Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:23

Billy schreef:
Ik weet niet waar je zit, maar ik wil wel eens kijken of ik weer aan eieren kan komen later dit jaar


Zuidoost Drenthe, errug ver van Zeeland...., maar tof aanbod, thx.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:49

criollo_yess schreef:
Billy schreef:
Ik weet niet waar je zit, maar ik wil wel eens kijken of ik weer aan eieren kan komen later dit jaar


Zuidoost Drenthe, errug ver van Zeeland...., maar tof aanbod, thx.

Mijn ouders wonen in Roden, dan wordt het al dichterbij :')

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:12


Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 18:32

Voor mij te ver weg maar ik zou ook niet graag 1 kip in mijn groep gooien, liever 2 of 3...

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:59

Zit er nou nog verschil in hoeveel van de eieren uitkomen die je nu in de broedmachine stopt, of wanneer je ze in de zomer of eind van de zomer in de broedmachine stopt?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 14:08

Geen idee, we gaat het zien :)
Ik heb ze gistermiddag in de machine gedaan

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:12

Spannend!

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:35

Nickeltje schreef:
Zit er nou nog verschil in hoeveel van de eieren uitkomen die je nu in de broedmachine stopt, of wanneer je ze in de zomer of eind van de zomer in de broedmachine stopt?


Die vraag stelde ik juist. Wij hadden geen succes zo vroeg. Hanen schijnen licht nodig te hebben om vruchtbaar te zijn, dus tegen het voorjaar/zomer is het % bevruchte eieren hoger.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 09:37

Deze dame verkocht al meer broedeieren, we gaan het zien.. Schouwen jullie de eieren, en op welke dag?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:46

Chessie schreef:
Mijn vader broedt ook ieder jaar met de machine (en een paar hennen), dubbel gezoomde barnevelders en buff Columbia Wyandotte krielen.
Ik ben wel benieuwd naar je uitkomst. Ik dacht dat hanen vaak nog niet zo vruchtbaar zijn rond deze tijd ivm het weinige licht. Meer richting het voorjaar zijn bij ons de meeste eieren wel bevrucht.

Kan je oplossen door bij te lichten met kunstlicht. Doet mijn vader ook nu. Al begint hij pas in Februari met uitbroeden van zijn en dat zijn dan nog zijn zware rassen. De lichtere rassen pas vanaf maart en krielen doe je meestal pas vanaf april. Al hangt veel hier er ook vanaf met hoeveel rassen mijn vader fokt en hoeveel kleurslagen hij dit jaar wilt doorfokken. Dus hier meerder rondes in de broedmachine.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:47

Billy schreef:
Deze dame verkocht al meer broedeieren, we gaan het zien.. Schouwen jullie de eieren, en op welke dag?

Wordt zeker gedaan bij ons. :j Geloof dat mijn vader dit doet tussen de 5 à 10 dagen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:06

Hier geen broedmachine, maar onze Tok mag deze lente een nestje uitbroeden, mits we een geschikte haan vinden. Ik lees dus even mee, helemaal wat t schouwen betreft, altijd leerzaam :).

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:22

Bij mij ligt een hen zelf te broeden.
Vanmiddag worden de eieren beschouwd.. Heb een paar cochin kriel broedeieren en eieren van mijn eigen hennen eronder.
Verwacht daar weinig van eigenlijk maar we zullen het zien

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:22

Super leuk! Ik had ook kippen maar moet zeggen dat ik het vooral lastig vind om van de hanen af te komen. Ben niet zo'n slachter en ze weg geven voor de pan vind ik ook lastig, je weet nooit of diegene dat 'netjes' doet. En als je ze houd gaan ze toch vaak vechten..

Ben eigenlijk om die reden maar gestopt met eitjes uitbroeden.

