Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:19

Kriel of grootslag en "raszuiver" of kruising en welke kleurslag.

Sorry nieuwsgierig. :o Ben zelf namelijk nog aan het rondkijken voor sussex broedeieren grootslag. ;)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 17:20

Als het goed is groot columbia, maar of ze zuiver zijn weet je nooit bij sussex. De ouderdieren zien er wel zo uit iig, heb ze gezien

GabberGill

Berichten: 5745
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:31

Ik heb hier vorig jaar aan lopen denken. Lijkt me wel leuk om een keertje te doen namelijk.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 17:33

GabberGill schreef:
Ik heb hier vorig jaar aan lopen denken. Lijkt me wel leuk om een keertje te doen namelijk.

Is leuk hoor, maar makkelijker is eendagskuikens kopen :)
Vorige broed had ik er maar 2 uit 20 eieren

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:38

Okay nee zoek meer de aparte zeldzame kleuren. Heb nu rood porselein groot op het oog, omdat ik onverwante haan wil. De hennetjes ga vast kwijt raken.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 19:01

Ik vind dat roodporcelein echt verschrikkelijk lelijk...

GabberGill

Berichten: 5745
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:35

Billy schreef:
GabberGill schreef:
Ik heb hier vorig jaar aan lopen denken. Lijkt me wel leuk om een keertje te doen namelijk.

Is leuk hoor, maar makkelijker is eendagskuikens kopen :)
Vorige broed had ik er maar 2 uit 20 eieren

Dat ga ik is opzoeken.

Mijn kat at die bevroren

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:43

Billy schreef:
GabberGill schreef:
Ik heb hier vorig jaar aan lopen denken. Lijkt me wel leuk om een keertje te doen namelijk.

Is leuk hoor, maar makkelijker is eendagskuikens kopen :)
Vorige broed had ik er maar 2 uit 20 eieren


Dat is wel heel erg weinig! Slechte eieren of slechte machine/instellingen?

Hier net de eerste eitjes ingelegd, de dames wilden niet goed leggen. Heel benieuwd wat er uit gaat komen, eigenlijk zijn zo de eerste eieren van het jaar niet ideaal maar goed, ik ben ongeduldig. Merendeel Poule de Bresse, met wat Noord-Hollands blauw er tussen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 16:33

julius_juut schreef:
Dat is wel heel erg weinig! Slechte eieren of slechte machine/instellingen?

Hier net de eerste eitjes ingelegd, de dames wilden niet goed leggen. Heel benieuwd wat er uit gaat komen, eigenlijk zijn zo de eerste eieren van het jaar niet ideaal maar goed, ik ben ongeduldig. Merendeel Poule de Bresse, met wat Noord-Hollands blauw er tussen.

Te vroeg in het seizoen, ik heb nu van dezelfde verkoper nieuwe eieren, die liggen nu 10 dagen in en lijken allemaal bevrucht
Machine is een rcom 20 max en de instellingen heb ik het zelfde als vorig jaar, toen had ik 80% uitkomst

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:29

Hebben wij twee jaar terug ook gehad. Te vroeg in het seizoen en geen bevruchte eieren.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 18:47

Ja das zwaar balen...
Nu lijkt het goed te gaan nog een weekje dan kan het draaien uit

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:23

Leuk topic dit ! Vooral voor de fotootjes van de kuikies <3 :D

Wij hadden thuis vroeger ( 40 jaar geleden ofzo :+ ) een broedmachine en dan was het ook elk jaar eitjes erin.

Nu heb ik cochin krieltjes die wel 3 keer broeds worden op een seizoen, maar heb geen haantje meer.
Anders loopt het hier in een mum van tijd vol kipjes aangezien ik niks weg kan doen :')

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:54

Vandaag mijn 2e batch in de broedmachine gelegd. Vorige ronde (zondag 14/3 uitgekomen) 10 kuikens uit 16 eieren. Deze ronde zijn er 29 eieren ingegaan.

Beide keren barnevelder kriel.
De haan is een kruising showlijn zilver dubbelgezoomd x hobbylijn (zwart) dubbelgezoomd (gewone barnevelderkleur).
De hennen zijn allemaal tentoonstellingsgefokte (zwart) dubbelgezoomd.

De helft van de hennen zullen dus zilver dubbelgezoom zijn en de helft gewoon dubbelgezoomd.
Bij de hanen zal de verdeling 50% heterozygoot zilver dubbelgezoomd zijn en de helft gewoon dubbelgezoomd.

Afbeelding
Afbeelding

Ps. voor wie interesse heeft, ze zijn ongesekst beschikbaar.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:16

<3 Zo lief !

