Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:48

Goh wat een apart gedrag voor een auracana nog nooit een moeilijke haan van gehad zelfs niet gekruist met de ayam cemanis en dat kunnen wel echt rotzakken zijn :=

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:50

Zal even kijken

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:03

Voorlopig vechten de hanen hier nog niet, maar ik hoop dat het ook nog even zo blijft. De planning is dat de hanen achter de kapschuur gaan wonen, maar dan moet er nog wel een stuk afgezet worden ;)
Op die manier kunnen we bewust kruisingen fokken, maar dat wordt een meerjarenplan!

Wij hebben momenteel Silky kuikentjes, die verbaasden mij heel erg. Spreidpootjes, kromme teentjes.... Eentje heeft het niet overleefd, 3 leven nog. Hopelijk wat hennetjes, dan mogen die blijven voor de sier :D Twee Maransen tegelijkertijd met de Silkies uitgebroed, die doen het gelukkig wel goed! Volgende week 4x Marans en 3x Araucana's in de broedmachine.

Ik ben blij dat wij een kleine broedmachine hebben met een niet te hoog uitkomstpercentage, anders zat ons hok nu al vol :D

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:09

Santos wat leuk!! Ik heb thuis kruisingen met een zijdehoen, hele lieve dieren.
Jammer van de spreidpootjes wel..

Ja een kleine broedmachine is hier ook wel goed hoor :')

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:25

Wij hebben Ron, een ontzettend leuk gelukte kruising Leghorn x zijdehoen <3 Verder een witte Leghorn met bruine eieren, dus zal niet helemaal zuiver zijn :D

2 Brahma's die nog niet leggen... Overgenomen van iemand, maar wacht nog steeds dat ze weer gaan leggen na de winter 8-)

De rest zal binnenkort hopelijk gaan leggen. Een Easteregger uit een roze ei, dus zo benieuwd naar haar eieren!

De Schijndelaars straks blauwe eieren en dan na de zomer donkere eieren van de Marans en blauw groen van Araucana. Hopelijk worden het allemaal mooie kleuren, daar gaan we voor! We hebben een haan uit een olijf ei (Lanz) en eentje uit een groen ei (Bean), dus het zou zonde zijn om Lanz weg te doen, maar Bean is zoveel liever *D

Toch maar een extra ren ipv wintersport (en we hebben al twee rennen :D )

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:51

Sorry ben het vergeten om foto te maken.

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:21

Kiekeboefje schreef:
Santos wat leuk!! Ik heb thuis kruisingen met een zijdehoen, hele lieve dieren.
Jammer van de spreidpootjes wel..

Ja een kleine broedmachine is hier ook wel goed hoor :')


Paardenelastiekjes een week of 3 tussen de pootjes en het ene kuiken kom er prima mee rennen! De andere niet, die heeft het ook niet overleefd :(

Zo komen paarden en kippen toch weer bij elkaar.

Ik las dat jullie op zoek zijn naar de Araucana. Toevallig ga ik maandag voor de Marans broedeieren en heeft deze man ook Araucana's. Regio Drenthe.

@marcella, nu zit de haan ook op stok ;)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:45

Santos, heb je toevallig foto's van de ouder dieren en doet hij ook verzenden? Ik woon namelijk in Frankrijk O:)

Hihi hier afgelopen najaar ook echt zitten twijfelen om nu van het voorjaar op 2 rennen over te gaan. Ik had een olijflegger haan die zoooo mooi was. Gelukkig begon hij te bullenbakken tegen mij dus heb ik hem samen met zijn halfzusje verkocht.
So far *klopt af* is mijn barnie haan echt lief tegen mij maar ga nu toch wel heel snel eerdaags het nieuwe voer systeem klaar maken zodat ik ze niet meer voer maar dat het voer er altijd is. Ik ben soms een beetje bang dat, dat de reden was waarom vladimir, eerst veertje maar omgedoopt door mijn broer tot vladimir, altijd zo aan viel, ik gaf hun altijd eten en misschien dat ik daarmee teveel leek op een haan die zijn hennen verteld dat er ergens lekker eten is.

