Help waar zijn we aan begonnen (hond)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:59

Of de vorige eigenaar is niet eerlijk geweest of het zou best kunnen dat hij bij het andere gezin dit gedrag niet in die mate toonde.
Ik weet zeker dat als ik mijn hond naar een kennis breng ze bepaalt gedrag niet zal laten zien en bij een andere kennis juist onwenselijk gedrag. Het is ook een bepaalde interactie die je hebt met een hond.

Ook lees ik wel veel beweging geven maar ik mis het trainen, het geestelijk uitdagen. Je kan dat via een hondenschool doen maar ook thuis mee aan de slag.
De rassen die erin zitten zijn werkhonden, aan het werk zetten helpt zoveel en dat kan van alles zijn.

Ik herken het schuldgevoel, ik voel me nog vervelend dat ik verleden jaar die beslissing heb moeten nemen maar die hond zit nu op haar plek en ik heb nu een hond waar ik wel mee klik en overweg kan.

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 15:08

nuscaniels schreef:
Of de vorige eigenaar is niet eerlijk geweest of het zou best kunnen dat hij bij het andere gezin dit gedrag niet in die mate toonde.
Ik weet zeker dat als ik mijn hond naar een kennis breng ze bepaalt gedrag niet zal laten zien en bij een andere kennis juist onwenselijk gedrag. Het is ook een bepaalde interactie die je hebt met een hond.

Ook lees ik wel veel beweging geven maar ik mis het trainen, het geestelijk uitdagen. Je kan dat via een hondenschool doen maar ook thuis mee aan de slag.
De rassen die erin zitten zijn werkhonden, aan het werk zetten helpt zoveel en dat kan van alles zijn.

Ik herken het schuldgevoel, ik voel me nog vervelend dat ik verleden jaar die beslissing heb moeten nemen maar die hond zit nu op haar plek en ik heb nu een hond waar ik wel mee klik en overweg kan.

ik wil niet teveel ingaan over de vorige eigenaar omdat ik niet wil dat het lijkt of het hun schuld is. Hij leefde daar gewoon anders en ik denk dat hij bij ons ook echt ander gedrag vertoont. zo reageert hij op iedereen in huis anders, de een daagt hij meer uit en de andere laat hij met rust.

Wij trainen wel met hem trouwens, elke dag thuis. van allerlei dingen, natuurlijk een aantal commando's omdat hij die niet kent ( zoals los en af) en we oefenen met op de plaats gaan liggen, de riem rustig kunnen aandoen enz. basis dus. verder oefenen we wat met apporteren. allemaal heel basis, wil hem ook weer niet overprikkelen ineens.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:19

Dit is wel een hele grote overgang na drie exemplaren van het liefste, zachtste, vriendelijkste en aanhankelijkste ras dat er is (néé, ik ben niét bevooroordeeld :+ )
Nee, serieus, ik denk inderdaad dat je dit dier beter kunt proberen herplaatsen bij mensen die een boerderijhond zoeken. Een boerderij, stal, paardenfokkerij, zoiets, waar hij de hele dag met de baasjes kan meehollen en 's avonds het erf bewaken.
Ik vrees een beetje dat hij de overhand over de kinderen zal nemen en dat er ongelukken gaan van komen. Wellicht is het dier meer op zijn plaats bij een gezin waar hij de hele dag mag 'werken'.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:22

Ik wilde inderdaad aangeven dat het gedrag bij jullie niet perse hoeft te komen door hoe de vorige eigenaar ermee omging, maar dat het juist de interactie is met een bepaald persoon. En dat hoeft niet goed of slecht te zijn. Genoeg honden waar ik niet mee overweg zou kunnen (ze weten gewoon dat ik een softie ben) en weer juist anderen die bij mij heel goed op hun plaats kunnen zijn.
Dat ligt niet zozeer aan de hond of aan mij maar is puur de combinatie.

