De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:42

Hebben jullie ervaring met dwangvoeren?

Het probleem is dat het spuitje niet goed wil opzuigen. Water lukt wel maar het voer niet.

Als ik het spuitje van bovenaf vul en dan wil ik het leeg spuiten in de mond maar blijft het vast zitten en komt er in 1x heel hard wat uit waardoor het in zijn keel schiet.

Moet ik het gewoon heel waterig maken?

Taifoen

Berichten: 1031
Geregistreerd: 03-08-12

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:45

Hoe groot is de spuit? Is het echt een klein spuitje? Want dan is de opening denk ik te klein. Dan zal ik het voor nu even wat waterige maken en dan morgen opzoek gaan nog een grotere spuit.

Wij hebben daarvoor een spuit met een grote tuit, zoals dit: https://www.doccheckshop.nl/injectie-in ... laas-spuit

Maar dan wat minder ml

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:49

Taifoen schreef:
Hoe groot is de spuit? Is het echt een klein spuitje? Want dan is de opening denk ik te klein. Dan zal ik het voor nu even wat waterige maken en dan morgen opzoek gaan nog een grotere spuit.

Wij hebben daarvoor een spuit met een grote tuit, zoals dit: https://www.doccheckshop.nl/injectie-in ... laas-spuit

Maar dan wat minder ml


Vrij smal is hij wel idd.

Zal eens bij apotheek vragen

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 07:54

Zijn het de snijtanden die te lang zijn? Of de kiezen?

Voor dwangvoeren inderdaad de speciale spuit gebruiken, anders verstopt het heel gemakkelijk.

Zijn de tandjes nu al behandeld of nog niet?

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:39

Gigixponys schreef:
Zijn het de snijtanden die te lang zijn? Of de kiezen?

Voor dwangvoeren inderdaad de speciale spuit gebruiken, anders verstopt het heel gemakkelijk.

Zijn de tandjes nu al behandeld of nog niet?


De tanden zijn afgeslepen en bij haar ging het om voortanden. Bij broertje om stand van de kiezen.

Broertje is nu solidair met zusje en ook gestopt met hooi eten. :(

Af en toe maken ze je echt moedeloos. Zoveel soorten geprobeerd. Gaat soms 2 dagen goed en dan moeten ze het niet meer

Heb vanochtend wat dwangvoer erin gekregen. 2 korrels biks en 2 happen appel.

Geen idee waarom haar broertje nu zo doet want die kan prima eten en die at ook altijd veel beter hooi als haar

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:40

Afbeelding

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:43

Afbeelding broertje

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:12

Hebben jullie inmiddels de nachthokken al van stro voorzien, voor de buitenkonijnen? Die van mij gooien dat graag uit het hok en daardoor weet ik nooit zo goed of ze het nou wel of niet al nodig hebben :')

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:40

simongek schreef:
Gigixponys schreef:
Zijn het de snijtanden die te lang zijn? Of de kiezen?

Voor dwangvoeren inderdaad de speciale spuit gebruiken, anders verstopt het heel gemakkelijk.

Zijn de tandjes nu al behandeld of nog niet?


De tanden zijn afgeslepen en bij haar ging het om voortanden. Bij broertje om stand van de kiezen.

Broertje is nu solidair met zusje en ook gestopt met hooi eten. :(

Af en toe maken ze je echt moedeloos. Zoveel soorten geprobeerd. Gaat soms 2 dagen goed en dan moeten ze het niet meer

Heb vanochtend wat dwangvoer erin gekregen. 2 korrels biks en 2 happen appel.

Geen idee waarom haar broertje nu zo doet want die kan prima eten en die at ook altijd veel beter hooi als haar


Snijtanden kunnen gemakkelijk getrokken worden. Dan hoeft er helemaal niet elke 2-3 maanden geslepen te worden, want dan zijn de tanden weg.. Wel moet je dan al het eten in kleine stukjes snijden nadien. Maar zou dit toch eens overwegen. Moet je ze natuurlijk wel eerst terug goed aan het eten krijgen.
Ik zou btw wel geen appel geven als ze al diarree heeft, fruit bevat teveel suikers en gaat het enkel verergeren. Wat je beter geeft is: gazongras, paardenbloem, weegbree, peterselie, andijvie. Dat zijn vaak dingen die ze als eerste terug gaan eten.

@snippergroen: mijn konijnen hebben altijd stro in hun nachthok, in de zomer gewoon wat minder en gooien ze het vaak aan de kant. Nu pakken ze het hooi om een nestje te maken, dus heb ik ze maar wat extra stro gegeven.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:44

@simongek gaat het al wat beter met het dwangvoeren?

