Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 32 [ 781 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Broedmachine aan, wie nog meer?

 
Profiel   

Morgen gaan er 20 kippeneieren in mijn broedmachine, 15 Sussex Columbia en 5 witte Barnevelder. Zijn er meer bokkers die kuikens uitbroeden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 17:29 



 
Profiel   

Ik heb er totaal geen verstand van, maar ik ben wel geïnteresseerd in kippen. Misschien zijn het ook hele stomme vragen. Hebben de kuikentjes dan geen moeder nodig na het uitkomen? En wat eten ze? Wanneer mogen ze onder een lamp vandaan? Sorry maar ooit in de toekomst wil ik heel graag kippen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 17:50 



 
Profiel   

Nee, kunnen zonder moeder. Wel een week of 6 onder een warmtelamp of warmteplaat. Ik geef opfokmeel. En water uiteraard. Kuikentjes zijn wel slim, eten is nooit een probleem. Ik vind het alleen maar leuk hoor, om erover te praten. Vorig jaar 2x broedmachine aangehad. Eerste keer 20 eieren waarvan 10 opgestuurd, hele slechte uitkomst. Was een Ali broedmachine.. Daarna een fatsoenlijke machine gekocht, was de uitkomst 80% dat schijnt goed te zijn


Laatst bijgewerkt door Billy op 10-01-21 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 17:54 



 
Profiel   

Ja hier zo’n 1 a 2 keer per jaar. Wel pas later in het jaar zodat ze minder lang onder de warmteplaat hoeven en als ze in de winter rond de 7 maanden zijn leggen de hennen vaak de hele winter door. Hanen worden rond 6 maanden geslacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 17:55 



 
Profiel   

OK ik heb vorig jaar wat van het 2e broedsel aangehouden, 3 blauwe australorp, ik dacht dat ze van juli waren maar ze waren van 8 augustus dus hoop dat ze binnenkort gaan leggen :j
Ik heb 2 Amrocks aangekocht, die leggen al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 18:02 



 
Profiel   

Me!
Ik kweek USA Zijdehoenders.
Ik heb vandaag 28 eieren ingelegd van mijn eigen kippen.
Op dit moment komen er in de Uitkomstmachine 19 eitjes uit die ik opgehaald heb bij een andere kweker.
Voor nu zijn dit tot het voorjaar de laatste eieren die ik inleg.
In verband met de toch wel meerderheid aan hanen wil me nu eerst gaan inlezen/oefenen in het geslachtsbepalen in het ei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 20:40 



 
Profiel   

Ik heb zelf geen kippen, maar werk op een middelbare school en daar hebben we wel een broedmachine. Als we aan bevruchte eieren kunnen komen zorgen we dat we ca. 14 dagen voor Pasen kuikentjes hebben.

Gaat meestal best goed, maar ik voel mij wel een echte amateur als ik er mee bezig ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:00 



 
Profiel   

Ik wil er zo graag een! Man, wat lijkt me dat leuk om te doen. Niet dat ik kippen kan houden hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:01 



 
Profiel   

Hier ook. Wij hebben hem nu een week aanstaan. Jaren geleden dat we het hebben gedaan op deze manier. Meestal laten we de hen natuurlijk broeden.

Maar nu met de lockdown een leuk project voor onze kinderen om te vokgen. We hebben er 12 bevruchte eieren in gedaan, ik ben heel benieuwd naar de uitkomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:08 



 
Profiel   

Ik zet morgen voor m'n werk de machine aan, dan kan hij opwarmen en dan gaan de eitjes er in als ik uit m'n werk kom. Dan hebben ze ruim 24 u gerust na vervoer.
Het is idd heel leuk, het is alleen jammer dat je ook veel hanen krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:10 



 
Profiel   

Daarom is het geslacht bepalen in het ei een uitkomst in mijn ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:16 



 
Profiel   

Maar hoe?
Hmmmm ff gelezen maar dat is voor 20 eitjes nog een utopie denk ik..
Zeker omdat een deel van de methodes halverwege het broeden moet gebeuren dat maakt het lastig.
Het is jammer dat de temperatuur geen invloed heeft op het geslacht zoals bij reptielen :)


Laatst bijgewerkt door Billy op 10-01-21 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:21 



 
Profiel   

Om kort uit te leggen; eieren rond 9 dagen bebroeden, dan met een mini boor gaatje maken in ei op een groot bloedvat, met injectienaald gaatje maken, bloed afnemen en opsturen voor DNA test, gaatje afplakken.
Dan krijg je met ongeveer 3 dagen uitslag van de DNA en kan je de haantjes eieren eruit halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:24 



