[VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 09:21

Rosje8 schreef:
Precies wat knert zegt, maar dank voor je pb lieffielie, zand erover!
Als ik eraan denk zal ik tzt wel een foto plaatsen van het verblijf hier, wie weet kunnen jullie daar ook inspiratie uit halen



Leuk Rosje8! Ik ben wel benieuwd na je knappe man en zijn verblijf :D

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:44

Zo, hier hebben onze bunnies gister weer hun prikjes (myxo en RHD) gehad.
Nour die was zo bang dat hij in mijn armen wilde springen, maar over me heen sprong. Gelukkig zag de dierenarts het en heeft hij er niets aan over gehouden. Ik schrok er wel van. Beiden weer tip top in orde en kunnen weer een jaar mee. Moest ze wel iets minder voeren aan geperste brokjes, zeker Zazu moest meer hooi eten. Die heeft wat plakpoepjes.

medio april zijn wij verhuisd, dan gaan we van een appartement naar een eengezinswoning, met een mooie achtertuin.
Stukje kunstgras, veelal grote tegels en een klein stukje plantjes.
De plantjes gaan we afzetten en we zorgen dat ze niet onder bijvoorbeeld de achterdeur, weg kunnen.

Ik heb zelf de angst dat het gevaar vooral van bovenaf komt, vogels met name.

Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik wil het namelijk wel góéd doen. Ik merk dat ik zelf veel meer neig naar een grote omheining, waar je de bovenkant kan afdekken met gaas. Mijn man is meer voor een bunny proof tuin waar zij lekker kunnen scharrelen samen.

Dierenarts gaf ook wat tips, bijv. rekening houden dat je ook tot 1 meter onder de grond moet afdekken, dus gaas 1 meter onder de grond, anders gaan ze gaten graven. Ik denk dat we dat al afdekken door ervoor te zorgen dat ze alleen op tegels kunnen.
Ze zijn overigens gezond genoeg, houden ontzettend van buiten en de zon, helemaal gezond verklaard en gaan elk jaar naar buiten. Opbouwend in aantal uren. En natuurlijk houden we ze altijd in de smiezen. Maar een balkon bunnyproof maken, is iets heel anders dan een tuin :) :j

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:28

Ik heb ze ook op het betegelde deel van mijn tuin zitten, en een net over de ren hangen. Niet zozeer tegen vogels (al heb ik wel eens een buizerd in de tuin gehad, maar dat zijn best luie jagers, dus een gezond konijn met schuilruimte is hopelijk te veel werk voor ze :+ ). Maar tegen de katten. De kat van mijn buurvrouw gebruikt het dak van het konijnenhok als opstapje naar het balkon waar hij woont, en zit daar ook geregeld met veel interesse mijn konijnen te bespieden. Die wil ik natuurlijk buiten houden. En af en toe zitten er ook andere katten, maar dat duldt buurkat niet, dus die verjaagt ze voor me.

Verder vind ik het fijn dat het net ze ook binnen het hekje houdt. Een beetje konijn kan hoog springen als er aan de andere kant lekkere plantjes staan te lonken :+

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:44

Eliana schreef:
Hebben ze een wei van 40 bij 5,5 en wat doen ze.. stapelen in het kippenhok :+.
[ [url=m/QTsFYL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Love it!!!

Geweldig! Ook die kip!

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:07

Ik heb dus gekozen voor een afgesloten verblijf met de helft tegels en de helft aarde. Merk ook echt dat het graven veel voor ze doet, is toch echt natuurlijk gedrag. Overigens is het ook fijn in de hete zomers als ze ondergronds kunnen zitten

Ik heb een kuip met stenen gemaakt dus het is niet heel diep

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:11

Ik breek even in hier met een vraag.

Vroeger altijd een konijn gehad in zo'n standaard buitenhokje (veel te klein) nu weet ik wel beter.

Wij hebben een enorm grote tuin, 1000m2.
Naast onze blokhut heb ik een hoekje 'over' van ongeveer 16m2.
Zou dit ruim genoeg zijn voor 2 Vlaamse reuzen?
En hoe groot moet een hok dan zijn voor 2 van die joekels?

Tuin is verder volledig omheind met schutting, dus overdag kunnen ze ook vrij rondlopen als we er bij zijn.

Edit: zijn dit springers en gravers? Waar zou ik aan moeten denken qua hoogte gaas, en hoever ingraven in de grond?

