Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:44

10 Eieren bevrucht, aders en beweging op lichtje.

1 Was al eerder gesloopt door de hen en 1 was waterig.

En kip 2 broeds geworden ze doen alleen aan dubbeldekker broeden. Heb in een andere nest 2 eitjes gelegd nu nog dat mevrouw het gaat snappen. :roll:

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 07:38

Netjes Marcella! :D

Gisteren een heuse bak gemaakt voor de kuikens dit jaar, en hopelijk nog een aantal jaar meer. Plaatste er een foto van op facebook met erbij "laat de kuikens maar komen". Nou dat namen ze wel heel letterlijk want er zijn er al 2 uitgekomen. Officieel zitten we nu op dag 20,5 dus ietsjes vroeg maar oohhh wat ben ik blij :D beide araucana's Ik zie nog niks aan de barnevelder eitjes dus daar nog even hard voor door duimen nu. :D 1 araucana kuiken lijkt kwa kleur nu wel op een barnie haha, ik heb echt geen flauw idee welke kleur ze ook gaan worden, hoop zo weinig mogelijk tarwe.

Dit is de "bak" 140*65*50
Afbeelding
Alleen door een reken foutje past mijn bodemplaat die ik hier had liggen niet meer, dus ik moet even wat anders zoeken daarvoor nog, maar voor nu kunnen ze gewoon op karton binnen. Ook moet de deksel nog gaas krijgen maar ook dat komt nog voor ze ermee naar buiten gaan. Mijn doen/planning is dat ze met deze kist zo snel mogelijk buiten in de open schuur zitten. Daarvoor extra extra klein en sterk gaas gekocht ook.
Ook moet ik nog even wat gaatjes boren voor het ophangen van de waterbeker.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:00

Als het goed is 4 aracuana kruisingen zitten erbij minimaal.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:18

Spannend.
Hier staat de teller ondertussen, toen ik net 10 min geleden keek op 8 kuikens (allemaal araucana) en 4 kuikens die flink aan het timmeren zijn om uit te komen, daar zijn 2 barnies bij <3 <3 <3

Als mijn vriend dadelijk wakker is mogen de oudste eruit :)

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:29

Kip 2 is nu ook broeds en 12 eieren gegeven. Volgende week controleren of alles bevrucht is.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:30

Spannende tijden weer!

@Marcella, lees ik nu dan goed, 10 + 12 eieren? Dat kunnen veel kuikentjes worden!

@Liesjuh, mooie bak! Straks kunnen de kuikentjes er lekker in, 12 tegelijk wordt mooi druk zo samen <3

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:38

Klopt maar wil alle oude kippen eruit die zijn 4/5 jaar.

Alleen 2 hennen van 1 jaar blijven.

En rekening houdend met dat de helft hanen wordt. En dat er ook nog deel niet levensvatbaar uit ei komen.

Wil 7/8 nieuwe hennen.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:38

Hoe vaak wisselen jullie door? We hebben nu 3 van 2021 / 6 van 2022 / ong 8 van 2023 (afhankelijk hoeveel hennen/hanen)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:52

Ik heb er 1 van 2019, 5 van 2020 en 3 van 2022. Het streven is eigenlijk iedere 2-3 jaar er 2 bij en er hadden dus dit jaar 2 hennetjes bij gemoeten, maar deze 3 zouden heel lang naar mijn moeder gaan, maar die heeft er toch vanaf gezien wegens omstandigheden en nu heb ik ze zelf maar gehouden. Die ene van 2019 had eigenlijk van 2020 moeten zijn, ik heb ze namelijk als 6 hennen van dat voorjaar gekocht (gekocht in november 2020), maar bleek eenmaal thuis een jaar ouder te zijn. Voor mij niet erg.

In principe mogen ze bij mij oud worden als het eenmaal blijvertjes zijn. Al heb ik ook wel wat weggedaan omdat het ras mij toch niet bleek te liggen, maar dat is een andere insteek.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:53

Santos. Ik ga na dit seizoen mijn hennen verkopen en volgend jaar met een nieuwe groep hennen beginnen. Ik reken ook 2 a 3 jaar voor de hennen. Mijn hennen zijn nu 2 jaar, zo niet ontevreden over ze alleen had ik in de winter wat meer van ze verwacht. Nu moest ik keuzes maken dus besloten dat ze aan het einde van de zomer allemaal weg gaan.

Hier is de eind teller op 10 araucana kuikens en 5 barnevelder haantjes geeindigd.
Ik wilde graag barnie haantjes van mijn overleden haan, ze hebben goed geluisterd haha.
ze zitten ondertussen ook in hun grote bak nu, ben erg blij met de kuikens. 1 kuiken ook met toeven. Verder geen enkel idee nog welke kleur ze gaan worden hihi.
Helaas wel 1 die 1 voetje als een vuistje hield, deze nu een brace gemaakt met schilders tape en nu rent het alweer keihard rond ermee dus daar wel ook echt blij mee.
Afbeelding

Nu de volgende ronde barnie eitjes binnenkort bestellen voor de hennen voor volgend jaar.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:53

Wat super schattig! 15 kuikentjes!! Zijn barnevelders autosexend of kan jij cloaca sexen? 15 kuikens, gezellig! Wij hebben dat ook een keer gedaan, maar helaas heeft dat hennetje het uiteindelijk niet overleeft.

