Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 203 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Landscaping konijnenverblijf

 
Profiel   

En ook caviaverblijf

Vorig jaar in de lente bedacht ik dat het leuk zou zijn om 2 konijnen bij huis te hebben. Omdat ik het zelf leuk vind om dieren te hebben en daarnaast vind ik het goed voor de kinderen om met dieren op te groeien en ze te leren verzorgen. Nu, bijna een jaar verder, is het een beetje een uit de hand gelopen hobby met teveel plannen geworden.

Ik hoop dat er Bokkers zijn die het leuk vinden om dit project te volgen en mee te willen denken.
Allereerst de 2 konijnen waar het, tot nu toe, om gaat.
Saartje en Noortje, 2 zusjes uit hetzelfde nest.
[ img ]

Ik zeg bewust 'tot nu toe'. Aangezien ik op dit moment een reservering heb staan voor een franse hangoor in het asiel, dus hopelijk komt die er binnenkort ook bij.
Daarnaast is het de bedoeling om naast konijnen, ook een groep cavia's te houden. Maar dan moet eerst het nieuwe hok klaar zijn voor ik daar aan begin.

Ruim 2 jaar geleden kochten wij een nieuw huis. Met een grote voortuin en een grote achtertuin aan een rustige doodlopende weg. De voortuin stond vol met beplanting en de achtertuin moest nog veel meer aan gebeuren. Plan was om eerst de voortuin aan te pakken, zodat we een plek hadden om te zitten en te spelen en de achtertuin zou daarna aangepakt worden.
Toen wij het huis kochten
[ img ]

Met dit soort prachtige uitzichten
[ img ]

Na dat de tuin zo goed als leeggehaald was en het terras opnieuw was gelegd en gras ingezaaid.
[ img ]

En dat werd, met behulp van marktplaats, een mini speeltuin
[ img ]

Dit was allemaal voor er konijnen plannen waren en puur ingericht op speelplek voor de kinderen.

Ik zal vanavond een update plaatsen hoe het verder is verlopen vanaf het aankopen van Saartje en Noortje :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 16:11 



 
Profiel   

Leuk! Ik volg, ben erg benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 16:31 



 
Profiel   

Ik volg *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 18:28 



 
Profiel   

Wat leuk, ik volg en doe mee want wil graag mijn konijnenverblijf ook wat uitdagender maken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 18:36 



 
Profiel   

21 mei 2020
Toen de tuin omheint was en er gras in lag kwam het volgende idee:
Een konijnenhok kopen, en dan overdag zouden de konijnen in de voortuin kunnen lopen en dan snachts weer in het hok (acher het huis)

Ik had een hok gezien op Marktplaats, mijn vader ging hem ophalen. Toen hij hier kwam was hij echt super ranzig, ik had medelijden met mijn vader dat hij hem op had moeten halen en zelf zou ik hem hebben laten staan. Vol met kippenstront.
[ img ]

Schoongespoten was het al een stuk beter
[ img ]

En het uiteindelijke resultaat!
[ img ]

Binnen in nog een hokje gemaakt zodat ze helemaal uit de wind kunnen zitten en een trappetje naar boven.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 21:43 



 
Profiel   

Ideeën

Tot nu toe hebben we een paar ideën die we hopelijk komende lente/zomer uit kunnen gaan voeren.
Sowieso zal er iets veranderd worden aan de indeling van de tuin. De konijnen zullen tijdelijk een kleiner stukje krijgen, omdat er een parkeerplaats parallel aan de weg wordt gemaakt, er komt een schutting om de tuin en er wordt een stuk bijgetrokken.

De omheining zal dit worden, maar dan 1 meter - 1.20 hoog
https://www.brand-solide.nl/media/eiken ... wart-6.jpg

Dan komt er een nieuw konijnen/cavia hok, een hooiberg met hetzelfde hout als de schutting. Daar kunnen ze de hele dag en nacht in en uit lopen. Het idee is dat beneden dan voor de cavia's wordt en een boven verdieping voor de konijnen.
https://www.vandouglas.nl/wp-content/up ... nhok-1.jpg

De tuin moet ook opgehoogd worden, en tegelijkertijd zal er dan ook een konijnenheuvel gemaakt worden. Misschien met een doorloop door middel van een buis, maar dan moet ik eerst iets geschikts vinden om daarvoor te gebruiken wat stevig genoeg is.
En er worden hier nog 2 wilgen gekapt, sowieso 1 van deze stammen komt in de tuin te liggen om op te spelen. Mogelijk 2, maar dat weet ik nog niet.