Mijn voordeel is dat ik alleen woon dus alles gaat op mijn manier, toendertijd met mijn ex al gemerkt dat het lastig is om beide op 1 lijn te zijn, laat staan met meerdere in een gezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:35

Mocht je een nieuwe baas zoeken, dan niet alleen zorgen dat hij goed op de hoogte is, maar ook dat je zeker weet dat diegene weet hoe mee om te gaan. Veel mensen overschatten zich zelf daar in helaas, dus het kan een zoektocht worden.

Persoonlijk zou ik met de hond naar een gedragsdeskundige gaan die jullie hierin kan begeleiden. Kinderen van die leeftijd kunnen daar prima aan mee doen, het zijn geen kleintjes meer. Voor hen misschien ook een goede les.
Als een hond van hand tot hand gaat lijkt me ook niet bevorderlijk, dier is nog maar tien maanden en dan al een derde baas, lijkt me het zelfvertrouwen niet ten goede komen.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:40

Voor mij persoonlijk is lip optrekken een absolute no go en een 100% reden om alles dan maar even aan de kant te zetten de komende maanden (want zo lang zal het zeker duren) en met jullie als gezin en de hond iets van te maken.

Jullie hebben er ook gezamenlijk (denk ik?) voor gekozen.

MAAR als je dit niet ziet zitten of niet kunt, dan is het wel zo dat je anders de komende 10, 15 jaar een hond in huis hebt die een enorme impact gaat hebben op jullie sociale leven... wil je dat?

Ik heb afgelopen zomer mjin 6 jarige Duitse Herder geherplaatst. BEn er echt kapot van geweest. Had haar van pup af aan. Maar de situatie was niet meer houdbaar. Ze was overigens super lief, nooit grommen lip omhoog of wat dan ook. Heb er 3 jaar mee rondgelopen dat mijn situatie niet goed voor haar was. Arme dier.
Ze is nu zo gelukkig. Woont op passende plek in rustige omgeving en buiten.
Zo'n herplaatsing gun ik ook jouw hond, mocht het bij jullie niet lukken.

Ik heb het gedaan via de rasvereniging maar goed, mijn hond had totaal geen problemen...

Heel veel sterkte met alles. Lijkt me ontzettend lastig.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-10-21 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:42

Ik vind het een hond voor iemand die heel veel met zijn hond gaat wandelen. Iemand die een maat zoekt zeg maar en waarbij de hond nummer 1 is.
Denk dat hij ook teveel mensen om zich heen heeft en die mensen vertrekken steeds en dan komen ze weer. Teveel prikkels denk ik.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:46

Bij mijn herder waren het ook te veel prikkels, te veel wijzigingen, geen dagstructuur (ik werk in wisselende diensten, zoonlief ging het huis uit (deed ook veel met haar), echtscheiding, paar verhuizingen, hondenuitlaat was te druk voor haar ze wilde op het laatst niet eens meer mee...). Dus dit was echt de beste oplossing. En thank God heeft het goed uitgepakt.

Maar wij hebben het wel zo gedaan dat mocht het niet lukken bij het nieuwe adres dat ze altijd weer terug mag komen. Dat mis ik in jullie stuk. En dat is erg jammer. Want je zit er maar mooi mee...

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:54

sevke schreef:
Dit is wel een hele grote overgang na drie exemplaren van het liefste, zachtste, vriendelijkste en aanhankelijkste ras dat er is (néé, ik ben niét bevooroordeeld :+ )
Nee, serieus, ik denk inderdaad dat je dit dier beter kunt proberen herplaatsen bij mensen die een boerderijhond zoeken. Een boerderij, stal, paardenfokkerij, zoiets, waar hij de hele dag met de baasjes kan meehollen en 's avonds het erf bewaken.
Ik vrees een beetje dat hij de overhand over de kinderen zal nemen en dat er ongelukken gaan van komen. Wellicht is het dier meer op zijn plaats bij een gezin waar hij de hele dag mag 'werken'.


