Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:53

Ja Robert45 dat kan dus wel en dan heb ik het over de techniek van het gaatje maken in de schaal.

Dat is altijd een gok Liesjuh, wij hebben ooit in Friesland broedeieren gehaald . Stond een advertentie op marktplaats met mooie kippen. Kwamen daar aan , had die man hele andere kippen. Nee , vertelde hij dit zijn broedeieren van de kippen van mijn dochter.
We kochten er 10 en kregen er 15 mee. Later zagen we een foto op internet, wat bleek , hij had een foto van internet gebruikt in zijn advertentie. Zijn dochter had wel de kleurslag die we wilden maar haar kippen waren niet zo mooi. We waren uiteindelijk blij met de 15 eieren want we hadden in totaal 6 hanen en 5 hennen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:21

Blijft gewoon het nadeel van broedeieren natuurlijk. Komt gewoon een stukje onzekerheid bij kijken.
Ik ben nu op jacht naar eieren van Indische loopeenden maar dat valt ook nog niet mee.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6037
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:46

het is inderdaad een gok. Ik hoop een mooi groepje te hebben om volgend jaar zelf broedeieren te verkopen ook :)

Gaaf lizy! Maar klinkt wel aals een aardige speurtocht of valt dat mee?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:52

Afbeelding

Onze machine is ook lekker bezig :7.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:17

Wij hebben vandaag broedeieren gehaald voor onder de zijdehoender :D ben benieuwd hoeveel eruit komt. Een hele erge knappe haan is ook welkom :D

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:23

robert45 schreef:
Voorlopig is ze alleen aangekomen met DNA geslachtsbepaling wat in een lab moet gebeuren en vreselijk kostbaar is. Alleen voor kostbare vogels waarvan het geslacht vrijwel niet te herkennen is in uiterlijk is dit rendabel. Overigens heeft het voor reeds geboren kippenkuikens weinig zin om die dure techniek te gebruiken. Als je 3 weken wacht kan je de hanen er vaak zo uitpikken.

We hadden het echter over een techniek waarmee een klein gaatje gemaakt word in een ei en daarmee het geslacht bepaald word. In de industrie passen ze dit nu op kleine schaal toe. Deze techniek is voor zover mij bekend niet toepasbaar voor mensen die 10 kuikens uitbroeden.

Mocht dit wel zo zijn dan hoor ik het graag.


Je hebt het over rendabel. Sinds wanneer is of moet een hobby rendabel zijn?
Een hobby kost geld. Anders kan je het geen hobby noemen.
Deze techniek wordt op dit moment toegepast op (Amerikaans) Zijdehoenders aangezien daar het geslacht helaas pas erg laat te zien is.
Fokkers van dit ras passen dit inderdaad zelf toe bij 1, 2, 10 eitjes.
Om zelf hennen aan te kunnen houden of om dus gesekste hennen te kunnen verkopen.

Ik zal de link NOGMAALS plaatsen;

https://www.avicultura.eu/books/dekippe ... 020-1.html

Hier staat het allemaal heel duidelijk in.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:54

Bedankt voor je link. Interessant maar zie de meeste fokkers dit niet doen. Het is een techniek waar je best wat gevoel en inzicht voor moet hebben anders gaat het fout.

Vermoed ook niet dat de meeste fokkers bedragen van 8-15 euro gaan betalen voor geslachtsbepaling.

Ik en mijn collega fokkers broeden honderden eieren uit per jaar. Dat is niet haalbaar om dna te testen. Een hobby hoeft geen winst op te leveren maar een gemiddelde hen brengt 10-20 euro op. Dat staat niet om verhouding met elkaar.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 01:50

Hoi Hoi
Hier geen broedmachine maar een broedse hen die op 10 eieren zit
De bedoeling is dat de eitjes 17 April uit gaan komen :)
heb er een paar geschouwd en ook al bewegende kuikens gezien..hopelijk blijft het goed gaan
Het zijn Groninger meeuw krielkipjes en 5 eitjes Groninger meeuw maar dan een slag groter dan kriel..

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 07:23

Wat leuk een broed topic ik kom hier even binnen vallen

Ik ben bezig met een "ras" ontwikkelen en broed zelf elk jaar meerdere eieren uit.

