De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:31

ah gos, dat is ook wel heel erg pittig om de zoveel tijd onder narcose?

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:11

Klopt ja. Het is dat hij de periodes ertussen wel heel vrolijk en speels is nog, hij speelt zelfs meer dan mijn jonge konijntje. Een eeuwige kleuter. :') Dus we kijken wel hoe het loopt. Soms stopt de tand vanzelf met groeien, daar hoop ik wat op. Maar soms worden de periodes na een tijdje ook korter en korter en dan moeten we natuurlijk gaan nadenken. Want hij valt er ook elke keer wel wat van af, dus moet hij ook wel die tijd hebben om te herstellen. Hij is nu 9.5 jaar oud, dus de kans bestaat natuurlijk ook dat hij eens niet meer wakker word uit de narcose. Maar de laatste paar keer ging het best vlot.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:23

Wauuw wat een leeftijd joh!

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:55

Hoi, ik kom me hier even melden met een vraag, hopelijk mag dat in dit topic :) Ik ga komend voorjaar verhuizen en ben me rustig aan het oriënteren op konijnen nemen. Ik ga groter wonen dus heb er dan ineens wel ruimte voor wat erg leuk is. Momenteel heb ik alleen ruimte voor een hamster, en ik zit dus ook heel goed in de hamsters en wat ze nodig hebben etc. Echter, in de konijnen niet zo. Ik heb vroeger als kind wel konijnen gehad maar in een veel te klein hok enzo natuurlijk, en ik wil dat nu graag wel goed doen. Maar wat zijn de huidige standaarden voor een konijnenverblijf? Is er een website met wat algemene info (ik kon niet heel veel vinden, en wat ik vond was denk ik nogal verouderd)?

En dan nog wat algemene vragen, ik wil graag konijnen adopteren uit het asiel, is dat een goed idee voor een first-timer met konijnen? En wat vinden jullie persoonlijk leuker, konijnen binnen of buiten? Zit daar wel over in dubio haha.

Alvast bedankt iig, en ik ga rustig door met alle schattige foto's in dit topic kijken <3

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:12

Hoi, goed dat je je hier meld om info te verzamelen!!!

Ik vindt de huidige konijnenhokken echt een no go maar ik heb dan ook vlaamse en duitse reuzen dus wel echt erg grote konijnen, ze hebben bij mij een hok van 160 x 80 diep voor zijn tweeen, en de andere twee hebben de helft van het tuinhuis met een soort kattenluik. Ik vindt zelf konijnen buiten houden t meest natuurlijk maar heb geen ervaring met binnen houden. Ja ik zou zeker adopteren uit een opvang ofzo. Maar ik heb ongeveer al mijn konijnen op 1 na, gevonden of op gevangen...

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:17

Voor de afmetingen zijn dit enkele richtlijnen, ik zou zeker niet kleiner gaan dan dit maar natuurlijk geldt hoe groter hoe beter:
Afbeelding
Ikzelf heb zelfs niet eens een echt nachthok in de ren staan. De ren is volledig overdekt en er zitten overal zeilen of plexiglas omheen, waardoor ze zo goed als volledig uit de regen en wind zitten. Ze hebben wel verschillende schuilhuisjes waar ze in kunnen gaan zitten maar dat doen ze eigenlijk zelden.

Qua websites kan ik er zo direct geen aanraden maar je zou eens kunnen kijken naar de boeken van Bernice Muntz. Er zijn ook enkele Facebookgroepen waar veel informatie instaat en je al je vragen kan stellen. Ze heten 'Konijnen als huisdier zoals het hoort' en 'Konijnen houden - zoals het hoort'.

Konijnen uit het asiel is zeker een prima idee! Zo weet je zeker dat je een koppel hebt/maakt die goed met elkaar kunnen, en ken je het karakter van de konijntjes al. Het is niet zoals met honden dat het vaak enkel de probleemhonden zijn die in asielen zitten, helaas worden er heel veel leuke konijnen weggedaan.

Binnenhouden is natuurlijk super leuk omdat je er dan zelf meer contact mee hebt, maar makkelijk is het niet. Je moet zeker alle kabels wegwerken, ze kunnen aan je meubels beginnen knagen en je moet ze zindelijk maken maar dan nog ga je hier en daar wel eens een keuteltje vinden. Er zijn ook mensen die een kamer speciaal voor de konijnen hebben, dat is ideaal qua veiligheid voor de konijnen zelf en ook om alles schoon te houden. Dan kan je ze alsnog af en toe door het hele huis laten lopen. Ik heb mijn konijnen zelf buiten zitten, omdat ik merk dat ze daar echt veel gelukkiger zijn. Ik heb er al aan gedacht om ze in de herfst en winter binnen te zetten, ook omdat één van mijn konijnen chronisch snot heeft en wat moeite heeft soms met het natte en koude weer, maar ik merk als ik ze een paar dagen binnen heb moeten houden bv. omdat er eentje ziek is, dat ze zo gelukkig zijn om weer buiten te mogen. Dus ik ga ze dat niet afnemen.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:59

