Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 17:36

Super schattig al dat jonge grut!
Hier vandaag dag 6, had me voor genomen om van het weekend te schouwen, maar ik was te nieuwsgierig :')

Afbeelding
14 van de 16 eiā€™tjes bevrucht *\o/*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 21:02

Afbeelding
Hier zijn de beebs vier weken en gaan als een speer :D.

Ze zijn veel te snel voor de grote kippen, haha. Geen idee wat hen is en wat haan, nog :=.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:43

Amy
Spannend op naar gezonde kuikens

San Mooi zo samen
Is het bij dit ras/kleurslag makkelijk te zien of het haantjes zijn?

Ik twijfel heel erg over deze kleintjes
De Barnevelder is vrouw maar de rest geen idee
Afbeelding

Zo stom ben het ras van de andere kleintjes vergeten :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:45

Ik heb echt geen flauw idee hoe makkelijk/moeilijk het is :=. Zo lang t goed gaat mogen ze blijven, de eerste die herrie schopt gaat op wintersport :o.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:47

Hahaha dat is hier net zo
Zodra ik een haantje herken dan houd ik die in de gaten doen ze moeilijk worden ze verkocht.

Oja kuikens zijn wyandotte die heb ik normaal nooit dus was het vergeten :D
Laatst bijgewerkt door Seven op 29-05-21 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:49

Seven, kan je geen groot verschil met de kammetjes zien?

Zoals ik de foto's toen in de barnevelder groep zette kwamen we uit op 10 hennetjes en 2 hanen. Ondertussen kwa kammetjes lijken er toch nog 2 of 3 hanen meer te zijn nog.
Heel jammer meteen dat 2 die nu duidelijk nog hennetje zijn aardige trutten zijn O:)

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:59

Tot nu toe niet er is 1 met wat meer rood in de kam maar ik heb wel gezien bij andere rassen dat dat geen garantie is. Ik let vooral op de hals veren puntig haan rond hen maar deze hebben allemaal langere hals veren die licht rond licht puntig zijn :=

Bij de barnevelderd kun je het inderdaad vaak al vrij snel zien.

Ik denk nu kwa houding, uiterlijk en gedrag bij de oudste auracana's 1 haan en 4 hennen
Barnevelder hen
2 wyandotte goud gezoomd 1 haan en 1 hen
7 wyandotte geel gezoomd 2 hanen en 5 hennen.

Ben benieuwd of ik straks gelijk heb :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:09

Hier hebben ze geen van allen nog echt halsveren :)). Daar zitten nog schattige donsjes. Ook nog geen heel uitgesproken kammen, dus ik durf er eigenlijk niks over te zeggen.

Ik heb wel altijd gezegd dat een rustige haan mag blijven. Lijkt me alleen maar gezond voor de toom. Maar dan moet ie dus wel echt rustig zijn en niet om de haverklap lopen gillen.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:39

Dat is bij de Sussex rood porselein straks makkelijk, want daar kan je het aan de kop kleur zien (haan heeft meer wit op de kop). Voor nu aan de vleugels als 4 hennen,

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:51

Hoe werkt dat met de halsveren precies? Ik heb namelijk 1 of 2 kuikens die wel duidelijk nu meer kam krijgen maar echt een grijze borst hadden/hebben.

Want ook de andere trucjes, meer veren, eerder staartveertjes enz werkt niet want ze zijn daarmee allemaal hetzelfde.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:22

Smalle hals veren achterop de hals met duidelijke punten zijn hanen zeggen ze
Kippen hebben afgeronde veren
Maar ik heb dus al eens een kip gehad met als kijken puntige veren bij een ayamcemani

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:24

Mijn kuikens zijn nu 3 weken vandaag. Wel een nek vol pennen maar nog niet uitgerold. Nog eventjes geduld dan :D

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:49

Dat is inderdaad nog wel vroeg Liesje. Ik vond het met 5 weken al lastig qua kammen. Daarvoor wisselde het al helemaal.

Vandaag (en gisteren de eersten) is alles naar buiten gegaan en ben ik begonnen de stofbende op te ruimen. Morgen en overmorgen alles schoonmaken en dan weer nieuwe kuikens. Van 32 eieren zijn er deze ronde 30 ontwikkeld, mooie score. 2 eieren hadden iets van een rommelig randje, maar waren verder wel groot genoeg ontwikkeld, dus ik zal het zien. De rest ziet er allemaal hoopvol uit.