Dit soort advies komt helaas veel voor, maar is onverstandig.
Alsof op een boerderij of stal geen kinderen, jonge dieren en mensen zijn.
Vaak is dat juist een plek waar veel mensen komen en gaan. En daar is niet altijd begeleiding voor de hond beschikbaar. Juist op zo'n plek heb je een stabiele, betrouwbare hond nodig.
Helaas vorig jaar nog gezien hoe mis dit kan gaan.... Het is niet goed afgelopen voor de betreffende hond.(was herplaatser)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Help waar zijn we aan begonnen (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:25

TS schrijft dat de hond niet agressief is, maar wel graag buiten is, en heel druk is/veel energie heeft. Daar leid ik uit af dat de hond zich prima zou voelen in dergelijke situatie. De hond kan nu ook gewoon nerveus en prikkelbaar worden van te weinig uitdaging of beweging.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:43

Er staat in het begin waar zijn we aan begonnen, dus ke klinkt al wat radeloos. Ik denk dat de hond beter af is bij iemand die hem meer uit kan dagen.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:52

anjali schreef:
Ts geeft aan dat de hond een correctie niet accepteert maar dan juist boos wordt.Ik vind dat dit in de gevarenzone komt.Vandaag of morgen komt er een bijtincident,dan moet de hond echt weg,maar dan wordt hij heel moeilijk herplaatsbaar omdat hij dan in de fout is gegaan,dat stigma blijft eraan kleven en terecht omdat je geen herhaling wil.Ik persoonlijk zou hem nu herplaatsen bij iemand die hem aankan .Dat is helemaal geen schande maar juist verstandig! En ook beter voor de hond want als die iemand echt zwaar zou verwonden is het vaak exit hond.Dat moet je zien te voorkomen.


Het is nog geen volwassen hond maar een pup van 7/8 maanden
= puber

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:54

Op zich doet de hond niets verkeerds. Zelfs 'lip optrekken' is niet verkeerd, alles hangt af van jullie reactie daarop.
Het belangrijkste in zo'n situatie is dat je heel eerlijk er totaal niet van onder de indruk bent. En dat is met zo'n grote sterke hond net iets moeilijker dan met een kleintje.
Ik vraag me af of jullie bewust voor zo'n kruising gekozen hebben, of dat deze hond toevallig op jullie pad kwam?
Er zijn 2 punten waarop ik denk dat jullie de situatie niet goed inschatten:
Tieners tussen 15 en 20 jaar zijn geen kinderen, maar jongvolwassenen. Dat maakt dat deze hond te maken heeft met verschillende volwassenen die hem op dezelfde manier moeten aanpakken. Met kleine kinderen is het in feite gemakkelijker, die hebben aan de hond niets te zeggen, tellen dus niet mee in het aantal personen waar de hond moet naar luisteren. Zeker bij een (moeilijke) puberhond moet je consequent zijn en moet iedereen dezelfde aanpak hebben. Zo niet wordt de hond ofwel zenuwachtig, ofwel (als het een slimme hond met een sterk karakter is) riskeer je dat hij gebruik/misbruik maakt van de verschillen in aanpak.
Verder lees ik dat je een beetje teleurgesteld bent dat de hond weinig kent en niet goed opgevoed is. Maar dat is nu net jullie taak en niet de taak van de vorige eigenaar. Als je een hond in huis haalt begin je van nul. Zijn gedrag hangt heel erg af van de eigenaar en de situatie. Een hond kan op 1 plek een ramp zijn en een tophond in een andere situatie. En net zoals bij mensen heb je maar 1 kans om een goede eerste indruk te maken. Maw het moment dat de hond in huis komt heb je de kans om het 'huisregelement' meteen duidelijk te maken. Boeit niet hoe het er in zijn vorige plek aan toe ging, vanaf nu gaan de dingen zoals jij het wil. Honden accepteren dat makkelijk, een beetje zoals kinderen die ergens gaan logeren zich ook vlot aanpassen aan hoe het daar aan toe gaat.
Zo te zien is dat niet echt goed gelukt. Niemand zegt dat het niet meer mogelijk is dat recht te trekken, maar het is wel moeilijker dat achteraf te doen dat op het eerste moment.
Als je met deze hond verder wil zou ik zo snel mogelijk naar een goede hondenschool gaan zodat ervaren mensen eens kunnen meekijken naar de reacties van jullie hond. En dan ook binnen de familie zorgen voor een uniforme aanpak.
Bij ieder dier heb je wel eens een moment van twijfel, dat wil niet zeggen dat het compleet misgaat.
Maar als het echt niet lukt, of jullie voelen je niet (meer) veilig met deze hond is herplaatsen echt geen schande.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 19:53

