Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 14:02

Ja gelukkig wel, de bandjes zijn er vandaag af gegaan en hij rent vrolijk rond!

Spannend hoor :-D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:42

Tot hoe lang kunnen bij jullie gemiddeld de haantjes samen zitten? Hier nu 5,5 week en vooral 1 haantje begint best wel te hanen tegen de rest. Waar het eerst gewoon tegen elkaar op fladderen was soms hebben ze nu hele staar momenten ertussen zitten ook.
So far nog niks serieus maar ze beginnen wel meer en meer mannetjes te worden volgens mij.
ik heb trouwens 5 haantjes nu en 5 hennetjes. Er moeten er uiteindelijk dus 3 of 4 hanen weg maar ik wacht het liefst zo lang mogelijk.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:49

Als er 1 onruststoker tussen zit, zou ik die waarschijnlijk al afhandelen. Maar het kan ook zijn dat het ondertussen wat krap wordt voor ze, ik herinner me zo niet hoe je ze hebt zitten. Het is ook rasafhankelijk. Sommige rassen zijn veel verdraagzamer dan anderen. De Barnevelder kriel heb ik afgelopen ronde met 10, 11 en 12 weken geslacht terwijl ik ook nog haankuikens van 4 weken jonger er tussen had zitten. Wel steeds de hanigste gepakt. Het groepje van 5 (eventueel 6 als ik het haantje van de hennengroep ook meepak) wil ik met 11 tot 12 weken in 1x doen. Er is nu al wel soms iets rumoer, maar echt nog niet vechten. Ze zijn morgen 9 weken en zitten op 2m2 naast de hennenkuikens van hun lichting.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:10

Onze jonge hanen zitten vrij lang bij elkaar en dat gaat altijd goed. Maar ja, onze kippen hebben dan ook wel echt de ruimte. Lang bij elkaar dan bedoel ik minimaal vier maanden en we hebben zelfs een groep van 6 hanen gehad die al kukelden en waar ook hennen bij liepen van dezelfde leeftijd , zij waren vijf maanden oud.

Je hebt nu toch meer ruimte Liesjuh, nu je ze naar een groter stuk hebt gedaan.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:37

Hier loopt alles bij elkaar tot ze geslacht worden. Dus tot een maand of 6. Al heb ik nu nog steeds 2 hanen samen lopen met 7 hennen. Gaat prima eigenlijk maar wel met ruim voldoende ruimte.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:47

Hier rond de 3,5 maand zit er voor mij alleen al genoeg vlees aan. Plus dat het nog zacht vlees is.

Heb weer een broedse hen even kijken hoe ze is blijft. Heb nu al 4 kuikens lopen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:38

Ik heb de jonge hanen tot 4-6 maanden er bij lopen, maar pa loopt er dan ook bij.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:59

Hier hebben ze overdag 3,5 x 2,5 hun kippenhok binnen tot hun beschikking en daaraan buiten nu een 4 x 2 ongeveer nog. In de nacht zitten ze in de konijnenhokken.

Ik heb ze na dat moment niet meer echt bezig gezien. Het betreffende haantje de voorste is ook het grootste van het stel en eigenlijk mijn favoriet, hoop dat hij het niet verziekt want zoals het er nu naar uit ziet is hij het blijvertje.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:28

Ik heb 30 kippen en hanen bij elkaar lopen. Naast de 3 volwassen kippen (rest was dood door vos en nu dus en mega hek om 400 m2 kippenwei heen) hebben we 27 kuikens. En heel eerlijk, ik heb gene flauw idee hoeveel er daarvan hanen zijn. We hebben er 6 lopen waarvan wij hoe dan ook 1 haan hebben die 2 mei uit het ei zijn gekomen. Dus nu 7 weken. Dan hebben wij er 5 die 12 mei uit het ei zijn gekomen. Daarvan weten we eigenlijk niets zeker. het zijn of 4 hanen en 1 hen, of 1 haan en 4 hennen := (Brahma's) en we hebben er 16 gedoneerd gekregen van nog eens een week jonger en daarvan ook geen idee welke er haan zijn. := We zien het ook gewoon niet. De één zegt je ziet het aan de veren, de ander aan de kam, weer een ander aan de manier waarop ze op de poten staan. Ik heb dus echt geen idee. We hebben wel een groot nachthok van +/- 4 bij 2,5 meter en dus een weide met bomen (omheind met 2 meter hek en beton in de grond) van 400 m2. We wachten gewoon af tot ze gaan kukelen. En zolang ze elkaar niet afmaken en wij er gewon met de kids bij in kunnen blijven ze lopen.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:34

