Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21229
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:03

Mooi

Welke kleurslag zijn die faverolles?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 20:08

Zalm en de haan is zwartbont. Das de enige kleur van Franse faverolles

Seven

Berichten: 21229
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:21

Ah ja dat is ook zo ik zat maar te denken hoe heet die kleur ook nog maar :=
Ziet er mooi uit

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 23:27

Ja, ze komen al aardig in de veren... K had nooit gedacht uit 6 eitjes 5 hennen te krijgen :')

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:24

Wat een knappe kuikens!! <3

Hier heb ik dit jaar 6 marans, 4 marans/araucana en 5 Barnevelders van mijzelf uitgebroed en nog 2 barnevelder haan kuikens en 5 Araucana (splash en blauw) kuikens gekocht.

Ik ben er al achter dat ik enorm verwend ben met de barnevelders want daar weet ik meteen het geslacht van. Verder groeien die ook altijd gelijk op tot 4 weken en de haantjes ook duidelijker een kam krijgen.

De marans en marans x araucana dacht ik toen ze staarten kregen dat ik in totaal 4 hennen had, maar nu zijn er maar 2 of 3 die echt al duidelijk een kam hebben en de rest niet zo en 1 waarvan ik ook door de staart toch bijna zeker was dat het een hen was ga ik nu twijfelen of het geen haan is want de kam, ini mini begint wel harder door te kleuren als van de andere die ik als hen in schatte.

Ik zal vanmiddag eens foto's proberen te maken.

Kunnen jullie denk je mij nog een beetje helpen wat volle marans is en wat kruisingen zijn?

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:48

PenP schreef:
Vraagje: voor mijn dochter wil ik een broedmachine voor haar verjaardag (11 jaar) geven want ze is gek op kippen. Ben op zoek naar een klein zelfkerend machientje dat goed werkt. Welke broedmachine zouden jullie kunnen aanraden?


Welke machine is het geworden? Heb je vorig jaar eieren uitgebroed (ik zag dat je post van oktober is, zelfde periode ongeveer als waar ik nu mee zit).

Wij hebben een broedmachine overgenomen, Brinsea Mini Advance. Maar zijn er in deze periode nog broedeieren te krijgen? Of is Januari weer het begin van het seizoen?

Mizora

Berichten: 18121
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 23:22

Er zijn zeker nog wel broedeieren te krijgen. De leg wordt wel wat minder ruim, maar is zeker nog niet klaar. Wil je bij een showfokker of is hobbyfok ook goed? Dat maakt het zoeken vaak wel makkelijker.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 06:42

Thx! Hobbyfok.

Heb de machine vanacht aan gehad om de instellingen te proberen en hygrometer moet nog besteld worden. Wordt vervolgd!

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:21


Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:42

JoyCiej007 schreef:
Hoi hoi, ik kom hier ook even binnen vallen; hopelijk hebben jullie wat tips voor mij. Zie mijn topic:
[BB] SPOED: 1 kuiken in BM uitgekomen, na 36u de rest nog niet??


Ik hoop dat je al resultaat hebt :(:)

Ik heb 2 graden verschil tussen de BM en losse thermometer/hygrometer. Helaas past de losse niet bij de eieren, maar de huiskamerthermostaat is wel gelijk met de losse thermometer. Vandaar dat ik nu de BM op 39 graden heb gezet, maar de vorige leg is wel uitgekomen op 37,8 graden (dus werkelijk 35,5?!?).

Waar doe ik nu goed aan? Kan nog een losse erbij kopen, of kan ik het beste op deze losse vertrouwen en de BM op 39,5 graden zetten?

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:20

Update temperatuur: op een helder moment 2 vleesthermometers erbij gelegd en die waren weer iets hoger dan de losse thermometer. Dus we gaan toch uit van die van de broedmachine 8-)

@Joyciej007, hoe is het afgelopen met het BM kuiken van 36u? Heeft Remy nog vriendjes gekregen?

