Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 17:55

tamary schreef:
Mwah, kans is groot dat als je zo duidelijk aangeeft dat je ze gaat slachten ze ergens anders over een hek gekiept worden. Reden voor dumpen is nl niet willen dat ze opgegeten worden.

8)7

Omdat slachten zielig is. -O-

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:38

Hier gaan hopelijk aankomende week de eitjes weer in de broedmachine :))
Net als vorig jaar, weer cochin krieltjes. Vorig jaar gekozen voor de cochins en dat beviel een stuk beter dan de baardkuifhoenen van het jaar daarvoor (geen geweldige uitkomst en het karakter viel wat tegen voor op een zorgboerderij)

Ze zijn wel nog maar net aan de leg, dus even afwachten of er ook daadwerkelijk wat uit gaat komen deze eerste ronde :o

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:17

Bij mij gaan ze ook op wintersport, alleen zit ik er niet op te wachten dat mijn eigen haan moet gaan vechten voor zijn dames. Het is nu gewoon een stabiele fijne groep. Hanen erbij geeft ellende.

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 20:29

tamary schreef:
Mwah, kans is groot dat als je zo duidelijk aangeeft dat je ze gaat slachten ze ergens anders over een hek gekiept worden. Reden voor dumpen is nl niet willen dat ze opgegeten worden.


Daar heb je ook gelijk in (of de mensen durven ze zelf niet te slachten).

Wij hadden een overleden kipje en hadden zonder veel hoop de eitjes in de broedmachine gelegd. De hanen waren 5,5 maand oud, maar deden al goed hun best. 5x eitjes in de broedmachine (en 2x gekregen eitjes van een Brahma, beide niet bevrucht), zijn de eitjes van de Ron bevrucht van een Easteregger haan! Hopelijk de haan uit een olijfkleurig ei!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:02

Spannend Santos! :D

Mer, Hier is dat ook de grens, zo gauw de jonge heren problemen beginnen te veroorzaken is het bye bye.

Hier gisteren eindelijk mijn nieuwe broedmachine besteld :D Ben ook meteen begonnen met eitjes verzamelen. Zo gauw hij er is gaat hij aan. Vandaag of morgen ook mijn araucana eitjes bestellen. Denk alleen dat ik ze pas dinsdag laat verzenden vanwege pasen. Vandaag "bestellen" durf ik met de franse post niet zo goed aan. Dus dan zo gauw die eitjes er zijn gaan ze de machine in en dan vul ik de machine verder op met mijn eigen eitjes.

Heeft er hier iemand ervaring met marans?
Ik heb 1 marans hen, zij komt van show lijnen met mega donkere eitjes. Haar eerste eitjes waren dan ook prachtig! Maar ik heb nu al bijna 3 weken geen ei van haar gehad en zag haar vanochtend wel op een nest zitten waar later 2 eitjes lagen maar die zijn beide een normale kleur. Kan het nu zo zijn dat ze van de een op de andere dag geen donkere eitjes meer legt?

Het zit hier op het moment ook weer even niet zo geweldig mee. Mijn haan kwam vanochtend niet erg goed naar buiten. Eet niet is wat latargisch, staat maar, loopt traag (alhoewel toen ik hem ving was hij toch nog flink snel) en gaat overal meteen liggen eigenlijk. Zo niks aan hem te zien, geen rare krop, geen beestjes niet bleek, niet hoesten, geen snot, geen andere ademhaling ofzo. Gewoon goed allemaal behalve dat hij zich gewoon niet goed voelt :(

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:40

Hier maar 4 eitjes uitgekomen helaas :( gelukkig 1 fokker zo coulant om me nieuwe eieren mee te geven dus er zitten weer 10 eieren in de machine heb ook gelijk twee nieuwe hennen en 1 haan mee genomen van vrij bloed araucana×maran×bloemen kip <3

Ik heb wel eens gezien dat marans verschillende kleuren eieren geven door de jaren heen maar dat was wel vaak door problemen, voeding of ouder dom.
Nu heb ik 1 volle marans uit een heel donker ei die zelf licht bruin legt ben benieuwd of die nog donkerder gaat leggen die is namelijk nu net aan de leg

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:45

Ik had gehoop relatief veilig te zitten omdat ze ook uit super donkere eitjes kwamen en ze zelf ook echt heel donker legde. Voeding is niet veranderd en over 3 dagen viert ze nog maar haar 1e verjaardag.

Balen dat de eitjes niet uit kwamen maar wel fijn dat je nieuwe eitjes gekregen hebt! Hoeveel had in de machine liggen in totaal (waar er dan maar 4 van uit kwamen)?