Daarnaast nog wel wat ideeën wat betreft beplanting maar die zijn nog wat minder concreet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 10:37 



 
Profiel   

Wat leuk om dit te volgen zeg! Ik vond het jammer dat ik niet verder kon lezen en dat dit het al was hahaha. Ben erg benieuwd wat je er van gaat maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 11:14 



 
Profiel   

Ik ga ook volgen. Ik ga een vergelijkbaar kippenplekje bouwen, maar wie weet kom ik nog op toffe ideetjes door jouw topic!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 11:33 



 
Profiel   

Leuk dat jullie volgen! Als jullie nog leuke ideeën hebben stel ze vooral voor :D

Montgri schreef
Wat leuk om dit te volgen zeg! Ik vond het jammer dat ik niet verder kon lezen en dat dit het al was hahaha. Ben erg benieuwd wat je er van gaat maken!

Haha leuk! Er komt snel weer een update. Ik doe nu eerst even een samenvatting van afgelopen jaar. Qua landscaping en toevoegen van dieren is er toen nog niet veel gebeurd, dat is echt voor de komende maanden de planning.

neile schreef
Ik ga ook volgen. Ik ga een vergelijkbaar kippenplekje bouwen, maar wie weet kom ik nog op toffe ideetjes door jouw topic!


Oeh leuk! Ook nog aan de start dus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:48 



 
Profiel   

Dat hooiberghok is echt gaaf zeg. Hebben jullie dat gekocht, of zelf gemaakt?
Ik volg ook mee. Zelf geen konijnen en cavia's meer helaas, maar ik vind dit wel erg leuk om te volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:53 



 
Profiel   

Ik volg ook mee, heb zelf afgelopen zomer twee konijnen verblijven gemaakt in de tuin. Toen ook een topic over gemaakt

Heb je zelf veel ervaring met konijnen of zijn dit de eerste?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:56 



 
Profiel   

TinkerTreas schreef
Dat hooiberghok is echt gaaf zeg. Hebben jullie dat gekocht, of zelf gemaakt?
Ik volg ook mee. Zelf geen konijnen en cavia's meer helaas, maar ik vind dit wel erg leuk om te volgen.


Helaas hebben we de hooiberg nog niet. Maar we gaan hem zelf maken (ik zeg 'we' ik bedoel mijn man :Y) )

Amber_anne schreef
Ik volg ook mee, heb zelf afgelopen zomer twee konijnen verblijven gemaakt in de tuin. Toen ook een topic over gemaakt

Heb je zelf veel ervaring met konijnen of zijn dit de eerste?



Oh tof! Heb je een linkje? Ik ben wel benieuwd :D
Ik heb een klein jaar ervaring met konijnen :o . Helemaal niets dus. Vroeger wel jaren cavia's gehad in mijn tienerjaren (alleen en in een te klein hok helaas, maar ik wist niet anders)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:59 



 
Profiel   

Mjetterd schreef
Helaas hebben we de hooiberg nog niet. Maar we gaan hem zelf maken (ik zeg 'we' ik bedoel mijn man :Y) )


Dat ken ik, maar jij zegt hoe het moet worden, dus toch 'we' :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 13:02 



 
Profiel   

ja ben nu bezig met het kippenhok dat we hebben op te leuken. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 13:19 



 
Profiel   

Mjetterd schreef
TinkerTreas schreef
Dat hooiberghok is echt gaaf zeg. Hebben jullie dat gekocht, of zelf gemaakt?
Ik volg ook mee. Zelf geen konijnen en cavia's meer helaas, maar ik vind dit wel erg leuk om te volgen.


Helaas hebben we de hooiberg nog niet. Maar we gaan hem zelf maken (ik zeg 'we' ik bedoel mijn man :Y) )

Amber_anne schreef
Ik volg ook mee, heb zelf afgelopen zomer twee konijnen verblijven gemaakt in de tuin. Toen ook een topic over gemaakt

Heb je zelf veel ervaring met konijnen of zijn dit de eerste?



