Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:59

Spoiler:
Ik laat de vissen er altijd gewoon in zwemmen, half water eruit (en dat water gooi ik weg), half water weer bijvullen. Heb je meteen een waterwissel gedaan.
Heb je je ingelezen over hoe je een aquarium start en wat je vissen nodig hebben?

Wat komen er weer gave bakken voorbij zeg! En super leuk dat de kleintjes het zo goed doen Marlies!

Hier is het redelijk stil wbt de aquaria. Ik merk dat ik er nu echt van aan het genieten ben en dat ik er veel minder druk mee bezig ben (in positieve zin). De shallow wilt nog niet echt lekker aangroeien en ben ik nog niet heel tevreden over, maar die laat ik nu denk gewoon de zomer maanden aangroeien, kijken hoe dat eindigd, zonder er veel aan te doen.

inge_romeo

Berichten: 735
Geregistreerd: 10-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:17

J0anieke schreef:
Spoiler:
Ik laat de vissen er altijd gewoon in zwemmen, half water eruit (en dat water gooi ik weg), half water weer bijvullen. Heb je meteen een waterwissel gedaan.
Heb je je ingelezen over hoe je een aquarium start en wat je vissen nodig hebben?

Wat komen er weer gave bakken voorbij zeg! En super leuk dat de kleintjes het zo goed doen Marlies!

Hier is het redelijk stil wbt de aquaria. Ik merk dat ik er nu echt van aan het genieten ben en dat ik er veel minder druk mee bezig ben (in positieve zin). De shallow wilt nog niet echt lekker aangroeien en ben ik nog niet heel tevreden over, maar die laat ik nu denk gewoon de zomer maanden aangroeien, kijken hoe dat eindigd, zonder er veel aan te doen.


Ja ik heb mezelf wel ingelezen, maar ben er ook eerlijk over dat ik mezelf niet direct op gigantische kosten wil jagen. Ik wou eerst zeker weten dat ik het hebben van een aquarium leuk vond, voordat ik heel veel ging aanschaffen. M'n visjes moeten t natuurlijk wel goed hebben.

Ik heb m'n aquarium een aantal weken geleden opgestart met 1 plantje (links op de foto). Daarbij heb ik bacto start van Colombo gebruikt en aquasafe van tetra. Na een paar weken heb ik er 4 baby platy's in gestopt en een week daarna 3 guppen.
Nu doe ik iedere week een dopje bacto start erbij en bij iedere waterwissel wat aquasafe.

Ik heb gelezen dat guppen en platy's van een wat dichterbegroeid aquarium gouden met open plekken om te zwemmen. De meneer van het tuincentrum gaf aan dat ik planten moest kiezen met fijnere blaadjes.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:50

Eens met Joanieke, gewoon helft van het water eruit, visjes erin laten, en beplanten.
Zo doe ik het hier ook, als ik planten toevoeg, of wanneer ik trim. Stengelplanten kan je de top eraf knippen en herplanten. De oude stengel groeit dan 2 nieuwe koppen en de herplante top groeit ook gewoon verder! Zo krijg je snel een mooi dicht bos.

Als je voor fijn-bladerige planten wilt gaat (vinden inderdaad veel vissen fijn), dan zijn Limnophila sessiliflora en Rotala rotundifolia goede opties. Die groeien hier ook altijd als een malle.
Ook drijfplanten worden door guppies en platies gewaardeerd! Limnobium laevigatum (kikkerbeet) of dwerg watersla (Pistia) maken mooie, lange wortels!