 
Profiel   

https://www.avicultura.eu/books/index.p ... tachment=1

Vanaf blz 30 staat het uitgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:26 



 
Profiel   

Zie boven je :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:27 



 
Profiel   

Hen bepaald geslacht kuiken. Je kan een wat betere verhouding hen/haan krijgen door ronde(re) eieren te selecteren als je er van uit gaan dat een ronder ei gemaakt wordt door de hen omdat het bekken van een hennenkuiken meer ruimte nodig heeft al in het ei dan die van de haantjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:36 



 
Profiel   

Ik ga het voor het eerst dit jaar proberen. Vorige jaar geprobeerd dat 1 van onze kippen ging broeden. Maar helaas was die er naar +/- 10 dagen flauw van. Er zat helaas wel wat in, wat extra balen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:00 



 
Profiel   

Gelukkig heb ik een goed kloekje en toch geen plek voor erg veel kipjes. Een nestje per jaar is genoeg om oudere legkipjes te vervangen, haan loopt er standaard bij ivm meer rust in het toom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:05 



 
Profiel   

Wij hebben nu drie hennen ex- legkippen met een heel grappig zijdehoen haantje. Die hennen leggen braaf maar ze hebben totaal geen broed neiging.
Mijn vriend mag voor zijn verjaardag twee barnevelder hennen er bij nemen.
Maar het is nog niet zo makkelijk om nu jonge hennen te vinden...
Als die er eenmaal zijn zullen er vast ook wel af en toe kuikens zijn.
Een broedmachine zijn we nu nog niet aan toe. Maar misschien over een paar jaar wel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:18 



 
Profiel   

Nee dit jaar geen kuikens, heb nog 7 mooie hanen van vorig jaar zitten. En hennen heb ik genoeg. Dan maar geen tentoonstellingen. Jammer maar Corona en ophokplicht ( kippen ) maken dat de dieren hier nog geen nieuw huisje hebben kunnen vinden.

Vraag naar broedeieren is ook stuk minder trouwens

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:22 



 
Profiel   

Billy schreef
OK ik heb vorig jaar wat van het 2e broedsel aangehouden, 3 blauwe australorp, ik dacht dat ze van juli waren maar ze waren van 8 augustus dus hoop dat ze binnenkort gaan leggen :j
Ik heb 2 Amrocks aangekocht, die leggen al.


Oh, blauwe Australorps, mijn favorieten, maar zo moeilijk om aan te komen. Wij hebben ook Australorps, nu alleen zwarte, maar geen broedmachine en uitbroeden onder de hen wil niet echt lukken jammer genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:43 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
Billy schreef
OK ik heb vorig jaar wat van het 2e broedsel aangehouden, 3 blauwe australorp, ik dacht dat ze van juli waren maar ze waren van 8 augustus dus hoop dat ze binnenkort gaan leggen :j
Ik heb 2 Amrocks aangekocht, die leggen al.


Oh, blauwe Australorps, mijn favorieten, maar zo moeilijk om aan te komen. Wij hebben ook Australorps, nu alleen zwarte, maar geen broedmachine en uitbroeden onder de hen wil niet echt lukken jammer genoeg.

Ik was eigenlijk op zoek naar vuilwitte maar daar kon ik niet aankomen. Ik woon net in Zeeland, heb de eieren verderop uit zeeland

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:50 



 
Profiel   

Billy schreef
Ik was eigenlijk op zoek naar vuilwitte maar daar kon ik niet aankomen. Ik woon net in Zeeland, heb de eieren verderop uit zeeland


Hier in Drenthe al flink nagevraagd voor blauwe Australorps, maar helaas, vandaar nu alleen zwarte. Wit wil ik liever niet, erg opvallend voor familie buizerd vrees ik.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:53 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
Billy schreef
Ik was eigenlijk op zoek naar vuilwitte maar daar kon ik niet aankomen. Ik woon net in Zeeland, heb de eieren verderop uit zeeland


Hier in Drenthe al flink nagevraagd voor blauwe Australorps, maar helaas, vandaar nu alleen zwarte. Wit wil ik liever niet, erg opvallend voor familie buizerd vrees ik.......

Ik weet niet waar je zit, maar ik wil wel eens kijken of ik weer aan eieren kan komen later dit jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:55 



 
Profiel   

Mijn vader broedt ook ieder jaar met de machine (en een paar hennen), dubbel gezoomde barnevelders en buff Columbia Wyandotte krielen.
Ik ben wel benieuwd naar je uitkomst. Ik dacht dat hanen vaak nog niet zo vruchtbaar zijn rond deze tijd ivm het weinige licht. Meer richting het voorjaar zijn bij ons de meeste eieren wel bevrucht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 23:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 32 [ 781 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen