Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:23

haha, wat leuk om te zien :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 14:24

Ik ben een tijde stil geweest hier.

Wat leuk om te zien dat de kogelvisjes zo goed gegroeid zijn! C

Wat vinden jullie van de doodvriezen manier voor visjes?

Wij hebben in de afgelopen dagen hele grove veranderingen gedaan. We kregen de algen niet onder controle en de planten deden het echt niet goed. We hebben dus alle visjes en garnaaltjes in 2 andere aquariums gedaan met de planten in hun eigen aquarium water. Daarna het grote aquarium grondig schoon gemaakt, deels een nieuwe voedingsbodem en deels de oude bodem gekookt om alles erin te vernietigen, daarna nu weer alles gevuld, co2 indicator en co2 systeem toegevoegd en de kap omgebouwd (oude lampen eruit incl alle draden en een nieuwe ledlamp erin). Vandaag de co2 indicator gekregen samen met 2 nieuwe planten. Ben onwijs benieuwd hoe het nu gaat gaan. Zal eventjes een foto van het aquarium nu maken en toevoegen :D

Wel eeuwig zonde hoeveel krassen hij heeft, op de een of andere manier lijkt het nu veel meer op te vallen.

Afbeelding

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:33

Vissen doodvriezen is absolute dierenmishandeling. Zeer pijnlijke en langzame wijze van overlijden.

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:40

ja lijkt me ook niet erg vriendelijk eigenlijk om ze te laten bevriezen.


mooi bakje zo!
nog even geduld dat de plantjes gaan groeien en dan word het vast erg mooi :j
heb ik misschien een rare vraag hoor,maar waarom kook je een bodem?
kon je niet gewoon een nieuwe kopen?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:01

ik ben het met jullie eens, maar jullie hadden het erover en doodvriezen hoorde ik vroeger altijd als "de" manier om te doen.

Ik heb de bodem gekookt om hem te ontdoen van alle levende bacterie en algen in de hoop dat het nu beter gaat zonder de oude algen mee te nemen in de nieuwe situatie en niet een hoop geld voor een nieuwe bodem uit te hoeven geven.

Ik hoop ook zooo erg dat het nu goed gaat en alle planten mooi groeien weer. ik ben 5 planten verloren in de laatste maanden. onze co2 indicator geeft ook nog altijd aan dat er te weinig co2 in het water zit :(

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:23

oh ja zo, had je er een erg dure bodem in dan?
ik heb gewoon van dat rivierzand er in, dat is niet zo duur.

ja ik hoop zo voor je dat het nu goed gaat!
steeds pech met de bak is ook niks aan.

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:46

XxLiEsJuHhxX schreef:
ik ben het met jullie eens, maar jullie hadden het erover en doodvriezen hoorde ik vroeger altijd als "de" manier om te doen.

Ik heb de bodem gekookt om hem te ontdoen van alle levende bacterie en algen in de hoop dat het nu beter gaat zonder de oude algen mee te nemen in de nieuwe situatie en niet een hoop geld voor een nieuwe bodem uit te hoeven geven.

Ik hoop ook zooo erg dat het nu goed gaat en alle planten mooi groeien weer. ik ben 5 planten verloren in de laatste maanden. onze co2 indicator geeft ook nog altijd aan dat er te weinig co2 in het water zit :(

Dan co2 hoger zetten. Of vloeibaar bij gooien.. Al had ik dat ook maar ook problemen met andere gehaltes gh/ kh

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:47

Nee opzich geen dure bodem gelukkig, ik wilde het ook enkel uitspoelen maar mijn vriend had gelezen dat koken beter was dus hebben we dat maar gedaan, opzich wel nog nooit zo'n mooi helder water gehad al speelt daar de lamp ook zeker aan mee. Ben daarmee ook benieuwd, hij heeft een timer en dan zou hij op 10% van de sterkte gaan ofzo voor de nacht, ben benieuwd.

de co2 kunnen wij niet hoger zetten volgens mij maar ik zal eens kijken. Wilde het misschien ook een dag of 2 de tijd geven omdat we natuurlijk gisteren avond pas de bak weer helemaal gevuld hebben. Uiteindelijk kwa water hebben we een 75% waterwissel gedaan dus nogal heftig denk ik, durf niet meteen teveel te rommelen en de c02 gaat dag en nacht door, hoop dat hij in de nachten wat in gaat halen.