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:00

inge_romeo schreef:
Bedankt voor alle tips! Dan ga ik ze bestellen bij aquaplantsonline. *\o/*

Even een echte beginners vraag: wat doe ik met het water en m'n vissen als ik de planten erin wil zetten?
Ik heb nu bedacht dat ik de vissen met hun eigen water en verwarming even in een aparte emmer stop. Dan kan ik de plantjes met minder water in het aquarium planten. En dan daarna het water en de vissen er weer bij. Kan dat op deze manier? Of geef ik dan m'n vissen meer stress dan nodig? -O-



Gewoon plantjes erbij zetten :) Heel goed schoonmaken, alle vlas eraf bij de wortels en dan in je aquariumplanten. Ik zou niet je vissen eruit halen, dat geeft nog meer stress en kan lastig zijn met uitvangen. Je kan eventueel ook bij Aquaplantsonline een soort lange pincet kopen om de plantjes in het aquarium te doen. Ik kan je aquaplantsonline ook enorm aanraden, altijd mooie plantjes maar ook altijd schoon. Sessiflora en Rotifunda zijn mooie snelgroeiers. Succes met de inrichting, laat je hier het resultaat zien? :)

MarliesR Jaa nieuwe babies <3 Hoe doen je oude het? Ik wil opzich niet helemaal opnieuw inrichten maar eigenlijk vooral het hout wat er nu staat vervangen door een mooier stuk. Ik heb destijds gewoon alles op internet besteld want ik wilde gewoon heel graag beginnen... niet handig. Kan dat gewoon, hout vervangen of moet je dan nog ergens rekening mee houden?

J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:11

inge_romeo schreef:
J0anieke schreef:
Spoiler:
Ik laat de vissen er altijd gewoon in zwemmen, half water eruit (en dat water gooi ik weg), half water weer bijvullen. Heb je meteen een waterwissel gedaan.
Heb je je ingelezen over hoe je een aquarium start en wat je vissen nodig hebben?

Wat komen er weer gave bakken voorbij zeg! En super leuk dat de kleintjes het zo goed doen Marlies!

Hier is het redelijk stil wbt de aquaria. Ik merk dat ik er nu echt van aan het genieten ben en dat ik er veel minder druk mee bezig ben (in positieve zin). De shallow wilt nog niet echt lekker aangroeien en ben ik nog niet heel tevreden over, maar die laat ik nu denk gewoon de zomer maanden aangroeien, kijken hoe dat eindigd, zonder er veel aan te doen.


Ja ik heb mezelf wel ingelezen, maar ben er ook eerlijk over dat ik mezelf niet direct op gigantische kosten wil jagen. Ik wou eerst zeker weten dat ik het hebben van een aquarium leuk vond, voordat ik heel veel ging aanschaffen. M'n visjes moeten t natuurlijk wel goed hebben.

Ik heb m'n aquarium een aantal weken geleden opgestart met 1 plantje (links op de foto). Daarbij heb ik bacto start van Colombo gebruikt en aquasafe van tetra. Na een paar weken heb ik er 4 baby platy's in gestopt en een week daarna 3 guppen.
Nu doe ik iedere week een dopje bacto start erbij en bij iedere waterwissel wat aquasafe.

Ik heb gelezen dat guppen en platy's van een wat dichterbegroeid aquarium gouden met open plekken om te zwemmen. De meneer van het tuincentrum gaf aan dat ik planten moest kiezen met fijnere blaadjes.

Oh zo bedoelde ik het ook niet hoor! :D Het hoeft helemaal niet duur te zijn ook. Ik heb hier een low-tech bakje staan van 10 liter, met alleen een lampje. Geen filter en geen verwarming. :) zo'n low-tech bak klinkt trouwens eenvoudig, maar er komt wel wat bij kijken wbt kennis.
Ik bedoelde meer dat de visjes ook behoeftes hebben: zwem ruimte, beplanting, wel/geen soortgenoten. En of je weet hoeveel visjes jou bak aan kan zonder dat je nitriet problemen gaat krijgen. Met een groot deel ben je dus al goed bezig! :j

PanamaDJarig

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:26

Hoe het er nu uit ziet. er is wat mis gegaan waardoor t hout ging loslaten (zat met lijm vast) en hadden aantal verzakkingen :(
Afbeelding

Hebben jullie tips voor het hout zodat t blijft zitten? Deze ligt nu in een grote bak water buiten.