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:35

Amber_anne schreef:
Ik heb dus gekozen voor een afgesloten verblijf met de helft tegels en de helft aarde. Merk ook echt dat het graven veel voor ze doet, is toch echt natuurlijk gedrag. Overigens is het ook fijn in de hete zomers als ze ondergronds kunnen zitten

Ik heb een kuip met stenen gemaakt dus het is niet heel diep

Een kuip met stenen... het klinkt ideaal maar ik kan me er echt niet bij inbeelden. Heb je een foto?

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:38

Ik heb 2 Vlaamse reuzen en graven kunnen ze als de beste! Gelukkig graven ze hier altijd midden in het veld.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 14:54

Wat leuk zoveel reacties, en het mag natuurlijk ook over het verblijf van anderen gaan :D. Heel interessant!

@Eliana Wat een lieve foto, lekker cozy:j. Zou je een foto willen delen van je verblijf? Ben wel benieuwd!

@Lieffiefi, een meter onder de grond heb ik niet. Misschien heb ik geluk dat mijn konijnen niet enorme gravers zijn. Langs de rand van het hek heb ik een rij klinkers gelegd met grond er over heen, zodat ze niet onder het hek door kunnen graven.

@ClaudiaHS, ik deel je vroegere fouten. Ook ik had konijnen en cavia's die alleen leefden in te kleine hokjes. Gelukkig weet ik nu beter. Volgens mij is dat qua ruimte meer dan genoeg om 2 konijnen te houden :j. Ik zou zeggen dat een verblijf van 1m2 voldoende zou zijn als ze constant het verblijf tot hun beschikking hebben, maar dat is puur een gevoel.
Hoogte gaas heb ik nu 1,20 meter volgens mij. Maar ik kan mij herinneren dat ik gelezen heb dat 1 meter voldoende zou moeten zijn.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:00

Lieffiefi schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb dus gekozen voor een afgesloten verblijf met de helft tegels en de helft aarde. Merk ook echt dat het graven veel voor ze doet, is toch echt natuurlijk gedrag. Overigens is het ook fijn in de hete zomers als ze ondergronds kunnen zitten

Ik heb een kuip met stenen gemaakt dus het is niet heel diep

Een kuip met stenen... het klinkt ideaal maar ik kan me er echt niet bij inbeelden. Heb je een foto?


[BB] Diy buitenverblijf voor konijnen
Hier staan foto's in van het hele hok en hoe ik het gemaakt heb

Ben ook heel blij met het dak, is toch wat luxer voor mezelf met regen en sneeuw

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:08

Dank voor de antwoorden :D

Eliana, kunnen ze ook hoog springen? :o

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:45

Mooi verblijf ik mis alleen de uitdaging voor een konijn. Dat zie ik bij ts weer wel meer.

Maar heb niet verder gekeken dat de openingspost.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:56

Knert schreef:
Mooi verblijf ik mis alleen de uitdaging voor een konijn. Dat zie ik bij ts weer wel meer.

Maar heb niet verder gekeken dat de openingspost.


Ik denk dat je het over mijn verblijf hebt? Ik heb er ondertussen een grote kurk tunnel in liggen en wat andere tunneltjes. Aan een kant zijn het fanatieke gravers dus de aarde is echt het vermaak. Aan de andere kant graven ze ook maar minder fanatiek. Ik zou het ook absoluut niet zonder aarde willen omdat ik merk dat ze daar heel veel plezier aan hebben

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:03

Onze Vlaamse reuzen zijn niet echt springers, ons hek is denk 120 of 140 hoog.
Ik ga eens zoeken naar foto's van de rest van de wei.
Dit is eigenlijk het kippenhok, maar de konijnen zitten er overdag ook in ;).
Afbeelding
Deel van de wei, staan wat boompjes, en schuilhouden, helemaal achterin is
Een soort zandheuvel.
Er liggen takken waar ze graag onder zitten en voor in de wei hebben we een mesthoop daar zitten ze ook graag in!

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 22:15

Wauw wat een mooi plekje Eliana. Ze zullen wel veel bekijks hebben, zo bij een appartementencomplex.
Wat is jouw ervaring met roofdieren, zoals roofvogels en katten?
Weet je toevallig ook wat je hebt staan qua bomen/struiken?
Ik zou ook graag kippen willen hebben, lekker eitjes van de eigen kip, maar ik heb al meerdere keren gehoord dat het veel ongedierte als muizen aan trekt, daar zit ik niet echt op te wachten...