Dit is trouwens mijn heer des huizes, hij is nog wat jeugdig maar dat komt wel goed in de aankomende maanden. vandaag is dag 2 voor de eitjes in de machine van hem, ben suuuuper benieuwd of hij net zo vruchtbaar is als vlad was,
Afbeelding

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:45

Santos
Heb je meer info over die verkoper
Ik zit ook in Drenthe en zoek nog steeds naar nieuw araucana bloed

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:30

Zelf geen broedmachine, maar wel kippen en een haan, allerlei rassen. Heb Marans, araucana, Creamlegbar, brahma's, serama, venetiaanse kriel, een barnevelder, blievelder, Hollandse Blauwe, wat kruisingen en een Australorp. Mijn haan is een Araucana, maar niet de bolstaart, echte fokkers zullen mijn haan dan ook niet als een 'echte' beschouwen'.

Dit is mijn kerel, ik moet echt een betere foto maken, maar kan hem niet vinden:
Afbeelding

Hij heeft ook 2 araucana meisjes die mooie groene eieren leggen. Ik heb ze echt voor de hobby, vrienden van mij hebben wel eens verrassingseitjes uit laten broeden, helaas van de 6, 2 dood als kuiken (geen idee, zijn dood gegaan in het ei), 1 niet bevrucht en 2 hanen en 1 hen. De hen is een kruising Brahma X mijn araucana haan en die legt hele mooie groene eitjes :D Van het voorjaar gaan ze er weer 6 onder hun zijdehoendertje leggen. Ben wel benieuwd naar de Araucana X Marans wat dat gaat worden....

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:37

Je hebt araucanas in vetachillende types dus als hij staart heeft is dat niet zo'n punt

Ik heb geen haan gehouden maar had uit 1 legsel net en zonder bolstaart en met en zonder toeven

Jou haan lijkt wel wat op een faverolles met die keel bevedering. Wel mooi

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:10

Afbeelding
Oude foto en de meest rechter.

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:25

Ik ben gek op de gekleurde eieren! Zo leuk dat ze in Amerika heel gekleurde eieren hebben en het hier nog relatief onbekend is!

Maandag ga ik de broedeieren halen adv MP (Marans - Dalerveen), dus dan zal ik kijken of ik meer informatie kan krijgen. Heb begin januari eieren gehaald uit Teuge (Veluwe) die zijn wel heel mooi donker! Helaas niet helemaal goed gegaan, dus maar 2 eieren uitgekomen van de 5...maar het fijne is wel dat de groep dan niet zo hard groeit :Y)

Wij hebben ook een Easteregger haan uit een Olijfkleurig ei die steeds argwanender wordt als wij in de ren zijn! De kinderen vinden Bean (groen ei) ook veel mooier, dus als Lanz zich niet weet te gedragen zal hij ook naar een ander plekje moeten.

Het nadeel van de broedmachine is wel dat je veel hanen hebt en dan ook weer afscheid moet nemen. Zelf gun ik ze prima een ander plekje of een skivakantie, maar het hele gezin moet hierin mee. Als ze dan niet lief zijn is het wel makkelijker beslissen ;)

Gelukkig hebben wij ook twee groepen!

Eastereggers (2x haan 1x hen) Brahma (2x hen) Leghornx (2x hen) Schijndelaars (3mnd - waarschijnlijk 3x haan 2x hen) Marans (3wkn - 2x kuiken) USA Zijdehoen (3wnk - 3x kuiken)

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:13

Ah ja dat adres ken ik wel hebben we ook eens dieren gehaald en hebben weer hanen van ons gehad dus geen vrij bloed helaas

Grappig dat zoveel mensen nu met elde eastereggers en olijfleggers bezig zijn. Wij zijn al 8 jaar bezig en moesten naar jaren combineren kruizen etc door een aanval weer op nieuw beginnen maar is nog best lastig valt me op. Moeilijk goede hanen vinden en zeker goede kippen zo vaak slechte eieren of ongezond broedsel echt jammer.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:15

Ik fok dubbeldoel dus de hanen krijgen hier wintersport. En is nog lekkerder dan opgespoten winkel vlees. :o

Mijn vader heeft nog beloofd om te leren kippen dij uit te snijden.

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:19

Wij hebben ook zelf wel versneden alles gaat dan op of naar ons of naar de honden. Maar met de roofdieren hier doen we dat nu liever niet. Ook omdat we een jong veulen hebben rond lopen en er al eens een wolf is gezien in het bos achter ons huis.

