Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:58

Heb nu toch een broedmachine gekocht voor 36 eieren en gelijk helemaal vol.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:10

:D Ik ben blij dat er in de mijne maar 7 kunnen :Y)

Wat voor eieren heb je er in gedaan?

Wij hebben een broedse kip blij gemaakt met 5 Schijndelaar en 4 Easteregger eieren (allemaal Schijndelaar haan). Ik ben heel benieuwd of de haan zijn werk heeft gedaan!

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:23

10x Blauwe gezoomd Orpington, 2x faverolles +1 verrassing ei, 6x marans zwart zilver hals, 6x schijndelaar en 12x cream legbar. En ja eigenlijk 1 ei teveel.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:14

Spannend!! :D

Hier afgelopen week 12 kuikens uitgekomen. Had op iets meer gehoopt daar het eigen eitjes zijn (18 gingen lockdown in) maar al met al tevreden. Helaas wel 1 kuiken met een probleem met een pootje en kan de vinger er niet op leggen wat het is.
Deze kuikens zijn vanaf morgen of overmogen ook meteen te koop en er zijn er ook al een mooi deel van verkocht :)

Morgen ga ik nog weer araucana eitjes halen hier redelijk in de buurt en dan samen met alles wat ik nu weer hier verzameld heb de broedmachine in voor de laatste ronde dit jaar denk ik. Misschien als mijn hennen een beetje door leggen van de winter dat ik een stukje eerder begin dan normaal.

Volgend jaar ga ik dus zowel araucana als barnevelder eitjes verkopen en uitbroeden :D Ik kijk er nu al enorm naar uit :D

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:43

@marcella, 1 ei zelf draaien?

@Liesjuh, wat ben je ze snel kwijt! Waren alle 18 wel bevrucht? Dan is het idd jammer als er maar 12 uitkomen.

Ik zei vorige keer al dat het de laatste ronde was, maar met nog maar 1 marans hen van 5 maanden hoop ik toch nog een keer een ronde de kunnen doen later dit jaar. Deze hen kwam van de veluwe, maar helaas maar 1 hen over van de 5 eieren. We hopen natuurlijk dat alles blijft leven, maar ik heb nu al net te vaak meegemaakt dat er eentje overlijdt (door hond, ongedierte, ziekte)..... helaas is kippen levend houden toch moeilijker dan een hond of paard :o

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:00

Ja ik had er 22 ingelegd, 20 waren bevrucht waarvan er 2 voor de 19e dag afgestorven zijn. Dus met 18 eitjes de lockdown in gegaan. Er zijn er 13 wel uitgekomen maar 1 kuiken heeft de 1e 24 uur niet gered, geen idee waarom eigenlijk maar gebeurt wel eens denk ik. Ik had er nog 1 die was wel door de luchtkamer heen maar niet door de schil geraakt.

Wat mij wel op viel met de laatste schouw ronde op dag 19 was dat er wel een verschil zat in ontwikkeling. Ik ga deze laatste ronde dus daarom ook niet op dag 19 water toe voegen maar pas op dag 20,5, wel op dag 19 al wat water vernevelen met een klein scheutje azijn maar ik vrees dat een deel van de kuikens verdrinkt op dag 19 omdat ze nog niet zo ver waren. De 1e 18 dagen broed ik zowieso droog.

Kippen zijn inderdaad niet echt de sterktste diersoort nee. :( Hier ook 1 marans maar twijfel of ik haar weg ga doen. Ze legt regelmatig 2 weken niet en lees dat dit vaker is met marans. Maar ze is hier natuurlijk wel met een rede en dat is niet om de tuin te decoreren O:)
Ik ga deze ronde ook voor de laatste keer proberen eitjes van mijn olijflegger uit te broeden. Zij legt echt enorm goed en ook grote eitjes (gemiddeld 75 gram). de vorige 2 rondes was van haar niks bevrucht. Ik zie de haan wel zijn ding doen dus vrees dat zij niet vruchtbaar is ofzo.