Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:19

Een van mijn kuikens had bij de geboorte spreidpoten. Ik heb dat met een elastiekje redelijk goed gekregen maar het blijft een zwak kuiken dat continue omvalt. Ondertussen hebben we vitamines, ander bandje etc. geprobeerd zonder verbetering in de kwaliteit van leven. We hebben vanavond dan ook besloten het kuiken morgen af te gaan maken. Hebben jullie hier ervaring mee en tips voor ons?
Breng je het kuiken naar de dierenarts met de stress van het vervoer, verdoof je het dier met ether waarbij ogen en longen zeer erg kunnen branden, geef je het dier een tik (dit krijgen mijn vader en ik niet uit ons lijf). Ik weet het niet goed.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:15

Ik vrees dat mijn methode niet fijner is, het gemakkelijkste/snelste/ minste risico op fouten/meest pijnloze is het om de kop eraf te trekken met een draaibeweging of op een andere manier te onthoofden.

Het gaat om een kwartel toch? Die zijn ook heel goed met een snoeischaar door te knippen. Dat is ook over voordat ze het door hebben en misschien "gemakkelijker" te behappen. Zo slacht ik de kwartelhaantjes ook.

Als dit allebei geen optie is, zou ik 3-4 kuikens meenemen naar de dierenarts en dan het zwakke kuiken laten inslapen. Invriezen, laten stikken door een zakje te vullen met uitlaatgassen, gebruik maken van ether, etc zijn allemaal zeer nare manieren van sterven.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 27-06-21 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:23

Bedankt voor je reactie. Brr dat onthoofden vind ik een eng idee.
De optie om kuikens mee te nemen naar de dierenarts vind ik een goede, bedankt.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 23:20

Wij laten onze kippen als ze ziek zijn altijd inslapen bij de dierenarts.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:21

Het zal inmiddels wel zijn gebeurd, denk ik?
Ik wilde een kip uit zijn liijden verlossen, maar durfde ook niet de kop afhakken; heb hem verdronken in een emmer warm water. Dat ging eigenlijk rustig en zonder veel stress. Deze was ook wel echt ziek trouwens. Niet leuk, maar ik moest het wel doen, vond ik.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:42

Sorry, maar een verdrinkingsdood is echt heel wreed. Vollopende longen/luchtzakken zijn een heel naar/pijnlijk gevoel, zelfs als de kip heel ziek is. Dat hij onvoldoende kracht had om zich te verzetten, maakt het niet acceptabel.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:46

Oh bah! Dat vind ik echt naar om te horen (wel heel goed dat je het zegt natuurlijk! )
Ik vond het een mooie oplossing, maar dan doe ik dat niet weer ;(

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:47

Ik vond het wel wat banketstaaf om te schrijven, maar het is inderdaad om te voorkomen dat het nog eens gebeurt. Je hebt het goed bedoeld.

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 18:47

Het kuiken ligt inderdaad al onder de grond. Toch bedankt voor de reactie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41651
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 18:53

Mijn vriend heeft afgelopen maandagavond een van onze kippen moeten noodslachten, een hele makkelijke, zo goed als stressloze en snelle methode is onthoofden met een stok/balk.

Je legt de kip op de grond, legt een lat/dunne balk over de nek, achter de kop, gaat met een voet op het uiteinde staan, pakt de kip bij de poten en tegelijkertijd ga je met je volle gewicht op het andere uiteinde van de balk staan en trekt de kip omhoog, waardoor het onthoofd wordt. Ik ga kijken of ik het filmpje kan vinden (staat op youtube). Het gaat echt ontzettend snel. Het is geen prettig klusje, alleszins.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 18:59

Waarom niet gewoon met een scherpe hakbijl. Lijkt mij toch de snelste methode

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41651
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:20

fardoe schreef:
Waarom niet gewoon met een scherpe hakbijl. Lijkt mij toch de snelste methode

Schijnt dat dat stressvoller is omdat je ze met de hand tegen de grond/tafel/plank moet drukken.

En met de balk-methode geen gevaarvoor eigen leden :7.

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:41

fardoe schreef:
Waarom niet gewoon met een scherpe hakbijl. Lijkt mij toch de snelste methode

Hakbijl vereist meer precies kunnen werken dan de bezemsteel. Qua snel en idiotproof voor mensen die dit soort dingen later leren werkt dat het beste.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:46

Ik blijf het nog moeilijk vinden. Ik wil het graag kunnen doen maar ik wil eigenlijk zeg maar eerst in leer bij iemand zodat ik het zeker goed doe en mijn dieren niet laat lijden door mijn onkunde.
Ik heb de bezemsteel methode ook gezien op youtube maar had daar toch ook mijn twijfels bij. Dan lijkt mij een trechter nog het fijnste eigenlijk

Gelukkig so far voor mij nog niet zo ver en wil met deze haantjes toch nog eerst wel ook proberen ze te verkopen voor ik besluit ze te slachten.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:00

Ik doe het wel, maar wil niet zeggen dat ik het leuk vind. :o Al moet ik zeggen hanenboutje was een maandag wel erg lekker ook al zat er niet super veel vlees aan. Weet ik gelijk ook weer waarom ik het doe.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:15

Helaas bij ons eergisteren een haantje verloren.

's ochtends was er nog niks aan het hand en waren ze allemaal actief enz.
Rond 6 uur kwam mijn vriend thuis en kon nog net het haantje op vangen voor hij zijn laatste adem uit blies.

