De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:20

Kenners, mag ik jullie hulp vragen?
Begin november komt onze duitse reus, ons eerste konijn! Om zijn komst optimaal voor te bereiden vroegen we ons af hoe groot zijn slaapplekje moet zijn wil hij lekker languit kunnen liggen? En, welke diameter moet een buis/pijp hebben voor zo’n reus?
Uiteraard zijn andere tips ook welkom hoor!

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:11

Lukasje schreef:
Kenners, mag ik jullie hulp vragen?
Begin november komt onze duitse reus, ons eerste konijn! Om zijn komst optimaal voor te bereiden vroegen we ons af hoe groot zijn slaapplekje moet zijn wil hij lekker languit kunnen liggen? En, welke diameter moet een buis/pijp hebben voor zo’n reus?
Uiteraard zijn andere tips ook welkom hoor!

Ten eerste: koop een vriendje voor m. Eén konijn is geen konijn zoals ze zeggen. Maar misschien was je dat al van plan.

Verder: Over het formaat van zijn slaapplek kan ik weinig zeggen, ben niet bekend met dit type konijn. Loopt hij koos door het huis straks? Houd er dan rekening mee dat konijnen slopers zijn en vooral snoeren heel graag doorbijten.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:16

In de app "konijnen informatie" kan je veel terugvinden.
Ook over voeding, vriendjes en ruimte die een konijn nodig heeft :)

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:57

Dank voor de reactie!

Ik had er moeten bij zeggen dat zodra hij gecastreerd is, er een vriendinnetje komt voor hem!

Nee, hij komt buiten te zitten. Hij krijgt een grote buitenweide. In het schuurtje willen we dan ook nog een hokje zetten zodat hij zich knus en veilig voelt omdat ook de binnenruimte best ruim is. Buiten dachten we dan aan oa buizen/pijpen.

Die app ken ik niet! Ik ga eens een kijkje nemen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:59

Wij hebben een hok van ca 1,5 meter breed en 1,5 diep. Daar kunnen de Vlamen gestrekt in liggen. Al heb ik niet het idee dat ze dat doen, ik zie ze alleen languit op de tegels of het zand liggen :+.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:01

1.5 x 1.5 is ruim! Dat is al geen standaardhokje meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:02

Lukasje schreef:
1.5 x 1.5 is ruim! Dat is al geen standaardhokje meer.

Is het ook niet, ons hok is zelf ontworpen en gebouwd.

_Tarzan

Berichten: 11173
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:37

Kruipt weer onder de meeleessteen vandaan :=

Gisteren helaas Suus dood gevonden ;( En gisteravond opeens Spetter doodziek, na wat medicatie was ze gelukkig weer beter. Alleen geen idee wat het is geweest en hopen dat de rest nu gespaart blijft!

Lukasje: Mijn Fransje en kruising Fransje liggen het liefst in hun hokje van 60x60 :') Ja echt, ze hadden een groter hok maar lagen altijd in de kleine dus heb de grote weggedaan :=

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:52

Ach! Sterkte _Tarzan, wat heftig!
heb je enig idee wat het zou kunnen zijn geweest?
Dikke knuffel in ieder geval!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:03

Jaa, arme Suus ;( Zo naar.... :knuffel:

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:46

Ah Tarzan wat naar. Sterkte Y;(

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:06

Sterkte Tarzan! Hopelijk blijft het andere konijn gezond.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:08

Oei, Suus was nog erg jong toch? Enig idee van de oorzaak? Sterkte.. Y;(

En hopelijk blijft Spetter en de rest okee.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 23:14

Aah sneu, sterkte :(:)

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:56

oh nee, sterkte tarzan! :(:)

_Tarzan

Berichten: 11173
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 12:31

Dankjewel allemaal. Denk dat ik ook even wacht met wat nieuws, Billy, Saar en Spetter gaan heel goed als trio (dat heb ik toen gezien toen Pepper weggevallen was) dus het is even goed zo :)

Edit: Suus was pas 1,5 veel te jong dus ;(
En wat het geweest is, geen idee?!

Nog 1 keer mijn knappe lieve Suus <3
Afbeelding

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 12:45

Ach, mooie Suus...
Wat een prachtig konijntje zeg.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 18:06

Het oude hok is ook gemaakt (nieuw dak gekregen) en heeft een nieuw laagje beits. Nu enkel nog even drogen en op zijn plek zetten en dan kan ik de konijntjes gaan koppelen. Nu vraag ik me af wat het slimste is, eerst samen in de ren of meteen samen in het hok? Beide worden nog al gestrest van oppakken, dus zou liefst in 1x verhuizen. Maar het hok is niet super toegankelijk voor moest het misgaan (heeft wel meerdere deurtjes). Daarnaast is het hok hetgeen waar Flou dus vroeger ook in woonde, dus zal misschien nog een klein beetje geur aanzitten ondanks de beits. Maar zij was wel niet de dominante van de 2. Hoe doen jullie dat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:28

_Tarzan schreef:
Dankjewel allemaal. Denk dat ik ook even wacht met wat nieuws, Billy, Saar en Spetter gaan heel goed als trio (dat heb ik toen gezien toen Pepper weggevallen was) dus het is even goed zo :)

Edit: Suus was pas 1,5 veel te jong dus ;(
En wat het geweest is, geen idee?!