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:22

Oké ik heb co2 ook op magneet ventiel dus op tijdschakelaar bevalt mij goed

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:35

Hallo allemaal,
4 Weken geleden ben ik begonnen met de opstart van een tropisch zoetwateraquarium. Ondertussen heb ik al geleerd dat hier heeeeeeel veel kennis bij komt kijken want ik wil het natuurlijk wel graag goed doen!
Ik heb mezelf een Juwel aquarium van 180l aangeschaft met een Bioflow Super Filter, warmtestaaf en Dennerle Co2 metertje (zo een bolletje met vloeistof).
Tevens allerlei testen (ph, kh, no2 en gh) die na enkele weken de juiste waarden aangeven .
Graag wil ik gups, tetra’s, black molly’s en een kuisploeg bestaande uit slakken, algeneters en vuurgarnalen.
Tot nu toe zitten er nog geen visjes in, die gaan we morgen kopen maar ik heb nog wat vraagjes:
- wat is nu het best qua uitstroom v je filter? Juwel raadt horizontaal aan. Hierdoor heb ik de indruk dat mijn plantjes zacht bewegen en het wateroppervlak ook. So far so good maar mijn CO2 test zegt: te weinig ☹️. Heb nu vloeibare CO2 gekocht, hebben jullie verder nog tips?
- ik heb helaas last van draadalg… handmatig verwijderen lijkt onmogelijk, dus maar vloeibaar algenspul aangekocht… wat kan ik nog doen?
Het CO2 metertje hangt onderaan in mijn bak, is dit ok?
Qua inrichting zit er Vallisneria in (maar die doet het super slecht en breekt af), kleine varens, waterpest en iets waarvan ik de naam niet meer weet… verder steigerhout en schuilplaatsen van steen.
Bak is opgestart met bacteriën en plantenvoeding geef ik wekelijks. Qua bodem ligt er eerst een voedingsbodem, dan grind en dan keitjes.

Kunnen jullie me helpen om van de draadalg af te geraken en mijn CO2 te verbeteren of ben ik goed bezig???
Een foto ter illustratie toegevoegdAfbeelding

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:56

Draadalg heb je wel vaker bij een opsartend aquarium. Je kan ze aanstippen met vloeibare co2 en de ergste aangetaste bladeren verwijderen. Ikzou niet teveel plantenvoeding toevoegen je hebt ook al een voedingsbodem.

Co2 heb ik geen verstand van dus daar kan ik je niet bij helpen.

Qua visbestand, let op :deze vissen fokken als gekken dus hou er rekening mee dat je wellicht snel een overbevolkte bak hebt. En de mollies zullen je vuurgarnalen als lekkere snack zien.

Voor de bodem bij ditgrind en kiezeld beter geen corydoras kiezen die hebben liever een zandbodem

Verderheel veel succes en plezier mrt deze hobby

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:22

Marisje76 schreef:
Draadalg heb je wel vaker bij een opsartend aquarium. Je kan ze aanstippen met vloeibare co2 en de ergste aangetaste bladeren verwijderen. Ikzou niet teveel plantenvoeding toevoegen je hebt ook al een voedingsbodem.

Co2 heb ik geen verstand van dus daar kan ik je niet bij helpen.

Qua visbestand, let op :deze vissen fokken als gekken dus hou er rekening mee dat je wellicht snel een overbevolkte bak hebt. En de mollies zullen je vuurgarnalen als lekkere snack zien.

Voor de bodem bij ditgrind en kiezeld beter geen corydoras kiezen die hebben liever een zandbodem

Verderheel veel succes en plezier mrt deze hobby


Dankjewel! Oei is niet de bedoeling dat de Molly’s de garnalen gaan op peuzelen, dan laat ik deze achterwege .
Kwestie plantenvoeding zowel als voedingsbodem is me zo aangeraden door de aqua shop… dan ga ik dit toch nog eens extra checken!
Bedankt voor de tips!

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:08

Mooie bak Liesjuh! De krassen zijn inderdaad zonde! Voor ons dan, de vissen hebben daar geen last van haha.

JoCo schreef:
Hallo allemaal,
4 Weken geleden ben ik begonnen met de opstart van een tropisch zoetwateraquarium. Ondertussen heb ik al geleerd dat hier heeeeeeel veel kennis bij komt kijken want ik wil het natuurlijk wel graag goed doen!
Ik heb mezelf een Juwel aquarium van 180l aangeschaft met een Bioflow Super Filter, warmtestaaf en Dennerle Co2 metertje (zo een bolletje met vloeistof).
Tevens allerlei testen (ph, kh, no2 en gh) die na enkele weken de juiste waarden aangeven .
Graag wil ik gups, tetra’s, black molly’s en een kuisploeg bestaande uit slakken, algeneters en vuurgarnalen.
Tot nu toe zitten er nog geen visjes in, die gaan we morgen kopen maar ik heb nog wat vraagjes:
- wat is nu het best qua uitstroom v je filter? Juwel raadt horizontaal aan. Hierdoor heb ik de indruk dat mijn plantjes zacht bewegen en het wateroppervlak ook. So far so good maar mijn CO2 test zegt: te weinig ☹️. Heb nu vloeibare CO2 gekocht, hebben jullie verder nog tips?
- ik heb helaas last van draadalg… handmatig verwijderen lijkt onmogelijk, dus maar vloeibaar algenspul aangekocht… wat kan ik nog doen?
Het CO2 metertje hangt onderaan in mijn bak, is dit ok?
Qua inrichting zit er Vallisneria in (maar die doet het super slecht en breekt af), kleine varens, waterpest en iets waarvan ik de naam niet meer weet… verder steigerhout en schuilplaatsen van steen.
Bak is opgestart met bacteriën en plantenvoeding geef ik wekelijks. Qua bodem ligt er eerst een voedingsbodem, dan grind en dan keitjes.

