Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:30

Silvia schreef:
BarbaraNova schreef:
Goedemorgen,

Mijn sint bernard Mack is 8,5 en heeft sinds deze zomer een paar aanvallen epilepsie gehad, hij heeft nu Phenoral er voor en de aanvallen zijn aanzienlijk verminderd en lichter. Hij heeft een paar weken geleden in het dierenziekenhuis gelegen vanwege een ernstige verstopping (kon niet poepen voor 8 dagen) gelukkig is dat allemaal goed gekomen maar ik merk wel aan hem dat hij moeier en slapper is in zijn lijf. Artrose speelt ook op, nu krijgt hij K9 gewrichtssnoepjes. dat werkt redelijk. Ik las over Librela en dacht zal eens hier rondvragen wat de ervaringen er van zijn ook in combi met epilepsie


Ik had al in het andere topic gereageerd maar ik zie nu dat je hier wat meer info over je hond hebt geplaatst. Heb je al eens Gabapentine overwogen? Het is officieel een humaan medicijn tegen epilepsie maar wordt ook ingezet bij chronische pijn bij honden. Geen idee of het te combineren is met de huidige medicatie maar daar kan de DA je vast meer over vertellen.


Nee ken dit niet inderdaad, maar ben niet erg happig om dingen te veranderen aan medicatie omdat hij nu eigenlijk redelijk rustig gaat, soms nog een aanval maar veel lichter en korter dan voorheen. Maar heb vorige maand via bol k9 gewrichtssnoepjes gekocht en heb het idee dat die toch echt wel wat gaan doen nu, hij draaft heel de weg weer met wandelen en is veel attenter...dus kijk het nog even aan hoe dit uit werkt, voor nu is het goed, bedankt iig

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:49

Ik was aangenaam verrast deze week, de praktijk heeft intern overleg gehad en de Librela mag nu zelf gespoten worden als je dat wil. Dat vind ik fijn, had het al eerder gevraagd, maar toen wilde ze er niet aan. Scheelt toch flink wat tijd en stress voor de hond. De assistente rijd een paard bij mij op stal, dus zij kan het mooi meenemen dan.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:27

kijk, dat is altijd beter inderdaad, al kan ik me voorstellen dat niet iedereen dat durft.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:45

Tuurlijk, dan kun je altijd nog naar de dierenarts. Alhoewel onderhuids prikken met een naaldje van 2 cm echt niet heel erg fout kan gaan, maar als je jezelf er niet prettig bij voelt, zeker niet doen.

Ik prik graag, mijn hond is braaf. Spuit ook als het nodig is IM (antibiotica, prednison, influenza) bij mijn paarden en insuline/vingerprikken bij mensen. Zolang het niet bij mezelf is stop ik er graag een naald in. Ik kan vrij veel basis medische handelingen zelf en vind dit ook leuk. Met mijn veearts sta ik op een prima voet en die laat me ook veel zelf doen, scheelt haar weer bezoekjes. Huisdieren artsen zijn vaak wat terughoudender, waarschijnlijk omdat ik die (gelukkig) een stuk minder zie. Ik had de medicijnen ook wel via mijn VA kunnen bestellen, maar dat vind ik dan weer lastig, de dierenarts vind dat niet altijd grappig. Heb ik in het verleden wel gezeur mee gehad. Dus dit is een prima oplossing.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 08:31

Hahaha Utixo ik heb precies hetzelfde, heb een suiker kat gehad, jaren lang zelf geprikt, prik ook bij mijn konijnen en katten enz, maakt me niet uit. Alleen bij mijn kind en mijzelf zou ik moeite hebben. Ik vindt het ook leuk veel zelf te doen inderdaad, helaas na afgelopen maanden iets te veel dieren zorgen gehad maar gelukkig heel veel zelf kunnen doen. Ik vindt ook dat je ook sneller dingen ziet en opvalt enz, dus je kunt er naar mijn idee ook vaak sneller op inspelen als je beetje zicht en feeling er mee hebt.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:51

Bij onze dierenarts mag je eventueel ook zelf prikken, maar ik ga altijd wel, het injectieconsult is 25 euro, maar de dierenarts kan ook kraken etc en dat heeft onze hond naast zijn prikken wel nodig om niet te stijf te worden, maar dat factureert ze dus niet. En volgens mij is dat normaal 60 euro per consult dus dit is voordeliger zo. Sowieso een hele schappelijke dierenarts, praktijk is wel aangesloten bij zo'n groot concern maar ze rekent dus niet alles door.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:51

Ik heb toevallig net onze osteopaat maar een berichtje gestuurd of ze Mack ook eens wil behandelen inderdaad...

