaan komt geloof ik. (Een jampot. Waarin hij elke week met een ander kind mee naar huis mocht....)


Haha doet me denken aan die scene in Finding Nemo, dat ie in een winkel zit en bijna mee naar huis moet met een raar meisje. Heerlijk die verhalen over Terror Jack :D.


@ellepel fijn dat ze levend en wel is aangekomen, foto's? :D zo leuk altijd dat gedrag van mannetjes en vrouwtjes!

@Melyoramel echt prachtig zo <3 niks meer aan doen!

@Yacintha, wat een prachtige visjes zeg! Hoop dat je de andere nog terugvind!

Leuk ook om iedereens aquaria te zien!

Ik heb net na lang twijfelen de Helialux Spectrum met dimmer besteld. Best een hoop geld maar ik vind het standaardlicht behoorlijk lelijk en het idee van een dimmer (zonsopgang!) heel fijn. Ik heb de inrichting ook maar weer op de schop gegooid, heb me toch behoorlijk vergist in hoe sommige planten groeien. Heel lastig, alles bestellen van internet. De grote klont Hygrophila polysperma heb ik flink teruggesnoeid, die mag aan de rechterkant van het aquarium alles gaan dichtgroeien en daarvoor in de plaats komt een rotala soort.

Goerami Edje is niet meer eenzaam, die heeft er een harem bij. Ze zijn meer met elkaar bezig dan met Ed maar ze zijn zo leuk! Als ik ze eten heb gegeven gaan ze al n gek allemaal rondjes rond elkaar draaien, zo apart! Ze betasten elkaar ook echt met die sprieten. De nieuwe blauwoogjes doen het nog steeds goed gelukkig.

Afbeelding
Edje's harem

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:53

@ ellepel - Oh eindelijk! Wat fijn! Ben benieuwd als ze wat meer gesettled is, hoop een mooie foto te zien :D

@ nps - Thanks! En oh my, wat een schatjes! Ze zitten er ook mooi bij zo, in het groen. Volgens mij gaan de plantjes ook wel goed bij jou <3

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:19

De killivisjes zijn inmiddels allemaal gespot en beginnen al wat vrolijker rond te zwemmen! :D

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:23

Leuk Yacintha! Hier zag ik ook nog maar 2 van mijn darios, maar gelukkig kwamen met het voederen de rest ook tevoorschijn!

Ze zijn goed nieuwsgierig en bij sommige komt de rode kleur al een beetje door!
Had een Clithon slak aan het aquarium toegevoegd, werd meteen onderzocht!
Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:11

Bedankt voor de complimenten! Ben zelf ook wel blij hoe het aquarium zich ontwikkeld zo. Heel benieuwd hoe hij er over een tijdje bij staat! Waarden houden zich gelukkig nog steeds goed. Alleen de fosfaat is voor een bak zonder vissen wat aan de hoge kant (1mg/L), maar de appelslakken vervuilen ook flink (en er zitten iets van 20 in) en sommige planten zijn natuurlijk bezig met de overgang van emers naar submers.

_Rianne_, hahah hij kijkt wel erg tevreden met zichzelf met zijn moordpartij… En klinkt als beetje last van overcompensatie na zijn “jampotbestaan” haha :') .

Melyoramel, oeh gaaf dat eerste plantje boven het water uit begint te komen! Qua planten zou ik het geloof ik nog gewoon even de tijd geven om te zien hoe het straks uitbalanceert als de boel nog wat meer gaat groeien. Zelf vind ik de Anubias nana bonsai erg leuk. Je kan ook nog de Yellow heart overwegen, dan heb je wat geel en groen. Óf, als je afdoende CO2/voedingsstoffen/verlichting hebt, de snow white. Die vind ik zoooo mooi <3 ! Maar mijn low-light -low tech bak is aardig kansloos haha.
Afbeelding


Fijn dat de witte stip behandeling goed aan lijkt te slaan!

Hier in de grote bak ook geen meetbaar nitraat. Natuurlijk ook veel planten toegevoegd en de drijfplanten waren zo ongeveer de bak uit gegroeid afgelopen week. Heb nu losse kaliumnitraat gekocht om dat wat bij te doseren. Kalium hebben we hier namelijk ook niet in het kraanwater. Ik wil wel <10 blijven met oog op de kogelvissen, maar helemaal 0 is ook niet handig voor de planten.

