De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxMariellexX
Berichten: 372
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:35

barbaranova de ren komt op de tegels een puppyren is inderdaad ook een goed idee!

Sellyxx heb even een foto in een spoiler gezet met hoe het er uit ziet bij hem bedankt voor alle tips!

Spoiler:
Afbeelding

Sellyxx

Berichten: 1210
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:53

Dit heb ik ook weleens gehad en dit lijkt toch wel degelijk een vorm van te zachte (plak)keutels waardoor het gaat aankoeken. Ik zou die vastgekoekte haartjes proberen er voorzichtig af te knippen waar dat lukt. Daar waar dat niet lukt evt. proberen de aangekoekte viezigheid beetje los te weken met een klein beetje water.

En als je konijn dit vaker heeft, zou ik ook even verder kijken naar andere factoren zoals bijvoorbeeld voeding. Wat geef je ze allemaal, qua (hoeveelheid)biks, soort hooi en welke eventuele groente? Want wegknippen/schoonmaken is natuurlijk goed, maar ook een vorm van symptoombestrijding, en niet het aanpakken van de oorzaak :)

XxMariellexX
Berichten: 372
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: Den haag

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:03

Oke bedankt ga ik dat doen!

Ze krijgen nu alleen onbeperkt luzerne en Hooi en 40 gram biks per konijn per dag.

Had ze ook een puur natuur knaagstick gegeven maar las later toen hij op was dat ze dat pas vanaf 16 weken mogen, dom van mij dus misschien is dat de boosdoener geweest

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:06

Ik heb deze https://www.bol.com/nl/nl/p/maxxpet-pup ... gI3fPD_BwE

@Sellyxx, ja ik heb gelukkig nog 5 andere konijntjes, deze hebben gelukkig geen symptomen en gaan erg goed dus hopelijk blijft dit zo. Had er net 2 jonge franse hangoortjes bij gekocht omdat Pluis alleen zat doordat zijn vriendinnetje EC had en ook overleden is, maar dat was maandags gebeurd en vrijdags kreeg hij een scheve mond dus gelijk naar binnen gehaald...gelukkig hebben de FHs geen symptomen. Nog een eens tijd gehad leuke fotos van ze te maken door alle emoties. Die komen van de week wel.

@gonniee, ja ik weet het maar het was gewoon heel dubbel, veel mensen zeiden dat het goed te genezen was en ze even door een dipje gingen, maar Pluis ging vanaf donderdag echt slecht, toen wilde ik er al mee stoppen maar had met een vrouwtje van een opvang gesproken, die zei hou vol hoor. Vrijdag ochtend ging hij knarsetanden met dwangvoeren en was hij niet echt meer aanwezig, toen ik vrijdag tussen de middag kwam, lag hij in zijn diarree, met verhoogde ademhaling, dat was de druppel...

Kind is er heel erg overstuurd van en ze zou zo graag een eigen knuffel konijntje willen in haar kamer, maar ik vindt 1 konijn altijd zo sneu, wat vinden jullie? De rest zit buiten en bij en naast elkaar...

Sellyxx

Berichten: 1210
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:33

XxMariellexX schreef:
Oke bedankt ga ik dat doen!

Ze krijgen nu alleen onbeperkt luzerne en Hooi en 40 gram biks per konijn per dag.

Had ze ook een puur natuur knaagstick gegeven maar las later toen hij op was dat ze dat pas vanaf 16 weken mogen, dom van mij dus misschien is dat de boosdoener geweest


Geef je ze naast hooi ook onbeperkt Luzerne? Volgens mij kan een beetje Luzerne een aanvulling zijn, maar omdat Luzerne veel calcium bevat wordt het afgeraden om dit alleen maar of teveel te geven. Echt met mate, naast normaal hooi. Ik hoor zelfs weleens max. 10 gram per dag.

En zijn je konijntjes nog jong/klein? Aangeraden wordt 20 (max 25) gram biks per kilo konijn.

XxMariellexX
Berichten: 372
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: Den haag

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:20

Ze horen 2 schaaltjes per dag te eten is mij verteld haha alleen raken ze het bijna niet aan gaat misschien een half bakje per dag op dus dan is dat prima zo te horen

Okee dan ga ik ze wat minder biks voeren! Ze zijn inderdaad nog erg klein net 11 weken oud

Hooi eten ze wel goed zijn de hele dag aan het knabbelen haha.

Vanochtend waren ze beledigt volgens mij de hele week doe ik al om 7 uur hun kooi open zodat ze in de ren kunnen maar vanochtend kon ik wat langer slapen dus liep ik pas om 8 uur naar buiten zaten ze met zijn 2en voor het deurtje te kijken van hallooo je bent een uur te laat we zitten hier al even hahaha

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:32

BarbaraNova schreef:
Goedemorgen, ben nu drie konijntjes kwijt in twee weken, is beetje te veel en te verdrietig idd.

Dierenarts zei ook dat het de juiste keuze was, sommige met mildere symptomen redden het soms wel inderdaad, maar Pluis zou de kans erg klein geworden zijn en was het lijden nu veel te groot...Probeerde naar advies van anderen te luisteren en er meer geduld mee te hebben, maar had hem liever toch eerder het lijden bespaard....dus voortaan gewoon weer gevoel volgen...

Sterkte met Chester en zijn tandjes! Moeten ze geknipt ofzo?


Knippen is niet goed voor de tandjes. Ze moeten geslepen worden. Staat voor nu woensdag op de planning. Heb morgen bijscholing tandjes konijn. :') Het was wel wat hectisch op het werk met zieken enz., dus hopelijk kan het gewoon woensdag doorgaan.