Filter heeft geen lucht er meer in. Dat had ik al snel eruit gekregen. Enkel t motor geluidje hoor je best wel daar gaat we nu iets omheen bouwen zodat t wat geïsoleerder wordt

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:53

ja hout zakt vanzelf wel.
kan soms wel een paar weken duren.

voor planten,kijk even naar dit filmpje!!
word heel mooi verteld hoe je het met nieuwe plantjes moet doen.




mijn ene oerwoud zit eerst vol genoeg met planten :P

Afbeelding

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 18:47

Ik lees nog steeds rustig met jullie mee en leuk dat er steeds meer mensen bijkomen met mooi aquaria.
Ik heb mij garnaaltjesbak opgeruimd. Daardoor plantjes te vergeven.
Afbeelding
Dit plantjes.heb meerdere stekjes. En drijfplantjes

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 18:51

ik gooi bijna alles weg.
kreeg laatst wel op mijn kop van de aquarium zaak.
ik had echt heel veel levermos wat ik al had weggedaan .
maar kon het uit de prullenbak vissen :')

aan mij kun je niks kwijt, ik ben een schijterd met van anderen te kopen.
ben echt bang dat er ongedierte inzit ofzo

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:42

Ik heb gewoon een steen op het hout gelegd zodat het blijft waar het moet blijven. :+

Mijn bakje is al bijna 5 weken aan het indraaien, nitriet is 0. Binnenkort gaan kijken voor wat garnaaltjes. :D
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:54

leuk *\o/*
weet je al welke garnalen je wil?

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:00

Leuk om de indraaiende aquaria te zien.

MarliesR super leuk die update van de (baby) kogels. Blijf fan van je aquarium!

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:01

Meliaforever schreef:
Ik heb gewoon een steen op het hout gelegd zodat het blijft waar het moet blijven. :+

Mijn bakje is al bijna 5 weken aan het indraaien, nitriet is 0. Binnenkort gaan kijken voor wat garnaaltjes. :D
[ [url=m/nT15dt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk aquarium :) weet je al wat je voor garnaaltjes wil?

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:23

Oh wat balen Panama, stuk lastiger om dat er nu weer goed terug in te krijgen.

Niemand hier met aquasoil als bodem?

J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 01:41

Lisette03 schreef:
Oh wat balen Panama, stuk lastiger om dat er nu weer goed terug in te krijgen.

Niemand hier met aquasoil als bodem?

In mijn hoofd dacht ik dat ik al gereageerd had, maar blijkbaar toch vergeten.. :')
Ik heb aquasoil in 2 bakjes hier. In de low tech 10 liter heb ik scapers soil van dennerle (de normale, niet de garnalen versie) en in de 30 liter heb ik geloof ik een mix van Ada Amazonia en scapers soil van dennerle.
Wat wil je precies weten?

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:43

Ik heb aquasoil in m'n garnalenbak. Heeft ph mooi wat down daken met 1punt drama is alleen de plantjes die blijven los komen en je moet er niet teveel in bewegen dan blijft je water troebel

J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:32

Ik heb niet zoveel problemen met plantjes die loskomen eigenlijk, alleen aan het begin de Monte Carlo. Maar mijn voorkeur gaat ook naar dry start als je tapijtje wilt, dan zit alles vast als een huis. De plantjes in die bakjes doen het ook beter dan m'n andere aquaria, maar dat kan ook door andere factoren komen.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:41

Lisette03 schreef:
Niemand hier met aquasoil als bodem?


Oh ook de vraag gemist.

Mijn eerste vraag is: wat wil je bereiken? Wat is de reden om voor aquasoil te gaan?

Aquasoil is een actieve bodem met veel voedingswaarden, die ook de pH wat omlaag brengt. Zeker in combinatie met een CO2 syteem werkt het, naar mijn weten, fantastisch (maar het kan ook zonder CO2).

Er zitten zoveel voor- en nadelen aan.