Sclimpre schreef:
Op zich doet de hond niets verkeerds. Zelfs 'lip optrekken' is niet verkeerd, alles hangt af van jullie reactie daarop.
Het belangrijkste in zo'n situatie is dat je heel eerlijk er totaal niet van onder de indruk bent. En dat is met zo'n grote sterke hond net iets moeilijker dan met een kleintje.
Ik vraag me af of jullie bewust voor zo'n kruising gekozen hebben, of dat deze hond toevallig op jullie pad kwam?
Er zijn 2 punten waarop ik denk dat jullie de situatie niet goed inschatten:
Tieners tussen 15 en 20 jaar zijn geen kinderen, maar jongvolwassenen. Dat maakt dat deze hond te maken heeft met verschillende volwassenen die hem op dezelfde manier moeten aanpakken. Met kleine kinderen is het in feite gemakkelijker, die hebben aan de hond niets te zeggen, tellen dus niet mee in het aantal personen waar de hond moet naar luisteren. Zeker bij een (moeilijke) puberhond moet je consequent zijn en moet iedereen dezelfde aanpak hebben. Zo niet wordt de hond ofwel zenuwachtig, ofwel (als het een slimme hond met een sterk karakter is) riskeer je dat hij gebruik/misbruik maakt van de verschillen in aanpak.
Verder lees ik dat je een beetje teleurgesteld bent dat de hond weinig kent en niet goed opgevoed is. Maar dat is nu net jullie taak en niet de taak van de vorige eigenaar. Als je een hond in huis haalt begin je van nul. Zijn gedrag hangt heel erg af van de eigenaar en de situatie. Een hond kan op 1 plek een ramp zijn en een tophond in een andere situatie. En net zoals bij mensen heb je maar 1 kans om een goede eerste indruk te maken. Maw het moment dat de hond in huis komt heb je de kans om het 'huisregelement' meteen duidelijk te maken. Boeit niet hoe het er in zijn vorige plek aan toe ging, vanaf nu gaan de dingen zoals jij het wil. Honden accepteren dat makkelijk, een beetje zoals kinderen die ergens gaan logeren zich ook vlot aanpassen aan hoe het daar aan toe gaat.
Zo te zien is dat niet echt goed gelukt. Niemand zegt dat het niet meer mogelijk is dat recht te trekken, maar het is wel moeilijker dat achteraf te doen dat op het eerste moment.
Als je met deze hond verder wil zou ik zo snel mogelijk naar een goede hondenschool gaan zodat ervaren mensen eens kunnen meekijken naar de reacties van jullie hond. En dan ook binnen de familie zorgen voor een uniforme aanpak.
Bij ieder dier heb je wel eens een moment van twijfel, dat wil niet zeggen dat het compleet misgaat.
Maar als het echt niet lukt, of jullie voelen je niet (meer) veilig met deze hond is herplaatsen echt geen schande.


