Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:12

Ligt er denk ik ook aan hoe groot je aquarium is. Als ze flink wat zwem ruimte hebben kunnen ze elkaar ontlopen. En anders gewoon ff aankijken hoe het gaat. Het zijn sowieso niet echt hele sterke vissen.

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:22

ellepel schreef:
ik heb geen flauw idee, op google kun je niet de juiste info vinden?


Nee, niks te vinden over hoe twee mannetjes samen. Alleen dat je zou moeten kiezen voor een mannetje en een vrouwtje.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:26

Honinggoeramis zouden te sexen moeten zijn, alhoewel het wel lastig is.
De mannen hebben puntige vinnen en zijn meer langwerpig, de vrouwen hebben geronde vinnen en een ronde buik. Daarbij ontwikkelen alleen de mannen de zwarte buik.

Afbeelding


Dus als je twee vissen hebt die qua vintype niet verschillen en zwarte buiken hebben, dan heb je twee mannen.

Van wat ik zo kon vinden (voornamelijk engelse fora), is dat het altijd beter is een man + vrouw te hebben, of anders een man alleen.
In een tank van minimaal 74 liter, liefst groter, met veel beplanting en (hogere) verstopplekken, dan zou het goed kunnen gaan.
Maar iedere vis heeft ook een eigen persoonlijkheid, dus het gaat soms goed, en soms wordt er gevochten dat mensen of een dode vis hadden, of de andere man maar hebben verhuisd.

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:42

Dankjewel voor de duidelijke foto's! Ik denk dat wij dan vrijwel zeker twee mannen hebben.
Op dit moment gaan ze heel goed samen nog. We hebben ook inderdaad een dicht begroeid aquarium, dus veel verstopplekken, en kijklijnen worden verbroken. We hebben nog een ander aquarium staan, dus mocht het mis gaan kunnen we er per direct eentje over zetten gelukkig.
Dan gaan we het maar gewoon afwachten.

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:36

Hoi!

Ik kom (weer) binnenvallen….

Ik moet mijn aquarium héél rigoureus gaan schoonmaken, heb hem helaas erg verwaarloosd de afgelopen tijd…

De bodem moet vervangen worden.. planten zijn zo vol van algen dat ik denk dat die grotendeels ook niet meer te redden zijn.. het hout en steen is niet meer herkenbaar door de algen, evenals de achterwand.
Ook het glas ziet zwart van de vlekken..

Desondanks lijkt het vissenbestand het nog best goed te doen..

Hoe ga ik dit aanpakken?
Hoe krijg ik alles weer schoon?

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:14

is het zo erg?
ja planten er uit en weggooien?
bodem vervangen heb ik nog nooit gedaan, gewoon flink afhevelen en dan heb je meteen waterwissel.
en je ramen schoonmaken en vanaf dan elke week of om de week onderhoud blijven doen anders zit je zo weer.

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:05

Hoi! Wij hebben al jaren een aquarium. Hebben sinds 2 weken een kempvis mannetje erin zitten. Echter kon ik m al 2 dagen niet vinden..... Deze heb ik vandaag wel gezien en ziet eruit als volgt;
Afbeelding

Ik heb de waterwaarden gecheckt en alleen het no3 was wat te hoog, de rest is gewoon goed..... Is de vis nog te redden denken jullie? En hebben jullie een idee hoe het komt?

Afbeelding
Dit was toen we m net hadden <3

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:27

is je aquarium wel geschikt voor deze vis?
ik heb ze nooit gehad,maar ik hoor dat ze geen stroming moeten en niet te hoog.
en geen andere vissen
verder geen flauw idee :o

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:37

Het is een 80 liter en er is weinig stroming in de bak. Andere vissen die erbij zitten zijn danio's en kardinaaltetra's (en algeneters). Deze zouden prima samen moeten kunnen omdat het rustige vissen zijn.

Er zitten 3 betta vrouwtjes bij die het wel allemaal heel goed doen en er goed uitzien.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:42

Hoi allemaal, mag ik melden?

Vroeger thuis een simpel koud water aquarium gehad, maar toen was ik nog kind.
Mijn jongste zoontje is bijna jarig, en wil graag vissen. Hij is autistisch, en dieren hebben een fijne invloed op hem. We hebben al een hond, maar daar heeft ie niet veel mee op haha ik twijfel alleen of we voor een koud of tropisch aquarium gaan...

