Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:58

Mizora schreef:
Wat leuk zijn ze. Kwartels gaan zo hard altijd. Zijn die van jou zo tam dat je ze zo op het gras laat?


Ja, ze rennen wel rond en fladderen kleine stukjes (ze hebben nog niet genoeg veren om te kunnen vliegen) maar ik heb ze veel in de handen dus kan ze makkelijk pakken.
Ik ben vandaag een buitenverblijf voor ze aan het maken.

Ik heb nooit eerder kippen of kwartels gehad, maar het zijn echt zulke leuke dieren. Ik kijk uit naar over een aantal weken dat ze hopelijk lekker met een grote groep rondscharrelen in het verblijf <3

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:08

Ik heb zelf ook nog nooit kwartels gehad maar ze lijken me wel heel leuk :j

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:28

Ik kom net dit topic tegen, en vroeg me af : is het nog mogelijk om bv in juli eieren met de broedmachine uit te broeden? Of is er een periode waarin het lukt, en eindigt die ergens in mei? Heb er nog niet verder naar gegoogeld, misschien weten jullie het zo!

Brimi_Disa

Berichten: 498
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:43

Met een broedmachine kun je altijd eieren uitbroeden, maar de kuikens wil je het liefst in het voorjaar hebben ;)

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:50

Voorkeur is uitgekomen voor de langste dag (21 juni). Er wordt wel later of juist heel vroeg in het jaar gebroed met machine, maar qua vruchtbaarheid en logistiek (warmtelampen, etc.) is april tot begin juni het simpelste qua kansen kuikens en hoe snel ze daarna naar buiten kunnen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:19

Het lijkt mij dat je in juli nog makkelijk eieren in de broedmachine kan doen. Het is in augustus en september warm genoeg voor kuikens/jonge kippen

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:48

Oh bedankt voor de reacties! Ik heb kort achter elkaar 3 hennen verloren, en de overgebleven 3 en de haan kunnen wel wat versterking gebruiken.
Dus dan kan ik onze eigen, hopelijk bevruchte, eieren in de machine doen. En rond het begin van de zomervakantie laten uitkomen zodat ik genoeg tijd heb als de kuikens klein zijn.
Ik ga me verder inlezen, leuk om hier even te kunnen vragen!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:59

Wat leuk ook die kwartels <3 <3

Ik vind het erg moeilijk nog steeds om te beslissen wanneer de kuikens buiten gaan slapen. Ik kan het hok waar ze tot ze groot zijn in slapen deels of zelfs compleet wel afschermen met een doek ofzo zodat het binnen beter warm blijft maar ja de stap is nog wel lastig om te weten wanneer het kan.

Heb 2 dagen geleden de doos uitgebreid met een 2e doos en een gat om van de ene naar de andere doos te gaan, en in de nieuwe doos de warmteplaat gezet. Daarna de laatste 2 nachten een keertje laat nog gekeken waar ze slapen, maar ze slapen niet meer onder de plaat.

Ze groeien ook als kool, gisteren met mijn camera wat foto's gemaakt maar heb ze nog niet op de pc dus dan maar eventjes deze foto's van gisteren en eergisteren. Op deze manier gaan ze nu per 2 mee naar binnen in de avond en in de ochtend weer mee naar buiten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik bracht ze al 2 weken per 2 op de arm naar buiten, 1 om ze meteen een beetje tam te maken en 2 omdat ze de reismand die ik de 1e 2 dagen gebruikte meteen onder scheten van de stress ervan en ze zelf onder zaten, ik onder zat en ik elke keer die bak schoon moest maken als ze er weer uit kwamen.
Eergisteren besloten ze dat ze ook omhoog konden klimmen en op mijn schouder konden zitten. <3

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:10

Hier gaan ze met warmteplaat naar buiten. Ik vind dat ze eenmaal buiten best goed aangeven of de plaat minder warm kan en als hij helemaal laag staat, mag hij weg.

Hier zijn de buitenkuikens gisteren van verblijf veranderd. 3 kuikens hadden een gaatje gevonden en zijn meerdere malen ontsnapt. Nu zitten ze in een verblijf zonder warmteplaat. Het had van mij nog wel een halve tot hele week later gemogen, maar het is een wonder dat ik geen van die 3 verloren ben. Dus ik ging het niet langer afwachten.