Amen! Top verantwoord

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 20:56

Sclimpre schreef:
Op zich doet de hond niets verkeerds. Zelfs 'lip optrekken' is niet verkeerd, alles hangt af van jullie reactie daarop.
Het belangrijkste in zo'n situatie is dat je heel eerlijk er totaal niet van onder de indruk bent. En dat is met zo'n grote sterke hond net iets moeilijker dan met een kleintje.
Ik vraag me af of jullie bewust voor zo'n kruising gekozen hebben, of dat deze hond toevallig op jullie pad kwam?
Er zijn 2 punten waarop ik denk dat jullie de situatie niet goed inschatten:
Tieners tussen 15 en 20 jaar zijn geen kinderen, maar jongvolwassenen. Dat maakt dat deze hond te maken heeft met verschillende volwassenen die hem op dezelfde manier moeten aanpakken. Met kleine kinderen is het in feite gemakkelijker, die hebben aan de hond niets te zeggen, tellen dus niet mee in het aantal personen waar de hond moet naar luisteren. Zeker bij een (moeilijke) puberhond moet je consequent zijn en moet iedereen dezelfde aanpak hebben. Zo niet wordt de hond ofwel zenuwachtig, ofwel (als het een slimme hond met een sterk karakter is) riskeer je dat hij gebruik/misbruik maakt van de verschillen in aanpak.
Verder lees ik dat je een beetje teleurgesteld bent dat de hond weinig kent en niet goed opgevoed is. Maar dat is nu net jullie taak en niet de taak van de vorige eigenaar. Als je een hond in huis haalt begin je van nul. Zijn gedrag hangt heel erg af van de eigenaar en de situatie. Een hond kan op 1 plek een ramp zijn en een tophond in een andere situatie. En net zoals bij mensen heb je maar 1 kans om een goede eerste indruk te maken. Maw het moment dat de hond in huis komt heb je de kans om het 'huisregelement' meteen duidelijk te maken. Boeit niet hoe het er in zijn vorige plek aan toe ging, vanaf nu gaan de dingen zoals jij het wil. Honden accepteren dat makkelijk, een beetje zoals kinderen die ergens gaan logeren zich ook vlot aanpassen aan hoe het daar aan toe gaat.
Zo te zien is dat niet echt goed gelukt. Niemand zegt dat het niet meer mogelijk is dat recht te trekken, maar het is wel moeilijker dat achteraf te doen dat op het eerste moment.
Als je met deze hond verder wil zou ik zo snel mogelijk naar een goede hondenschool gaan zodat ervaren mensen eens kunnen meekijken naar de reacties van jullie hond. En dan ook binnen de familie zorgen voor een uniforme aanpak.
Bij ieder dier heb je wel eens een moment van twijfel, dat wil niet zeggen dat het compleet misgaat.
Maar als het echt niet lukt, of jullie voelen je niet (meer) veilig met deze hond is herplaatsen echt geen schande.

Bedankt voor deze reactie, ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. We hebben niet bewust gekozen voor deze kruising. Ik heb wel ervaring met rottweilers en deze waren goed. Maar ik geef toe dat ik deze kruising onderschat heb, zoals ik wel meer onderschat heb, daar kom ik eerlijk voor uit.. wij zochten een bepaald soort hond en volgens de eigenaren was het precies wat wij zochten. En ik geloof ook dat zij dat echt zo zagen maar ik een fout gemaakt het door het verkeerd in te schatten ( of te onderschatten of hoe je het wilt noemen).
Ik ben niet onder de indruk als hij zijn lip optrekt maar anderen ( waaronder mijn partner ) wel. Als je een kleintje gewend bent is dit inderdaad veel hond.

Daarom zijn we nu eerst met zijn allen aan het praten en kijken; wil iedereen er volledig voor gaan, wetende dat het maanden, jaren kan duren voor het de hond is die wij voor ogen hadden. Hebben we allemaal die overtuiging dat dat lukt? En kan iedereen dat?

Wij zijn inderdaad niet vanaf het begin duidelijk geweest over onze regels, hebben eerst gekeken en afgewacht hoe hij was en hoe hij overal op reageerde. Fout, precies zoals jij schrijft. Maar goed, dat is achteraf, we moeten nu vooruit kijken.

Vandaag was een super goede dag, dan is hij zo lief, luistert, echt een heerlijke hond om in huis te hebben. Het is niet zo dat we de hele dag met hem aan het “stoeien” zijn vanwege zijn gedrag. Het zijn momenten.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:14

Een hond heb je voor je plezier, ik heb hier een roemeen die kwam met een zwaar trauma hier aan. Nu na 10 maanden gaat het super, maar in mijn jeugd raapte ik zelf een spanjaard van de straat. Dat was echt zwaar en ik zou zo.n hond ook nooit meer nemen.
Ik hoop dat jullie er samen uit komen.

Anoniem

Re: Help waar zijn we aan begonnen (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:16

Hoe lang hebben jullie de hond al?