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:24

Ik heb geen last van roofdieren hier, incidenteel een kat in de tuin maar die wordt wel weggejaagd.
Ja er wonen 55 plussers achter ons en die vinden het mooi, 1 meneer komt elke dag wat groenvoer over het hek gooien :).
We hebben een aantal soorten wilg staan, takken kunnen ze dan weer aan knabbelen.
Verder kunnen bv fruitbomen ook.
Hier krijgen ze vaak takken van de fruitbomen.
Af en toe hebben we muizen, maar bijna alle buren hebben katten dus de muizen overleven het niet zo lang hier in de buurt.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:35

Amber_anne schreef:
Knert schreef:
Mooi verblijf ik mis alleen de uitdaging voor een konijn. Dat zie ik bij ts weer wel meer.

Maar heb niet verder gekeken dat de openingspost.


Ik denk dat je het over mijn verblijf hebt? Ik heb er ondertussen een grote kurk tunnel in liggen en wat andere tunneltjes. Aan een kant zijn het fanatieke gravers dus de aarde is echt het vermaak. Aan de andere kant graven ze ook maar minder fanatiek. Ik zou het ook absoluut niet zonder aarde willen omdat ik merk dat ze daar heel veel plezier aan hebben


Nou ja zoals ik zei heb ik niet echt verder gekeken. Maar als jij ziet dat ze zo hun ei kwijt kunnen heb je het perfect gedaan.

Heb je nog wel eens jongen of zijn ze geholpen. Want het zijn toch 2 koppeltjes?

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:18

Amber_anne schreef:
Knert schreef:
Mooi verblijf ik mis alleen de uitdaging voor een konijn. Dat zie ik bij ts weer wel meer.

Maar heb niet verder gekeken dat de openingspost.


Ik denk dat je het over mijn verblijf hebt? Ik heb er ondertussen een grote kurk tunnel in liggen en wat andere tunneltjes. Aan een kant zijn het fanatieke gravers dus de aarde is echt het vermaak. Aan de andere kant graven ze ook maar minder fanatiek. Ik zou het ook absoluut niet zonder aarde willen omdat ik merk dat ze daar heel veel plezier aan hebben


Nou ja zoals ik zei heb ik niet echt verder gekeken. Maar als jij ziet dat ze zo hun ei kwijt kunnen heb je het perfect gedaan.

Heb je nog wel eens jongen of zijn ze geholpen. Want het zijn toch 2 koppeltjes?[/quote]

Ik moet eerlijk bekennen dat het updaten er ook bij ingeschoten is haha dus de nieuwe dingen staan niet op de foto.

Alles is geholpen hier. Ik ben zelf niet zo'n fan van het fokken van konijnen dus heb de vrouwtjes na aankomst uit de opvang meteen naar de da gebracht

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 10:30

We willen dus een klein heuveltje maken met daar in een PVC buis. Iemand een idee wat voor diameter buis we nodig hebben (voornamelijk voor Goofy), 300 mm?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 11:44

Afgelopen dagen zag ik wat gegraaf aan de buitenkant van het verblijf. Ik wist niet goed wat het was, maar in combinatie met konijnenkeutels aan de buitenkant, had ik een vermoeden.

Maar even een camera op gezet, en ze blijken snachts visite te krijgen van 2 wilde konijnen. (Ik denk niet dat het hazen zijn, maar ik hoop dat iemand van jullie kan vertellen wat het zijn)

De gaten die vannacht gegraven zijn waren dieper dan de vorige keer, maar ik verwacht niet dat ze in het verblijf geweest zijn. Vanavond even langs het verblijf stenen leggen zodat het niet weer kan gebeuren.

Foto is niet heel duidelijk. Maar in het verblijf zie je Goofy zitten, die constant met de konijnen mee rent. Saartje en Noortje zijn niet heel geinteresseerd want die zie ik bijna niet langs komen op de camera.
Buiten het verblijf zie je, links en rechts van Goofy, 2 konijnen/hazen lopen.

Afbeelding

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:54

wauw wat grappig om te zien!

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:00

Denk een konijn. Hazen hebben veel langere poten.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 12:02

Knert schreef:
Denk een konijn. Hazen hebben veel langere poten.


En ook langere oren dacht ik zelf. Ze zijn ook niet mega groot, meer de grootte van Saartje en Noortje als ik het goed inschat.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:22

Wild konijn weegt 1.2-2.5kg, haas 2.5-7kg Tussen de maat en de interesse in jouw konijnen is (wild) konijn meest waarschijnlijk.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 12:29

tamary schreef:
Wild konijn weegt 1.2-2.5kg, haas 2.5-7kg Tussen de maat en de interesse in jouw konijnen is (wild) konijn meest waarschijnlijk.



Ah dankje! Ik heb dit filmpje gekeken: https://www.youtube.com/watch?v=O6fNpdrPK2Q en ik combinatie met jullie reacties ben ik overtuigd dat het konijnen waren :j