Ik ben door mijn scriptie deadline erg druk greweest en heb misscchien net niet zo ultra opgelet als anders maar had niks vreemds gezien tot die dag.
Geen diaree of niks, haantje was ook niet mager of gewond.
Maar nadat we hem begraven hadden en nog een extra controle deden vonden we 2 diareepoepjes die meteen met bloed en slijm waren. Dus we hebben onze 1e uitbraak coccidiose :( gisteren ochtend meteen naar de dierenarts voor medicijnen.
In de ochtend wilde eigenlijk geen van de kuikens naar buiten, gelukkig waren ze aan het einde van de dag wel allemaal weer buiten en scharrelde ze lekker rond. Ik heb snel hun to be nieuwe stukje met de bosmaaier te lijf gegaan zodat ze daar meteen snel in konden ook al, dat leverde wel weer wat leven op maar daardoor weet ik nu niet zo goed of ze daarom minder gegeten hebben of omdat ze zich niet lekker voelen.

Helaas is er nog 1 haantje die absoluut niet lekker is. Hij drinkt wel heel goed dus krijgt goed de medicijnen binnen maar hij eet amper, ik krijg hem ook niet gedwangvoerd ofzo. Maar godzijdank lijkt hij amper nog bloed in zijn poep te hebben en veel drinken is natuurlijk wel belangrijk om niet uit te drogen met de diaree.
Natuurlijk is dat haantje net mijn favoriet, dus hard duimen dat hij het red.

Naast hem is er nog een niet helemaal lekker maar hij eet wel nog gelukkig.

Heel raar trouwens dat alleen de hanen niet lekker zijn en de hennen wel minder eten maar verder wel normaal actief zijn.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:07

Wat is dat spannend zeg, met die broedmachine! Ik ben dus een leek, heb via het kippenforum instructiefilmpjes gekeken, en ben heel onhandig met groene eieren begonnen. Harde donkere schaal, bijna niet te schouwen. Dus het was heel lang onduidelijk voor mij of er iets in zat.
Ondertussen heeft de broedse hen netjes haar eigen 2 eieren uitgebroed, dus dat is gelukt.

*\o/* En gisteren ineens toch een scherfje af van 1 van de groene. Eindelijk vandaag is het kuiken er uit, en nu begint het volgende ei.
Wachten duurt lang,.....

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:20

Hier is het broeden van andere kip niks geworden helaas.

Nynkex01
Berichten: 1123
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:59

Hier vanaf 28 juli eieren, dus nu nog even proefdraaien. Welke temperatuur houden jullie aan?

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:35

Ik als absolute beginner kan vanuit 1 ervaring spreken. Heb de temperatuur op 37,5 proberen te houden, de luchtvochtigheid de eerste 18 dagen op 50 tot 55% en vanaf dag 19 naar 60%.
Ik heb twee binnenkuikens uit 9 eieren dus of je mijn advies moet volgen?
Ze doen het wel enorm goed nu, pikken al bijna het voer uit mijn hand. <3 de twee buitenkuikens zijn veel schichtiger.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 07:18

De eerste 19 dagen 37.6 en de luchtvochtigheid van 45%, dan temp iets zakken tot 37.4 en de luchtvochtigheid naar 65%

Nynkex01
Berichten: 1123
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:40

Ylana schreef:
De eerste 19 dagen 37.6 en de luchtvochtigheid van 45%, dan temp iets zakken tot 37.4 en de luchtvochtigheid naar 65%


Zo hebben wij het de vorige keer ook gedaan idd, maar man waar we de eieren hadden gekocht had tegen mijn vader gezegd dat het 37° moest dus nu probeer ik hem over te halen dat dat niet goed komt

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:27

Onze kleintjes zijn geen kleintjes meer
Zo leuk de diverse kippies zo, ben benieuwd wat de nafok gaat doen.


Voor de liefhebber heb ik 2 araucana hanen met Oortoeven en staart en 2 hanen araucana zonder staart en uit staartloze lijnen met en onder oortoeven. Een steeds zeldzamer wordend ras zeker zonder staart. Ze zijn rasen kleur zuivere. De gene met staart zijn wit zwart columbia en de gene zonder staart zijn zilver patrijs.

M'n foto's willen niet uploaden :(

Nynkex01
Berichten: 1123
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:17

Nou ik had 21 eieren in de broedmachine en heb nu vier spring levende kuikens. In de broedmachine lag nog een die dood was dus die hebben we er uitgehaald, de overige eieren hebben we gedopt en er waren 14 onbevrucht, lekker dan! er liggen nu alleen nog twee kuikens in de broedmachine die we een beetje geholpen hebben, waren al langer dan 36 uur bezig, maar die liggen op een hoopje en tillen hun kopje niet op ze halen wel adem en piepen heel klagelijk, kan ik er nog iets aan doen om te zorgen dat die het redden?

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:42

Klinkt alsof je je vochtbalans van de broedmachine niet goed is.
De kuikens zijn uit het ei? Is het eigeel wel geabsorbeerd?
Heb je niet geschouwd of de eieren bevrucht waren en aan de gang waren?

Onze enigste overlever an onze groep kippen zit op twee eieren die ze zelf mag uit broeden heel benieuwd wat ze gaat geven kwa kuikens