De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:46

jeetje77 schreef:
Ik voer huismerk vd de Welkoop. Verder niet naar de inhoud gekeken. De biks versie.

Die heb ik ook bekeken, daar zit dierlijk vet in, en daar ben ik niet weg van.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:49

Oh interessant! Ik heb mij toendertijd wel een beetje ingelezen over voer en voedingsstoffen toen ik net met de konijnen begon. Maar allemaal informatie vanaf internet.

Ben wel benieuwd wat jullie van mijn voer vinden:

Citaat:
Een volledig konijnenvoeder samengesteld uit natuurlijke grondstoffen. Antibiotica vrij, bevat dus geen bestandelen tegen coccidiose.
Informeer naar de palletkorting.
Analyse:

Ruw Eiwit: 15.1%
Ruw Celstof: 18.3%
Ruw Vet: 3.1%
Ruw As: 7.1%
Calcium: 8.1gr
Natrium: 1.6 gr
Fosfor 4.9 gr

Vitamine A: 10150IE
Vitamine D3: 1000IE

Samenstelling: Bietenpulp, Tarwegries, Sojahullen, Zonnebloemschroot, Luzerne, palmpitschilfers, Gerst, Raapzaadschroot, Rietmelasse, Citruspulp, Soyaschroot, Voederfosfaat en Kalk.


Daarbij voer ik nog wat knabbelmix er tussendoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:56

Is dat per kilo?

Ik vond een voer van Versele-Laga die ik ook interessant vind. Het is wel vrij duur, maar goed, je geeft natuurlijk ook geen kilo brokjes per dag.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 23:00

_San87_ schreef:
jeetje77 schreef:
Ik voer huismerk vd de Welkoop. Verder niet naar de inhoud gekeken. De biks versie.

Die heb ik ook bekeken, daar zit dierlijk vet in, en daar ben ik niet weg van.


Oh echt, ik ga ook eens kijken.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:03

_San87_ schreef:
Is dat per kilo?

Ik vond een voer van Versele-Laga die ik ook interessant vind. Het is wel vrij duur, maar goed, je geeft natuurlijk ook geen kilo brokjes per dag.



Ik dacht eigenlijk per 20kg, anders is het toch veel te veel?
Maar nu ga ik twijfelen, want het staat er niet heel duidelijk.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:57

Mijn konijnen liggen heel vaak in deze ren. Ook als het regent, het zal ze wel een gevoel van geborgenheid geven denk ik :')

Afbeelding

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:21

Hahaha Mjetterd :')

Ik voer nu https://www.mijten.be/nl-nl/rabby-balance-vd%20003%2025 en https://www.mijten.be/nl-nl/rabby-breed-vd%20082%2020 , maar wil naar https://www.konijnenvoeders.nl/assortim ... ellent-m5/

Kan alleen van Mijten de ingrediënten vinden:
Citaat:
Analytische bestanddelen: Ruw eiwit 14,5 % - Ruw vet 3,3 % - Ruwe as 7,8 % - Ruwe celstof 16,1 % -
Calcium 1,05 % - Fosfor 0,57 % - Natrium 0,29 % - Magnesium 0,29 %

Toevoegingsmiddelen (per kg): - Vitaminen: Vit A (3a672a) 8000 IE - Vit B1 (3a821) 0,5 mg - Vit B2 (3a825i) 2,8 mg - Vit B6 (3a831) 0,5 mg - Vit B12 (cyanocobalamine) 15 mg - Vit D3
(3a671) 1750 IE - Vit E (3a700) 75 IE - Vit K3 (3a711) 0,5 mg - Choline (choline chloride (3a890)) 127 mg - Sporenelementen: Kaliumiodide, Iodium, iode (3b201) 1 mg
- Natriumseleniet, Selenium (3b801) 0,3 mg - Koper(II)sulfaat, pentahydraat, Koper 10 mg - Zinkoxide, Zink / (3b603) 60 mg -
Ijzer(II)sulfaat,monohydraat, Ijzer / (3b103) 100 mg - Gecoate Korrel Kobalt(II)carbonaat / Gecoate Korrel Kobalt(II)carbonaat (3b304) 0,75 mg - Mangaan(II)oxide, Mangaan / Mangaan(II)oxide, Mangaan
(3b502) 32,5 mg - Antioxidanten: - BHT (E321) 2,25 mg - Propylgallaat (E310) 0,94 mg - Antiklontermiddelen: Sepioliet (E562) 2,7 mg

Samenstelling: Luzerne (Luzerne), Tarwezemelengrint, Speltdoppen, Gedroogde Bietenpulp, Lijnzaadschilfers,
Moutkiemen, Maisglutenfeed, Haver, Mais, Tarwevoerbloem, Bietmelasse, Johannesbrood, Venkel, Lijnzaad


Maar Havens werd mij aangeraden en niet Mijten, omdat daar pre- en probiotica in zitten, wat je niet continue moet geven...

