Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:36

leuk wij gaan van het voorjaar ook weer wat eieren van onze kippen uitbroeden (friese hoenen)
Vorig jaar ook 2x gebroed, 1e keer weinig resultaat van de 20 maar 6 kuikens leven uit het ei. Wat bleek we hadden de eieren verkeerdom in de machine gelegd, moet dus met de punt naar beneden. 2e keer hadden we een mega resultaat denk maar 2 eieren niet uitgekomen. Hopelijk heb je volgende keer ook beter resultaat!

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:46

Ik heb vorig jaar voor het eerst Sebright kuikens uitgebroed. 2 keer 20 eieren in de machine. De eerste keer was de helft bevrucht, maar is er eentje uitgekomen. Die naar iemand anders gebracht met kuikens en een 2e keer geprobeerd. Ook weer ongeveer de helft bevrucht en 5 uitgekomen. 2 eieren wel open moeten maken want die kuikens zaten compleet vast in het ei.. Eentje daarvan was niet helemaal 100%, maar lijkt nu behalve het kleine formaat, goed mee te doen! Hopelijk dit jaar weer wat uitbroeden want zou nog wel 2 hennetjes erbij willen.

Jammer dat er maar 2 zijn uitgekomen ts. Ik wist ook niet dat je in de winter ook eieren kon uitbroeden. Welke broedmachine gebruik je?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 23:23

De rcom 20max.
Het is nu dag 21, zou nog kunnen

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:23

Ik heb mijn rcom 20 nu ook 8 dagen aanstaan.
Ik heb er 8 cream legbar eieren in gelegd waarvan er 6 bevrucht waren en verder nog 12 marans eieren, dienheb ik per post vanuit België laten komen, ik heb het grootste gedeelte geschouwd en ze leken goed opgestart te zijn.
Dus ben benieuwd hoeveel er uit gaan komen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 12:27

Nou uiteindelijk zijn er 2 levende kuikens uitgekomen. Ik heb er 3 kruising kuikens bijgekocht, omdat de 2 slecht opstartten.. Nu groeien ze als kool

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:40

Lees het topic nu pas, maar dit jaar voor het eerst gedaan. Had 9 eieren erin gedaan en 6 kuikens levend. 1 Kuiken in machine overleden en 2 in ei en niet uitgekomen (wel ontwikkeld). Heb ook al 3 van de 6 kuikens verkocht. De andere 3 moeten ook nog weg.

Ga namelijk helemaal over op Sussex rood porselein en hopelijk daarvan volgend jaar kuikens. *\o/*

Billy jij ben toch niet degene die bij mij de 3 kuikens gekocht heb. Zou wel heel toevallig zijn. :D

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 18:43

Geen idee, ik heb vandaag nog 2 sussex van 20 weken gekocht. De kuikens gaan eruit als ze groot genoeg zijn. Ik ga vanavond de sussex bij de amrocks zetten en dan heb ik mijn club compleet

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:05

Zat er een donker bruin/zwart tussen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:14

Ik heb geen idee waar je het over hebt, ik heb 3 kuikens van een collega gehaald

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:16

Okay dan zal het wel iemand anders geweest zijn die bij 3 kuikens gekocht heeft om bij haar 2 kuikens te zetten.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:34

Ik laat de broedeieren uitbroederen door kruising zijdehoen/ brahma. Meer dan 90% komt uit. Snap die broedmachines niet. Kost handen met geld aan stroom, er kan van alles misgaan en als de kuikens uitkomen weer een een bak geld aan 24/7 stroom. Meer dode dieren en moeten weken binnen blijven.

Hier natuurbroed, en moeders regelt gewoon alles. Lopen vanaf de eerste dag mee naar buiten. Maarja dan laat ik ook niet in februari kuikens komen. Bovendien steken ze veel op van moeders. Sterke en gezonde kuikens! Daar kan een broedmachine niet tegenop

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:42

Jij bent wel veel tegen he.... Ik zag je ook al in het pelletkachel topic :')
Ik heb geen haan, ik heb kippen die nauwelijks broeds worden dus als ik wat wil komt het uit de broedmachine. Niks mis mee hoor, gezonde sterke kuikens... Dat jij er niks mee hebt betekent niet dat het niet goed is natuurlijk

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:42

Hier volgend jaar als het kan natuur broed ook. Ga misschien wel broedeieren aanbieden. Met mogelijkheid broedservice tegen betaling. Maar het opfokken zelf mag de persoon zelf doen. Wil geen kuikens meer in huis, maar op de moestuin geen stroom.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:44

Ik denk dat natuurlijk broeden beter is, maar dat betekent niet dat een broedmachine slecht is.