Voor degenen met buitenkonijnen, wat hebben jullie als vloer voor jullie hokken/rennen? Ik heb nu planken maar ik merk dat als het echt nat is buiten die op een gegeven moment ook echt nat zijn. Nu denk ik aan rubber tegels maar ik ben dan weer bang dat dat zeer gaat doen aan de hakjes. Wellicht is vinyl daar bovenop nog weer een idee, dat is dan net weer zachter, maar neemt natuurlijk weer geen vocht op. Ik ben benieuwd wat jullie hebben :)

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:04

Hier gewoon stro + back to nature in het nachthok en in de ren gewoon zand. Al was dat de laatste maanden eerder een zwembad met momenten.. Heb op 1 deel nog een houten plank liggen, maar bij Feather is deze helemaal door het vocht kapot gegaan.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:13

Hier hebben we tegels liggen, is wel helemaal overdekt bij ons (was vroeger een kippenhok). In het nachthok ligt hennepvezel. Ik wilde graag stro maar madam is het daar niet mee eens en verspreidt het stro alle kanten op. Als het vriest gooi ik er wel weer stro in, maar is dan de volgende dag weer overal te vinden.

Ik wilde tegels omdat mijn konijnen een hekel hebben aan optillen en hiermee de nagels wat meer natuurlijk slijten.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:37

Snippergroen schreef:
Voor degenen met buitenkonijnen, wat hebben jullie als vloer voor jullie hokken/rennen? Ik heb nu planken maar ik merk dat als het echt nat is buiten die op een gegeven moment ook echt nat zijn. Nu denk ik aan rubber tegels maar ik ben dan weer bang dat dat zeer gaat doen aan de hakjes. Wellicht is vinyl daar bovenop nog weer een idee, dat is dan net weer zachter, maar neemt natuurlijk weer geen vocht op. Ik ben benieuwd wat jullie hebben :)


Hoe ziet je ren eruit? Ik heb doorzichtig tafelzeil gekocht bij de kwantum en die met een punaise gespijkerd aan de zijkanten van mijn ren zodat er geen regen in kan regenen. Maar ik heb maar een relatief kleine ren/hok (die altijd open staat in de tuin). Kan me voorstellen dat dat met een grote ren wat minder makkelijk is. Verder heb ik vooral wc's (een paar grote curver bakken) met zaagsel erin, waar ze graag zitten en hun behoefte doen. De vloer is verder gewoon buitentegel zoals in de rest van de tuin, maar ik heb op één gedeelte op de normale tegel ook een gladdere tegel gelegd (niet zo glad dat de konijnen uitglijden, het is een oude plavuizen tegel), die kan ik makkelijk droog maken met een doek, dat zou ook nog een optie kunnen zijn :)

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:04

Sellyxx schreef:
Snippergroen schreef:
Voor degenen met buitenkonijnen, wat hebben jullie als vloer voor jullie hokken/rennen? Ik heb nu planken maar ik merk dat als het echt nat is buiten die op een gegeven moment ook echt nat zijn. Nu denk ik aan rubber tegels maar ik ben dan weer bang dat dat zeer gaat doen aan de hakjes. Wellicht is vinyl daar bovenop nog weer een idee, dat is dan net weer zachter, maar neemt natuurlijk weer geen vocht op. Ik ben benieuwd wat jullie hebben :)


Hoe ziet je ren eruit? Ik heb doorzichtig tafelzeil gekocht bij de kwantum en die met een punaise gespijkerd aan de zijkanten van mijn ren zodat er geen regen in kan regenen. Maar ik heb maar een relatief kleine ren/hok (die altijd open staat in de tuin). Kan me voorstellen dat dat met een grote ren wat minder makkelijk is. Verder heb ik vooral wc's (een paar grote curver bakken) met zaagsel erin, waar ze graag zitten en hun behoefte doen. De vloer is verder gewoon buitentegel zoals in de rest van de tuin, maar ik heb op één gedeelte op de normale tegel ook een gladdere tegel gelegd (niet zo glad dat de konijnen uitglijden, het is een oude plavuizen tegel), die kan ik makkelijk droog maken met een doek, dat zou ook nog een optie kunnen zijn :)


De ren bestaat uit verschillende delen met nu planken als bodem. Hij regent niet in gelukkig. Vocht van de vloer trekt vooral op zodra het lang nat is geweest. Dan raken de planken op de bodem verzadigd. Ze liggen een stukje verhoogd maar met die nattigheid van de afgelopen maandag is er op een gegeven moment geen houden meer aan :') Er zitten wel meerdere verhogingen in het hok waar ze graag op zitten, dus ze kunnen wel altijd droog zitten gelukkig.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:25

Hier hebben we gaas ingegraven en lopen ze dus op de aarde. Dat is de ren. De hokken zijn van hout, maar zitten ze weinig in.

