De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:34

Lieffiefi schreef:
O jee..
Hier een weigeraar met eten. Nouri weigert te eten, althans, niet zijn brokjes.
Met veeeeel pijn en moeite een half takje verse munt erin gekregen en 2 kleine hapjes brok.
Toch even in de gaten houden...

Edit; ik voel een hardere buik dan normaal.
Net weer 1 hapje munt op.

Ik bel zo de dierenarts direct even. Ik heb eventueel nog medicatie van Zazu staan tegen verstopping maar liever dat zij eerst even meedenken/kijken.

Edit 2: Dierenarts wil hem zien, 12 uur is hij aan de beurt.

Oei, vervelend :\. Kun je alvast wat masseren? Of is het beter van niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:38

Afbeelding

Tammie heeft wat nieuws bedacht als ze vindt dat t etenstijd is :=.

(Ze zit daar op de voertonnen.)

Afbeelding
Ik heb de plek voor het hooi verplaatst, die plek lijken ze toch fijner te vinden. Ze gaan niet meer in het hooi zitten, dus geen poepjes meer.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:53

_San87_ schreef:
Lieffiefi schreef:
O jee..
Hier een weigeraar met eten. Nouri weigert te eten, althans, niet zijn brokjes.
Met veeeeel pijn en moeite een half takje verse munt erin gekregen en 2 kleine hapjes brok.
Toch even in de gaten houden...

Edit; ik voel een hardere buik dan normaal.
Net weer 1 hapje munt op.

Ik bel zo de dierenarts direct even. Ik heb eventueel nog medicatie van Zazu staan tegen verstopping maar liever dat zij eerst even meedenken/kijken.

Edit 2: Dierenarts wil hem zien, 12 uur is hij aan de beurt.

Oei, vervelend :. Kun je alvast wat masseren? Of is het beter van niet?


Ik mocht nog net voelen aan zn buik.. hij vind opgepakt worden vreselijk, maar als iemand aan zn buikje zit wordt ie hels.
Dus masseren maar niet geprobeerd.
Laat de dierenarts maar even kijken, liever een keer teveel...

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:05

Succes Lieffiefi. Hopelijk valt het mee.

Je kan maar beter hoog en droog zitten San :')

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:08

NAIWHL schreef:
Zit toch een beetje met een baksteen in mijn maag met Witje. Het verbeterd niet en lijkt ook als je van dag tot dag kijkt niet erg te verslechteren, maar keek net op de camera terug (gelukkig hebben we die dus) en zag dat ze vorige week woensdag heel licht al wat problemen had. Dat ze boven in hok kwam en heel even met haar achterkant wegzakte. Dus het verslechtert wel, maar gaat volgens mij zo geleidelijk dat het slecht opvalt.

Ben nu bang voor EC en ga morgen om 8.00 naar de dierenarts. En dan zijn we er hopelijk vroeg bij. Zijn er hier ervaringen met EC en hoe zijn die? Ze houdt bijvoorbeeld niet haar kop scheef. Het zit echt in de achterpoten lijkt het.

Ze oogt verder nog fit, eet nog en reageert nergens op als je haar aftast, maar het is gewoon niet goed…

We hebben hier een aantal maanden geleden met EC gezeten. Eerst had het mannetje last van urinebrand maar dat hadden we niet aan EC gelinkt. Daarna trof ik 't vrouwtje tollend in de tuin aan. Naar de DA en meteen medicatie gekregen. In het begin werd het steeds erger en op een gegeven moment kon ze nauwelijks lopen. Ze viel gewoon om en lag dan te spartelen tot ze weer rechtop stond. Zo sneu. Maar wel een vechterje en ze bleef eten en knuffelen, dus we zijn blijven behandelen. Na 3 weken begon ze op te knappen en inmiddels huppelt ze al weer maanden vrolijk rond. Niks aan overgehouden lijkt het op.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:42

Nour is geweest. Waarschijnlijk een virus.
(Ik vermoed zelf van de konijnenopvang waar hij gezeten heeft tijdens mijn vakantie)

Hij is in de auto onderweg naar de dierenarts vol aan de diarree gegaan, moet druppels krijgen voor het op gang brengen van maag en darmen kanaal en heeft een injectie tegen misselijkheid gehad.

Hoop dat hij zich snel beter voelt. Arm mannetje.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:26

Ach wat sneu :( hopelijk knapt hij snel op

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:34

Beterschap voor Nour :j

Wij gaan straks voor de controle. Ik denk dat het beter lijkt. Eens zien wat de dierenarts zegt.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 23:17

Lieffiefi schreef:
Nour is geweest. Waarschijnlijk een virus.
(Ik vermoed zelf van de konijnenopvang waar hij gezeten heeft tijdens mijn vakantie)

Hij is in de auto onderweg naar de dierenarts vol aan de diarree gegaan, moet druppels krijgen voor het op gang brengen van maag en darmen kanaal en heeft een injectie tegen misselijkheid gehad.