Ik mag van mezelf geen kipjes meer bijkopen :Y)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:03

Nette score mizora, fok je voor de show ook?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:28

Nee, ik fok voor de verkoop en voor het vlees (de hanen). Al wil ik nog wel een andere haan op den duur die volledig tentoonstellingskwaliteit is. Maar deze haan is zelfgefokt uit de (door hun leeftijd zelden nog leggende) toom van mijn moeder en heeft dus een speciaal plaatsje.

Als ik verstandig ben stap ik over naar zilver dubbelgezoomde hennen en een zwart dubbelgezoomde haan, maar dan moet ik van de hele groep afscheid nemen. Ik vind zilver dubbelgezoomde hennen echter niet zo mooi, dus ik ga het eerst zo proberen. Ik heb eventueel de ruimte voor 2 groepjes overigens.

Het voordeel van het voorgestelde koppel is dat je op kleur kan seksen. Het geeft zwart dubbelgezoomde hennen en heterozygoot zilver dubbelgezoomde hanen. Zilver zit namelijk op het X-chromosoom.

Misschien dat ik op den duur trouwens wel hanen ga showen, maar voor nu zie ik er weinig in. Ik ga eerder met de cavia's showen verwacht ik.

62% uitkomst is netjes voor een eerste keer, maar ik heb tijdens het ontwikkelen wat uitvallers gehad, ik hoop dat ik het uitkomstpercentage kan opkrikken naar 80-85%. Voor nu heb ik een Brinsea Maxi2 eco. Maar ik wil naar een Brinsea Ovation 56 EX toe. Daarvan is het motto "vullen en vergeten." Ik wil de Maxi2 dan gaan inzetten als uitkomstmachine want de 56EX is zeer lastig schoon te maken, vandaar dat ik deze toch eerst heb gekocht. Hoewel budget ook meespeelde.

jaap_2005
Berichten: 199
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:38

Graag zou ik jullie even om advies vragen met betrekking tot het samenzetten van kuikens uit verschillende broedsels. Mijn eerste 3 (Kuifhoen en brahma) zijn woensdag 3 weken oud. Dan komt als het goed is ook de volgende lichting uit. Vanaf welke leeftijd zou je deze bij elkaar kunnen zetten?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:51

Drie weken zou kunnen. Vier weken leeftijdsverschil is op het randje. Het zijn wel vriendelijke rassen. Je kunt ze na twee dagen al bij elkaar zetten en in de gaten houden of het goed gaat. Je ziet snel genoeg of het goed gaat.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:58

Vorig jaar voor de tweede keer broedmachine gebruikt. Eerste keer 20 cochin kriel erin gedaan en 19 kuikens. Meer dan de helft haan, deze geslacht. Vorig jaar 6 new Jersey giant eieren. 4 uitgekomen, gelukkig maar 1 haan. Wat is dat een gaaf ras. Vooral haan is mega groot en heel lief. Dit was wel laatste keer, want ik heb wel moeite met de hanen. Zelf slachten is beste optie, want ze op marktplaats zetten weet je ook niet of ze beetje netjes behandeld of geslacht worden. Deze laatste 4 mogen dus hier blijven :)

Escada

Berichten: 3845
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:49

Jullie weten vast wel het antwoord op mijn vraag :D
Ik heb 3 zijdehoender kuikens van nu zo'n 7 weken oud. Ze beginnen al in de veren te komen en ik bouw langzaam een beetje af met de warmte van de lamp. Wanneer zouden jullie ze naar buiten doen? Over een week of 4? Of als ik eventueel de lamp in de buitenren hang misschien wat eerder?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:15

Dat ligt aan de buiten temperatuur. Hier in Frankrijk wordt het volgende week 12 oplopend naar 16 graden, onze kuikens gaan dan overdag naar buiten.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:34

Met 9 weken mits ze goed in de veren zitten kunnen ze zonder warmte. En dan speel ook nog hoe groot is de overgang naar echt buiten.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 16:54

Mijn jonge spul, ik vind het lastig, de achterste 2 witte hen zwarte haan? Afbeelding

Escada

Berichten: 3845
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:58

Ja mij lijkt het vooral s'nachts nog een beetje koud voor ze. Maar ze komen bij 3 grote mama kippen te zitten dus als die lief zijn zullen die ze wel warm houden :) Ik wacht het nog even een weekje af, doe ze nu zonder lamp in de schuur :j

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:01

In principe start je bij 35 graden en pas je de lamp iedere week 2 graden aan. Dus na 5 weken op 25 graden, na 10 weken op 15 graden. Ik vind met 7 weken zonder lamp nog erg vroeg met de huidige temperaturen.