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 14:23

sasja0705 schreef:
anjali schreef:
Ts geeft aan dat de hond een correctie niet accepteert maar dan juist boos wordt.Ik vind dat dit in de gevarenzone komt.Vandaag of morgen komt er een bijtincident,dan moet de hond echt weg,maar dan wordt hij heel moeilijk herplaatsbaar omdat hij dan in de fout is gegaan,dat stigma blijft eraan kleven en terecht omdat je geen herhaling wil.Ik persoonlijk zou hem nu herplaatsen bij iemand die hem aankan .Dat is helemaal geen schande maar juist verstandig! En ook beter voor de hond want als die iemand echt zwaar zou verwonden is het vaak exit hond.Dat moet je zien te voorkomen.


Het is nog geen volwassen hond maar een pup van 7/8 maanden
= puber

Des te erger. Als die nu niet goed wordt opgevoed wordt het alleen maar erger als hij helemaal volwassen is.Overigens,puppies zij altijd leuk en schattig en het is heel begrijpelijk dat iemand er een koopt .Als die ouder wordt kan het dan blijken een hond te worden die iemand te machtig is.Het is geen schande om dat dan te erkennen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Help waar zijn we aan begonnen (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 14:50

Lastige situatie, maar je zal een keuze moeten maken.

Ik vind kinderen van 15 en 20 wijs zat om mee te doen aan opvoeden en trainen. Maar het is vooral belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Als de 1 iets goed vindt en de ander niet, is het zeker in deze fase heel verwarrend voor de hond.

Toen mijn vorige BC kwam, was onze zoon 3/4jr en spelenderwijs leerde ik hem wel wat wel of niet mocht en later steeds dingetjes hoe hij iets voor elkaar kon krijgen, hier komen, laten liggen, wachten etc.

Ik trainde met die hond. Maar mijn man, maar ook mn moeder die oppas was, waren minder consequent. Toch was de training de stabiele basis.

Nu hebben we weer een BC erbij. Kwam iets later, met 14 wk bij ons en was ook enorm aan het happen, kon zijn lip al optillen etc. Hij heeft hier veel beweging, maar hij moet ook duidelijk zijn rust tussendoor hebben. Is nu 5 maanden.
En de andere honden zijn kleiner, maar voeden hem ook op. Ik heb de eerste dagen wel getwijfeld, juist vanwege het ras. Niet dat hij weg zou gaan, maar dat ik wel dacht; o, jee........

Mijn man is gaan trainen. Jonge honden voor honden die puppy cursus gemist hebben. Hij doet alles voorbeeldig en mijn man leert er veel van.
Maar ook als ik hem iets "verkeerd" zie doen, probeer ik iets te zeggen, zonder dat het effect heeft op de hond. Dus OF achteraf, OF tijdens op een hele rustige zachte toon.

Ik zou echt kijken of jullie samen met deze hond kunnen gaan werken. Dus iemand thuis om jullie een paar keer te begeleiden en dan om de beurt samen naar training. 1 vaste begeleider en dan wel steeds mee om te kijken en te luisteren.

Als je positief effect ziet van de aanpak en training, wordt alles leuker.

Gaat er veel mis, lopen jullie tegen dingen aan etc, wordt het veel moeilijker om positief te blijven en dat heeft negatief effect op de hond.

En vergeet niet, dat ongeacht ras, je vorige hond al even bij jullie was, jarenlang volwassen was en jullie alles. Maar ook een klein ras, is eerst pup, gaat puberen en moet opgevoed. Is soms makkelijker, maar het pakt nog steeds ook weleens verkeerd uit als mensen niet consequent zijn of een hond teveel verschillende baasjes heeft in 1 gezin.

Damon26

Berichten: 138
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Help waar zijn we aan begonnen (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:04

Zoek alsjeblieft een goede gedragstherapeut die traint volgens moderne trainingstechnieken.
De dominantie theorie (wij moeten de baas zijn over de hond, de hond probeert de leiding over te nemen) is zo achterhaald. Inmiddels weten we dat honden gewoon in harmonie met ons samen willen leven en helemaal niet bezig zijn met de baas willen zijn.