Hoop dat hij zich snel beter voelt. Arm mannetje.


Oh klinkt heel herkenbaar...
Bij mij ook gebeurd na een bezoek aan een konijnenopvang... waar zijn die van jou geweest? (Mag in PB)

Hopelijk knapt ie op!

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:26

NAIWHL schreef:
Stillangel, ik heb een marktplaatsverbod van mijzelf gekregen. Wil er gewoon nu niet meer dan 9 hebben en wil anders alles wel ophalen… :')

Mooi Gigi! Ziet er heel goed uit. Is volgens mij iedereen blij mee :j

Ik stond vanmorgen om 8.00 bij de dierenarts. Hij vindt haar nog erg goed en verwacht geen EC, maar we behandelen haar voor de zekerheid wel. Maandag ga ik weer terug en bekijken we hoe het nu gaat.

Voor jullie idee. Ik kom dan met Witje terug van de dierenarts. Laat Witje uit de bench in de wei, maar voor ik de bench kan optillen is hij helemaal gevuld:

[ [url=m/clx5kQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
_O-


Hier ook een ec konijntje. Ik heb mij hier in het topic goed ingelezen en de tips van vele ter harte genomen. Daarnaast veel info van internet van wilhemina dierenkliniek gebruikt. Zo geef ik de eerste 2 weken ons konijn dubbele dosis en wat dwangvoer met extra vit b druppels omdat hij stopt met eten. De vit b zou een soort boost moeten geven. Die kliniek geeft daarmee injecties maar die heb ik natuurlijk niet liggen. Daarnaast ben ik overgestapt op sience selective 4+ omdat hier ook stoffen in zouden zitten die gezondheid wat bevorderen en ook de nieren wat meer ondersteunen want dit is bij die van mij een van de dingen die achteruit gaat bij een aanval. Ook het hooi en de kruiden pas ik hierop aan. Wij voeren nu timothee hooi wat laag is in suikers en eiwitten maar toch voedzaam en met de juiste vitaminen.
Omdat de mijne naast verminderde nierwerking en eetlust ook uitval van zijn rechter deel in de achterhand heeft zie ik snel wanneer de terug val is. Een typisch hupsje van onhandigheid begint dan.

Hier heeft ie gemiddeld 2x per jaar een terug val met grote weersomschakelingen. Als ik dan mijn medicijnschema weer oppak zie ik na zeker 1,5 week dat onze vriend weer. Normaler gaat lopen en weer zelf eet. De medicijnen laat ik na 2 weken weer zakken naar de normale dosis ipv enkel en ga dan op zeker 2 weken door maar gerust ook langer als ik het niet vertrouw.

Zelfs onze redelijk konijnkundige dierenarts vind al onze probeersels maar wat interessant dus ik hoop dat ik iemand met mijn ervaring kan helpen.

Mocht iemand vragen hebben stel ze gerust. Het snelts reageer ik op pb omdat ik hier meer zo af en toe stil meelees.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:08

Aangezien hier de kenners zitten, ik zit even met mijn handen in het haar. Hoop dat jullie advies hebben :7

Sinds een half jaar ongeveer hebben we twee konijnen van nu 1 jaar. Voedster en ex-ram.
Gaat super goed tussen hun beide!
- hebben ren en nachthok van 4 m2 voor de nacht.
- bij daglicht lopen ze vrij in betegelde tuin.
- 1-2 x daags afgemeten brokjes en groente
- onbeperkt hooi.
- 2 x daags hand gedroogde kruiden
- 1-2 x per week haal ik takken uit het bos
- hebben wilgentakken brug en kartonnen dozen die ze slopen.

Eerste week vanalles al uit tuin gehaald.
De planten. Zelfs de bamboe in 1.20 hoge bak sprongen ze in -O-

Ik zag laatst al een hapje uit de tuinstoel oke…. Kan gebeuren…
Vandaag zaten er 4 gaten in de stoelen van zeker 10 cm ieder…
Bij nadere inspectie zie ik knaagsporen aan mijn kunststof kozijnen, aan de tuinkussens, de plastic konijnentunnel, werkelijk alles heeft knaagsporen….
-O-

Ze hebben ongeveer 40-50 m2 waarin ze lopen. Enigste wat ze niet hebben is gras maar dat pluk ik
geregeld. Vanalles te spelen. Krijgen veel aandacht….
Wat kan ik nog meer doen?! Tuin is zover kaal nu.