Hier is helaas Max overleden. Ze was opeens ziek, maar medicijnen hebben niet mogen helpen. Een paar dagen later is ze (ondanks dat ze lekker even binnen zat voor de warmte en goed te voeren) toch overleden.

Hebben er overigens nog steeds 14 verder blij rondhuppelen en ben blij dat het voorjaar er weer aankomt…

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:04

NAIWHL schreef:
Hier hebben we gaas ingegraven en lopen ze dus op de aarde. Dat is de ren. De hokken zijn van hout, maar zitten ze weinig in.

Hier is helaas Max overleden. Ze was opeens ziek, maar medicijnen hebben niet mogen helpen. Een paar dagen later is ze (ondanks dat ze lekker even binnen zat voor de warmte en goed te voeren) toch overleden.

Hebben er overigens nog steeds 14 verder blij rondhuppelen en ben blij dat het voorjaar er weer aankomt…


Wellicht een wat late reactie, maar sterkte NAIWHL. Zo te lezen heb je alles geprobeerd, maar dan is het ook des te sneuer als het niet mocht baten. Was Max niet een van je reuzen, waar je ook erg op gesteld was? I.i.g. volgens mij nog een konijn die me van jou nog is bijgebleven door je posts hier in het topic.

Taifoen

Berichten: 1031
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:24

NAIWHL, nog gecondoleerd met het verlies van Max.

Hier in oktober onze voedster in moeten laten slapen. Ze was nog maar 2,5 jaar oud helaas. Onze ram gelukkig snel kunnen koppelen aan een nieuwe voedster. Die wordt in april gesteriliseerd als het weer wat warmer is (ze zitten buiten).
Verder nog veel gasbuikjes gehad, doodziek en een opname van bijna een week in Utrecht verder. Vorige week weer een gasbuikje, toen gelukkig snel onder controle met medicijnen. Helaas weten we niet waar hij zo gevoelig voor is. Hij krijgt hooi, we gaven science selective en inmiddels krijgt hij de urinary stengels. Qua groente alleen wortel / andijvie / witlof. Ook geprobeert tijd gedroogde kruiden te geven ipv groente, maar dat werkt ook niet. Hij heeft gewoon een mega gevoelig maag/darm stelsel denk ik 8)7

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:46

Sterkte beide.. Y;(

Wat had je voedster? Zo jong nog.. :(:)

Hier jammer genoeg ook 2 die al heel de maand op en af gasbuik/verstopping krijgen. De ene al 3x en de andere 2x. Deze 2 zitten samen en zitten vol in hun verharing.. Misschien speelt dat bij jou ook mee?
Ze bewegen hier ook weinig met dat slechte weer.. Wat ook niet helpt. Is jaren geleden dat ik nog zoveel problemen gehad heb..

Daarnaast Chester zijn tandjes weer kort gezet vorige week. Die gaat wel met kleine beetjes vooruit, dus hopelijk blijft dat zo verder gaan.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 00:44

Lang geleden dat ik hier nog iets geplaatst heb, hoe gaat het met alle konijntjes?

Ik zit weer met een dilemma en hoop dat jullie kunnen helpen. Lilly heeft, zoals jullie misschien nog weten, al jaren een liesbreuk (waar ze aan geopereerd is maar die nooit volledig is weggegaan). Die is de laatste tijd stilaan weer groter en groter beginnen worden, regelmatig eens aan de dierenarts gevraagd of het nog te doen was ze er zo mee rond te laten lopen, maar er zat tot nu toe steeds vooral vet in en het was makkelijk terug te masseren dus een operatie was niet nodig. Vandaag weer bij de dierenarts geweest nadat gisteren de trimmer is geweest en ik hem toch wel erg groot geworden vond, en hoogstwaarschijnlijk is haar blaas er nu weer in gesukkeld. Het advies bij een gezond konijn zou sowieso opereren zijn, maar Lilly begint al op leeftijd te komen en zit daarbovenop ook nog eens met haar snot, waardoor de kans bestaat dat ze de narcose niet overleeft. De opties zijn dus om het te laten opereren met de kans dat ze niet meer uit de narcose komt (of achteraf problemen heeft owv haar snot), of laten zitten met het risico dat er iets in komt te zitten wat niet de bedoeling is en afgeklemd wordt. Het lijkt mij ook wel gewoon vervelend voor haar aangezien er een grote zwelling tussen haar achterpoten zit, die volgens mij echt tot op de grond komt. Dat de blaas erin zit is, als ik even terugdenk, waarschijnlijk al meerdere maanden het geval, en al die jaren dat ze die liesbreuk al heeft, heeft ze er nooit last van gehad. Liefst van al laat ik het natuurlijk gewoon opereren maar ik ben echt bang door haar snot, en zou het vreselijk vinden als ze de operatie niet overleeft terwijl ze met de liesbreuk misschien nog jaren mee had gekunnen... Iemand met advies of een mening?