Door jullie heb ik wel echt weer zin in eitjes uitbroeden <3

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:10

@seven, het valt mij op dat er zoveel mensen alleen maar witte en bruine eieren kennen :+

Wat leuk dat jullie er al zolang mee bezig zijn! Wij nog niet zo lang, dus ik volg graag de ervaring van anderen ;)

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:17

Ja ik noem ze maar even de normale mensen :D hebben vaak niet eens een idee dat er meerdere kleuren zijn.
Maar als ik mp alleen al bekijk zijn er steeds meer mensen bezig met de kleurtjes aan de ene kant fijn wat meer keuzes dan 8 jaar terug maar valt me op dat het een beetje een mode ding lijkt te zijn en daar word het meestal niet beter van.

Ik twijfel wat ik er nu bij wil maran, creamlegbar, auracana of weer wat anders. Houd m'n ogen voor ju op mp om te zien wat er voor opties zijn :)

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:22

Zou wel cream legbar erbij willen.

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:46

Ja ik ook
Was altijd iemand die ze hier in de buurt die ze had maar die is gestopt helaas. Daar heb ik nog 10 eieren van gehad 2 haar terug echt heel mooie kippen geworden.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:00

Afbeelding
Afbeelding
Eindelijk erg in gehad om foto's te maken. Meneer wilde alleen niet poseren.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:42

Wat een mooie heren komen hier voorbij! :D

Seven, ik heb mijn olijflegger, marans en hopelijk volgend jaar ook araucana puur om het verschil in eikleur goed te kunnen zien zodat ik maar 1 toom hoef te houden en dan niet bang hoef te zijn dat ik kruisingen verkoop (broedeitjes) of uitbroed en als pure barnies verkoop.



Mijn olijfje is een kruising marans x cream legbar (verkoper zei eerst dat het araucana x marans was maar toen de olijf kuikens toeven boven op de kop kregen gaf hij toch wel maar toe dat er cream legbar in zat) baalde wel want ik wilde araucana trekjes maar toefje is wel enorm leuk geworden, legt super goed en grote eieren dus ik ben achteraf heel blij met haar. Mijn Marans daar in tegen legt nog maar hele kleine eitjes maar wel heel mooi enorm donker.

Nog een paar dagen en ik kan de eitjes schouwen om te zien hoe mijn haan het er vanaf brengt :D

Heeft er hier trouwens iemand ervaring met 2 hanen in 1 toom?
Mijn 2 hanen gingen enorm goed samen, ze hebben zo'n 700 a 800 m2 ruimte en 7 hennen (oke niet helemaal geweldig maar ik weet dat veel kwekers zelfs maar 5 hennen op 2 hanen hennen dus ik dacht dat moet wel goed gaan) en 1 van de 2 hanen is gehandicapt. Ik verwachte dus niet zo snel dat juist die haan lastig zou worden maar juist hij blijft de andere haan soms aanvallen. De andere haan wilt duidelijk niet vechten en gaat eigenlijk alleen in de verdediging maar kan niet van de andere haan af komen zonder dat die hem achterna komt.
Is dit een fase en kan dit nog weer rustig worden of gaat dit nu zo door blijven gaan? De rest van de dag hebben ze trouwens geen enkel probleem en liggen ze ook rustig naast elkaar tijdens hun siesta en zandbadder tijd enz.

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:56

Ik heb jaren 2 hanen in 1 toom gehad geen probleem mits ze genoeg dames hebben zodat ze niet hoeven te vechten

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:28

Hanen verdedigen graag voedsel/water voor hun hennen. Heb je dus minimaal 2 voer en water plekken in je ren? en ver genoeg uit elkaar dat ook de haan het als 2 gescheiden plekken ziet?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:39

Ze krijgen voer in 3 verschillende bakken, water drinken ze het liefst waar ze het maar vinden maar er staan ook over het hele terrein een stuk of 4 waterbakken ook :) Ruimte is er meer dan genoeg denk ik. Of het genoeg hennen voor 2 is twijfel ik dan aan. Maar de gehandicapte kan niet treden dus als ze de hennen gaan verdelen en de goede haan mag/kan de hennen van de andere haan niet treden en dat zouden de barnie dames zijn. Dan moet mr kwasimoso toch helaas wel op wintersport.