Hier voorzichtig goed nieuws! Wombat lijkt eigenlijk weer helemaal de oude :D Gister heb ik ze weer terug buiten verhuisd, binnen werd het ook best wel warm nu dat hier de lente/zomer er aan komt. Ik had 2 hele hele blije nijntjes gister toen ze weer buiten zaten in hun oude vertrouwde huisje! Ziggy had de zoomies en binkies en ook Wombat zag ik vandaag lekker racen. Voordat we ze naar buiten verhuisden had ik nog wat foto's gemaakt van ze, die komen aan de muur <3

Afbeelding
(heerlijke bokt-kwaliteit :') )

Nu hem goed in de gaten blijven houden, hoe de overgang terug naar buiten gaat. Hij is ook netjes aan het aankomen dus we blijven hem wegen. En dan als alles goed blijft gaan kan Wombat over een paar weken ook de rhdv vaccinatie (rhdv is hier sinds vorig jaar in Zuid Afrika binnen gekomen en de vaccinaties zijn nu eindelijk beschikbaar)

Ziggy was vorige week even ziek met wat gi stasis, ze verhaard ontzettend op het moment en denk dat het even wat vast zat. Meteen medicatie gegeven en gelukkig was ze paar uur later weer de oude.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:13

Mooi hoor. Wat een mooie kleur ook jouw nijntjes


Helaas ging het niet beter. Ze at niet meer en haar neus en oog bleven etteren.

Gisteren aan het einde van de dag is ze ingeslapen. Haar broertje daarna thuis afscheid laten nemen. :knuffel:

Nu komt het volgende probleem. Wat gaan we nu doen. Ik heb een ongevaccineerd geholpen rammetje.

Volgende wëek maar eens naar kijken.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 00:41

Snippergroen schreef:
Hebben jullie inmiddels de nachthokken al van stro voorzien, voor de buitenkonijnen? Die van mij gooien dat graag uit het hok en daardoor weet ik nooit zo goed of ze het nou wel of niet al nodig hebben :')


Lees het nu pas, maar erg herkenbaar dit. Zelfs nu met al die regen en lagere temperaturen gooien ze alles nog dezelfde dag eruit.
Waarom warm en droog zitten als je dingen kunt verslepen? :+

sabine1979

Berichten: 2597
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:23

Dibs en Yoshi zitten nooit in het nachthok, altijd buiten op het plateau of als het hard regent onder het nachthok. Miezel zitten ze gewoon op het plateau buiten de regendruppels van het gaas af te likken :P

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:12

Hier was dinsdag de ren onder water gelopen.. Zoveel regen. Toen zaten de bunbuns allemaal zielig in hun nachthokje. Maar anders zitten ze daar maar heel zelden.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:21

Heeft iemand nog plek voor een gecastreerde duitse reus van een maand of 8? Hij wil graag een vriendinnetje maar ik moet binnenkort gaan verhuizen en heb dan te weinig plek voor alle nijntjes helaas...

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:21

Wat hebben jullie voor de uitgang van slaap hok naar buiten hangen met de kou? Mij leek pvc stroken wel handig maar ja waar vind je kleine stukken?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:21

ik heb er niets voor hangen, ze slopen er alles af

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:57

Jack sloopt niet en van Mickey weet ik niet. Ik weet wel dat wanneer ik bij Mickey de boel verander hij alles weer terug sleept dus dat doe ik regelmatig express om hem bezig te houden :o

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:59

Ik hang er niets voor.

En ik heb hier al teveel rammen.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 09:12

Ik hang er ook niks voor en heb hetzelfde met stro. Dacht de konno's blij te maken met een lekker warm plekje maar madam had haar eigen ideeën.

Hebben jullie konijnen op het moment ook zo'n behoefte aan hout knagen? Wij hebben de houten knaag materialen al maanden in het hok liggen, werd niks mee gedaan en nu opeens... Neem nu ook vaak wilgentakken voor ze mee, worden ze heel blij van. Volgend jaar wil ik een knotwilg in de tuin planten.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:02

hier gaan er ook veel wilgentakken door heen, hooi laten ze weer liggen...stro en vlas wordt naar buiten gebonjourd, ondankbaar stel

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:39

Waar halen jullie de wilgentakken? Jack heeft zijn voortandjes niet meer maar Mickey zal het wel lekker vinden

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:58

wij hebben het voordeel zelf een treurwilg in de voortuin te hebben....

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:25

Ze zijn te koop in de winkel, maar het is waarschijnlijk een stuk goedkoper om iemand te vinden die een wilg heeft staan in de tuin of bij een boer o.i.d. Het groeit als een malle, dus meestal kun je wel wat krijgen.

Het houtknagen was me hier ook opgevallen. Ze hebben besloten hun leuke houten ruifje te slopen namelijk :+

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:09

Hier is ook weer een stukje van het houten hok verdwenen. :Y)

Chester had weer last van zijn tandjes, was deze keer wel 17 weken tussen i.p.v rond de 11 weken. Vorige herfst duurde het ook langer, geen idee waarom. Maar goed, hoe langer hoe beter. Ondertussen eet hij terug zo goed als normaal, wel nog met pijnstilling.
Zielige foto van tijdens het wakker worden thuis:
Afbeelding
Afbeelding