Nogmaals heel veel sterkte!! Zal wel even tijd nodig hebben, geef jezelf die tijd ook! :(:)

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 07:08

Oke, ja knippen leek me ook al eng ivm splinteren ofzo maar heb hier dan gelukkig geen ervaring mee...

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:30

oke, er wordt hier een gratis duitse reus rammetje aangeboden op een weggeefhoek...t is een witte. Ik heb nog nooit een wit konijn gehad, hoe gaat dit met de zon?

Taifoen

Berichten: 1034
Geregistreerd: 03-08-12

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:10

Geen idee, wij hebben een die is licht grijs een een bruine met wat witte plekjes en een wit neusje. Maar daar niet gehad dat ze verbranden, ze zitten ook niet vol in de zon in principe, probeer genoeg schaduw aan te bieden

Sellyxx

Berichten: 1210
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:39

Die van mij is half wit, wel wat bonte vlekken, lijkt geen last te hebben. Echte albino konijnen zijn wel gevoeliger voor zonlicht.

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:30

Rode ogen (albino) kunnen idd wat gaan knijpen in zonlicht of gaan scannen (met hoofd op en neer bewegen) om scherp te stellen. Qua vacht maakt het niet uit.
Dat scannen zie je soms ook nog bij marters, maar bij mijne nooit iets van gemerkt.
Afbeelding
Toch bijna wit. :D
Afbeelding
Deze had wel standaard rode ogen op de foto, maar dit was mijn eerste konijn ooit en toen waren de foto's nog niet zo wauw. Dit is een marter, dus niet wit, maar qua ogen kan je dat gedeeltelijk vergelijken.

Blauwoog wit zou hier minder last van hebben, maar heb ik zelf nooit gehad.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:36

T is inderdaad een witte duitse reus met blauwe oogjes, we mogen hem straks ophalen...maar de kleurslag schijnt vienna te heten? Zegt mij natuurlijk weer niets haha...

Vanaf welke leeftijd mogen ze gecastreerd worden?

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 13:10

BarbaraNova schreef:
T is inderdaad een witte duitse reus met blauwe oogjes, we mogen hem straks ophalen...maar de kleurslag schijnt vienna te heten? Zegt mij natuurlijk weer niets haha...

Vanaf welke leeftijd mogen ze gecastreerd worden?


Klopt inderdaad. Wit blauw oog ontstaat door 2 vienna genen. Met 1 vienna gen, heb je de konijnen met witte aftekeningen en/of blauwe ogen. Maar kan ook dat ze het dragen zonder iets te tonen.

Als het een jongen is, vanaf 12 weken als de balletjes goed ingedaald zijn.
Voor een meisje wacht ik zelf liever tot ze 6 maanden zijn.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:17

T is een hij, wat vroeg al he dat dat dan al kan...ik denk dat ik hem iets later laat castreren, vindt 12 weken dan al zo jong...ze worden hier plaatselijk verdoofd, dat is wel beetje dubbel maar denk toch veel beter als narcose..

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:02

Iemand nog een plekje voor een nhd voedstertje van 6 jaar? Haar zusje is overleden en ze moet nu verhuizen van haar eigenaren...

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:17

Nou, ik dacht dat mijn konijn sol zich goed zelf schoonmaakte. Maar ik had even buiten de rui om gedacht. Vanavond bij het eten geven, zag ik aangekoekte aarde in een pluk vacht (ze graven hier altijd lekker). Konijn maar even binnengehaald en op schoot een goeie trimbeurt gegeven.zie hier het resultaat.

Afbeelding

Stukjes geknipt. Maar kon het vooral eruit trekken. Ofwel, het zat al los, maar bleef klitten.
Gelukkig alleen aarde en haar en geen maden oid *\o/*

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 07:16

Zo dan, daar is aardig wat af gekomen. Ja die maden zijn altijd zo goor, die vindt ik echt heel eng, 1 x een konijn aan verloren. Buurman had zonder wat te zeggen gaas tussen ons weg getrokken en kapot deel laten hangen, waar ze met haar hoofd in vast had gezeten, ik had het wondje niet gezien tot ik zag dat het niet goed was...dat was echt binnen een paar uur, ik moest haar in laten slapen....

Even wat gezelliger nieuws, gisteren een jonge duitse reus opgehaald, de rammetjes werden gratis aangeboden op een weggeefhoek hier in de buurt...ik kon het weer niet laten....

Taifoen

Berichten: 1034
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:11

Afbeelding

Wij hebben sinds zaterdag een puppy. Ze vond de konijnen heel spannend op het begin. Vanaf dag 1 samen los en ze doen het heel goed met zijn alle ❤️

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:43

oh wat schattig, wat voor ras is je pup?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 07:43

Wat betalen jullie voor het enten van jullie konijnen en hoeveel hebben jullie er? Ik heb er nu 7 en je betaald hier 55 euro per konijn...vindt het best behoorlijk...

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 15:29

Wij betalen 64 euro en daar zit de algemene check up in

Taifoen

Berichten: 1034
Geregistreerd: 03-08-12

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 16:27

Wij ook zo iets

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 09:30

En hoeveel konijnen hebben jullie?

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 09:50

Vaccineren kost sinds het nieuwe vaccin inderdaad veel. Hier zal dat ook zoiets zijn denk ik, maar ik vaccineer ze zelf dus ik moet enkel het product (met korting) betalen.
Je kan altijd rondbellen tussen praktijken, maar denk dat je niet veel verschil gaat vinden.
Het voordeel van het nieuwe vaccin is dat het wel maar 1x per jaar moet en je ineens de 3 ziektes mee hebt.
Ook al zou ik de volle pot moeten betalen, vind het toch belangrijker dat ze beschermd zijn.
Waren jou nieuwe konijnen nog niet gevaccineerd?