Wij willen nog steeds natuurlijk proberen straks in de lente.

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:48

Mijn kippen hebben een leg stop. Zodra die gaan leggen heb ik al bij iemand een incubator geregeld.

Zaterdag haal ik van het zelfde ras kuikens op!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:49

Onze kippen leggen gewoon door :=.

Wij gaan langzaamaan eens op zoek naar een 'dekhaan' (noem je dat zo :)) ? )

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:49

Niet ieder ras word makkelijk broeds. Dan is een broedmachine w.erg fijn!

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:59

De kruising kippen die ik nu heb hebben ook gewoon doorgelegd soms wel wat minder, maar toch wel meer dan zat om ook eieren te verkopen.

Heb eventueel een sussex rood porselein haan over. Hoef er eigenlijk geen 2, maar heb nu 2 haan kuikens.

pubelia

Berichten: 9989
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:12

Ik heb enkel sebright kriel. Ik goud, zwart gezoomd en 1 haan. Zilver zwart gezoomd.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 01:39

Billy schreef:
Jij bent wel veel tegen he.... Ik zag je ook al in het pelletkachel topic :')
Ik heb geen haan, ik heb kippen die nauwelijks broeds worden dus als ik wat wil komt het uit de broedmachine. Niks mis mee hoor, gezonde sterke kuikens... Dat jij er niks mee hebt betekent niet dat het niet goed is natuurlijk


Excusé dat ik een mening heb....Zelf kan nadenken en dus niet als een kip zonder kop ( om even ontopic te blijven ) de meute achterna loop. Het idee dat jij niet met mij eens bent impliceert niet automatisch dat Jij dus gelijk hebt. Gevalletje pot verwijt de ketel.

Ik kweek al jaren kippen voor TT en als ik bij de “ collega’s “ kijk is het uitkomst percentage én overlevings aantal aanzienlijk hoger per ingelegde aantallen. Daarnaast is er nog iets als dieren welzijn en in dat opzicht is onder de hen is toch zeker beter. Maar dan moet je geduld hebben tot het weer het toelaat, genoegen nemen met kleinere aantallen en investeren in goede broedhennen en vrije uitloop.

Ik ben in iedergeval blij dat er binnen onze vereniging langzaam een omslag plaats vindt.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 02:03

Pareltjes schreef:
Billy schreef:
Jij bent wel veel tegen he.... Ik zag je ook al in het pelletkachel topic :')
Ik heb geen haan, ik heb kippen die nauwelijks broeds worden dus als ik wat wil komt het uit de broedmachine. Niks mis mee hoor, gezonde sterke kuikens... Dat jij er niks mee hebt betekent niet dat het niet goed is natuurlijk


Excusé dat ik een mening heb....Zelf kan nadenken en dus niet als een kip zonder kop ( om even ontopic te blijven ) de meute achterna loop. Het idee dat jij niet met mij eens bent impliceert niet automatisch dat Jij dus gelijk hebt. Gevalletje pot verwijt de ketel.

Ik kweek al jaren kippen voor TT en als ik bij de “ collega’s “ kijk is het uitkomst percentage én overlevings aantal aanzienlijk hoger per ingelegde aantallen. Daarnaast is er nog iets als dieren welzijn en in dat opzicht is onder de hen is toch zeker beter. Maar dan moet je geduld hebben tot het weer het toelaat, genoegen nemen met kleinere aantallen en investeren in goede broedhennen en vrije uitloop.

Ik ben in iedergeval blij dat er binnen onze vereniging langzaam een omslag plaats vindt.


Ik begrijp je ergens wel. Kuikens bij een moeder zijn in mijn ogen ook beter dan vanuit een broedmachine. Gok ook dat de uitkomst dan beter is. Hoe goed een broedmachine ook is, het is nooit zo optimaal als een broedende kip.