Het corrigeren van het gedrag zal vast werken, en voor jou is het probleem dan opgelost. Maar is dat voor de hond ook zo? Een voorbeeld van mijn eigen hond. Mijn hond blaft naar andere honden vanuit angst. Als ik hem daarvoor corrigeer, zal hij in het vervolg minder of helemaal niet meer blaffen, maar voelt hij zich nog steeds ellendig. Daarom wil ik vooral kijken waarom de hond dit gedrag vertoont. Kijk eens hoeveel veranderingen deze hond in een korte tijd heeft doorgemaakt, terwijl hij midden in de puberteit zit, een periode die voor de hond zelf al heel lastig is.

Ik zal me als ik jou was eerst richten op stress reductie en werken aan een goede band tussen jullie samen.

Onderzoeken hebben ook aangetoond dat correcties ook veel risico's met zich mee brengen. Het vergroot de kans op angst en agressie en heeft nadelige effecten op de band tussen jullie samen. Ik heb het hier dan over het gebruik van positieve correcties (zoals tikjes geven, de hond in de nekvel pakken) enz.

Positief trainen betekent niet dat de hond maar alles mag. Want als mijn hond in mijn broekspijp hangt, ga ik dat niet negeren. Positief trainen betekent ook grenzen stellen. Regels geven de hond meer voorspelbaarheid en duidelijkheid. Maar ik kan ook grenzen stellen zonder de hond positief te corrigeren. Grommen of tanden laten zien zijn allemaal manieren om te communiceren met ons. Ik zal dit gedrag nooit corrigeren. Als de hond niet mag grommen, dan heb je kans dat hij straks 'ineens' bijt.

Ik denk dat deze hond gewoon niet goed begrepen wordt.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:47

Damon26 schreef:
Zoek alsjeblieft een goede gedragstherapeut die traint volgens moderne trainingstechnieken.
De dominantie theorie (wij moeten de baas zijn over de hond, de hond probeert de leiding over te nemen) is zo achterhaald. Inmiddels weten we dat honden gewoon in harmonie met ons samen willen leven en helemaal niet bezig zijn met de baas willen zijn.

Ik denk dat deze hond gewoon niet goed begrepen wordt.


Mmm dat is inderdaad de "moderne" theorie zoals ik deze ook op de opleiding Kynologisch Instructeur heb geleerd. Toch klopt dat in de praktijk lang niet altijd. Honden kijken wel degelijk hoe ver ze kunnen gaan en als ze de kans krijgen nemen ze de leiding op bepaalde gebieden over. Ze zijn echt niet alleen maar bezig met samenwerking. Dat is ook te zien in een roedel honden.

Een deel van de honden heeft wel degelijk een keer een goede correctie nodig. En mits dat eerlijk gebeurt en gelijk zo hard als nodig is dat geen probleem, maar kan het juist probleem gedrag oplossen. Daar wordt een hond echt niet gelijk bang van. Heb nu al meerdere keren gezien dat honden ontspoorden doordat er bij probleem gedrag niet werd gecorrigeerd maar volgens de "moderne" inzichten werd gehandeld. Het probleem gedrag verergerde, waardoor de honden uiteindelijk werden herplaatst. En dat vind ik dan zonde, want in dat geval was het niet nodig geweest.

Ik denk ook dat deze stroming van het positieve training te ver is door geslagen zoals een aantal eerder ook hebben aangegeven. Positieve training is de basis, maar er mag ook best eens duidelijk worden ingegrepen als dat nodig is. En zeker bij een puberende hond die zijn lip optrekt.

Dus als je met de hond door wil is het heel belangrijk goede begeleiding te krijgen. Maar eerlijk gezegd twijfel ik eraan of dat de juiste beslissing is in dit geval. En inderdaad een schuldgevoel is heel begrijpelijk maar eigenlijk niet terecht. Je doet je best voor de hond maar het moet wel allemaal goed en veilig kunnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Help waar zijn we aan begonnen (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:20

Er zit wel verschil tussen negeren, corrigeren en straffen. Als mensen onervaren zijn, kan het net mis gaan. Heel veel mensen gaan handelen uit frustratie en dan is een correctie heel anders, dan netjes op tijd, een passende correctie.