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:01

het is allebei leuk. :D
maar ga lezen en info opzoeken wat er allemaal bij komt kijken.
zou het niet te moeilijk maken.
en doe het ook voor jezelf,want kan best zijn dat je zoon er uiteindelijk toch niks aan vind.
iets van 60 of 80 cm aquarium met een goede zandbodem,goede planten en niet al te moeilijke vissen.
om de boel op te starten ben je wel een paar weken nodig hoor,dus nogmaals: : zoek veel info :j
gewoon 1 soort vis om mee te beginnen en later verder kijken.
goudvissen moeten gewoon groot wonen,want die worden groot.
maar een leuke school kleurige visjes is denk ik in jouw geval wel geschikt.

ik vind de rasbora soorten erg leuk,zijn ook niet snel bang.
die ik heb zwemmen leuk,gaan achter elkaar aan. leuk om naar te kijken.
er is echt best wel wat keus.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:13

Ben me inderdaad al goed aan het verdiepen, wil het ook niet te ingewikkeld maken. Het er naar kunnen kijken is de grootste voorwaarde, dan kan ie zich even lekker terugtrekken in z'n eigen wereld als hij teveel last van prikkels heeft.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:48

Sluierstaarten moeten op minimaal 100cm en minimaal 50l water per vis, komt neer op 2-3 vissen voor een meterbak afhankelijk vh aantal liters.
Overigens kun je als vuistregel aanhouden dat als je een vis met kort bol lijf hebt deze verhoudingsgewijs minder ruimte nodig heeft dan een vis met lang lijf omdat die laatste veel sneller zijn en daardoor meer zwemruimte nodig hebben.
Plus je moet er een stevig buitenfilter/potfilter bij want het zijn verschrikkelijke vervuilers.

Goudvissen mag je het dubbele voor rekenen qua ruimte en liters en ook dat zijn enorme varkens.
Betekent ook dat ze relatief vaak verschoont moeten worden: 1-2x per week een waterwissel van minimaal 50% en daarbij de bodem goed stofzuigen is geen overbodige luxe.

Deze nadelen terzijde; het zijn wel ontzettend leuke vissen met uitgesproken karakters. <3

Verder geldt dat een grotere bak makkelijker is qua onderhoud, stabiliteit vd temperatuur en balans vd bacteriën etc dan een klein bakje.
Wat zou je zoon willen: vooral bonte kleuren of liever wat meer rust met 1-2 kleuren ofzo?
Als je de bak natuurlijk inricht (met een paar bonte ornamenten voor de leuk) geeft dat al veel meer rust voor het oog vergeleken met een bak met gekleurde steentjes, drieduizend (ik noem maar wat: SpongeBob) ornamenten, kleurrijke lichtjes etc.
En bij een natuurlijke inrichting knallen kleurrijke vissen er ook meer uit en ze kunnen meer natuurlijk gedrag vertonen.

Anyway, genoeg om over na te denken iig. :)
Maar de voorpret is al ontzettend leuk. :D

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 02:02

iirrssjjee schreef:
Het is een 80 liter en er is weinig stroming in de bak. Andere vissen die erbij zitten zijn danio's en kardinaaltetra's (en algeneters). Deze zouden prima samen moeten kunnen omdat het rustige vissen zijn.

Er zitten 3 betta vrouwtjes bij die het wel allemaal heel goed doen en er goed uitzien.



Je weet heel heel heel zeker dat dit 3 vrouwtjes zijn, en er geen kortvinnig mannetje bijzit? ( been there, done that.. )

Ik zou deze knapperd apart zetten in een kleinere bak en eens kijken hoe het dan gaat..

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 08:54

_Rianne_ schreef:
iirrssjjee schreef:
Het is een 80 liter en er is weinig stroming in de bak. Andere vissen die erbij zitten zijn danio's en kardinaaltetra's (en algeneters). Deze zouden prima samen moeten kunnen omdat het rustige vissen zijn.

Er zitten 3 betta vrouwtjes bij die het wel allemaal heel goed doen en er goed uitzien.



Je weet heel heel heel zeker dat dit 3 vrouwtjes zijn, en er geen kortvinnig mannetje bijzit? ( been there, done that.. )

Ik zou deze knapperd apart zetten in een kleinere bak en eens kijken hoe het dan gaat..