Nog 1 keer mijn knappe lieve Suus <3
[ [url=m/MlIy1d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knapperd <3. Sterkte met t verlies ;(.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:29

Gigixponys schreef:
Het oude hok is ook gemaakt (nieuw dak gekregen) en heeft een nieuw laagje beits. Nu enkel nog even drogen en op zijn plek zetten en dan kan ik de konijntjes gaan koppelen. Nu vraag ik me af wat het slimste is, eerst samen in de ren of meteen samen in het hok? Beide worden nog al gestrest van oppakken, dus zou liefst in 1x verhuizen. Maar het hok is niet super toegankelijk voor moest het misgaan (heeft wel meerdere deurtjes). Daarnaast is het hok hetgeen waar Flou dus vroeger ook in woonde, dus zal misschien nog een klein beetje geur aanzitten ondanks de beits. Maar zij was wel niet de dominante van de 2. Hoe doen jullie dat?

Ik zou de optie pakken waarbij ze elkaar het beste kunnen ontvluchten.
______________

Ik heb zojuist weer een bestelling gedaan bij Beestenplein, o.a. weegbree en wederom de weerstandmix. De konijnen vinden het erg lekker em het is gezond voor ze, en ondanks dat de vorige bestelling nog niet op is, wil ik niet zonder komen zitten :P.

Ik merk dat de konijnen hun hooi beter eten wanneer ik het op steeds andere plekken aanbied. Merken jullie dat ook? Het ligt nu rechts naast het hok onder de 'erker', en er wordt goed van gesmuld.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:12

Wat naar DeniseJazz. Hier gelukkig nog niet meegemaakt

Wat leuk een Duitse Reus Lukasje. Pas maar op, straks wil je niks anders meer en zit je net als mij met 4 reuzen :') (en de rest), maar de reuzen zijn over het algemeen hier wel degene die het meest ondernemend zijn en waar we hier behoorlijk creatief moest worden om ze binnen de omheining te houden. Ons binnenhok aan de weide voor de groep van 7 is 80 diep en 3,5 a 4 meter lang. Mogen ze (sinds ik ze binnen het hooi geef) graag liggen, maar dan wel altijd voor de ruit. Ze ik buiten een onmogelijk klein hokje neer, dan kruipt iedereen ook daar onder.

Sterkte Tarzan, ze was een erg mooi konijn :j Hopelijk blijft de rest inderdaad gespaard.

Gigi, ik zou ook de optie pakken waar ze elkaar het beste kunnen ontlopen en je zelf het gevoel hebt dat het de beste plek voor de koppeling is. De geur in het hok zal wel meevallen denk ik na het beitsen.

En een heerlijke plek heb je toch voor ze San. Hier lijkt het inderdaad dan allemaal weer soort van nieuw als je het ergens anders neergooit.

---

de kuur panacur hier bij Witje doet zijn werk volgens mij. Ze huppelt echt al veel meer in tegenstelling tot toen we net begonnen. Alleen als ze al veel gehuppeld heeft en ze wordt moe, dan valt ze nog even terug in lopen met de achterpoten. Maar ik ben niet ontevreden. We houden nog even lekker vol met de kuur. Al weet ze elke keer hoe laat het is en ik aankom met de pipet. Dan is het elke keer gedoe om haar te pakken te krijgen. Een ren van 30m2 is dan best onpraktisch. Ze wordt steeds sneller weer :Y) *\o/* En daar ben ik eigenlijk ook wel weer heel blij mee.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 21:41

En toen zaten we vanavond met Rosie bij de dierenarts. Snot weer terug, zwaar ademen, weinig gegeten vandaag en ik vond haar vandaag buiten in de regen helemaal nat. Niet goed dus. Weer antibiotica en bijvoeren. Binnen blijven. En dus nu de hele winter maar.
Ga ik dan Jerry ook naar binnen halen, de ruimte is voor hem (als adhd-er) eigenlijk te klein. Ik weet het niet zo goed nu.
Afbeelding

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 23:11

Wat vervelens Jeetje!
Dan zou ik ze wel samen binnen halen. Is toch leuker en lekkerder voor ze dan de winter gescheiden denk ik.
Beterschap voor Rosie :(:)

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 23:19

Veel beterschap !

Kan je de ruimte niet wat uitbreiden, ev naar boven toe? Het duurt nu wel even vooraleer ze terug naar buiten kunnen.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 00:17

Ik ben aan het bedenken hoe en wat. Jerry vanavond wel ff op ziekenbezoek gehad. Hij was zo lief voor haar.