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:54

Mjetterd schreef:
Oh interessant! Ik heb mij toendertijd wel een beetje ingelezen over voer en voedingsstoffen toen ik net met de konijnen begon. Maar allemaal informatie vanaf internet.

Ben wel benieuwd wat jullie van mijn voer vinden:

Citaat:
Een volledig konijnenvoeder samengesteld uit natuurlijke grondstoffen. Antibiotica vrij, bevat dus geen bestandelen tegen coccidiose.
Informeer naar de palletkorting.
Analyse:

Ruw Eiwit: 15.1%
Ruw Celstof: 18.3%
Ruw Vet: 3.1%
Ruw As: 7.1%
Calcium: 8.1gr
Natrium: 1.6 gr
Fosfor 4.9 gr

Vitamine A: 10150IE
Vitamine D3: 1000IE

Samenstelling: Bietenpulp, Tarwegries, Sojahullen, Zonnebloemschroot, Luzerne, palmpitschilfers, Gerst, Raapzaadschroot, Rietmelasse, Citruspulp, Soyaschroot, Voederfosfaat en Kalk.


Daarbij voer ik nog wat knabbelmix er tussendoor.


Qua analyse klinkt dat best oke.
De samenstelling vind ikzelf wat minder, ik zou b.v. niet graag iets voeren met melasse in. En heb liever lijnzaad dan raapzaad.
Ik ga er altijd vanuit dat de meeste voeders op de markt wel de juiste analyse gebruiken, maar die kan je met verschillende samenstellingen bereiken en niet alle planten/producten zijn even hoogwaardig qua inhoud..

Haha die konijnen opgepropt. _O-

Prebiotica is niet zo erg om continu te geven, dat is gewoon voeding voor de goede bacteriën in de darm. Probiotica zijn die bacteriën zelf en is idd niet nodig zolang het konijn geen darmstoornis heeft.

Mijn konijnenhok staat half in elkaar!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:12

Mjetterd schreef:
_San87_ schreef:
Is dat per kilo?

Ik vond een voer van Versele-Laga die ik ook interessant vind. Het is wel vrij duur, maar goed, je geeft natuurlijk ook geen kilo brokjes per dag.



Ik dacht eigenlijk per 20kg, anders is het toch veel te veel?
Maar nu ga ik twijfelen, want het staat er niet heel duidelijk.

Als dat per kilo is, dan is het behoorlijk veel calcium e.d. volgens mij. Dan klinkt per 20 kg beter.


Mjetterd schreef:
Mijn konijnen liggen heel vaak in deze ren. Ook als het regent, het zal ze wel een gevoel van geborgenheid geven denk ik :')

[ [url=m/RW3xoP.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3.

Als ik de formaat konijnen zie en dat kleine rondje, wow, dat dat past :)).


Gigixponys schreef:
Qua analyse klinkt dat best oke.
De samenstelling vind ikzelf wat minder, ik zou b.v. niet graag iets voeren met melasse in. En heb liever lijnzaad dan raapzaad.
Ik ga er altijd vanuit dat de meeste voeders op de markt wel de juiste analyse gebruiken, maar die kan je met verschillende samenstellingen bereiken en niet alle planten/producten zijn even hoogwaardig qua inhoud..

Haha die konijnen opgepropt. _O-

Prebiotica is niet zo erg om continu te geven, dat is gewoon voeding voor de goede bacteriën in de darm. Probiotica zijn die bacteriën zelf en is idd niet nodig zolang het konijn geen darmstoornis heeft.

Mijn konijnenhok staat half in elkaar!!

Goed bezig :D. Wel een foto van t resultaat, he!

Waarom voer je liever geen melasse?

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:29

Zal ik zeker doen, ga het ook nog beitsen met lichte eik. Dat witte ziet anders zo zwart. haha.
Maar dat is voor een andere dag.

Melasse is puur suiker en dat is voor niks nodig om toe te voegen. Ik heb een konijn gehad dat heel gevoelig reageerde op suiker dus ik heb liever de zekerheid dat er niks van extra's inzit. Want dat hebben ze niet nodig en verstoort de darm alleen maar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 18:39

Gigixponys schreef:
Zal ik zeker doen, ga het ook nog beitsen met lichte eik. Dat witte ziet anders zo zwart. haha.
Maar dat is voor een andere dag.

Melasse is puur suiker en dat is voor niks nodig om toe te voegen. Ik heb een konijn gehad dat heel gevoelig reageerde op suiker dus ik heb liever de zekerheid dat er niks van extra's inzit. Want dat hebben ze niet nodig en verstoort de darm alleen maar.

Duidelijk +:)+. Klinkt logisch ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:44

Ben er nog steeds niet uit welk voer ik wil :'). Keuze is reuze.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:07

Nog een vraag... Waarom mogen konijnen geen gemaaid gras, maar wel met de hand geplukt of met de schaar afgeknipt gras?

Wat is het iets dat ervoor zorgt dat gras dat gemaaid is, opeens gevaarlijk maakt?