Voordelen:
- Veel en gebalanceerde voeding voor je planten
- Lagere pH (heel goed voor planten en bepaalde vissoorten)
- Structuur is goed om in te planten en goed voor wortelgroei

Nadelen:
- De voeding en pH-buffer raakt na verloop van tijd uitgewerkt, zal vervangen moeten worden na 1-2 jaar (ook afhankelijk van het water waarmee je ververst, bv. als je hard kraanwater hebt, dat gaat je pH-buffer eerder op. Vaak wordt osmose water aangeraden)
- Vanwege de vele voeding die in soil zit, komt er vaak een grote ammonia- en nitrietpiek. In de eerste weken zal je veel waterversingen moeten doen, en dat afbouwen (lees instructies op de verpakking van de soil). Dus zeker zeker geen levende dieren toevoegen voor 4-6 weken na opstart en de nitriet-piek afwachten.
- De ervaring die ik ermee opgedaan heb, is dat de soil soms al na een paar maanden uit elkaar valt. En dan heb je een flinke gruislaag in je aquarium zitten die veel opstoft als je ververst.

Ik heb zelf geen soil, ik ga voor inactieve bodems (zand, grind) en daar stop ik voedingstabletten (root tabs) in waar en wanneer nodig. Zo kan ik het zelf prima reguleren.

Ik probeer hier niet te zeggen dat aquasoil slecht is, verre van.

Maar aquasoil gebruik je met name voor de planten, en niet voor de vissen. Dus afhankelijk van hoe je je bak wilt inrichten, zou ik aquasoil wel of niet aanbevelen, laat zo maar zeggen.

Veriye

Berichten: 2394
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:41

Ik heb blijkbaar ontstipt :+
Afbeelding
Mijn crystals doen het nog steeds goed. Alleen top off's en heb de filter nu al denk 3/4weken per ongeluk niet aan gehad :+

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:28

ellepel schreef:
leuk *\o/*
weet je al welke garnalen je wil?


Sowieso neocaridina garnalen en ik neig naar blauwe, alleen welke blauwe weet ik nog niet. Al vind ik die echt mooie rode ook leuk. :') Maar ik ga sowieso voor 1 kleur, ik wil geen wildkleur krijgen.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:15

Melyoramel schreef:
Lisette03 schreef:
Niemand hier met aquasoil als bodem?


Oh ook de vraag gemist.

Mijn eerste vraag is: wat wil je bereiken? Wat is de reden om voor aquasoil te gaan?

Aquasoil is een actieve bodem met veel voedingswaarden, die ook de pH wat omlaag brengt. Zeker in combinatie met een CO2 syteem werkt het, naar mijn weten, fantastisch (maar het kan ook zonder CO2).

Er zitten zoveel voor- en nadelen aan.

Voordelen:
- Veel en gebalanceerde voeding voor je planten
- Lagere pH (heel goed voor planten en bepaalde vissoorten)
- Structuur is goed om in te planten en goed voor wortelgroei

Nadelen:
- De voeding en pH-buffer raakt na verloop van tijd uitgewerkt, zal vervangen moeten worden na 1-2 jaar (ook afhankelijk van het water waarmee je ververst, bv. als je hard kraanwater hebt, dat gaat je pH-buffer eerder op. Vaak wordt osmose water aangeraden)
- Vanwege de vele voeding die in soil zit, komt er vaak een grote ammonia- en nitrietpiek. In de eerste weken zal je veel waterversingen moeten doen, en dat afbouwen (lees instructies op de verpakking van de soil). Dus zeker zeker geen levende dieren toevoegen voor 4-6 weken na opstart en de nitriet-piek afwachten.
- De ervaring die ik ermee opgedaan heb, is dat de soil soms al na een paar maanden uit elkaar valt. En dan heb je een flinke gruislaag in je aquarium zitten die veel opstoft als je ververst.

Ik heb zelf geen soil, ik ga voor inactieve bodems (zand, grind) en daar stop ik voedingstabletten (root tabs) in waar en wanneer nodig. Zo kan ik het zelf prima reguleren.

Ik probeer hier niet te zeggen dat aquasoil slecht is, verre van.