Oh tof! Heb je een linkje? Ik ben wel benieuwd :D
Ik heb een klein jaar ervaring met konijnen :o . Helemaal niets dus. Vroeger wel jaren cavia's gehad in mijn tienerjaren (alleen en in een te klein hok helaas, maar ik wist niet anders)


[BB] Diy buitenverblijf voor konijnen
Hier een linkje, wel heel anders dan jij van plan bent


Een jaartje is idd nog niet zo heel lang maar wel leuk om je erin te verdiepen. Wij hebben de konijnen al op zoveel verschillende manieren gehouden, binnen in de woonkamer, in een groep, in koppels, in koppels in huis in de leefruimte, in huis in eigen kamers en nu eindelijk lekker buiten

Hoe ziet het verblijf er momenteel uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:09 



 
Profiel   

30 mei
Toen was het tijd om het hok te vullen met konijntjes :D
Saartje & Noortje, of zoals mijn dochter zegt: Saatie & Nootie
Jeetje, wat zijn ze klein nu ik deze foto terug zie.
[ img ]

Voor de eerste keer los in de tuin (De geplante bollen hebben het allemaal niet overleefd)
[ img ]

Daarna is Saartje een keer ontsnapt, waarschijnlijk door het toegangshekje. Ik kwam thuis en gelukkig zat ze bij haar hok en is ze daar zelf ingesprongen.
[ img ]

Maar over het algemeen hadden ze het prima naar hun zin in de tuin.
Overdag zaten ze in de tuin, en s'avonds gingen ze weer terug naar het hok, achter uit huis.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:12 



 
Profiel   

Leuke foto's in de tuin. Ik vrees wel een beetje dat je hok te klein is om je konijnen een hele nacht in op te sluiten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:15 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
[BB] Diy buitenverblijf voor konijnen
Hier een linkje, wel heel anders dan jij van plan bent


Een jaartje is idd nog niet zo heel lang maar wel leuk om je erin te verdiepen. Wij hebben de konijnen al op zoveel verschillende manieren gehouden, binnen in de woonkamer, in een groep, in koppels, in koppels in huis in de leefruimte, in huis in eigen kamers en nu eindelijk lekker buiten

Hoe ziet het verblijf er momenteel uit?


Wauw wat een tof verblijf hebben jullie er van gemaakt, wat een werk zit daar in zeg _/-\o_
Leuk om in het topic te lezen dat jullie ook een hele weg hebben bewandeld qua het houden van konijnen.

Ik heb nu even geen hele overzichtelijke foto, maar die zal ik straks eens gaan maken :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:17 



 
Profiel   

Schemerdier schreef
Leuke foto's in de tuin. Ik vrees wel een beetje dat je hok te klein is om je konijnen een hele nacht in op te sluiten...


Er kan veel gebeuren in een paar maand, wacht maar af :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:19 



 
Profiel   

Wat een lieverds! Pas wel op met 2 voedsters, het gaat vaak goed, maar het kan ook flink fout gaan als ze in de puberteit komen. Een gecastreerde ram met een voedster is meestal een betere match :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:20 



 
Profiel   

Jeika schreef
Wat een lieverds! Pas wel op met 2 voedsters, het gaat vaak goed, maar het kan ook flink fout gaan als ze in de puberteit komen. Een gecastreerde ram met een voedster is meestal een betere match :j


Dat is inderdaad wat er vaak gezegd wordt, maar toch zijn er ook heel veel succes verhalen te vinden waar het wel goed gaat. Tot nu toe zijn ze nog heel lief samen <3. Ze liggen veel tegen elkaar aan en wassen elkaar. Ik lees op internet dat de puberteit begint tussen de 3 en 9 maand, Ze zijn al ruim 9 maand en tot nu toe gaat het goed.
Ik heb toen het risico genomen, met het idee dat mocht het mis gaan er altijd ruimte is voor één of twee konijnen erbij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 14:22 



 
Profiel   

Mjetterd schreef
Amber_anne schreef
[BB] Diy buitenverblijf voor konijnen
Hier een linkje, wel heel anders dan jij van plan bent


Een jaartje is idd nog niet zo heel lang maar wel leuk om je erin te verdiepen. Wij hebben de konijnen al op zoveel verschillende manieren gehouden, binnen in de woonkamer, in een groep, in koppels, in koppels in huis in de leefruimte, in huis in eigen kamers en nu eindelijk lekker buiten

Hoe ziet het verblijf er momenteel uit?