Kiekeboefje

Berichten: 1798
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:47

Dit jaar ook eitjes in broedmachines? Ik heb er een aangeschaft, dus ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen!!! :-)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 09:38

Welke machine heb je aangeschaft? en wat voor eitjes ga ja uitbroeden? (ras enz :P )

Ik ben op het moment op zoek naar araucana eitjes en ik ben eitjes van mijn kippen aan het verzamelen om de vruchtbaarheid van mijn nieuwe haan te checken.

Ik ben lang bang geweest dat hij er echt niks van ging bakken want hij is geboren in april vorig jaar en is vorige week pas begonnen met kraaien en echt een 100% gentleman, helemaal geen haantjes gedrag of niks. Gelukkig is dat in de afgelopen 2 weken langzaam flink veranderd en is hij hard aan het oefenen met kraaien, is hij ineens flink uitgezewaard, treed er lustig op los ( al is hij nog steeds buiten de vroege ochtend een echte gentleman voor de dames daarbij), roept ze als hij wat lekkers ziet enz. De hennen zijn ook afgelopen week begonnen met leggen. Heb de 1e 8 eitjes meteen mee naar binnen genomen voor ons om te eten maar de eerstvolgende 6 daarna spaar ik op en die gaan de BM in voor de bevruchtings check. Fingers crossed dus! :D

Als de bevruchting goed is gaan de eitjes van de barnies te koop en alles wat ik niet verkoop spaar ik op voor in de broedmachine, ik heb al een kleine wachtlijst van mensen voor kuikens dus dat is helemaal top :D

Mijn plan is de 1e ronde barnies samen met de araucana's uit te broeden en daarna alleen de barnies.
Daarmee dus ook fingers crossed op een beter verloop dan vorig jaar.
Als Re-cap, vorig jaar had ik problemen met mijn bm, of de gezondheid van mijn toom want er kwam amper wat uit. Omdat ik super graag araucana's wilde heb ik toen op 2 uur afstand van hier 5 kuikens gekocht. de 2e keer dat zij naar buiten mochten hebben zij een opening gevonden in mijn zo dacht ik 100% ontsnappings proof hek en zijn er 3 gegrepen door een ekster en vond ik uiteindelijk alleen een hoofdje, een vleugel en een half opgegeten lichaampje terug (in een tijdsbestek van 5 minuten). De 2 overgebleven araucana kuikens waren een haantje en een kuiken dat niet goed was (groeide niet, kreeg geen veren enz) en is uiteindelijk overleden. Het enige kuiken wat dus groot geworden is van de 5 kuikens die ik gekocht had was een haantje, erg klein voor een araucana en leek er ook niet echt op.

Dit jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen :D

Seven

Berichten: 21229
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:39

Ik wil dut jaar ook weer opzoek naar auracana's vorig jaar 20 eieren geprobeerd en vrijwel niets is uit gekomen. Heb nog nooit problemen met de broedmachines gehad maar volgens verkoper kan het niet aan de eieren liggen dus dan is de discussie wel over :D onze eigen eitjes zijn wel uit gekomen maar van de 7 eitjes had ik 6 hanen dus daar heb ik nog maar 1 kip van. De hanen zijn verhuisd en nu zit ik dus te bedenken wat nu te doen :=

En dan hebben we ook nog ondanks de volledig dichterbij omheining er een master bijgehad die de aangekochte kuikens allemaal te pakken heeft gehad
Dit jaar dus ook een nieuwe start
Hebben nu nog maar 1 maran haan, een bolstaart auracana kip, een x maran kip, een Ayam cemani maran barnevelder hybrid en een auracana met staart

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:46

Seven, jij had samen met de araucana's je eigen eitjes ook toen in de machine en die kwamen beter uit?

Ik had namelijk vorig jaar mijn 1e ronde ik dacht 12 marans, 8 olijfleggers (kwamen van dezelfde plek) en 12 eitjes van mijzelf tegelijk uitgebroed. Van de gekochte eitjes had ik utieindelijk ik dacht 11 kuikens en van mijn eigen eitjes 2.
De ronde erna had ik 30 eigen eitjes in de machine en kwamen er 3 uit.
Ik heb toen dus meteen mijn toom uit de broedeieren verkoop gehaald. Andere mensen hadden wel een betere uitkomst dan dat ik zelf had maar ik geef mijn kippen de schuld.