De kwartels van 2 weken oud en de kippenkuikens van 3.5 week oud (barnevelder kriel) zijn met warmteplaat naar buiten gegaan. De Barnevelder krielhennen van krap 8 weken oud zijn zonder warmteplaat. De haantjes waren 2 weken terug al naar buiten zonder plaat, want het werden er echt te veel binnen. Die doen het trouwens heel goed.

De kuikens heb ik net naar binnen gestuurd, want ze zaten nog op een klutje buiten, maar ze zijn het er nog niet mee eens. Zo nog een keer wat aan sturen, kijken of ze dan minder pieperig worden. Ze gaan nu allemaal op het smalle randje naast de warmteplaat zitten, maar dat is wel erg krap. De gedachte is erop of eronder. De warmteplaat (40x60) moet nog vervangen worden door een kleinere, maar ze zijn op het moment nergens leverbaar. Deze is voor hier eigenlijk te groot.

Afbeelding

De hennen gaan zo in de reiskooi naar binnen, het nachthok is nog niet aangesloten namelijk. Hopelijk kom ik daar morgen toe. Maar ze zitten overdag in ieder geval buiten, dat is het belangrijkste.

Afbeelding

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 06:27

Kan je geen lamp ophangen voor de warmte? Valt mij altijd op met de kuikens dat ze zodra te volle vleugels hebben en meer veren beginnen te krijgen dat ze onder een plaat gaan minder graag doen maar de lamp verwarmd een gedeelte waardoor ze er graag net naast gaan liggen wel warmte maar niet vol er in zeg maar.

Het opruimen ja vreselijk al die mini pluisjes en stof, ik heb de ukkies de eerste weken in de woonkamer en je vind echt overal wat terug :D

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 07:14

Ik heb nog 3 warmteplaten die op mp moeten, 1 van 40x40 en 2 van 25x25 geloof ik

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:59

Je hebt pb Billy!

Een lamp is geen optie daar, daarvoor is het te laag en vind ik ook te brandgevaarlijk, maar ze vonden het inderdaad te warm. Ik heb de dimmer ertussen gehangen en op half vermogen gezet, een half uurtje later was alles rustig (en vanmorgen deed alles het nog). Dus bedankt voor de tip, iets anders uitgevoerd maar wel toegepast.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:10

Gisteren was ik de tijd een beetje vergeten en keek ik opde klok om half 9. Snel naar buiten gegaan. De kuikens waren het duidelijk zat en wilde naar binnen. Arme schaapjes wilde natuurlijk slapen. Binnen in de doos gingen ze ook meteen allemaal onder de plaat en slapen.

Maar op zich nu met 3 weken kunnen de kuikens met meer kam ook "gewoon" wat mannelijkere kippen zijn toch of is het dan toch wel meteen duidelijk een haan? Zou het anders wel erg jammer vinden. De meest tamme kuikens zouden dan op 1 na allemaal hanen zijn. En de meest grote miepers zijn dan de kippen. Ik heb er 2, zijn ook nog eens beste vriendjes, die echt beginnen te gillen als ik maar een vinger naar ze uit steek _-:(

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:54

Super mizora dat het alsnog heeft geholpen :D

Hier loopt alles lekker in het zonnetje ze genieten duidelijk

Onze maran haan Henk
Afbeelding

Ze hebben zulke mooie ogen <3

Afbeelding

Knapperds
Afbeelding

Ookal zit er wat leeftijdsverschil tussen de kuikens ze zieken elkaar echt op.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:02

Is vaak zo hoor Liesjuh dat haantjes als kuikens tammer zijn.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 16:48

Nou, ik ben m'n warmteplaten kwijt, de broedmachine staat op mp.. Ik ben klaar. Ik geniet wel mee van jullie kuikens :)

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 17:44

Wat voor broedmachine heb je

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 19:44

Rcom max 20, met plaat voor kippeneieren en plaat voor ganzeneieren

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 23:43

Wat een leuk topic!
Ik heb 2,5 week geleden voor het eerst eieren uitgebroed. Begonnen als grapje want het waren de befaamde Jumbo kwarteleieren. Ik heb hier twee Japanse kwartels uit gekregen.

Meet Jip en Jopie die vandaag voor het eerst even kort naar buiten gingen. Ze zitten nog in de opfok met warmteplaat:

Afbeelding

Omdat twee kwartels wel erg weinig is heb ik vlak na het uitkomen van Jip en Jopie eieren besteld via Marktplaats. Deze eieren zitten nu in de machine en komen over exact een week uit.

*\o/* *\o/*

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 07:39

Wat leuk zijn ze. Kwartels gaan zo hard altijd. Zijn die van jou zo tam dat je ze zo op het gras laat?

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:29

Aahh kwartels zo schattig <3