Maar aquasoil gebruik je met name voor de planten, en niet voor de vissen. Dus afhankelijk van hoe je je bak wilt inrichten, zou ik aquasoil wel of niet aanbevelen, laat zo maar zeggen.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb nu een 60x30x30 bakje staan, in harry potter stijl voor de kinderen, maar daar bleek bodemrot in te zitten, zwarte plek er al zoveel mogelijk uitgehaald, maar bedacht dat ik maar beter overnieuw kon beginnen met een grotere bak. (Want dat wilde ik eigenlijk toch al)

Via marktplaats een oude juwelbak gekocht van 80x35x40.
Nu heb ik een idee in mijn hoofd met rechtsvoor zand ( heb jbl rivierzand gekocht voor dat stuk) maar links wil ik het verboden bos maken, met bomen en mos en daartussen plantjes.

Nu twijfel ik dus over dat stuk met aquasoil te doen.
Het kraanwater is hier vrij hard, dat vul ik nu aan met demiwater omdat ik geen idee heb waar ik hier in de buurt osmosewater kan krijgen.

Alleen zie ik het niet zo zitten om over 2 jaar de hele boel er weer uit te moeten vissen.

Ik ben met een dikkere laag zand bang voor bodemrot, zeker omdat ik die laag hoger/dikker wil.

Eerste tekening (nooit mijn sterkste punt geweest)

Afbeelding


(Begin opzetje)
Afbeelding

De kartonnen terrasjes wil ik maken van plexiglas met pvc lijm en zand. Tussen die 2 terrasjes komt een zandpad. Het verhoogde gedeelte links en onder het kasteeltje zou dan evt aquasoil worden. (Anders donker grind)

Oh en misschien ook handig om te weten wat ik er in wil hebben.
Garnaaltjes
Schooltje vuurtetra's (12)
Schooltje Iriatherina Werneri (10)
Otocinclus (6) (deze schijnen ivm importproblemen momenteel heel moeilijk te krijgen te zijn, maar ik zou ze er sowieso pas na 6 a 7 maanden draaien inzetten dus ik heb nog even.)
Laatst bijgewerkt door Lisette03 op 06-06-21 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:29

Nog even in t kort,
Waarom wel soil:
- ph verlagend
- goede plantengroei
- mooi om te zien
- hoogte creëren zonder risico op bodemrot

Waarom niet:
- uitgewerkt na 1 a 2 jaar
- wordt poeder/valt uit elkaar en dus een modderbende
- zulke moeilijke plantjes wil ik niet (heb ook geen co2 en geen zin om daar honderden euro's aan uit te geven)

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:14

Ooh de werneri! Die staan ook op mijn lijstje om misschien ooit te nemen! Ik zie ze niet veel in winkels, de Maanvis in Nijmegen heeft ze in ieder geval wel.

In jouw aquarium zou ik aanraden om voor medium/fijn grind te gaan, en daar dan sticks in te stoppen voor voeding. Omdat het groffer is dan zand, heb je met grind ook niet snel bodemrot.

Om hoogte te creëren zou je daar ook nog een laag heel grof grind of lava split onder kunnen doen.

Ik heb al mijn bakken zonder soil, zowel met als zonder CO2 toevoeging, en veel planten, en ze doen het prima :j

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:28

Bubbels in hoogerheide heeft ze momenteel ook zitten de werneri's, maar ik wil er pas na de zomervakantie vis in hebben. Ik ben wel iedere week een dagje thuis zodat ik kan verversen, maar ook veel op de camping dus makkelijker om er pas daarna vis bij te zetten.

Dankjewel voor je advies, ik denk dat ik dat ga volgen. Ik heb al een zak lavasplit en dan daar donker grind overheen. Volgens mij scheelt me dat in zowel geld als ellende achteraf.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:50

heb je geen glazenwasser in de buurt?
die gebruiken vaak ook osmosewater.

wel mooi idee hoe je het maken wil.
hoogte creëren heb ui geen idee van, ben benieuwd naar je uiteindelijke resultaat!