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:01

Ik had er 18 in waar dus maar 4 van zijn uitgekomen
10 van 1 fokker daar zijn 4 van uit gekomen lavendel araucana's
8 van groenleggers en marans (die man had zelf ook slechte uitkomst dus dat laat ik nu even voor wat het is)

Kan zijn dat de eieren later donkerder worden

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:10

Ohh damn 4 van de 18 is wel slecht ja! Was de bevruchting wel goed?

Ik reken zelf als de bevruchting goed is en de eitjes per post aan komen op 50% uitkomst. Ze lijden toch best wel met zo'n transport :(

Klopt later donker worden heb ik ook wel van gehoord of later lichter worden maar donker beginnen en dan van het ene ei op de ander een normale beige kleur vind ik wel bijzonder. Hoop nog steeds dat ze gewoon ergens anders legt, midden onder de neus van de eksters ofzo en ik daarom geen eitje van haar vind.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:15

Hier aan het hopen dat kip broeds is. Kan ik morgen meer eieren eronder leggen.

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:26

XxLiEsJuHhxX schreef:
Spannend Santos! :D

Heeft er hier iemand ervaring met marans?
Ik heb 1 marans hen, zij komt van show lijnen met mega donkere eitjes. Haar eerste eitjes waren dan ook prachtig! Maar ik heb nu al bijna 3 weken geen ei van haar gehad en zag haar vanochtend wel op een nest zitten waar later 2 eitjes lagen maar die zijn beide een normale kleur. Kan het nu zo zijn dat ze van de een op de andere dag geen donkere eitjes meer legt?

(


Balen dat je haan zich niet goed voelt, maar dan even deze: Mijn Marans (heb er 3 van de 25 hennen) leggen soms weken niet en dan weer wel, ik denk dat het door de temperatuurswisselingen komt. Heb er maximaal 1 per dag nu van de 3, dus ook vrij weinig, weet ook niet of het van dezelfde komt maar zie ze wel alle 3 op een nest zitten af en toe. Maar ook weer niet broeds....

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:42

Ahh dat geeft hoop! :D

Ik denk dat ik dit jaar ga kijken ook of ik wat van mijn olijfje de eitjes kan uitbroeden. Haar eieren zijn echt enorm groot (vanaf het 1e ei gemiddeld 75 gram) en ze legt zo enorm goed en makkelijk, zo wil ik er wel 20 :P

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:36

Ik heb een kruising Cream legbar X Australorp die ook olijf kleurige eitjes legt en die zijn ook flink groot := Mocht ik ooit weer iets uit willen (laten) broeden pak ik ook die eitjes :D

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:05

Ja behoorlijk balen blijkbaar waren de groene en marans eieren niet goed bevrucht omdat de eigenaar er zelf ook zo weinig uit had gekregen

Nu maar hopen op anderen
De 4 die we hebben ben ik heel blij gelukkig

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:26

Mer, Mijne is dacht ik cream legbar met Marans, Of najha de vader is een marans nu, wat haar moeder precies was weet ik niet maar ze legt dezelfde kleur eitjes :)

Denk dat ik ondertussen weer wat mijn haan heeft, Zure krop ;( ;(

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:55

XxLiEsJuHhxX schreef:
Denk dat ik ondertussen weer wat mijn haan heeft, Zure krop ;( ;(


Oei ik deed wel eens wat zonnebloemolie iets verwarmen boven een kaars, niet te heet, dan in de krop gieten en voorzichtig masseren. Misschien heb je er wat aan....

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:32

Mijn maransjes zijn nog niet zo ver, de oudsten nu 10 weken, de kleintjes 2 weken. Maar ik lees vol interesse mee :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:51

Mer, Dankjewel nog voor de tip!

Ik heb gisteren avond alles gedaan wat maar mogelijk was, omdat het waar hij naar binnen zou kunnen ook erg koud was heb ik hem de nacht bij de rest gelaten. Toen ik ging slapen zat hij op stok tussen de meisje. Vanochtend was hij dood :(
Ik baal echt zo enorm erg! De liefste haan die je maar kan hebben en ook nog eens prachtig mooi en hij heeft nog niet eens 1 jaar mogen worden :(

Net mijn broedmachine binnen gekregen, even niet mijn hoofd erna om hem open te maken maar na pasen komen er 30 araucana eitjes en alles wat ik tot die tijd hier raap gaat er bij in en dan heel hard duimen dat ik kuikens van hem krijg en dan houd ik daar de haantjes van aan als opvolger. In de tussentijd had ik al contact met iemand een uur hier vandaan met een haan, mogelijk ga ik hem ergens in de aankomende dagen ophalen.
Maar voor nu is alles eventjes K*T ;(