Begonnen met Barnevelder, isa White en ayamcemani om een roze leggen ras te fokken welke zeer sterk is, veel legt en gezond is.
Dat is wel gelukt moet ik zeggen het is een zwart kip of blauw dubbelgezoomd geheel zwart of met rode lel.
Nu heb ik er een maran bij en enkele cream legbars in de broed machine.deze kippen wil ik ook weer combineren voor olijfleggers.
Ik wil een maran haan aanhouden en dan weer verder fokken kijken wat het geeft met de creams en met m'n zwarte kippies.

Zelf broed derde generatie zwarte kip x vuil witte haan
Afbeelding
Afbeelding


Heb nu in de broed machine 9 cream leg welke allen bevrucht zijn en elk moment uit kunnen komen waren al 2 aangepikt. En heb nu 5 broedeieren van de maran x vuil witte haan klaar liggen.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:36

robert45 schreef:
Bedankt voor je link. Interessant maar zie de meeste fokkers dit niet doen. Het is een techniek waar je best wat gevoel en inzicht voor moet hebben anders gaat het fout.

Vermoed ook niet dat de meeste fokkers bedragen van 8-15 euro gaan betalen voor geslachtsbepaling.

Ik en mijn collega fokkers broeden honderden eieren uit per jaar. Dat is niet haalbaar om dna te testen. Een hobby hoeft geen winst op te leveren maar een gemiddelde hen brengt 10-20 euro op. Dat staat niet om verhouding met elkaar.


Bij de Amerikaanse Zijdehoenders brengt een hen tussen de 35 en 45 euro op.
Met uitschieters van mensen die geld zien naar boven tot fokkers die graag andere beginners helpen naar iets naar beneden.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:00

Er zijn 8 uit gekomen, kleuren moet ik even bekijken maar ze zien er top uit allemaal vlot en monter.
Edit zijn araucana eieren ws in de war omdat we creams zouden krijgen maar die waren er niet :=

Nu 5 maran x vuil witte haan en 4 zwart x witte er in
Ontzettend benieuwd of die van de maran bevrucht zijn. Haar eieren zijn zo donker dart het niet te zien is of er al wat gebeurd :D
Maakt het extra spannend

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6037
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:02

spannend!! :D

Hier ook super spannend. Vanochtend zijn er 20 eitjes op de post gegaan hierheen.
Helaas de site waar ik de warmteplaat wilde bestellen is hij nu ineens out of stock. Super balen, zo zometeen eventjes kijken waar ik hem nog meer kan bestellen zonder 3x zoveel te betalen O:)

Ben onwijs benieuwd hoeveel eitjes er uit gaan komen enz. Vind het echt onwijs spannend zo'n 1e keer

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:32

Leuk al die kuikentjes op komst
Hier zijn de ukkies al lekker aan het scharrelen <3

Even eruit voor een groepsfoto *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo leuk dat je nu al iets kan zien wie er wangetjes krijgt en wie niet <3

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:56

Oh zo schattig <3

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:29

Leuk hè
Ben reuze benieuwd hoe ze straks worden
Ouders zijn zilver patrijs, patrijs en wildkleur maar zijn niet kleur zuiver dus ben benieuwd
Ik denk dat er 4 patrijsen zilver en gewoon 2 wildkleur en 2 waarbij ik geen idee heb :D
Ik hoop dat er een blauw patrijs of tarwe tussen zit maar beide lijken ze niet gelijk op 1 bepaalde kleurslag

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 21:21

Mooi spul Seven :D
Hoe verkopen jullie de kuikens?? Ik heb 15 sussex groot van 2 weken die zouden weg mogen...

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:47

Als ik wat verkoop is dat veelal via mp of als mensen via via over onze kippen hebben gehoord. Vooral de zwarten trekken vaak aandacht van voorbijgangers :D

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:19

Hier zijn de eerste 6 kuikens uit hun ei. Ben benieuwd hoeveel er uit gaat komen deze ronde. Zo in ieder geval maar hun opfokhok klaarmaken

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6037
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:07

Jeej, gisteren zijn de eitjes aan gekomen. Vannochtend heb ik ze in de machine gelegd. Ben zo onwijs benieuwd of het wat word.
Helaas had 1 eitje het transport niet overleefd en was gebroken. Het transport heeft helaas wel erg lang geduurd, ik weet ook niet of de lage temperaturen van de afgelopen week nog slecht was voor de eitjes maar we zullen zien. Ondertussen een schema gemaakt om het draaien af te vinken.