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:59

@XxLiEsJuHhxX Ik snap je hoor! Ik doe ze nu aan het einde van de ochtend naar buiten en dan haal ik ze tegen 6 uur weer naar binnen. Ik wacht nog een poosje met helemaal naar buiten.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:04

Het is wel handig om te vermelden dat Liesjuh en ik in Frankrijk wonen. Niet bij elkaar, wel bij elkaar in de buurt :D .
Het is hier al mooi weer en deze week gaat de temperatuur nog meer omhoog. Ik denk dat als je de warmteplaat ook buiten zet en in de avond kijkt of ze er nog onder gaan, ze best buiten kunnen blijven. Gaan ze er niet meer onder dan weet je zeker dat ze makkelijk buiten kunnen blijven Liesjuh

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:09

de plaat buiten kan ik niet echt. Heb geen electriciteit in de buurt van de hokken :(

Ik heb ze vanaf +/- 9:30 tot 19 a 20 uur buiten zitten :)

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:20

Volgens mij zijn onze kuikens ongeveer even oud Liesje en die zitten al ruim 2 weken buiten waarvan de laatste week al zonder plaat. Zo te zien hebben die van jou al best wat veren dus zolang ze goed beschut kunnen zitten zou ik ze gewoon buiten zetten.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:59

Mijn kuikens zijn vandaag 4 weken en 2 dagen. Ze hebben inderdaad volgens mij ook al best veel veren, al lees ik overal dat barnevelders laat in de veren zitten haha.
Overdag zitten ze nu ook al goed 2 weken van half 10 tot 7 a 8 in de avond buiten. Eigenlijk vanaf dat het weer droog werd. Overdag buiten hebben ze nooit een plaat gehad. Ze gingen dan soms wel tegen elkaar aan slapen maar dat doen ze nu ook overdag soms wel eens.
Ik heb ze op het begin goed in de gaten gehouden maar ze waren altijd tevreden kuikens had ik het idee.
Lizy jullie kuikens zaten vanaf 3 weken zonder plaat al?

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:10

Ja ze zitten lekker beschut en de nachten zijn echt al prima qua temperatuur.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:20

Hier zitten die van 7 mei is gisteravond zonder warmteplaat, dus ook 4.5 week ongeveer. Ik vind het eigenlijk nog een beetje vroeg, maar het zijn er 21 dus ze kunnen goed tegen elkaar aan kruipen.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:15

Ik kan aftellen *\o/* morgen alweer dag 18.
Ben heel nieuwsgierig wat en hoeveel eruit komen :D

Grappig die kwartels uit de supermarkt :P

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:42

Mijn ouders komen zondag hier aan met de Camper, deze staat altijd tussen het huis en de konijnen kooien in. Ik denk dat ik dan ze eens 's nachts buiten ga proberen te laten. Als ze dan beginnen te piepen door de kou ofzo dan horen zij het wat sneller :D Afgelopen nacht hebben ze voor het eerst zonder plaat geslapen binnen. :)

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:11

Hier is het aanpikken van de (kwartel)eieren begonnen *\o/* *\o/* *\o/*

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:18

Theeglas schreef:
Hier is het aanpikken van de (kwartel)eieren begonnen *\o/* *\o/* *\o/*


Terwijl ik dit typte rolde er al iemand uit zijn ei <3 <3
Afbeelding

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:00

Aahhh schattig gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:01

Ohw wat schattig!! Gefeliciteerd!

Hier hebben de kuikens vanochtend zelf de beslissing gemaakt voor mij. Gisteren avond ben ik bijna 15 min bezig geweest 1 kuiken te vangen (waarom moeten nu net deze draken kippen zijn en is het niet gewoon een haan, zou alles veel makkelijker maken), eerst lief geprobeerd haar te lokken zoals de rest normaal altijd komt maar uiteindelijk de halve ren af moeten breken om haar te vangen. Dat gaan we niet nog een aantal keer doen. En vanochtend waren er 5 uit hun bak gebroken en liepen door de kamer rond. Dus vanmiddag het buiten binnen hok klaar maken en dan slapen ze vannacht buiten in dat hok tot ze groot genoeg zijn om in het echte kippenhok te slapen.

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:05

Bij mij zijn alle eieren uitgekomen, heel blij. Wel heeft een kuikentje spreidpootjes. Ik heb de pootjes met een elastiekje (spalkje) aan elkaar gemaakt maar nu blijft het kuiken steeds op zijn buik liggen met de poten naar achter ipv onder zich. Kan ik hier nog iets aan doen?

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:24

Altijd lastig spreidpootjes.
Hoe heb je ze vast gemaakt kwa elastiekje. Ik doe ze vaak kleine lusjes om de pootjes en dan weer met een elastiekje aan elkaar zodat ze wel kunnen lopen.meestql hebben ze een dagje nodig om te wennen en dan beginnen ze sterker te worden en gaan ze wat scharrelen. Maar heb ook 1 gehad die naar een weekje nog niet zelfstandig kon staan die heb ik met een stukje wc rol geholpen om een soort kussentje te maken voor de borst die werd toen eindelijk wat sterker maar een echt goede kip is dat niet geworden bleef een kneusje dus ben nu wat makkelijker zogezegd met hoe lang ik probeer te helpen.

Hier is alles al naar buiten wel met een warmte lamp zodat ze er onder kunnen als ze willen en dat gaat tot nu toe heel goed .

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:40

Hoe gaat het met het kuikentje met spreidpootjes? Kan ie al rechtop blijven inmiddels?

Hier 4 aangepikte eieren inmiddels, ben benieuwd of er morgenochtend wat rondscharrelt door de broedmachine