Thanks. Ja zijn echt zeker weten vrouwtjes. Helaas is het mannetje inmiddels niet meer onder ons :( . We hebben besloten het voor nu even zo te laten en over een poosje opnieuw te kujken of we er een mannetje bij willen.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:21

topic ligt een beetje stil!
ik had vanmiddag een blunder :o

ben de bodem aan het afhevelen met een dunne tuinslang en had ik er per ongeluk een hara jerdoni in zitten!
gelukkig kon ik het er weer uitblazen,maar voelde me toch wel een beetje schuldig!

bakjes draaien prima allemaal:
wel baardalg,maar eigenlijk stoort me dat niet zo.

Afbeelding

Afbeelding

in deze zit de hara. ik dacht echt van goh zit troep onder de planten en zuig dat even weg.
zat dat dier er in!
en de andere bakkies

Afbeelding

Afbeelding

hoe gaat het met de rest?

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:40

Hier goed! Mijn kleine bak met garnalen en tetras gaan prima. Al moet ik zeggen, dat hun voortplanting een beetje uit blijft.

Mijn grote bak van 250 liter gaat echt super goed! Alleen is daar mijn lamp overleden, dus daar moet een nieuwe voor komen.

De vissen doen het wel echt super goed. En de planten nog beter.

Elke twee weken moet ik snoeien en alles wat over blijft, stop ik de vijver in.

Ook de vijver gaat, ondanks de alg, erg goed. De zwarte goudvis is ondertussen 30 cm, en ook het aangekochte spul groeit als kool.
Mag ook best met bijna 10 kuub.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:00

oh ja een vijver staat hier nog op de verlanglijst!
maar dat word een kleinere, eigenlijk is het plan om zonder vissen te gaan.


lukt het jou om die zwarte goudvis op de foto te krijgen?
ben wel heel benieuwd

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:13

ellepel schreef:
oh ja een vijver staat hier nog op de verlanglijst!
maar dat word een kleinere, eigenlijk is het plan om zonder vissen te gaan.


lukt het jou om die zwarte goudvis op de foto te krijgen?
ben wel heel benieuwd


Vast wel...
Morgen even prutsen met de telefoon bij de vijver!!

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:11

Ik hoop dat het een beetje zichtbaar is.


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Als je goed kijkt, zie je ook een kleine zwarte goudvis, die zit ondertussen rond de 7 cm.

De sarasa, rood wit, is net de 20 cm gepasseerd.

En de shibunckins zijn op 16/17 cm gekocht en ook flink gegroeid.

Zodra de vijver wat helderder wordt, zal ik nieuwe fotos maken.

Die rood witte grote sarasa heeft samen met die zwarte in 250 liter aquarium gezeten.

En te bedenken dat hij vier jaar geleden in een spacykuip gedumpt was, samen met die rood witte en een gewone goudvis. (Die is ingeslapen, kanker.)

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:32

ja wauw!
groot ook zeg, kan die nog veel groter worden?
ja zonde he als ze dan zo klein zitten, nu bij jou heeft het een paradijs! :D

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:42

Goudvissen kunnen 40cm worden, groter wsl ook nog wel:
Afbeelding
:wow:

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:56

ellepel schreef:
ja wauw!
groot ook zeg, kan die nog veel groter worden?
ja zonde he als ze dan zo klein zitten, nu bij jou heeft het een paradijs! :D


Geen idee hoever hij nog gaat groeien!!! We gaan het zien!

Hij zal straks inderdaad de breedte ook wel in gaan.

Dankjewel, groot compliment *\%/* blij mee

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:56

Ik ben m'n laatste aquarium die ik nog moest opknappen aan het opknappen. Een dennerle 55 liter (45x36x34 cm). Heb nog 3 hara jerdoni en 7 blauwe neons die er weer in terug komen. Eigenlijk wil ik weer terug naar corydoras ipv haras. Maar die haras hou ik maar gewoon tot ze er niet meer zijn... Daarnaast graag een koppeltje van een iets grotere vis. Heb wildkleur honing gouramis gehad, maar die zijn me veel te fragiel... Heb liever iets dat niet zo gevoelig is. Hebben jullie nog een idee wat hier leuk in kan wbt koppeltje?

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:30

Nou ben er al uit. Het wordt een koppel apistogramma ramirezi. Heel lang al over getwijfeld vanwege de inteelt ook, maar ga ze toch maar een keer proberen... Beetje bang dat ze net zo gevoelig zijn als de honinggoerami, maar we gaan het zien...
Net verrassingspakket van aquaplantsonline binnen. Zo blij met hoe hun planten er altijd uit zien en vind het pakket ook echt heel leuk! :D
Afbeelding