Lizy, hoeveel kuikens verwacht je nog die uit moeten komen nu?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:38

Koude temperaturen zijn niet erg zolang ze niet bevroren zijn. We bewaren onze broedeieren tijdens verzamelen in de koelkast. Alleen wij draaien ze wel dagelijks tot ze in de machine gaan.

Inmiddels zijn er hier 8 uitgekomen. Er liggen 22 eieren in de machine maar heb niet geschouwd dus weet niet hoeveel er bevrucht zijn. Als er nu nog een stuk of 6 tot 8 uitkomen ben ik meer dan tevreden in ieder geval. Ik zag zo snel in ieder geval nog 3 eieren aangepikt.

Als deze groep klaar is word het wachten op onze loopeend broedeieren rond 10 mei (weet iemand uit z’n hoofd op welke temperatuur de machine dan moet?) en dan gaat er eind juni nog een ronde kippeneieren in denk ik.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 11:52

Ik heb nog 2 ganzeneieren in de machine liggen, die liggen er dinsdag 3 weken in dus duurt nog ff

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:08

Vandaag even een lampje gehouden onder onze eitjes die onder de zijdehoender liggen en ze lijken allemaal bevrucht ;) Zo benieuwd over 3 weken.... hebben we straks 8 hanen := nou ja we kunnen er 1 houden misschien meer als ze niet knokken.....

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 00:03

lizy29 schreef:
Koude temperaturen zijn niet erg zolang ze niet bevroren zijn. We bewaren onze broedeieren tijdens verzamelen in de koelkast. Alleen wij draaien ze wel dagelijks tot ze in de machine gaan.

Inmiddels zijn er hier 8 uitgekomen. Er liggen 22 eieren in de machine maar heb niet geschouwd dus weet niet hoeveel er bevrucht zijn. Als er nu nog een stuk of 6 tot 8 uitkomen ben ik meer dan tevreden in ieder geval. Ik zag zo snel in ieder geval nog 3 eieren aangepikt.

Als deze groep klaar is word het wachten op onze loopeend broedeieren rond 10 mei (weet iemand uit z’n hoofd op welke temperatuur de machine dan moet?) en dan gaat er eind juni nog een ronde kippeneieren in denk ik.



37.5 graden is voor je eenden prima.

Overigens nooit je eieren bewaren in de koelkast voor het broeden. Kamertemperatuur is prima. Op de punt bewaren.

De meeste koelkasten staan veel te koud afgesteld.

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:19

Misschien kan iemand mij hier wat tips geven.
Wij hebben vorig jaar een broedmachine gekocht de Seleco Incubatrici. Tweede hands dus geen gebruiksaanwijzing erbij en op internet is alleen een italiaanse te vinden.
Er zit een electronische temp meter en regelaar bij en de oude eigenaar heeft een komodo digitale thermo en hygrometer erop gezet.
Tussen deze 2 meters zit 1 graad verschil in de temperatuur.

Wij hebben nu 2 keer geprobeerd eieren uit te broeden. De komodo aangehouden als juiste temperatuur want las dat die betrouwbaar was.
He t is een motorbroeder dus temp op 37,5 graden gezet (las later dat 37,8 moet zijn maar dat verschilt ook per site)
Hygro tussen de 40 en 50% gehouden.
Eerste poging met schouwen (geen goede schouwlamp) leek alles bevracht.
Tweede keer schouwen met 2 weken vielen alle kriel eitjes af. Ze hadden een donkere punt in het ei en je zag een luchtzak maar er gebeurde verder niks vergeleken met schouwen op 7 dagen.
De andere eieren leken goed te gaan. Uiteindelijk met 18 dagen waren er nog maar 4 over maar geen een is er uitgekomen.
Nu weer de machine aanstaan en nu na 2 weken weer alleen een donkere punt, wel een luchtzak maar het groeit niet...
Zitten er nu 2 weken in.
Wat doe ik fout?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:26

De machine draait de eieren wel Sas27 ?