Haha en mooi dat nieuwsgierige rond die slank.


ChristaMoor, goed teken dat ze niet meer zo scholen en goed eten!

mindful, hahah, zijn eigen wagenpark. Wel grappig, ik ben weer eens wat LOTR aan het lezen, die laatste foto is hij net een ring wraith zo haha!

Ufurio4e, fijn dat de garnalenbak goed gaat! Flink wat baby slakjes! Blijft grappig om te lezen dat veel mensen er wanhopig af proberen te komen en ik er wanhopig probeer zoveel mogelijk te kweken

Yacintha, even snel gegoogeld, wat een mooie visjes! Hopelijk blijven ze het alle vier goed doen en komen ze mooi op kleur! In elk geval fijn dat je ze inmiddels allemaal weer hebt gespot!

Wel heel bijzonder zo’n natuurlijke cyclus. Het zou je leven maar zijn

J0anieke, oh die ga ik eens kijken. Wel interessant verkoopmodel om vissen te verkopen waarvan je weet dat ze elk jaar “vervangen” moeten worden whaha :+ .

ellepel, wat fijn voor je dat ze er eindelijk is! Hopelijk land ze goed!

nps, oh mooi dat je helialux krijgt! Hadden wij ook al naar zitten kijken, maar inderdaad wel een flinke uitgave. Maar alles wat ik er van zie ga je er vast heel blij mee zijn!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:20

Super leuk die verschillende dario's! Ik kende alleen de zebra haha, maar ik houd altijd wel wat van kleur.

Helaas heeft één killi het niet gered ;(

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hallo allemaal :o
Mijn aquarium nog een keer showen... De planten zijn erg gegroeid!

Een tijdje terug hebben jullie mij super advies gegeven, en sindsdien ben ik ook voornamelijk van mijn aquarium af gebleven; ik wisselde eerst veel te vaak water en spoelde het filter te veel.

Ik lees hier wel mee maar heb wat problemen met mijn geheugen dus het spijt me, maar mee praten en volgen is wat lastiger. Sorry ook als ik nu dingen dubbel vraag.

Wat zouden jullie aanraden vandaag te doen? Plan was vanmiddag water te testen, en osmosewater te gaan kopen om deels mee te wisselen (laatste wissel was 3 weken terug)
Wat planten snoeien? En een zilver visje is alleen... Een paar vriendjes daarvoor meenemen? Eerder had ik een groepje, maar er heeft dus maar een overleefd. Mijn rode Rio's zien nog steeds niet super gezond uit maar die zijn wel nog steeds met vijf.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:45

Yacintha schreef:
Super leuk die verschillende dario's! Ik kende alleen de zebra haha, maar ik houd altijd wel wat van kleur.

Helaas heeft één killi het niet gered ;(

Aah, spijtig zeg -O-


Had hier net het oude Juwel verwarmingselement in de waterton gehangen om water voor de waterwissel op te warmen (die we bij de Juwel450 mee hadden gekregen). Had hem er al een half uur in hangen voor ik hem aandeed, maar toen ik de stroom er op zette kwam er toch een flits :oo :oo

Durfde met hoe hij er uitzag al niet aan om hem nog in de bak te hebben hangen, nou, daar was ik nu dus heel blij mee. Jeetje.. Zal je hebben dat je je vissen elektrocuteert... Voor de zekerheid dat water ook maar weggegooid.

Voor het aquarium zelf komt er vandaag ook nog een Inkbird binnen als extra failsafe. Die stuurt straks de twee Eheim verwarmingselementen aan en stuurt een waarschuwing over wifi wanneer er iets raars gebeurd met de watertemperatuur (te laag of te hoog). En de verwarmingselementen zelf stel ik dan ongeveer twee graden warmer in. Dan slaan ze altijd aan als de Inkbird ze aanstuurt. Maar als de Inkbird zelf op wat voor reden dan ook verkeerd gaat, heb je op de verwarmingselementen zelf ook nog een extra veiligheid ingebouwd.