Wij zijn nog erg zoekende naar wat we willen, maar eerst maar eens deze kipjes op laten groeien (en nog een keer de ren uitbreiden van de 2e toom :D ). Ik weet wel wat ik wil, een kip met witte eieren voor Moederdag! Die 'kleur' hebben we nog niet :j

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:36

Barnevelders zijn inderdaad autoseksend :D Een witte borst betekend haan, een grijze borst betekend hen.

Hihi wit zou ik ook nog wel willen, maar weet niet welk ras dan te nemen. Ik vind de leghorn met haar omgevallen kam echt lelijk O:)

Ik zit nog te twijfelen hoeveel eitjes ik bestel maar denk weer een 30 ongeveer.

Had de verkoper van de araucana eitjes nog een berichtje gestuurd over de bevruchting. Hij gaf meteen aan dat hij het wist dat zijn toom slecht bevrucht en dat het blijkbaar een araucana ding is omdat de haan moeite heeft met de balans met treden omdat de hen geen staart heeft en hij wilde wel wat gratis eitjes versturen als ik een nieuwe bestelling zou doen, bleek om 4 eitjes te gaan dan dus daar ga ik geen nieuwe bestelling voor plaatsen.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:53

Mijn araucana doet wel goed zijn best liggen 4 eitjes van hem erbij en alle 4 bevrucht. :=

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:22

Jij hebt ook de bolstaart?
Ik vind het wel iets wat de verkoper erbij had moeten zeggen eigenlijk.
Ik ben natuurlijk verwend met mijn 99% vorig jaar van mijn haan, maar rond de 55% vind ik toch wel zo netjes als dat vermeld word O:)

De kuikens zijn wel echt uber schattig. De araucana's hebben ook allemaal net een beetje een andere tint, maar ik heb eigenlijk geen idee welke kleur ze gaan worden uiteindelijk (ze zijn niet kleur zuiver)

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:43

Nog nooit problemen gehad met de bevruchting van auracanas tot deze fokker waar ik de eieren nu heb gehaald
Heb zelf uit onze bolstaarten ook eigenlijk altijd goed bevruchte eieren gehad

Dit jaar hoor ik wel veel meer mensen over slechte eieren en bevruchtingen en lage uitkomsten.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:00

Heb volgens mij normale staart. Kleur gaat hier verrassing geven.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:10

Als iemand een gokje wil wagen welke kleurslag dit is/word

Afbeelding
Afbeelding

Het komt me ergens bekend voor maar kom er niet op.
Ik dacht eerst porselein maar dit lijkt te netjes kwa banden

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:33

Hihi ik ben super slecht met kleuren schattingen doen O:) Behalve de marans want die waren super makkelijk hihi :P

Maar de barnies gaan ook van dons naar kuiken veren en dan door naar volwassen veren op een manier dat ik er absoluut geen touw aan vast kan knopen :P

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:09

Kuikens kunnen heel verrassend zijn van kuikendons naar volwassen kleur. Uitzondering daarop is de Sussex rood porselein kleur.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 07:53

Hihi ik vond de Marans ook een uitzondering. Die kleurde van zwart, naar zwart en eindigde zwart. :P

Helaas vanochtend 1 kuiken verloren. Gisteren nog niks aan te merken en vanochtend lag het helemaal plat onder de plaat en was het al koud aan het worden maar leefde wel nog. Dus snel onder mijn shirt gestoken en mee naar binnen genomen maar binnen 5 min voelde ik al de stuipjes en was het dood :(

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:45

Arm kuikentje....

@Seven, wij hebben 2 Araucana's van die kleur. Nu bijna 2 maand. Maar ik ben helemaal niet into the kleuren, dus ben benieuwd naar de antwoorden :D

Ik ben wel blij dat ze bandjes om hebben, want idd, sommige herken je niet meer na een paar weken!

Wij hebben de eerste Schijndelaar eieren, die zijn echt blauw! Is jullie ervaring dat de Araucana iets groener is?

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:59

Ik ben benieuwd naar foto's van die van jou santos
Als ik een volledig verderkleed zie heb ik vaak ook meer zicht op de echte kleur :D

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:36

Je kan bijna komen kijken, je woont 30km verderop :D Zal ze wel even op de foto zetten.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:43

Meen je leuk ja waar woon je ?

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:25

Schoonebeek ;) Wij hebben net geteld hoeveel we nu hebben lopen (nu nog heel veel kleintjes, maar ook kleine kipjes worden groot)... ons hok krijgt uitbreiding :D Nu binnenhok 2x2 en een 'standaard' kippenhok. Komt nog een hok bij van 3,5 bij 2 (andere stuk van het tuinhuis verder aftimmeren :+ Aan renruimte geen gebrek gelukkig! (alleen moet het wel goed afgezet worden voor de honden. Helaas kunnen ze niet vrij rondlopen)

We vermoeden: bruine hen & zwarte haantje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding