Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:05

Vandaag is mijn eerste haan echt gaan kraaien, hij deed de afgelopen dagen wat pogingen, maar vandaag was ie op dreef := gelukkig niet in een woonwijk ;) Hij is van 2 mei. De andere haan van dezelfde datum houdt nog zijn snavel.

Tsja ik heb 400 m2 30 kippen en hanen, geen idee hoeveel er haan zijn, maar zeker toch wel 10, van die 10 zijn er 4 die ik graag zou willen houden. De rest gaat op wintersport of krijgt een nieuwe toom bij een ander. 1 is al besproken. Echter de hanen hebben een paar regels: 1) Wij mogen gewoon in hun gebied komen zonder aangevallen te worden 2) mijn kids mogen er gewoon bij zonder aangevallen te worden 3) wie vecht gaat in de pan. En die criteria zijn voor mij de leidraad van wie mag blijven. Ik hoef niet verder te kweken heb ze voor de lol alleen is het een beetje uit de hand gelopen omdat iemand die het sneu vond dat ik een vos op bezoek had gehad mij 16 kuikens heeft gegeven bovenop de 14 kippen en kuikens die ik al had lopen :=

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:11

Ik vind je basisregels eigenlijk de regels die voor iedereen als basisvoorwaarden zouden moeten gelden, hoogstens op regel 3 na bij vechtrassen (daarnaast moeten ze van mij ook zachtaardig omgaan met de dames). Pas daarna komt het uiterlijk. Dat dit niet gebeurt is juist de reden dat er dus zoveel agressieve hanen zijn.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:13

Je hebt gelijk hij moet inderdaad ook lief voor de dames zijn. Er is ooit eens een haan gedumpt bij mijn dames en ik had 2 hennen die compleet kaal en open lagen binnen een week. En ik had er 7 lopen. Dat zou genoeg moeten zijn voor 1 haan. Deze haan is op wintersport gegaan....

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:30

Die regels vind ik inderdaad ook wel heel belangrijk. So far voldoen ze alle 3 hieraan, alhoewel ze weinig snappen nog van hun hormonen en de hennen ook niet. Ik wil voor de winter uit komen op 6 hennen en 1 haan. Maar voor nu heb ik echt geeeen idee welke van de 3 ik aan zal houden, al moet ik mij dat wel snel gaan bedenken.

Mijn hanen begonnen met 8 weken al pogingen te doen tot kraaien (ze zijn van 8 mei) en allemaal kraaien ze er luid en duidelijk op los nu haha

Marcella

Berichten: 36734
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:34

Mijn hennen laat die gelukkig heel. Zit nog te wachten tot er minder vliegen zijn. Wil graag vlees zonder vliegen.

Hij loop trouwens op het moment met een grote boog om mij heen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:35

Heeft hier iemand veel verstand van Brahma's?

Ik heb er een paar op het oog maar de verkoper zegt niet te weten welk geslacht ze zijn. Ze zijn nu 14 weken ofzo.
En een ander stel die ik op t oog heb waarvan de verkoper zegt dat het beide hennen zijn en ik vermoed dat er 1 een haan is, ook nog jonge kippen.

Marcella

Berichten: 36734
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:40

Heb alleen kruising brahma gehad en vond het karakter niet echt fijn.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 14:37

Waarmee waren ze gekruist en waarom was het karakter niet fijn?

Mijn 2e optie zijn wyandottes maar ik hoor zo veel dat zij zo luid zijn enz. ?

Seven

Berichten: 21205
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 15:04

Wij hebben jaren Brahmas gehad en bij veel kleurslagen kon je jong al zien of het hanen of hennen waren.

Wij vonden het niet de meest slimme kippen :') en wij hebben veel problemen gehad met de voeten. Vooral met kouder weer is het oppassen dat de gewrichten niet stuk vriezen en we hadden daarvoor een warmte mat in het hok. Maar helaas alsnog enkel kippen met voet verlies gehad ook in de zomer. Volgens de dierenarts kwam dit veel meer voor bij het ras omdat ze zo groot worden en snel groeien. Naar de zoveelste aangekochte kippen die problemen kregen met de voeten zijn we met de brahma's gestopt.

Ik heb nu ook wyndotte en vind het juist ontzettend leuke kippen, speels en heel tam. Ze zitten wel graag hoor dus een hoog hek is aan te raden :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 15:08

Ahh dat vliegen is juist meteen een dik minpunt omdat ze los komen te lopen met de barnies O:) :D

Mag ik jou een paar foto's sturen?

Marcella

Berichten: 36734
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 16:01

Gekruist met sussex. Lomp en behoorlijk dom.

Ben er toen ook achter gekomen dat wit behoorlijk dominant is met fokken. Komt dus geen wit meer bij mijn kippen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 16:07

Haha ik vind mijn barnevelders al lomp en dom O:) Dacht dat dat kippen eigen was :')

Marcella

Berichten: 36734
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 16:25

Mijn sussex zijn niet zo zeer lomp, maar slopers. Kunnen aardig slim zijn wanneer het hun uitkomt. Ondanks hek van een meter er nog steeds af en toe overheen vliegen. Ze kunnen lief pikken, maar ook gerust heel gemeen net je velletje pakken.

Seven

Berichten: 21205
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 17:17

Onze Barnevelders zijn niet dom of lomp de maran haan kan dat wel wat zijn maar dat is kan eigen :=

Ja hoor stuur maar wat foto's :D

Nu zijn de auracana's nog ergens kwa vliegen die komen nu nog over 2.25 m dat doen de wyandotte niet
Maar auracana's willen ook graag gras etc dus dat geef ik dagelijks er bij net als ander verrijking voer dat scheelt een hoop

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 17:58

Ohh araucuna's was ik ook heel erg naar aan het kijken maar hoorde van iemand die een kip hebben die blauw groene eieren leggen dat die eieren minder smaak hebben/minder lekker zijn. Dus toen ging ik ook weer meer twijfelen, plus ik kan er amper hier in de buurt krijgen (niet te krijgen in een straal van 3 uur rijden).

Wyandottes kan ik makkelijker aan komen wel maar niet de kleur die ik zo mooi vind O:)


Ik ben namelijk op zoek naar een kippenras om bij mijn barnies te houden maar met een hele duidelijke andere kleur ei zodat ik wel raszuivere broedeieren van de barnies kan verkopen.

Marans zeiden ook een aantal mensen, maar toen waarschuwde ook weer 2 andere dat zij soms ook wel eens lichtere eitjes hebben en dat ze dan weer dezelfde kleur hebben als de barnevelders.

Ik ben nu dus maar op zoek gegaan naar een kippenras met een wit/ licht bruin/ groen/ blauw/ olijf ei kleur kip.

Maar dan wel een kip die niet zo'n mega vlieger is, ze hebben genoeg ruimte maar het zou fijn zijn als ze dan ook gewoon los kunnen lopen, en vooral een zachtaardig ras.

Nu had ik net ook lakenvelders gezien, maar zag dat zij veel vliegen en best druk zijn. :(

Seven, ik stuur je een paar foto's per pb.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 19:54

Voer heeft invloed op smaak ei, dus daar is zeker wat aan te doen.
En dat groen/blauw eitjes leggen is genetisch dominant, araucana haan x goede leg kip = kuikens die blauw/groen leggen (afhankelijk van de eikleur van de moeder, wit = blauw, bruin = groen).

Als je zuivere broedeieren wil verkopen, zou ik dat fokkoppel apart zetten in die periode, en de 1e 2-3 weken kunnen de eieren ook door een andere haan (mits aanwezig natuurlijk) bevrucht zijn. Vaak beginnen mensen die broedeieren verkopen al in jan-feb via kunstlicht om die tomen op gang te krijgen. Als jij dieren gewoon los wil laten scharrelen overdag, dan zitten daar op dit punt behoorlijke haken en ogen aan. Incl. of de koper jouw claim van zuiver ras wel vertrouwd op die manier, want dat is niet de standaard manier (ook ivm hygiene trouwens, kans op zieke kuikens door iets op het ei als ze zo ergens gelegd worden/wat de hennen mogelijk aan de poten meeslepen en zelf geen last van hebben ivm volwassen).
Het vraagt dus wat anders van je huisvesting dan je nu hebt. Je kan overwegen dan maar zelf uit te broeden en op 1 dag oud aan te bieden bv. Maar hoe dan ook wordt het een stuk investeren qua infrastructuur en hoe rendabel dat is, is lastig in te schatten.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 21:36

Mijn kippen hebben gewoon een hok met legnesten, zitstokken enz. waar zij 's nachts in zitten. Het enigste verschil is dat zij een grote ren hebben ter grote van onze tuin, ze zitten nu nog op een stuk van 150m2 dadelijk word dat ongeveer dubbel. Ik denk dat daardoor de hygiƫne niet minder zal zijn.

Ik wil dan dus ook kippen erbij die een duidelijke andere ei kleur hebben. Op die manier weet ik goed welke eieren ik kan eten en welke voor de verkoop zijn.
Zo fok ik natuurlijk gewoon raszuiver. Een andere haan dan de barnevelder haan komt er natuurlijk ook niet bij.

Ik ken meerdere mensen die broedeieren verkopen zonder met lampen te werken, ik verkoop ook liever minder eieren dan dat ik het moet manipuleren met lampen.