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:49

Och wat sneu Liesjuh, ik had ooit en hele mooie enorme Brahma haan, echt de mooiste die ik ooit heb gezien en 70 cm groot echt een enorme kerel en poep lief. En opeens lag hij dood in het nachthok, leek gewoon van zijn stok te zijn gevallen. Ook heel sneu, erg jammer dat die van jou het niet heeft overleefd, jammer dat ze niet kunnen praten dan had je het wellicht nog met olie en masseren van de krop kunnen verhelpen, maar ook dat lukt niet altijd. Je weet het gewoon soms niet. Sterkte in ieder geval.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:56

Mer1980 schreef:
Och wat sneu Liesjuh, ik had ooit en hele mooie enorme Brahma haan, echt de mooiste die ik ooit heb gezien en 70 cm groot echt een enorme kerel en poep lief. En opeens lag hij dood in het nachthok, leek gewoon van zijn stok te zijn gevallen. Ook heel sneu, erg jammer dat die van jou het niet heeft overleefd, jammer dat ze niet kunnen praten dan had je het wellicht nog met olie en masseren van de krop kunnen verhelpen, maar ook dat lukt niet altijd. Je weet het gewoon soms niet. Sterkte in ieder geval.


Ja idd, konden ze maar praten.

Deze was ook gewoon speciaal. Mijn vorige haan was super agressief dus ik moest een nieuwe haan hebben. daags voor de meivakantie hebben toen mijn broer en schoonzus 2 haan kuikentjes opgehaald die ik gereserveerd had en de dag erna mee hier naar Frankrijk genomen.
zijn broertje heeft hier zijn heup gebroken en die is vergroeid dus die loopt soms best lastig maar is happy en samen gingen ze op 2 dagen na echt heel goed altijd. Zelf sterker nog, de manke haan viel die 2 dagen de andere aan en de andere verdedigde alleen maar maar viel niet terug aan.
Echt een fijn dier.

Heb in de afgelopen 2 jaar toch best een aantal kippen en kuikens verkocht, verloren en ook geslacht maar geen enkele had ik het zo moeilijk mee als met deze.

Komt mijn vriend net thuis en zegt heel droog "ach het was toch ook maar een haan" met een stel je niet aan toon. Maar voor mij is het toch anders, ik heb hem geselecteerd als 2 weken oud kuiken en groot gebracht met een doel als fok haan, en dat begon hij nu net eindelijk goed te doen.

Maar oke, nu eventjes mijn plannen aan passen :)

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:08

Wat verdrietig liesjuh
Sterkte :(:)

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 05:58

Sterkte Liesje :(:) Soms is "maar een haan" toch gewoon JOUW haan.

Hoe groot is de broedmachine die je besteld had? Verkoop je veel kuikens/ kippen?

Ik ben blij dat wij elke keer maar een uitkomst hebben van 4-5 kuikens (BM van 7) anders zat het hok hier zo vol :D

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 07:38

Liesje, ik snap je wel hoor. Je wordt toch gek op zo'n dier. Sterkte....

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 07:47

Klopt inderdaad het was gewoon mijn Fluffy (naam gekregen door mijn nichtjes toen ze ze gingen halen) :j

Santos, ik heb de puisor exotic nu, daar passen er 51 in zeggen ze maar ik kwam er gisteren al achter dat dat kriel eitjes zijn en ik er 4 minder in kwijt kan. Dus ik ga nu voor 17 eitjes van de barnies sparen en dan heeeel hard duimen dat ze bevrucht zijn.
Ik heb een aardige wachtlijst op het moment hier, of najha aardig ik heb 15 kuikens die meteen verkocht zijn als ze geboren worden. Daarnaast verkoop ik ook broedeitjes en ik wil in de aankomende jaren wel wat meer gaan uitbroeden. Misschien een deel van de weide wat veiliger afzetten zodat ze daar ook kunnen lopen, al blijf ik bang dat de paarden ze zullen doden :( Mijn kwpn\er heeft voernijd dus met voertijd rond de hooibak zullen ze niet overleven vrees ik en mijn shetlander is enorm speels dus die gaat erachteraan al stampend met zijn voorbenen.

Helaas hier nu radio stilte van degene met de haan waar ik mee bezig was... -O-

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 07:49

Ik krijg klachten over mijn haan. :+

Heb een moestuin aan het buitengebied. Maar we hebben ook van die stadsmensen die hier komen wonen en lopen te zeuren dat het stinkt als de boer mest uitgereden heeft. :')