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:54

Het gaat snel gisten en dat zorgt voor problemen in de darmpjes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:55

Lukasje schreef:
Het gaat snel gisten en dat zorgt voor problemen in de darmpjes.

Ja, dat las ik. Maar hoe kan het dat dat bij geplukt of geknipt gras blijkbaar niet gebeurt? Het komt op hetzelfde neer, lijkt me.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:56

Denk ook dat het hetzelfde is, maar misschien omdat je met 'maaien' gelijk aan een grotere hoeveelheid denkt? Als je het moet gaan knippen ben je met een paar handjes gras wel klaar.. terwijl je, als je een gemiddeld gazon van een achtertuin, maait er wel wat meer gras vanaf komt, wat niet zo gezond is in zo'n hoeveelheid?! :D Geen idee hoor :')

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:17

Ik ga met de elektrische heggenschaar over het gras. Ik laat altijd een stuk groeien waar ik dan kan 'plukken' voor ze. Kan mij wel voorstellen dat heel kort gemaaid gras minder goed is. Maar waarom heb ik ook geen goede onderbouwing voor...

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:31

Vraagje: zouden 2 reuzen samen kunnen met enkele kleine kipjes? Ze hebben een groot binnenhok en buiten een ren van -schat ik zo- 60 vierkante meter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:37

xXutopiaXx schreef:
Denk ook dat het hetzelfde is, maar misschien omdat je met 'maaien' gelijk aan een grotere hoeveelheid denkt? Als je het moet gaan knippen ben je met een paar handjes gras wel klaar.. terwijl je, als je een gemiddeld gazon van een achtertuin, maait er wel wat meer gras vanaf komt, wat niet zo gezond is in zo'n hoeveelheid?! :D Geen idee hoor :')

Ja, de hoeveelheid was ook mijn eerste gedachte. Het zou hier echter om een paar handjes gaan, geen hele zakken vol. Dat lijkt me ook niet goed als t gras geplukt is.


NAIWHL schreef:
Ik ga met de elektrische heggenschaar over het gras. Ik laat altijd een stuk groeien waar ik dan kan 'plukken' voor ze. Kan mij wel voorstellen dat heel kort gemaaid gras minder goed is. Maar waarom heb ik ook geen goede onderbouwing voor...

Wij hebben best wat gras, dat laten we nu bewust wat langer, zodat we steeds een stukje kunnen maaien en dat kunnen voeren. Voor nu is t weer goed genoeg dat dat kan.

Maar alles met de hand knippen zoek ik niet echt, vandaar de vraag of t echt zo erg is :=.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:56

Lukasje schreef:
Vraagje: zouden 2 reuzen samen kunnen met enkele kleine kipjes? Ze hebben een groot binnenhok en buiten een ren van -schat ik zo- 60 vierkante meter.



Ja hoor, volgens mij kan dat gewoon. Bij kinderboerderijen zie je die ook wel samen los lopen. Misschien wel de mogelijkheid geven dat zowel de konijnen als de kippen zich kunnen terugtrekken naar een plek waar de andere diersoort niet kan komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:00

Mjetterd schreef:
Lukasje schreef:
Vraagje: zouden 2 reuzen samen kunnen met enkele kleine kipjes? Ze hebben een groot binnenhok en buiten een ren van -schat ik zo- 60 vierkante meter.



Ja hoor, volgens mij kan dat gewoon. Bij kinderboerderijen zie je die ook wel samen los lopen. Misschien wel de mogelijkheid geven dat zowel de konijnen als de kippen zich kunnen terugtrekken naar een plek waar de andere diersoort niet kan komen.

Heel belangrijk idd. Kippen zijn rotzakken.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:45

Ik ga inderdaad mee met San. Ik vind onze kippen best rotzakken naar andere beesten op hun eigen territorium.

En wij hadden eerst de kippen en konijnen bij elkaar, maar de kippen harkten echt al het gras in de winter ondersteboven waardoor er in de zomer helemaal niks meer groeide. Waarbij het door de ruimte an sich wel goed ging tussen de beesten onderling.

Het gemaaide gras zal dan niet veel kwaad kunnen denk ik San. In feite is hooi ook gemaaid gras.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:06

Afbeelding

Ik kreeg een foto van Tammie doorgestuurd :D. Zo'n lieverd. Ik twijfel nog of we dr een andere naam geven, Truffel vind ik zo'n leuke naam :=

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:11

Heerlijk beest. Mooie snuit heeft ze ook :j ik hou van iets meer een hazensnuit (als het zo heet) En die oren he... Ik smelt voor die grote oren <3

Ik vind Truffel een leukere naam dan Tammie :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:13

NAIWHL schreef:
Heerlijk beest. Mooie snuit heeft ze ook :j ik hou van iets meer een hazensnuit (als het zo heet) En die oren he... Ik smelt voor die grote oren <3

Ik vind Truffel een leukere naam dan Tammie :j

Ja, die oren _O_.

Ik vind dat ook leuker :=.