Kunnen jullie me helpen om van de draadalg af te geraken en mijn CO2 te verbeteren of ben ik goed bezig???
Een foto ter illustratie toegevoegd[ [url=m/7WM9yJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je een CO2 systeem aangeschaft om CO2 toe te voegen? Dus een CO2 gasfles? Zo niet, dan heeft een CO2 meter niet echt zin om te hebben. CO2 in het water is van nature erg laag (<3 mg CO2/liter), dan zal de CO2 meter gewoon blauw blijven. De groene kleur krijgt zo'n CO2 meter pas bij hogere CO2 gehaltes (20-30 mg CO2/liter) en dat is in een aquarium alleen te krijgen door actief CO2 in het aquarium te stoppen.
Aanpassingen in het filter zullen daar niet bij helpen.

Advies van Juwel is in principe correct, je wilt oppervlakte-stroming hebben, vooral voor je vissen. Beweging in het wateroppervlak = gasuitwisseling, hierdoor komt er zuurstof in je water. Voor veel vissen is dat ook nodig en belangrijk.
In combinatie met actief CO2 toevoegen moet je wel weer opletten met het filter, omdat water dus van nature weinig CO2 heeft en als je dan veel oppervlakte-beweging hebt, gaat de CO2 ook makkelijker weer uit je water.

Maar je bent goed bezig! Je planten zien er mooi groen uit en ze groeien. Jammer dat de algen ook groeien, misschien helpt het om je lampen te dempen of korter aan te zetten. Vooral niet teveel verschillende dingen tegelijkertijd proberen, deze hobby heeft soms een beetje tijd en geduld nodig ;)

En nog een tip voor het toevoegen van vissen: begin niet met teveel. Koop er eerst een klein groepje vissen, wacht even 1-2 weken zodat de goede bacterien in je filter ook kunnen wennen en groeien op de vervuiling die de vissen met zich meebrengen.
En dan bij voorkeur per soort toevoegen. Dus niet beginnen met bv 4 tetras, 4 guppies en 2 mollies, en dat een week later herhalen. Het is beter om dan eerst bv 8 tetras toe te voegen, en dan later een volledige groep van een andere soort :)

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:29

[/quote]

Heb je een CO2 systeem aangeschaft om CO2 toe te voegen? Dus een CO2 gasfles? Zo niet, dan heeft een CO2 meter niet echt zin om te hebben. CO2 in het water is van nature erg laag (<3 mg CO2/liter), dan zal de CO2 meter gewoon blauw blijven. De groene kleur krijgt zo'n CO2 meter pas bij hogere CO2 gehaltes (20-30 mg CO2/liter) en dat is in een aquarium alleen te krijgen door actief CO2 in het aquarium te stoppen.
Aanpassingen in het filter zullen daar niet bij helpen.

Advies van Juwel is in principe correct, je wilt oppervlakte-stroming hebben, vooral voor je vissen. Beweging in het wateroppervlak = gasuitwisseling, hierdoor komt er zuurstof in je water. Voor veel vissen is dat ook nodig en belangrijk.
In combinatie met actief CO2 toevoegen moet je wel weer opletten met het filter, omdat water dus van nature weinig CO2 heeft en als je dan veel oppervlakte-beweging hebt, gaat de CO2 ook makkelijker weer uit je water.

Maar je bent goed bezig! Je planten zien er mooi groen uit en ze groeien. Jammer dat de algen ook groeien, misschien helpt het om je lampen te dempen of korter aan te zetten. Vooral niet teveel verschillende dingen tegelijkertijd proberen, deze hobby heeft soms een beetje tijd en geduld nodig ;)

En nog een tip voor het toevoegen van vissen: begin niet met teveel. Koop er eerst een klein groepje vissen, wacht even 1-2 weken zodat de goede bacterien in je filter ook kunnen wennen en groeien op de vervuiling die de vissen met zich meebrengen.
En dan bij voorkeur per soort toevoegen. Dus niet beginnen met bv 4 tetras, 4 guppies en 2 mollies, en dat een week later herhalen. Het is beter om dan eerst bv 8 tetras toe te voegen, en dan later een volledige groep van een andere soort :)[/quote]

Dankjewel voor je duidelijke uitleg!
Ik heb helaas geen CO2 systeem met flessen… dit is wellicht het beste systeem maar ik krijg het helaas niet weg gewerkt. Dus heb nu van die vloeibare CO2 aangeschaft waarvan ik de dagelijkse hoeveelheid aanhou. Ik vermoed dat mijn metertje dan ook van blauw naar groen zal gaan kleuren eens dit op pijl is?