De kans dat het mis gaat zal statistisch wel niet zo groot zijn, maar al met al toch iets te vaak verhalen tegengekomen inmiddels van gekookte vissen door doorgeslagen verwarmingselementen :(

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:22

safiera niet een te grote waterwissel doen.
even de troep van de bodem zuigen en wat er dan mee aan water komt wisselen.
waarom wil je osmose water,wat voegt dat toe aan je bak?

met nieuwe vissen wacht ik totdat ik echt zeker weet dat de bak stabiel is.
zou wel even goed kijken wat je visje nou precies voor soort is?
je hebt een hartstikke mooie bak zo met de planten!


marlies wat eng van dat element, heb er ook wel horrorverhalen over gehoord -O-


Afbeelding


nou ja niet duidelijk, doordat het wat spiegelt
maar ze is er nog, is lekker op zoek naar eten dus ik gok er op dat het goed komt.

links vrouw en rechts dus de man

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:42

ellepel: heel erg bedankt voor je reactie! En het compliment :o
Osmosewater wilde ik om met het kraanwater te mengen; hier is het kraanwater verschrikkelijk hard.
Maar dan inderdaad beter nog even wachten met nieuwe visjes... en gelijk even de officiële naam er van vragen. En inderdaad, weer niet te veel wisselen... :=
Thx!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:51

Safiera schreef:
[ [url=m/a9leDe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/C4mzBp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xyzze2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hallo allemaal :o
Mijn aquarium nog een keer showen... De planten zijn erg gegroeid!

Een tijdje terug hebben jullie mij super advies gegeven, en sindsdien ben ik ook voornamelijk van mijn aquarium af gebleven; ik wisselde eerst veel te vaak water en spoelde het filter te veel.

Ik lees hier wel mee maar heb wat problemen met mijn geheugen dus het spijt me, maar mee praten en volgen is wat lastiger. Sorry ook als ik nu dingen dubbel vraag.

Wat zouden jullie aanraden vandaag te doen? Plan was vanmiddag water te testen, en osmosewater te gaan kopen om deels mee te wisselen (laatste wissel was 3 weken terug)
Wat planten snoeien? En een zilver visje is alleen... Een paar vriendjes daarvoor meenemen? Eerder had ik een groepje, maar er heeft dus maar een overleefd. Mijn rode Rio's zien nog steeds niet super gezond uit maar die zijn wel nog steeds met vijf.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!


Oh jouw post had ik net gemist, ging denk ik tegelijkertijd met die van mij.

Ik zou in elk geval absolute niet random osmosewater gaan kopen en maar mengen. Dan moet je wel een beetje weten wat je doet. Heb even je posts terug gezocht en jij was de genen met het enorm harde water. Snap wel dat je dan graag water met betere waarden wilt. Maar dat moet je dan wel op de juiste manier aanpakken.

Er zijn eigenlijk twee dingen die je kan doen;
1) 100% osmose water en daar de benodigde mineralen weer in de goede verhouding aan toevoegen (bijvoorbeeld Shrimp Mineral gH/kH+).
2) Een geschikt mengsel van kraanwater/osmose water maken.

Het voordeel van de eerste optie is dat je elke keer precies dezelfde waarden kan maken. Het nadeel ervan is dat je dus meer osmosewater nodig hebt en apart die mineralen bij moet kopen.

Aangezien je er al vissen in hebt zitten zal je het verlagen van de waarden sowieso voorzichtig moeten aanpakken met verspreid over meerdere weken steeds een kleine wissel om de water rustig te laten zakken. Maar wederom, niet zomaar wat doen en je wel eerst goed inlezen en bewuste keuzes maken, die ook passen bij de vissen die je hebt.

Ik zou er nu sowieso geen nieuwe vissen in stoppen. Enerzijds omdat je waarden met het huidige enorm harde water voor bijna geen enkele vis goed zijn en anderzijds omdat je dus nog vissen hebt die er niet goed uitzien. Als die wat onder de leden hebben heb je kans dat je nieuwe vissen ook ziek worden (die sowieso al een lagere weerstand hebben van de stres van het verhuizen). En anderzijds verhoog je de stres voor alle vissen door nu veranderingen door te voeren. Eerst alles maar eens goed stabiel, de waterwaarden zoals ze moeten zijn en alle vissen gezond! Maar dat is mijn mening.


ellepel, brr ja, wat een manier om je dieren te verliezen dan he.. Echt naar. Leuk om toch even iets van je nieuwe vis te zien! Leuk dat je nu een koppeltje hebt!