Wij denken dus dat dit een haantje is (Sussex kruising):
Afbeelding

Die daarachter hopen we niet(kuifhoender x Cream legbar), maar hier zie je ook de lellen al goed van de sussex kruising.

Afbeelding

Van deze duimen we echt dat het een hen is, dat is zo'n lief dier (Australorp kruising), maar ook als haan zou deze mogen blijven. We hebben plek voor meerdere hanen.

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:46

Gok 1 haan, 2 hen en de laatste kan ik niet goed zien gok ik hen.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:46

Wat een mooie kippies mer
Ik zie een haan en hen denk ik :D

Ik denk van de 23 jonkies dat er bij de oudste auracana's 2 hanen zitten juist mn favo gekleurde en met de mooiste wangen helaas.
Van de jongste auracana's is sowieso 1 haan die is al erg opvallend kwa gedrag die lijkt ook een start te hebben dus is sowieso 1 die weg mag.
Dan nog sowieso 1 van de gezoomde wyndotte is haan en ik verdenk 1 van de gouden gezoonmde dus moet sowieso voor meerdere straks een nieuw huis zoeken

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 09:50

Twijfel of ik toch eieren onder de broedse hen gaat leggen. Alleen ga ik kopen of neem ik eigen eieren (sussex x sussex & sussex x kruising) of van beide kan ik gelijk testen hoe vruchtbaar de haan is. En of er fatsoenlijke kuikens komen uit broer zus combinatie.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:44

Mer, die 2 zijn wel echt prachtig!! <3 <3 <3

Ik zal zo eens nieuwe foto's met de telefoon proberen te maken. Deze 3 foto's zijn van gisteren. Maar vooral die wijsneuzen foto geeft wel weer hoe ze zijn. Foto's maken is best een uitdaging soms haha.
Ze zijn wel echt onwijs lief en makkelijk (op 2 hennetjes na). Het gemor is ook niet zo erg als ik eventjes bang voor was. Ze zijn vooral een beetje de rangorde aan het maken denk ik en het gaat eigenlijk nog wel heel gemoedelijk.

Gisteren toen we ze terug brachten naar hun nacht plekje snapte ze het ook super en rende ze met zijn 10e achter elkaar aan en hopte zo de ren in voor de hokken :D <3
Maar oooo wat zijn ze leuk, ben zo blij dat ik het doorgezet heb om het te gaan doen. Ze zijn ook de hele dag super zoet en ze zijn hilarisch met hun jacht op vlliegen haha

Hier de foto's, toen ik ze gisteren vergeleek met eerst schrok ik hoe onwijs veel ze gegroeid zijn in 12 dagen.
Het haantje op mijn arm is stiekem echt mijn lievelingetje <3

Afbeelding
Afbeelding

Stelletje wijsneuzen
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:30

Geweldig! En fijn dat het meevalt qua lelijk gedrag. Rangorde maken gebeurt inderdaad regelmatig op die leeftijd.

Hier zijn ongeveer 30 van de 60 kwarteleieren uitgekomen, wel een paar dagen te laat, maar ik ben onwijs gelukkig want eigenlijk had ik ze al opgegeven. Ze zijn gestart voor 4 dagen in een broedmachine waarvan de ventilator aan het begeven was, dus te hoge luchtvochtigheid en schommelende temperatuur. Zodra de uitkomstmachine vrij was gekomen heb ik ze daar in gelegd, maar daar is de luchtvochtigheid gokken en moet ik handmatig draaien (wat neerkomt op ze met zijn allen een zachte slinger geven). Vanaf 5 kwartels had ik dus al heel gelukkig geweest. Het is geen topronde, dat is 80% of meer, maar 50% is voor zo'n rommelige ronde echt een mooie score volgens mij (en ik tel alle onbevruchte/vroege sterfte eieren mee met de uitkomstbepaling, dus echt kuikens uit/eieren in).