De andere filter is voor allerhande redenen beter volgens de aquashop… filtert beter, stroom beter etc… Juwel uitstroom heb ik nu zo staan dat het wateroppervlak lichtjes in beweging is en alle plantjes zacht bewegen.

Enkel de varens moet ik dus uit het grind halen en op een steen of stuk hout bevestigen. Ondanks dat ze mooi groen staan lees ik dat de wortels er niet tegen kunnen om “ingegraven” te zijn.
Mijn Vallisneria is echter een zielig hoopje (en dat was ie al voor de toevoeging van vloeibare CO2.

Wat betreft mijn verlichting: die brandt Max 7h per dag. Ervoor had ik zo een led verlichting die van kleur kon wisselen maar mijn plantjes werden helemaal bruin… nu gebruik ik de originele Juwel leds en ze staan idd mooi groen (maar wel met wat draadalg dus zucht)

Visjes kopen wordt nog een dingetje… ik begrijp volledig wat je bedoelt en zou graag beginnen met de black Molly’s omdat zij algen eten. Maar de ene helft van het gezin wil guppy’s en de ander helft tetra’s…

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:36

Co2 meter kleurt niet van vloeibare co2 (wat geen co2 is, want co2 is een gas). Het reageert dus alleen met échte co2 in gasvorm.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:46

J0anieke schreef:
Co2 meter kleurt niet van vloeibare co2 (wat geen co2 is, want co2 is een gas). Het reageert dus alleen met échte co2 in gasvorm.

wist ik niet… en winkel heeft niets gezegd (heb het samen gekocht)

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:13

Ik heb inmiddels een megababy-boom vanmn Chrystal Red garnalen..heb er meer dan 200..
Als ze groter zijnga ik ze uitselecteren wil alleen de mooiste high grades houden de rest gaat in de verkoop of in de grote bak

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:00

JoCo schreef:
J0anieke schreef:
Co2 meter kleurt niet van vloeibare co2 (wat geen co2 is, want co2 is een gas). Het reageert dus alleen met échte co2 in gasvorm.

wist ik niet… en winkel heeft niets gezegd (heb het samen gekocht)

Winkels geven helaas vaak ook foutieve informatie... Al lijkt het bij jou gelukkig mee te vallen als ik je berichten zo lees :)

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:03

J0anieke schreef:
Co2 meter kleurt niet van vloeibare co2 (wat geen co2 is, want co2 is een gas). Het reageert dus alleen met échte co2 in gasvorm.

wist ik niet… en winkel heeft niets gezegd (heb het samen gekocht)[/quote]
Winkels geven helaas vaak ook foutieve informatie... Al lijkt het bij jou gelukkig mee te vallen als ik je berichten zo lees :)[/quote]

Haha thanks… heb al uren en uren gelezen maar net zoals bij alles heb je heel verdeelde meningen. Ik zal het moeten leren door ervaring vrees ik

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:07

Klopt hoor! Maar je bent echt al goed bezig! :j

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 23:19

Afbeelding
Ik heb zo'n beetje alle soorten alg inmiddels in m'n betta bak... Maar... Ik zie net dat mn bucephalandra ook knoppen heeft! <3

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:12

oh wat leuk!
mooi als planten gaan bloeien :D

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:33

J0anieke schreef:
[ [url=m/Cepxrv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb zo'n beetje alle soorten alg inmiddels in m'n betta bak... Maar... Ik zie net dat mn bucephalandra ook knoppen heeft! <3


O zo tof!!!!! Dat wil ik ook nog graag, een Betta bak! Maar ga me eerst goed inlezen! Is er trouwens een diertje wat je er veilig bij kan plaatsen? Wil graag een tank van 50l (30 is wel erg klein) met veel beplanting, verwarming en weinig stroming (heb ik zo gelezen). Wat zou daar eventueel nog bij passen?

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:35

Ik doe er niks meer bij. Zelfs slakken eet je op. :')

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:03

er kunnen alleen rustige vissen bij toch?
er is dacht ik een facebook groep voor betta eigenaren,daar zitten wel de meeste mensen die je denk ik een goed antwoord kunnen geven..