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:00

MarliesR: ooh súper bedankt voor je reactie/antwoord!
Een tijdje terug heb ik (met paar keer testen voor/na) wat osmosewater toegevoegd. Op het laatst was de hardheid van mijn aquariumwater een stuk beter. Nu wilde ik dus niet zomaar weer kraanwater toevoegen, gezien ik dan alles weer verhoog.

Maar heel goed de info die je schrijft over water mengen of mineralen toevoegen. En inderdaad, zou zonde zijn als mijn visjes ziek blijken en er dan weer nieuwe sterven.

Ik test straks in elk geval weer, en kijk dan even hoe het er voor staat.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:06

Ah ok, op dit moment heb je dus al een mengsel. Dan zou ik nu inderdaad test wat je huidige waarden zijn. Minimaal gH en kH. En liefste ook je geleidbaarheid als je daar een meter voor hebt (EC en/of PPM meter. Als je nog wat moet kopen kan je het beste een EC meter kopen, hoeft niet duur te zijn).

Daarnaast is het handig om te weten wat de waarden zijn waar je naartoe moet/wil (dus wat past bij je visbestand).

Als de huidige waarden afdoende zijn kan je zorgen dat je voortaan wisselt met water in de juiste verhouding/waarden zodat je daar op blijft. Of als het nog te hard is zou je langzaam weer ietsje kunnen zakken zodat je de komende wissels langzaam je verhoudingen daar brengt waar je ze moet hebben.

Grofweg gezegd kan je beter minder gunstige, maar stabiele waarden dan heel erg fluctuerende waarden. Boodschap is dus met beleid aanpassen, rustig werken naar waar je de waarden wil hebben, en vanaf daar zorgen dat je wisselt met water met dezelfde gewenste waarden zodat het stabiel blijft.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:17

+:)+ Top, dan kijk ik eens naar deze extra tests.
En voor nu inderdaad een mix maken die zelfde is als mijn aquarium water. Stabiel houden heb ik (eerder) veel te weinig op gelet!

Ufurio4e

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:45

Afbeelding
Wie weet wat dit voor slakken zijn?

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:08

Torenslak (Melanoides tuberculata) lijkt het op!

Ufurio4e

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:29

Melyoramel schreef:
Torenslak (Melanoides tuberculata) lijkt het op!

En weet je of de posthoornslak ze op eet?

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:35

Ufurio4e schreef:
En weet je of de posthoornslak ze op eet?


Volgens mij eten posthoornslakken geen andere (levende) slakken :Y)

Alleen de Anatome helena (slaketende slak/assassin snail) eet andere slakken.

Om maar aan te geven hoe klein de Darios zijn... Deze probeert een watervlooi op te eten :')
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:55

ze zijn wel errug leuk!
ik heb dat met de boraras,die kunnen ook geen watervlo eten :D

met dat harde water,ik heb dat hier ook.
ik heb er destijds wel gefilterd regenwater in gedaan, en schijnt dat je het ook met gekookt afgekoeld water kunt doen?

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:22

Hier hebben de boraras geen probleem met watervlooien, als ze te groot zijn trekken ze eerst de voelsprietjes eraf :Y)

De watervlooien in eigen kweek zijn al enorm in aantal toegenomen, al zijn de ukkies nog zo klein dat ze door de mazen van mijn vangnetje gaan _O- Komt vast vanzelf goed.

Plantjes groeien goed, en al twee zwangere garnalen gespot. Ben echt wel blij met hoe het gaat!

Slakken ben ik nu allemaal aan het wegvangen. Ze vermenigvuldigen als een malle, terwijl de grootste exemplaren niet meer dan 3mm doorsnede zijn. Dit helpt gelukkig goed, want ik zie nog maar weinig.

Afbeelding