Seven

Berichten: 21205
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 21:52

Kwa kleur leggers ik ben bezig met olijfleggers dus heb een maran haan en araucana hennen.

Ik heb ben kwa broedeieren niet bang voor vervuiling en de andere dingen die je aanhaald tamary hoewel ik het goed vind dat je de kritische kant van eigen aanbiede nog eens aanhaalt :j

Nu zijn wij gewoon hobby kippen houders maar toen we de door ons ontwikkelde zwarte kippen hadden gefokt hebben we heel veel kopers en liefhebbers gehad voor rasvernieuwing in de australorp, Barnevelders etc. Nooit klachten gehad over de broedeieren of geboren kuikens gelukkig.

Bij het zelf uitbroeden ook nooit problemen gehad van onze eigen kippen maar dit jaar bij die van de zilveren Barnevelders (die we hadden aangekochte als broedeieren) wel allemaal zieke kuikens fokker snapte d'r niets van en had ook echt mega schone hokken, alles apart met speciale verlichting en alles werd duidelijk vaak ontsmet. Zeg het maar hoe het kan, wij dachten wellicht de broedmachine maar de eieren die er bij inzaten van een andere fokker kwamen uit zonder problemen en kuikens zijn allemaal gezond groot geworden tot nu toe. De fokkers wou ons andere eieren aanbieden maar daar had ik geen in zin -O-

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:23

Wij hebben 20 brahma's lopen en ze zijn zo vriendelijk, de kinderen genieten er echt van. Wel veel witte := alle gekleurde zijn hanen op 1 hen na. dat is wel heel jammer. Dus mocht iemand hier een prachtige gekleurde Brahma haan willen PB mij, ze zijn van eind mei. Dan maak ik even foto's. 1 willen we er houden uiteindelijk.

We hebben ook 3 araucana's lopen, die zijn prachtig maar duidelijk feller en eten wel uit de hand, maar zitten niet (meer) op schoot wel vanaf kuiken in de had geweest. De haan is wel de meest felle op de rest, (nog) niet naar de mensen, beestje is van 2 mei. Mocht hij te fel worden gaat hij naar de buren dan mag hij daten met de Jersey Giants van hun, ze willen graag kleurleggers fokken. Daar hoeft hij geen knuffelhaan te zijn. Ik hoef verder niet te fokken.

We hebben ook 2 zijdehoenders lopen, Super leuk, maar niet schootmak zoals de brahma's.

Ook een Sussex haan, we hadden ooit ook 2 sussex hennen, maar 1 is overleden door een prolaps die niet meer goed kwam en de ander door een vos. Haan is lief, eet uit de hand zit op schoot is wel flink groot aan het worden, maar is wel een beetje een sukkeltje (niet te snugger).

Dan nog 2 cream legbar kruisingen. 1 met een Australorp en 1 met een kuifhoender. Beide leuke hennen. Niet heel mak, eten wel uit de hand. Vooral de kruising met de kuifhoender is echt heel knap geworden, ze zijn van 2 mei dus ben erg benieuwd wanneer ze gaan leggen en wat de kleur wordt van de eitjes. Het kan ieder moment zo ver zijn ;)

Oh ja ik heb zo'n 400 m2 en de hekken zijn nu 2 meter hoog. en 30 cm beton de grond in. Na wat ongeoorloofd bezoek van een vos.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:27

Mijn haantjes hebben geluk. Toen ik in een fb groep hier in de regio de oproep plaatste dat ik iemand zocht om te helpen met het slachten kwamen er bijna meteen 2 personen die ze wilde hebben. :d Vanmiddag word de 1e van die 2 opgehaald en ergens dit weekend de andere.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:24

Iemand hier wel eens jersy Giants gehad?

Seven

Berichten: 21205
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:23

Wel uitgebroed maar niet gehouden
Waren mooie kippen de ouders

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 23:06

Dat lijkt me ook nog wel wat. Maar Rhode Island Red ook. Ik heb nu net barnevelder xlegkip

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 09:50

XxLiEsJuHhxX schreef:
Iemand hier wel eens jersy Giants gehad?


Mijn buren hebben jersy Giants, hele vriendelijke gemoedelijke kippen, wel groot, ze hebben nog een hele lieve haan die weg moet, omdat het een broertje is van de dames die ze hebben, dus of ruilen of gewoon een ander toompje, hij is te lief voor de slacht zeggen ze....

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:47

Ik kan aan een jersey Giant komen, 5 maanden splash maar wel 40 euro %)
samen met een marans 60 euro maar wel bijna 100 km rijden ook enkele rit. twijfel dus nog een beetje.

Maaar waar ik op zoek was naar iemand voor het slachten, hoeft dat niet meer. Gisteren en eergisteren zijn de 2 hanen vertrokken naar hun nieuwe ren :D *\%/*