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 08:16

Lastig altijd zulke dingen. Ik ben daarin vaak een gevoelsbeslisser. Ik zou denk ik niet meer opereren, maar dan wel even aankijken hoe het gaat. Ik weet niet hoe acuut mis het kan gaan als het wel mis gaat. Dat zou ik namelijk ook wel willen voorkomen.

En dat is veel pech Taifoen! Sterkte ook!

Het lijkt wel een kwakkelwinter met alle konijnen zo

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 00:43

Als er echt iets afgekneld zou komen te zitten denk ik wel dat dat best snel mis kan gaan. Denk dat je dan wel nog de tijd hebt om ze alsnog te laten opereren, maar of dat dan nog goedkomt weet ik toch niet...

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:35

Lastige beslissing. Ik zou kijken hoe zij in het leven staat. Eet zij nog goed en is zij haarzelf dan het nog even aankijken.

Zo zit ik met Jack. Die heeft sinds november snot. Gaat niet weg. Hij is nu 4 of 5. Tanden voor zijn er al uit. Heeft ook constant bal poep aan zijn kontje hangen wat zo is sinds zijn voor tanden eruit zijn.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:11

caro29 schreef:
Lastige beslissing. Ik zou kijken hoe zij in het leven staat. Eet zij nog goed en is zij haarzelf dan het nog even aankijken.

Zo zit ik met Jack. Die heeft sinds november snot. Gaat niet weg. Hij is nu 4 of 5. Tanden voor zijn er al uit. Heeft ook constant bal poep aan zijn kontje hangen wat zo is sinds zijn voor tanden eruit zijn.


Ben je zeker dat het snot is? Geen kiesprobleem?

Is altijd dubbel met konijnen wat je het beste doet. Ideaal gezien zouden Chester zijn 2 slechte kiezen er uit moeten. Maar dan nog is er kans dat een halfjaar later weer een volgend probleem optreed. Het is een best zware operatie en Chester is heel pijngevoelig. Dus ik heb besloten dat niet meer te doen.. Hij word 10 dit jaar en dat hadden we eigenlijk al nooit verwacht dat hij zo oud ging worden.

Dus ik zou echt kijken naar hoe Lilly nu is en of je denkt dat ze zoiets nog aankan. Een liesbreuk kan wel wat problemen veroorzaken en als er iets vast in komt te zitten, is het sowieso einde verhaal vrees ik.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:59

Ik kom hier even binnen vallen.
Ik heb sinds kort weer 2 konijnen. Het begon in december met een telefoontje of ik niet een konijn wou hebben die door omstandigheden alleen was en niet op de plek kon blijven waar ze toen zat.
Toen kreeg ik Bibi een lieve voedster van 5 jaar. Na een quarantaine tijd van ongeveer 1 maand is ze op koppeldate geweest bij een stichting en sindsdien is Wendel, een (gecastreerd)rammetje van een jaar oud erbij gekomen.

Ze zitten bij mij binnen in de woonkomer. Ze hebben een grootte ren met genoeg bezigheden. Maar nu zit ik al lange tijd na te denken om een soort van zandbakje er bij te doen, zodat ze wat te graven hebben. Maar hoe pak ik dit aan? Zijn er bokker die binnenkonijnen hebben, en hoe hebben jullie dat gedaan? Ik heb ideeen en inspiratie nodig :+
Hier onder hoe hun verblijf nu is.

Afbeelding

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:05

@ Gigi ik durf het niet te zeggen. Geel/groen snot uit zijn neus. Voortanden zijn er al uit. Ik ben bang dat wanneer hij weer naar de arts moet het einde oefening is al kan ik hem zo ook niet laten doorlopen

Taifoen

Berichten: 1031
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:54

Wij hadden een zandbak binnen! Was een soort kastje met een klap deksel. Ze vond het fantastisch! Onze ram deed er weinig mee.
Hij was qua randen best hoog dus er kwam weinig over heen. Nadeel was dat ze hem als WC gebruikte ook, dus werd gauw goor en moeite met schoonmaken. Dus uiteindelijk weg gedaan :)

Afbeelding

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:42

Er bestaan tegenwoordig wel echte graafbakken voor binnenkonijnen. Hebben ze op diverse konijnenwebshops wel.