Enigste wat ik nog zou kunnen doen is wat afzetten. Zodat wij nog een tuin overhouden maar dat gaat dan van hun ruimte af…. Niet wat ik voor ogen had….

Zo gaat ons plezier er ook vanaf…

En ze zijn zoo lief! Komen graag voor aandacht. Lief voor kinderen en onze honden huppelen er ook bij…

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:19

Het klinkt cru, konijnen zijn knaagdieren. Die van ons hebben een nieuwe bank jaar de *** gebeten, samen met een nieuwe bose cinema set.
Internet kabels hebben we op voorraad liggen.

En deze zijn echt tot op het bot verwend.
We houden ze altijd in de gaten maar soms belt de buurvrouw aan, ben je 3 min afgeleid en dan zie je weer dat er 1 in de nieuwe eetkamerstoel hangt.
Vrees dat je er weinig tegen kan doen.

Edit; je kan het afzetten eventueel..

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:22

Lieffiefi schreef:
Het klinkt cru, konijnen zijn knaagdieren. Die van ons hebben een nieuwe bank jaar de *** gebeten, samen met een nieuwe bose cinema set.
Internet kabels hebben we op voorraad liggen.

En deze zijn echt tot op het bot verwend.
We houden ze altijd in de gaten maar soms belt de buurvrouw aan, ben je 3 min afgeleid en dan zie je weer dat er 1 in de nieuwe eetkamerstoel hangt.
Vrees dat je er weinig tegen kan doen.

Edit; je kan het afzetten eventueel..


Dat ze knaagdieren zijn snap ik, maar had me toch wat anders voorgesteld :')
Naar mijn idee hebben ze leven ze een konijnenwalhalla. Had gehoopt met zoveel ruimte en afleiding dat ze die paar spullen die nog buiten zijn met rust lieten.

Als ik ga afzetten houden ze nog maar ongeveer 10 m2 over.
En is mijn kleine tuintje nog kleiner… momenteel staat er niets meer buiten. Maar van de zomer zou een tuinstoel wel prettig zijn :D

Buiten idd afzetten nog iemand anders ideeën?

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:40

Gaas rond de stoelpoten wikkelen ?

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:22

Ik snap je echt hoor. Soms is het vreselijk. De bank was nog geen maand oud, en ze bijten echt vol in het zicht, een rug kussen kapot samen.
Echt eepie en geepie.

Dure tas van m'n schoonzus, ook 2 happen uit, nieuwe merkschoenen van m'n man, ook een hap uit.

Maar in de tuin staan niets wat ze niet kapot zouden mogen maken.
Of wel, maar daar kunnen ze niets stuk aan maken :)

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:30

Ik noem konijnen niet voor niets hooligans… :')
Vervelend, maar inderdaad niet te voorkomen dat ze knagen.

Ik weet niet of je spullen uit hun bereik kan zetten als je er zelf niet bij kan zijn? Of dat ze de hele tuin krijgen als je er wel bij bent?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:56

Vraagje; waar halen jullie knaaghout voor de konijnen vandaan?

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 20:01

Wij kopen altijd wilgenrollen en aanvullend de boomstam van rosewood.
Dat bestellen we op bol.com :)

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 20:29

Ik heb een wilgentunnel gewoon bij de dierenwinkel gekocht. Daarnaast haal ik takken uit het bos met name berk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 20:31

Oh, dat is ook wel slim. Gewoon wat gevallen berkentakken pakken.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:24

Berk, beuk, bamboe en wilg kan je gerust geven!

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:59

Kan je ook beuk van de haag geven? Dus de beuk die als tuinafscheiding gebruikt wordt?

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:57

Helaas met Zazu ook met spoed naar de dierenarts geweest.
Zij heeft goede buikpijnen en ook pijnstilling. Helaas dwangvoer. Schrok van hoeveel gewicht ze al kwijt was.. :(
Nouri heeft dus zeer waarschijnlijk een virus wat Zaaz nu ook heeft.. alleen is haar buik al zo gevoelig. Supersneu.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 18:54

Ach jeetje…
Heel veel beterschap voor beiden. Geeft zoveel vreugde maar ook zorgen om dieren te houden he…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:05

Lieffiefi schreef:
Helaas met Zazu ook met spoed naar de dierenarts geweest.
Zij heeft goede buikpijnen en ook pijnstilling. Helaas dwangvoer. Schrok van hoeveel gewicht ze al kwijt was.. :(
Nouri heeft dus zeer waarschijnlijk een virus wat Zaaz nu ook heeft.. alleen is haar buik al zo gevoelig. Supersneu.

Oh beterschap voor de diertjes ;(.