Wauw wat een tof verblijf hebben jullie er van gemaakt, wat een werk zit daar in zeg _/-\o_
Leuk om in het topic te lezen dat jullie ook een hele weg hebben bewandeld qua het houden van konijnen.

Ik heb nu even geen hele overzichtelijke foto, maar die zal ik straks eens gaan maken :)
[ [url=m/WRKrpS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel ben er nog elke dag heel blij mee! Ben vooral blij met dat het overdekt is, wordt toch snel een moeder zooi met het zand en dan is al het hooi nat enzo. Nu regent het soms ook naar binnen maar scheelt wel veel

Wat een sfeer plaatje, ben je niet bang voor katten of andere beesten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 15:30 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Dankjewel ben er nog elke dag heel blij mee! Ben vooral blij met dat het overdekt is, wordt toch snel een moeder zooi met het zand en dan is al het hooi nat enzo. Nu regent het soms ook naar binnen maar scheelt wel veel

Wat een sfeer plaatje, ben je niet bang voor katten of andere beesten?


Eerder was ik daar wel wat angstig voor, daarom haalde ik ze snachts ook altijd binnen. Tot nu toe is er 1 keer een kat in de tuin geweest, die is er via een stapel stenen in gekomen en was helemaal in paniek omdat het hem niet lukte om er weer uit te komen. Verder zie bijna geen roofdieren rondom de tuin. Maar natuurlijk kan er altijd wel wat gebeuren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 15:39 



 
Profiel   

6 september 2020
Op een gegeven moment werden Saartje & Noortje groter en vond ik het hok te klein om ze er 12 uur in te houden.
Daarnaast kreeg ik ze in het begin s'avonds wel aardig te pakken, maar op een gegeven moment zaten mijn man en ik elke avond konijnen te vangen in de tuin :') (Ik geloof best dat dat er grappig uit heeft gezien).
Dus toen is het hok verhuist naar de voortuin en staat het hok permanent open. Voor het gaas heb ik doorzichtig zeil gemaakt omdat daar de wind en de regen aardig op kan staan.
[ img ]

En toen was de voortuin een gedeelde speeltuin en konijnenverblijf
[ img ]

[ img ]

Ondertussen werd de achtertuin opgehoogd en kreeg ik het idee om cavia's in de achtertuin te gaan houden.
Maar als ik zie hoeveel poep er al in de voortuin ligt van 2 konijnen, wil ik dat niet ook in de achtertuin hebben.
Dus we hebben nu bedacht dat de voorkant de dierenweide gaat worden, en de achtertuin voor de mens is bedoeld :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 23:10 



 
Profiel   

November 2020
Met het idee van de dierenweide, ontstond ook het idee dat ik graag een groter konijn er bij zou willen hebben.
Ik ging op zoek naar een gecastreerde ram uit een opvang. Toevallig zat er bij een konijnenopvang in de buurt een vlaamse reus.
Maar na navragen bleek die in een droge omgeving gehouden te moeten worden. Nu heb ik genoeg droge plekken, maar kan ik niet 100% droge pootjes garanderen.
Helaas, maar gewoon de komende tijd de website in de gaten houden in de hoop dat er nog wat zou komen.

Ondertussen genieten de konijntjes overdag van het winterzonnetje, ze zitten graag op de tuinset.
[ img ]

--

Op internet las ik dat het belangrijk is dat ze goed hooi eten i.v.m. de tanden. Maar ze eten bijna helemaal geen hooi. Eerst heb ik ze een paar dagen wat minder brokken gegeven in de hoop dat ze daardoor meer hooi zouden eten maar dat deden ze niet.
Ze liggen ook vaak onder de tafel van de tuinset en ik las op internet dat het soms helpt om het hooi op een andere plek aan te bieden, dus nu heb ik daar ook maar hooi in gedaan in de hoop dat ze het wat meer gaan eten. Iemand nog tips dat ze hooi gaan eten?
Gisteren maar even verfraaid met peterselie
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 17:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 203 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen