Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:28

Spel vind ik wel een beloning. Ballen apporteren vind kan ook een beloning zijn, maar hier wordt er gewoon gegooid en zijn ze zelf aan het kletsen met elkaar. Daarbij denk ik dat het constructiever is als je sàmen speelt. Denk aan trekspelletjes. Zodat je contact met elkaar alleen maar steker wordt

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:03

Mijne zijn te gek op de bal en verliezen dan hun concentratie :')
Dus ik gebruik ook voertjes als beloning, snel en effectief.
Vandaag ga ik met 2 van de honden speuren. Ik neem mijn jonge reu mee en een van de pups.
De reu speurt echt super, heel erg gefocused en het kleine teefje die is nog niet zo vlug, maar leert erg snel.

Ik vind Hollanders altijd prachtig om te zien <3

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:16

Mijn hond heeft behendigheid gedaan en kon toen ook niet de bal als beloning krijgen omdat hij zich teveel op de bal focuste en slordig werd.
Inmiddels kan hij dat wel, ik denk doordat hij nu wat volwassener is.
En nu merk ik echt dat hij inderdaad zó goed werkt voor die bal. Hij maakt bijvoorbeeld nooit meer een fout bij de paaltjes sinds hij daar de bal als beloning voor kreeg.

Anoniem

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:37

Die van mij reageren gewoon niet op voertjes :+ Dus bal is enige optie hier :') Niet hand met het teefje, te fanatiek en te scherp gefokt. Geen handige combinatie.

Hier was gisteravond het opvang mecheltje ontsnapt bij ouders. Na een uur gevonden, kwam naar stiefpa toe. Maar schrok van een auto. En toen was ze weer weg.

Na uren zoeken, zijn ze maar gestopt. Ook omdat je toch niks ziet in het donker.

Gelukkig werden ze vanochtend gebeld door de buurman. Ze zat daar achter het draad :D

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:57

Ah zo bedoel je ja enkel wat onbewust gooien zie ik het nut ook niet van in.

Tenno is ook zo maranta voer is totaal niet belangrijk dat had hij als pup al, was soms lastig maar nu is het gewoon bal of bijtkussen als beloning na de oefening mits hij die goed uitvoert. Bijv met zoeken kleine voorwerpen heb ik het bijtkussen net achter ons liggen. Hij zoekt, apporteert en houd netjes vast tot ik het voorwerpje aan neem en wacht tot ik het code woord zeg en dan mag hij naarhet kussen en af. Krijg vaak de vraag hoe krijg je hem dan nog op het werk geconcentreerd, maar dat is eigenlijk heel simpel ik heb de oefening eerst in kleinere stukken aan geleerd en tussen door steeds de beloning laten halen en nu langzaam 1 oefening van gemaakt. Hij weet dus pas als ik JA zeg is hij klaar en mag hij hem halen.

Slim zijn ze daarin he nikass daardoor ben ik dat ooit gaan gebruiken omdat ik zag dat veel honden een ultieme beloning hadden en daar nog beter voor gingen werken. Als de baasjes die gaven naar elke goede momenten zag je juist meer onrust en te veel driften. Werd het gedoseerd zag je ze net sprongen vooruit gaan :j

Ik ga vandaag weer trainen met tenno en morgen ook met bato en tenno

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:06

Wat leuk, een herder topic!

Dit is onze Floyd, een oud Duitse herder reu van bijna 2.
Geen makkelijke hond, snel overprikkeld, tikkeltje onzeker en erg lomp, maar een dikke lieverd en vooral een grote clown.
Hij is voor ons een huis hond, hebben buiten de gewone gehoorzaamheid geen andere trainingen nog gedaan. Al lijkt speuren me nog wel eens leuk om te doen.

Afbeelding
Afbeelding

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:40

Ik denk dat idd speuren wel wat voor hem is, ze zijn slim genoeg.
En speuren is leuk, want ze worden bijna altijd beloond wat ook de onzekerheid ten goede komt.

FlorienM

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-10-14
Woonplaats: Het Oosten

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 11:21

Oh wat vind ik zwarte herders toch prachtige verschijningen, lijkt zo uit een film.

Even een vraag: wij hebben in de achtertuin een looppad met kiezels, nu ligt Nacho constant op dat pad op de steentjes te kauwen... Hij slikt ze gelukkig niet door maar brengt ze bijvoorbeeld wel naar binnen in zn mand. Nu lijkt me dit super slecht voor de tanden dus ik wil er wel vanaf, iemand tips? Hij weet dat het niet mag dus slurpt er snel een naar binnen als we niet kijken. Verveling lijkt het me ook niet want na een wandeling of spelen lijkt het wel alsof hij er eens even lekker voor gaat liggen.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:32

Prachtige foto's en hond Welmoed
Zoeken, speuren, tracking is echt geweldig voor honden. Ze leren er veel zelfstandiger van te werken en krijgen snel zelfvertrouwen omdat het heel zelf belonend kan zijn. Als ik zie hoe graag pups willen zoeken als ze eenmaal.een beetje weten hoe het moet. Echt geweldig om te zien <3

Lastig florien zoiets word al snel een gewoonte, zeker als ze er een ontspannen en fijn gevoel uit halen.
Doet hij het voornamelijk naar inspanning of altijd zodra hij de kans krijgt?

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:55

Teefje hier doet hetzelfde, ze zoekt echt naar een steen en ze laat ze moeilijk los ook nog....
Ze is sws een hebbert :7
Ik krijg het er niet af. Tanden zijn gelukkig nog erg mooi.

Anoniem

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:59

Hier speelt de reu ook graag met stenen, als er geen kong of kartband buiten ligt :+

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8336
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:10

Hier ook een herder sinds kort! Hier voor had ik een rottweiler dus het is wel even anders maar ik ben mega gelukkig met haar!
Afbeelding

Afbeelding


Hier op de cursus wordt geadviseerd om stenen te negeren als ze ze alleen oppakken en daarna weer uittuffen, als ze er echt op gaan kauwen niet afpakken (!) en ook niet achter aan jagen maar juist ruilen voor een snoepje (uiteindelijk op commando los). Na 20 stenen kan je dat snoepje ook wel achterwege laten natuurlijk maar belangrijkste is niet uit de bek halen want dan gaan ze het juist inslikken!

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:13

Hahaha, ruilen is een goeie idd.
Mijn teefje ruilt nu naar 4 jaar nog steeds, in de hoop dat ik wat van mijn bord deel :D
Dan legt ze de bal of een ander ding op tafel en kijkt me schattig aan. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:20

Hier heeft ruilen nooit gewerkt, kwamen ze alleen maar enthousiaster aanzetten met datgene wat net niet mocht :')

Wat ik wel vaak deed is commando nee zeggen (eerst aanleren natuurlijk). Uit de situatie halen en dan datgene geven waar ze op mogen kauwen.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:27

wat een knapperd Muiz

kaj heeft me ook grijze haren gegeven met steentjes.
Ruilen was de helft van de keren vlug inslikken en dan snoepje komen halen."
Los en nee werkte nog het beste en als hij ze dan liet vallen ook echt héél overdreven belonen met de stem.
Daar doet hij overigens nu nog alles voor.

Hij doet het gelukkig niet meer.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:28

Maranta schreef:
Hier heeft ruilen nooit gewerkt, kwamen ze alleen maar enthousiaster aanzetten met datgene wat net niet mocht :')

Wat ik wel vaak deed is commando nee zeggen (eerst aanleren natuurlijk). Uit de situatie halen en dan datgene geven waar ze op mogen kauwen.


Ja, hier zorgde ruilen ook voor juist dingen komen brengen :') Hij ging er juist van zoeken haha

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:53

Leuk!!

Hier 3 Duitse herders.
Eentje(de linkse), is er bijna 7, de 2 andere zijn broer en zus en zijn een goed jaar.

Alle drie zalige honden!


Afbeelding

De langharige is een teefje, beide andere zijn heren en beiden al steriel.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8336
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:57

MyWishMax schreef:
Maranta schreef:
Hier heeft ruilen nooit gewerkt, kwamen ze alleen maar enthousiaster aanzetten met datgene wat net niet mocht :')

Wat ik wel vaak deed is commando nee zeggen (eerst aanleren natuurlijk). Uit de situatie halen en dan datgene geven waar ze op mogen kauwen.


Ja, hier zorgde ruilen ook voor juist dingen komen brengen :') Hij ging er juist van zoeken haha


Dan niet meer belonen maar aanpakken en achter je neer leggen, werkte hier wel goed :D
Had op een gegeven moment ook een stapel stenen liggen maar de lol is er nu wel af!

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:03

Hij is 8 en niet meer beloond vanaf maand of 8 :')

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8336
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:06

Detail :')

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:25

Haha kleintje ;) het hoort wel zo te werken ja haha.

Nu is die van mij ook erg stug en koppig in dingen die aangeleerd zijn, vooral toen hij jong was. Dat krijg je niet meer verandert. Zodra hij het op manier 1 kent blijft hij dat altijd zo doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:28

MyWishMax schreef:
Hij is 8 en niet meer beloond vanaf maand of 8 :')

Hier zijn ze inmiddels ook 6 en 7 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:29

MyWishMax schreef:
Haha kleintje ;) het hoort wel zo te werken ja haha.

Nu is die van mij ook erg stug en koppig in dingen die aangeleerd zijn, vooral toen hij jong was. Dat krijg je niet meer verandert. Zodra hij het op manier 1 kent blijft hij dat altijd zo doen...

Dat stugge herken ik enorm bij mijn reu.

Mijn teef is echt koppig. Als ze ergens geen zin in heeft. Doet ze het ook niet.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:12

Leuk topic!
Hier 2 kruising herders

Roek is een halve Groenendaeler
Afbeelding

En Vos, dochter van Roek x Zwitserse witte
Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 19:28

Seven schreef:
Slim zijn ze daarin he nikass daardoor ben ik dat ooit gaan gebruiken omdat ik zag dat veel honden een ultieme beloning hadden en daar nog beter voor gingen werken. Als de baasjes die gaven naar elke goede momenten zag je juist meer onrust en te veel driften. Werd het gedoseerd zag je ze net sprongen vooruit gaan :j


Ja in de behendigheid was het sowieso heel ingewikkeld met hem, er waren veel te veel prikkels. De honden om hem heen, zeker bepaalde reutjes, de behendigheid zelf en dan de bal. Hij had ook nog zoveel moeite om de bal af te geven.
Oja en voorafgaand aan de behendigheid aan het hek zitten tijdens het opbouwen. Dat waren zes trainingen in één :):)
Ik heb er ook spijt van dat ik toen niet gedaan heb wat ik eigenlijk wou en had moeten doen: na tien minuten of een kwartiertje behendigheid stoppen.
Ik begon op tijd vóór de les met aan-het-hek-zitten-en-andere-honden-negeren training. Niemand deed dat. Men dropte zijn hond aan het hek en ging opbouwen. De honden gingen dan vreselijk tekeer. Dat was voor mijn reu echt heel moeilijk.
De trainer zag me dan vroeg komen en meteen "oh kom je vast even opbouwen!"
Eh nee, daarom ben ik niet zo vroeg...
Uiteindelijk is het me gelukt om mijn hond aan het hek te laten zitten terwijl hij andere honden negeerde. Zo knap van hem vond ik dat! *\%/*
Maar ja dan werden een paar weken later verschillende groepen samengevoegd en dan kon ik weer beginnen met trainen, want mijn hond trok echt niet opeens vreemde reuen in zijn groep. Vooral niet van die typetjes met veel uitstraling...
Uiteindelijk ben ik helemaal gestopt omdat ik vond dat er geen aandacht was voor hondengedrag wat
helaas op veel hondenscholen zo is; sec aandacht voor het lopen van een parcours maar niet voor alle randzaken. Toen ik uiteindelijk min of meer het advies kreeg mijn hond maar eens flink op zijn flikker te geven was ik er helemaal wel klaar mee.
Hij en ik komen voor de lol en niet voor een portie stress elke keer. :wave: