De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sellyxx

Berichten: 1210
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:14

Weet iemand van jullie wat dit is? Dit trof ik zojuist aan:

Afbeelding

Een wit puntje, een beetje als een gerstekorrel/puistje vlakbij het geslachtsdeel van mijn konijn (mannetje). Ik heb geprobeerd te kijken en googelen op maden (nog niet eerder voorgenomen hier). Zijn onderkant was verder best wel schoon eigenlijk. Het is ook niks bewegends, echt een wit puntje dus. Maar zou het misschien een beginnend stadium kunnen zijn van eitjes van de maden? Ik ga morgen sowieso even de dierenarts bellen..

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:14

Sellyxx schreef:
Weet iemand van jullie wat dit is? Dit trof ik zojuist aan:

[ Afbeelding ]

Een wit puntje, een beetje als een gerstekorrel/puistje vlakbij het geslachtsdeel van mijn konijn (mannetje). Ik heb geprobeerd te kijken en googelen op maden (nog niet eerder voorgenomen hier). Zijn onderkant was verder best wel schoon eigenlijk. Het is ook niks bewegends, echt een wit puntje dus. Maar zou het misschien een beginnend stadium kunnen zijn van eitjes van de maden? Ik ga morgen sowieso even de dierenarts bellen..


Lijkt me inderdaad een puistje. Heeft 1 van mijn nijnen ook eens gehad.
Eitjes zijn echt van die langwerpige streepjes. Niet de duidelijkste foto, maar zoals nummertje 1.
Afbeelding
Hou het wel wat in het oog. ;)

Sellyxx

Berichten: 1210
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:07

Klopt ik vind het daar dus niet op lijken, want zoals op nummer 1, zou het nog kunnen dat zo’n eitje dan half alvast uit de huid steekt, en het er dan uit ziet zoals op mijn foto? Of ligt zo’n eitje dan anders in de huid genesteld.

En in het geval van een puistje, zou ik daar nog wat mee moeten denk je? Zag het er bij jou ook zo uit en heb jij er toen iets concreets mee gedaan? Sowieso even in de gaten houden dan, kijken of het erger wordt en niet gaat ontsteken oid.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:40

Weten jullie vanaf welke leeftijd mannetjes konijnen met elkaar gaan vechten?

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 00:29

Gecastreerd of op gecastreerd?

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 07:46

Vechten kan al vanaf een maand of 3. Heb ik al een keer gehad met 2 broertjes. Soms al eerder

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:24

Het hangt volgens mij erg van de konijnen en hun karakters zelf af. Hier zit een groep van 9 waarvan 4 broertjes uit nest van Gonnie al een jaar zonder problemen bij elkaar. Maar hebben wel een vroegcastratie ondergaan.

Niki en Hazeltje zitten ook in die groep. Zijn ook broertjes en ondertussen ook twee jaar oud en gaan ook nog zonder problemen goed. En die zijn pas toen ze 1 waren gecastreerd. Vandaar toentertijd de ongeplande konijnenexplosie :Y)

Het zal wisselen of en wanneer het vechten wordt.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:15

Het zijn duitse reusjes, broertjes van bijna vier maanden...

Dierenarts denkt dat hun met elkaar gevochten hebben, maar ik heb ze nog nooit achter elkaar aan zien gaan of wat dan ook, daarnaast hebben de andere twee konijnen ook abcessen die allemaal apart zitten

Ik denk eerder ratten...

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:55

Als ze vechten, dan moeten er ook plukken haar liggen. Ligt dat er? Hier wordt ook nog wel rangorde gepikt. Duurt maar kort, maar als ze dan even een confrontatie hebben ligt er altijd een pluk haar. En ik heb nooit last van abcessen.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:36

geen pluk haar gevonden...ook niets van bloed in hun vacht, terwijl ze toch spierwit zijn....dierenarts die opereerde had als opmerking, tja komt wel vaker bij jullie in de buurt voor....ehhh wat dan???

Alles bij elkaar weet ik het dus nog steeds niet...


Maar ja, jullie nog een leuk weekend gehad?

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:39

Ow wat raar. Misschien iets van het voer of water?

Hier een prima weekend. Ze mochten in de tuin grazen. Keurig hekjes neergezet. 1 klein gaatje en ze zaten aan de andere kant…

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:41

Ratten lijkt me echt wel waarschijnlijk. Hier had een klant ook allemaal konijnen met abcessen door ratten.

Chester is weeral aan zijn tandjes geholpen vorige week. Deze keer wel veel last zowel voor als na. Dus nu nog bezig met de nazorg, maar hij eet eindelijk terug alles. Heeft dus een week geduurd.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:22

Je zou soms toch denken dat ze dood liggen he…

Afbeelding
Afbeelding

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:03

Afbeelding
Het is dat ik hem net daarvoor nog eten had gegeven. :j

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:07

Dat doet Jack ook regelmatig. Ik schrik mij elke keer weer rot. Huidige hok heeft amper zon dus hij zal wel balen

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:23

Oh misschien kan ik jullie om advies vragen! Dan is een nieuw topic openen niet nodig. :D

Één van de konijnen heeft sinds een paar dagen twee kale plekken in haar vacht. Ik twijfel een beetje tussen afwachten of behandelen tegen vachtmijt. Als je op Google zoekt wordt dat vaak genoemd. Jullie misschien ervaring met kale plekken in de vacht?

Wilde foto’s uploaden maar het uploaden gebeuren van Bokt werkt niet. Probeer dat straks nog een keer.

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 14:28

Behandelen tegen vachtmijt kan sowieso geen kwaad. Wel met selamectine doen (stronghold). Moet 2x met 2 weken tussen bij alle konijnen die samen zitten.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:16

Vrijdag mijn jonge franse hangoor voedster in laten slapen, haar zusje was weken geleden al ineens dood en nu moesten alle konijnen mee om te laten enten. Ze had een natte achterkant, geen idee waarvan (zus had weken terug het zelfde) maar de vliegen waren al bezig geweest. Dag ervoor nog heel veel in de ren bezig geweest, was er niets aan de hand....ik ben echt helemaal klaar met konijnen...Dierenarts denkt slechte fok, zwakke achterhand dus slecht kunnen wassen enz...ik heb geen idee. De mensen hadden twee nesten bij elkaar, er zaten iedere dag vijf kinderen bij, misschien dat het daar niet goed gegaan is...maar ja, krijg haar er niet mee terug...nu nog vier mannen en 1 voedster, heb dus 3 mannen apart, zitten wel naast elkaar. Ik heb echt geen moed meer om er voedstertjes voor bij te zoeken...

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:40

Jeetje barbaraNova. Wat een enorme pech. Sterkte met het verlies.

De mannen verdragen zich onderling niet?

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 10:33

(ik dacht, ik probeer het eerst even hier, dan hoef ik geen nieuw topic te openen)

ik wil graag iemand een cadeautje geven voor de konijnen. alleen heb ik geen verstand van konijnen en ik wil wel iets geven wat geen ''troep'' is voor de beestjes. ik weet dat ze bij de dierenwinkel vaak niet altijd even goed spul verkopen bv. voor hamsters, ik weet niet of dit voor konijnen ook zo is, dus vandaar dat ik het even na vraag. zijn er bepaalde snacks die ''gezond'' zijn voor ze, leuke speeltjes, of juist iets anders? alvast bedankt!

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:04

Bij de dierenwinkel zit idd vaak teveel suiker in de snoepjes. Tegenwoordig zijn er wel winkels die de goede merken hebben. Ik heb snoepjes van Bunny nature en die zijn wel gezond, zonder toegevoegde suikers. Daarnaast is Rosewood ook een goed merk. Of van Science Selective zelf.
Een hooi-wilgenbal kan je ook wel nemen!

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:02

Je kunt ook denken aan makkelijke natuurlijk snackjes. Mijn konijnen maak je het meest blij met blaadjes van paardenbloem. Dat is echt hun aller-favorietste snack. En meestal wel ergens in de tuin te vinden :')

Wortels doen ze ook een moord voor. Geen enkel probleem :+

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:40

Haha, ik heb hier een konijn dat geen wortels lust. Na 9 jaar eet hij ze nu wel gedeeltelijk op, maar hij staat er nog steeds niet voor te springen.

Met blaadjes uit de tuin zou ik oppassen als je niet weet of de konijnen gevaccineerd zijn.

Nog een gezonde snack zijn lijnzaadbrokjes. Maar die mogen ze ook maar 1 per kg per dag.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 08:09

Ik las even: 1kg per dag. _O-

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:42

Hoe gaat het met alle konijnen?
Hier zijn ze allemaal nog steeds even eigenwijs...