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:02

Ik zou daar vreselijk van balen van 50 % mirzora
Maar snap dat je blij bent in deze situatie :D

Dit zijn mijn kippies die vrijwel zeker heren zijn :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:48

Ohh die zijn geweldig! Welk ras is dat?

Ik had met het geslacht bepalen wel echt veel geluk. met 3 weken begonnen de haantjes heel duidelijk een kammetje te ontwikkelen en wist ik het zeker wat ik met de 1e dons aan de borstjes al kon zien.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:19

Volgens mij Fravolles groot gok ik.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:34

Zijn araucana's met toeven :D een blauw leggen ras

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:59

Na mijn eerdere vragen hier, ben ik met een geleende broedmachine van de buurvrouw gisteren begonnen!
Er was een hennetje ineens broeds, een week geleden. Ze zit op twee eitjes, waarvan ik niet zeker weet of ze bevrucht zijn. Gisteren 3 aangekochte broedeieren erbij gegeven, die ze heel enthousiast heeft geadopteerd :+:
De andere liggen dus in de machine en kan ik hopelijk als kuikens nog er bij zetten. Nou eerst maar eens afwachten of er iets in zit....

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:22

Hallo allemaal,

Mag ik even inbreken met een brutale vraag?

Wij hadden thuis in de achtertuin 2 kriel barnevelders en 1 australorp kriel rondlopen.
Helaas is 1 van onze barnevelders afgelopen week overleden.

Maar 2 kipjes vinden we toch wat saai/weinig.

Beste 1 of 2 erbij nemen? Ik denk 2 ivm introduceren, maar 1 zou beter "passen" qua tuin ruimte enzo....

Maar, dan de echte vraag... Is hier iemand die kriel Barnevelder hennen heeft voor de verkoop? Tussen de 15 weken en 1,5 jaar ofzo? Liefste zilver dubbel gezoomd, maar andere kleuren mag zeker ook!

Ik kom uit de randstad trouwens.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:05

Helaas geen kriel en alleen grootslag + te jong. Is ook nog afwachten hoe groot kruising gaat worden is kriel x groot is lichtbruin.

Heb helaas ook al andere eieren geregeld om onder mijn broedse hen te leggen. ;)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 17:59

Op mp staat er iemand in zuid beijerland of zo, en mijn kippen heb ik uit Harmelen. Die heeft vaak ook krielen

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:09

Ik heb op het moment barnevelder kriel hennen zitten van 7 weken (7 mei), ze mogen blijven zitten tot 15 weken. Ik kan vragen of mijn moeder, waarvoor ik 3 hennen gereserveerd heb staan van de broed van 8 april, nog een broed door wil schuiven. Ook die moeten nog een paar weken tot 15 weken, maar dus wel ruim 4 weken korter.

De broed van 7 mei zijn 10 of 11 hennen, de helft is als het goed is zilver dubbelgezoomd, dus daar zitten ze er wel tussen. Bij de andere broed moet ik even kijken, er zijn er namelijk ook 2 gereserveerd voor iemand anders en die heeft al gekozen, maar welke kleuren nu nog over zijn weet ik niet uit mijn hoofd en gezien het hier regent, zitten ze in het nachthok.

Ze zijn hier niet tam, maar hebben wel een ruime buitenren en krijgen dagelijks een handje graan (naast onbeperkt kuikenkorrel).

Ik raad je er sowieso 2 aan (ongeacht of ze bij mij vandaan komen :') ) en inderdaad minimaal 15 weken. Ik woon in Oudenhoorn, het is volgens google maps 40 minuten naar Zoetermeer.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:19

Mizora, ik heb je een pb gestuurd