Echter bij sommige rassen zijn de hennen slecht broeds. Dan is een broedmachine een uitkomst. Ik heb Sebrights uitgebroed vorig jaar. De hennen bleven namelijk niet lang genoeg op de eieren zitten. De meeste eieren zijn in de broedmachine niet uitgekomen. Heb er zelfs twee moeten helpen tijdens het uitpikken. Maar allebei overleefd en naar mijn idee zijn het gelukkige kipjes. Er zaten dus geen ouderdieren bij, maar veel gedrag komt vanuit hun instinct. Dus ja we helpen kuikens uitkomen via broedmachines, maar er wordt bij heel veel dieren geholpen. Zelfs bij mensen. Ik zie voordelen bij het gebruik van broedmachines. Maar kan me voorstellen dat jij dat niet zo ziet. Dan moet je het ook niet gaan doen. Ieder zijn mening.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:16

Klopt precies daarom heb ik zijdehoen gekruist met Brahma Kriel. Dat zijn dieren die vroeg in het jaar al broeds worden en meerdere malen per jaar. Ze hebben niet de “ haren “ van een zijdehoen waar kuikens zich in kunnen verhangen maar wel de goede broedeigenschappen. Bovendien houden ze de kuikens ook langer bij zich.

Toch is er heel veel dat een kuiken moet leren van een hen. Wat te eten, hoe te reageren bij gevaar etc. Natuurbroedkuikens hebben een voorsprong op die uit de broedmachine. Als de kippen uitsluitend op een paar vierkante meter in een hokje worden gehouden voor hun leven zal dat weinig uitmaken. Maar hier loopt alles op een paar hectare tussen de paarden. Dan hebben ze hun natuurlijk gedrag echt wel nodig. Daar komen toch ouder dieren voor kijken, zelfs van de hanen leren ze behoorlijk wat. Ook de hanen nemen een deel van de zorg op zich.

n_twinkel
Berichten: 625
Geregistreerd: 29-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:53

Hier ook aan het uitbroeden. Doen al jaren in het voorjaar om en nabij de 20 eieren in de machine. Als ze goed gaan uitkomen dan verwachten we Australiër zwart, blauw en khaki.
We hebben niet zo’n dure machine, maar deed het de afgelopen jaren prima. Helaas op dit moment flink aan het stoeien met de luchtvochtigheid, hij dipt af en toe fors, hoop dat het nog goed komt met de eieren.
Op welke luchtvochtigheid broeden jullie de eerste termijn en daarna tijdens de uitkomst?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:56

n_twinkel schreef:
Hier ook aan het uitbroeden. Doen al jaren in het voorjaar om en nabij de 20 eieren in de machine. Als ze goed gaan uitkomen dan verwachten we Australiër zwart, blauw en khaki.
We hebben niet zo’n dure machine, maar deed het de afgelopen jaren prima. Helaas op dit moment flink aan het stoeien met de luchtvochtigheid, hij dipt af en toe fors, hoop dat het nog goed komt met de eieren.
Op welke luchtvochtigheid broeden jullie de eerste termijn en daarna tijdens de uitkomst?


Niet druk maken om de vochtigheid. Tijdens het broeden een vochtigheid van 30/40 procent is zat. Pas bij het uitkomen wat water in de machine. Tijdens het uitkomen 65 procent is prima. Een hoop problemen tijden het uitkomen komen voort uit teveel vocht tijdens het broedproces.

n_twinkel
Berichten: 625
Geregistreerd: 29-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:49

robert45 schreef:
n_twinkel schreef:
Hier ook aan het uitbroeden. Doen al jaren in het voorjaar om en nabij de 20 eieren in de machine. Als ze goed gaan uitkomen dan verwachten we Australiër zwart, blauw en khaki.
We hebben niet zo’n dure machine, maar deed het de afgelopen jaren prima. Helaas op dit moment flink aan het stoeien met de luchtvochtigheid, hij dipt af en toe fors, hoop dat het nog goed komt met de eieren.
Op welke luchtvochtigheid broeden jullie de eerste termijn en daarna tijdens de uitkomst?


Niet druk maken om de vochtigheid. Tijdens het broeden een vochtigheid van 30/40 procent is zat. Pas bij het uitkomen wat water in de machine. Tijdens het uitkomen 65 procent is prima. Een hoop problemen tijden het uitkomen komen voort uit teveel vocht tijdens het broedproces.



Ja normaliter broeden wij op 45, maar hij dipt nu soms naar 25, ik vind dat toch wel behoorlijk laag. Als we bij deze machine broeden op die 45 dan hebben we om en nabij een uitkomstpercentage van rond de 65 a 70%.

Zie trouwens dat mijn autocorrectie er Australiër van heeft gemaakt hierboven, maar dat moet natuurlijk australorp zijn