Voor de mensen wiens kip niet broeds wordt, zorg dat je er een zijdehoentje bij krijgt. Die broeden alles, gaan het zelfs op een steen proberen als ze niks beters kunnen vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:49

Ylana schreef:
Om kort uit te leggen; eieren rond 9 dagen bebroeden, dan met een mini boor gaatje maken in ei op een groot bloedvat, met injectienaald gaatje maken, bloed afnemen en opsturen voor DNA test, gaatje afplakken.
Dan krijg je met ongeveer 3 dagen uitslag van de DNA en kan je de haantjes eieren eruit halen.

Oh brrr, dat zou ik echt niet durven... bang wat kapot te maken.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 22:10

Nou, de eerste is uitgekomen, er waren voor ik naar m'n werk ging nog 3 aangepikt
Afbeelding
Van de 20 eieren waren er 8 bevrucht, toch wat vroeg. Daar krijg ik nieuwe eieren voor.
En morgen gaan 3 van mijn kippen op reis naar Drenthe, naar een bokker

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:22

tamary schreef:
Hen bepaald geslacht kuiken. Je kan een wat betere verhouding hen/haan krijgen door ronde(re) eieren te selecteren als je er van uit gaan dat een ronder ei gemaakt wordt door de hen omdat het bekken van een hennenkuiken meer ruimte nodig heeft al in het ei dan die van de haantjes.


Is dit echt bewezen of meer een theorie? Zo ja heb je mogelijk een artikel erover? Vind het een interessante hypothese op zich. ;)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:28

Afbeelding

Hier zijn de eersten al een week of 6 oud.

Dit is een Chabo bolstaart haan in de kleur Zwartwitgepareld.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:33

SandAndOak schreef:
tamary schreef:
Hen bepaald geslacht kuiken. Je kan een wat betere verhouding hen/haan krijgen door ronde(re) eieren te selecteren als je er van uit gaan dat een ronder ei gemaakt wordt door de hen omdat het bekken van een hennenkuiken meer ruimte nodig heeft al in het ei dan die van de haantjes.


Is dit echt bewezen of meer een theorie? Zo ja heb je mogelijk een artikel erover? Vind het een interessante hypothese op zich. ;)

Meer oude boeren wijsheid, je zal meer richting 60% tot misschien 70% hen gaan dan de standaard van ongeveer 50/50 met meestal iets meer haantjes. Maar het is een betere en vooral ook simpelere manier van selecteren qua veiligheid en kosten dan de optie tot maken gaatje in half ontwikkeld ei en dan geslacht testen. 100% zekerheid is het dus zeker niet, je zal hanen krijgen. Als je die dus niet wil/kan houden en niet wil weggeven/verkopen ook als dat richting vriezer is, dan kan je beter jonge hennen kopen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:33

Ik heb vorig jaar veel broedeieren verkocht en 3 keer de broedmachine aan gehad. Echt hele mooie uitkomst. 1 legsel zelfs100%. Weinig hanen. Van de 9 eieren 2 hanen.
Helaas zijn de hanen elke keer slap en zwak Door drukte nu even geen kippenren dus ook geen kuikentjes dit jaar. Hopelijk volgend jaar weer

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 18:37

Tnt maar 2 kuikens uit, eentje zat dood in het ei.
Vandaag 3 kippen meegenomen naar het noorden, die zijn verhuisd naar criollo yess...

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:53

Ohh kuikenssss!

Ik heb hier nu alweer 2 weken kuikens zitten van kriel Zijdehoenen.
Ben verliefd!
Ben benieuwd welke kleur ze worden!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 19:24

Sussex columbia als ik de goeie eieren gekregen heb

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:32

Billy schreef:
Tnt maar 2 kuikens uit, eentje zat dood in het ei.
Vandaag 3 kippen meegenomen naar het noorden, die zijn verhuisd naar criollo yess...


Ze hebben de reis prima doorstaan. Eerst nog even apart, maar in de loop van de week bij de rest zetten. Ik ben er blij mee. En ik had vandaag ook al een eitje! Bedankt Billy.

Afbeelding

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 21:12

Reizen gaat meestal goed als ze donker zitten. Ik heb nu de 5 jonge amrocks bij de oude gezet, allemaal ingespoten met deo, ze ruiken heerlijk