Nu met een nieuwe haan (onverwant) hoop ik meer geluk te hebben. Twijfel ook of ik misschien niet genoeg voer, mijn hennen zijn niet mager ofzo maar het grootste deel van mijn kuikens ging dood ergens in de laatste paar dagen voor het uitkomen.

Super klote trouwens ook van de marter! :(

Mizora

Berichten: 18121
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:34

Wat is het eiwitgehalte van je voer? En als je meerdere dingen voert, wat is de verhouding?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:44

Ik voer verschillende merken op het moment, vorig jaar altijd legkorrel van sanderz of zoiets volgens mij zaten ze toen op 17% eiwit volgens de website. Verder kan ik andere verhoudingen er niet in vinden.

Seven

Berichten: 21229
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:37

Ik had in 1 broedmachine een medley van beide eieren en die van ons waren een gedeelte goed uitgekomen een ander gedeelte niet maar die bleken niet allemaal bevrucht dus het lag in ons inziens aan de eieren maar ach we gaan er geen ruzie over maken maar daar halen we geen eieren meer en het is al erg dun bezaaid kwa olijf leggers en araucanas

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:36

De olijfleggers die ik had besteld kwamen uit stein (limburg) en ik had dacht 4 van de 8 uitgekomen. Ze zijn dan wel vanaf nederland op transport naar Frankrijk geweest. De Marans beetje zelfde, maar ben over de olijfjes erg tevreden. Had 2 haantjes en 2 hennen, 1 hen over gehouden de rest verkocht.

Mijn eigen eitjes waren 98% bevrucht. Van alle 48 eitjes die ik in de machine gehad heb waren er in totaal maar 2 onbevrucht. dus ik gaf wel de schuld echt aan de eitjes/kippen en niet aan de machine O:)

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:14

Heb vorig jaar een gratis arcauna haan op kunnen halen en gelukkig gaat het best goed met mijn andere volwassen haan die mag zijn laatste jaar in.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 17:29

Ik ben ff klaar met broeden
Heb nu 5 legkippies en daar hou ik het ff bij

Kiekeboefje

Berichten: 1798
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:58

Ik heb geen idee! Een broedmachine van Bol :)) was enkel van plan van mijn eigen New Hampshires wat eitjes uit te broeden! Gewoon voor de leuk. Ze leggen alweer aardig goed alleen heb de haan zijn werk nog niet zien doen dus ik wacht nog wel even. :)

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:59

Hier aan het wachten tot er een kip broeds word.

Kiekeboefje

Berichten: 1798
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:57

Ik heb vroeger altijd Chinese dwergkwartels gehad, het lijkt me leuk die uit te broeden. Dan moet ik wel nog een hok voor ze creƫren maar dat moet niet moeilijk zijn. Zulke leuke beestjes.
En een ras kippen wat ik heel graag nog eens zou willen zijn Franse Faverolles.

Heb nu een groep lopen van 6 NH waarvan 1 haan. En een groepje krieltjes, daar wacht ik ook op een broedse kip. Kuikens van hen zijn leuk maar hoeft niet zeg maar.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:14

marcella, heb je een foto van jouw haan? Mijn, ik denk, kruising araucana kuiken afgelopen jaar was echt een extreme bullebak. Met 11 weken kraaide hij, sloeg alarm op alles, trok de andere kuikens van dezelfde leeftijd door hun ren heen, probeerde te treden en toen hij een keer even buiten hun ren was voor wat foto's kwam hij een Marans haan van 16 weken tegen, echt een kanon van een beest zo groot (2 koppen groter als mijn volwassen barnie haan), en daar vloog hij meteen bovenop, of najha hij probeerde het maar kwam nergens. Maar krijsen en aanvallen alsof het een vechthaan was. Echt heel bizar zoals hij deed vond ik.
Ik hoop dit jaar mijn met araucana uitbroedsels niet zulke problemen te krijgen O:)

hier liggen mijn test eitjes in de machine. ben erg benieuwd.. Ik heb lang getwijfeld over mijn haan maar hij lijkt zijn taak nu toch eindelijk te begrijpen en ziet mij (nog) niet als prombleem. Ik hoop dat dat zo blijft ook O:)