Onze pup werd met spel wat druk, ging uitdagen en blaffen, opspringen etc. Ze snappen niet alles in 1 of 2 dagen. Ik draai me om en loop weg. Dat heb ik echt maar een paar keer hoeven te doen.

Maar je moet ook een beetje kijken naar het ras. Ik weet waar ik voor gekozen heb en wil niet alles wat in de natuur van een hond zit, naar mijn behoefte kneden.

Als onze honden spelen, stoeien of elkaar corrigeren hou ik het in de gaten, maar er moet echt wel wat zijn, dat ik ga ingrijpen. Waar 3 honden spelen en 1,2 of zelfs alle 3 willen corrigeren, moet je heel goed zien, wie wat doet, hoe etc. Anders kan je onderlinge verhoudingen ook verknallen. Dus je laat ze niet maar altijd gaan, maar moet wel weten wat je doet en wanneer wel of niet.

ipv te corrigeren, moet je honden ook veel leren. Als ze niks kennen, snappen ze ons ook nog niet. Dan praat je CHinees.

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 19:47

[quote="Damon26]

Onderzoeken hebben ook aangetoond dat correcties ook veel risico's met zich mee brengen. Het vergroot de kans op angst en agressie en heeft nadelige effecten op de band tussen jullie samen. Ik heb het hier dan over het gebruik van positieve correcties (zoals tikjes geven, de hond in de nekvel pakken) enz.

Positief trainen betekent niet dat de hond maar alles mag. Want als mijn hond in mijn broekspijp hangt, ga ik dat niet negeren. Positief trainen betekent ook grenzen stellen. Regels geven de hond meer voorspelbaarheid en duidelijkheid. Maar ik kan ook grenzen stellen zonder de hond positief te corrigeren. Grommen of tanden laten zien zijn allemaal manieren om te communiceren met ons. Ik zal dit gedrag nooit corrigeren. Als de hond niet mag grommen, dan heb je kans dat hij straks 'ineens' bijt.

Ik denk dat deze hond gewoon niet goed begrepen wordt.[/quote]

Ik vind dit best interessant op zich. Zoals al eerder vermeld ben ik trainen van vroeger gewend volgens principe mens is de baas, zogezegd de “hardere” aanpak ( heb ik het wel over het soort hond als wij nu hebben)

Maar waar ik nou benieuwd naar ben: een voorbeeld. Wij zijn aan het eten aan tafel. Onze hond wil spelen en gaat uitdagen. Dus pakt hij een stoelpoot tussen de tanden, pakt een tafelpoot vast. Pakt een schoen vast, een broekspijp. Niet reageren betekent doorgaan.. misschien eens trekken aan een broekspijp.
Hoe wordt dit volgens de positief trainen manier opgelost? Want je moet grenzen stellen. Ik ben benieuwd hoe je dat dan doet .

Zoveel honden, zoveel bazen, zoveel meningen.
Ik vind dat ieder het op zijn eigen manier mag doen. Ik denk ook niet dat je alle honden over een kam kunt scheren en dat wat voor de een werkt werkt voor de ander totaal niet.

Dus ik respecteer alle meningen en neem zeker alles mee.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:52

De hond 'plaats' leren en tijdens het eten op zijn plaats laten zijn.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Help waar zijn we aan begonnen (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:32

Hoi TS.

Voel je vrij me een bericht te sturen. Ik ben best bereid een (gratis) consultatie over zoom te doen (aangezien ik in Nieuw Zeeland zit). Ik ben een gekwalificeerde honden trainer en gedrags therapeut… en ik lees een boel dingen maar geen concreet advies waar je nu direct mee aan het werk kan.

Ik heb destijds nuscaniels hier in het topic geholpen met het herplaatsen van haar hond.. maar denk dat die van jou er best kan komen met wat meer gerichte training, structuur en grenzen.

Stuur een pb of een berichtje naar www.thecompletecanine.co.nz en we zetten wat op.