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:16

Hoe gaat het met jullie honden? Bij Lara neemt de werking helaas wat af, of de spondylose verergert. Ik merkte gister met wandelen dat ze veel schuiner liep en met haar achterpoten wijder. Ook gilde ze van de week weer even kort toen ik haar aaide. En het toppunt was gister, toen ze vanuit het niets snapte naar een vriendin. Die heeft nu een dikke tandafdruk in haar been. Het kan zijn dat ze schrok, het kan ook zijn dat ze pijn heeft. Ik heb een bericht gestuurd of ze wat Tramadol willen klaarleggen voor erbij. Ik heb er zelf nog een paar, dus ik geef haar er zo 1, en dan kijken we het nog maar even aan, maar ik ben bang dat we op het eind lopen. Ze is inmiddels ook al 13.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:03

Utixo schreef:
Hoe gaat het met jullie honden? Bij Lara neemt de werking helaas wat af, of de spondylose verergert. Ik merkte gister met wandelen dat ze veel schuiner liep en met haar achterpoten wijder. Ook gilde ze van de week weer even kort toen ik haar aaide. En het toppunt was gister, toen ze vanuit het niets snapte naar een vriendin. Die heeft nu een dikke tandafdruk in haar been. Het kan zijn dat ze schrok, het kan ook zijn dat ze pijn heeft. Ik heb een bericht gestuurd of ze wat Tramadol willen klaarleggen voor erbij. Ik heb er zelf nog een paar, dus ik geef haar er zo 1, en dan kijken we het nog maar even aan, maar ik ben bang dat we op het eind lopen. Ze is inmiddels ook al 13.


Wat een nare situatie! Hier gaat het heel erg goed met de librela. Ik heb echt mijn hond weer terug. Geen nare bijwerkingen en hij kan weer op volle snelheid zonder klachten aan het werk.

Als ik je reactie zo lees zou ik om gabapentine vragen. Dat is echt gericht op zenuwpijn wat ze krijgen van spondylose, eventuele stenose die ontstaat door spondylose of een verzakking van de achterhand/overgang staart.
Zeker als je haar aait dat ze dan al reactie geeft ben ik bang dat tramadol niets voor je gaat doen.

Gabapentine neemt echt die zenuwpijn weg, en ze worden er een klein beetje high van wat vaak als resultaat geeft dat ze met goeie begeleiding ook gedragsmatig echt positieve veranderingen laten zien.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:54

Dat is toch gewoon Lyrica (Pregabaline)? Daar heb ik er nog ca 250 van op voorraad die ik ook niet meer gebruik. Ik zal eens vragen of de humane varianten ook gegeven mogen worden. Als het niet kan, geen probleem, maar als het wel kan, dan heb ik die liggen.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:25

Hier gaat het ook nog goed, mag zowaar de prik zelf geven maar moet elke 4 maanden langskomen :+ das alsnog beter als elke maand. Nog steeds geen bijwerking zijn nu iets over een jaar bezig.

Ik hoop dat je iets vind wat goed voor jou hond werkt!

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:25

Utixo schreef:
Dat is toch gewoon Lyrica (Pregabaline)? Daar heb ik er nog ca 250 van op voorraad die ik ook niet meer gebruik. Ik zal eens vragen of de humane varianten ook gegeven mogen worden. Als het niet kan, geen probleem, maar als het wel kan, dan heb ik die liggen.


Ja de humane variant inderdaad wordt ook wel gegeven, maar ik ben geen dierenarts. Ik durf daar geen uitspraken inhoudelijk over te doen. Gewoon eens contact leggen inderdaad.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:02

Utixo schreef:
Dat is toch gewoon Lyrica (Pregabaline)? Daar heb ik er nog ca 250 van op voorraad die ik ook niet meer gebruik. Ik zal eens vragen of de humane varianten ook gegeven mogen worden. Als het niet kan, geen probleem, maar als het wel kan, dan heb ik die liggen.


Yes. Ligt wel aan je dosering

Kloesje
Berichten: 138
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:03

Utixo schreef:
Dat is toch gewoon Lyrica (Pregabaline)? Daar heb ik er nog ca 250 van op voorraad die ik ook niet meer gebruik. Ik zal eens vragen of de humane varianten ook gegeven mogen worden. Als het niet kan, geen probleem, maar als het wel kan, dan heb ik die liggen.

Mij werd zelfs geadviseerd om de humane te gebruiken, gezien deze veel voordeliger is dan die voor dieren. Terwijl het exact hetzelfde middel is. Inderdaad enkel goed kijken naar de dosering.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:37

Na een tijdje te hebben meegelezen sta ik nu toch ook voor het dilemma, wat te doen met de chronische pijn van mijn hond.
Ze is vandaag 13 geworden en staat nu iets minder dan een jaar op de Galliprant.

Ze is fit voor een oude hond, maar ik merk dat ze haar achterkant steeds minder onder controle heeft. Als ze bijvoorbeeld van de bank stapt of een sprongetje wilt maken kan ze zich niet altijd meer opvangen en dan valt ze om.
Ze heeft niet direct ogenschijnlijk pijn.

Verder is ze nog vrolijk. Gaat nog graag mee wandelen, langste ronde ca. 40minuten tot een uur. Vroeger was dit uitgebreid bal gooien etc, nu vooral snuffelen :+
Nu ben ik laatst op controle geweest bij de dierenart ivm de Gallirant, maar ik heb het idee dat deze niet meer zo goed werkt als voorheen. Eigenlijk als ik ermee zou stoppen denk ik dat ze hetzelfde blijft als nu.
Alleen ik vind haar iets meer hijgen de laatste periode

De dierenarts vond haar er goed uitzien voor 13 jaar. Wel wat spierverlies achter, dus dat verklaard ook het niet helemaal meer kunnen corrigeren als voorheen.
Naar aanleiding van bovenstaande liet zij het woord Librela ook vallen.
Nu ben ik er alleen wat huiverig voor en ik kan het niet helemaal verklaren.
Het voelt als een laatste redmiddel.

De dierenarts gaf aan dat we als de Librela zou aanslaan kunnen stoppen met de Galliprant dagelijks.
Maar dit voelt dan weer gek, omdat Librela volgens mij niet ontstekingsremmend is.
Dus ik ben aan het denken of Librela ook wel iets voor ons zal zijn.
voor nu heeft ze twee weken Gabapentine om te kijken of dit werkt voor eventueel pijn of dat het hijgen door ouderdom komt.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:59

Olle schreef:
Na een tijdje te hebben meegelezen sta ik nu toch ook voor het dilemma, wat te doen met de chronische pijn van mijn hond.
Ze is vandaag 13 geworden en staat nu iets minder dan een jaar op de Galliprant.

Ze is fit voor een oude hond, maar ik merk dat ze haar achterkant steeds minder onder controle heeft. Als ze bijvoorbeeld van de bank stapt of een sprongetje wilt maken kan ze zich niet altijd meer opvangen en dan valt ze om.
Ze heeft niet direct ogenschijnlijk pijn.

Verder is ze nog vrolijk. Gaat nog graag mee wandelen, langste ronde ca. 40minuten tot een uur. Vroeger was dit uitgebreid bal gooien etc, nu vooral snuffelen :+
Nu ben ik laatst op controle geweest bij de dierenart ivm de Gallirant, maar ik heb het idee dat deze niet meer zo goed werkt als voorheen. Eigenlijk als ik ermee zou stoppen denk ik dat ze hetzelfde blijft als nu.
Alleen ik vind haar iets meer hijgen de laatste periode

De dierenarts vond haar er goed uitzien voor 13 jaar. Wel wat spierverlies achter, dus dat verklaard ook het niet helemaal meer kunnen corrigeren als voorheen.
Naar aanleiding van bovenstaande liet zij het woord Librela ook vallen.
Nu ben ik er alleen wat huiverig voor en ik kan het niet helemaal verklaren.
Het voelt als een laatste redmiddel.

De dierenarts gaf aan dat we als de Librela zou aanslaan kunnen stoppen met de Galliprant dagelijks.
Maar dit voelt dan weer gek, omdat Librela volgens mij niet ontstekingsremmend is.
Dus ik ben aan het denken of Librela ook wel iets voor ons zal zijn.
voor nu heeft ze twee weken Gabapentine om te kijken of dit werkt voor eventueel pijn of dat het hijgen door ouderdom komt.


Als ze de hond ook van ontstekingen verdenken is dat inderdaad niet heel logisch.

Hier werkt de librela echt fantastisch.

Wat betreft die achterhand, door de aangepaste beweging is dat natuurlijk logisch dat bespiering minder wordt. Is het niet mogelijk om dat met anabolen injectie te ondersteunen?

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:17

Ze zal de Librela krijgen vanwege artrosepijn, dus ontstekingen.

Geen idee of anabolen kan, wist niet dat het bestond voor honden.
Ze krijgt maandelijkse fysio, zal haar het liefste ook nog hydrotherapie willen geven. Maar alleen haar eigen fysio zit vol en is een stuk rijden voor de hydrobak.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:20

Mijn hond heeft ook artrose, die krijgt supplementen voor de ontstekingen echt op maat en zijn gewicht etcetera. Daarnaast de librela. De artrose is niet vergevorderd moet ik er wel bij zeggen.

En ja zeker anabolen is een optie! Veel honden die er echt wat aan hebben ook

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 14:20

@Olle, heb je al fysio overwogen en dan vooral hydrotherapie?
En wellicht goed om eerst na te gaan waar de pijn vandaan komt. Gabapentine helpt goed tegen zenuwpijn , heb je dat ook al geprobeerd?

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:24

@Silvia, ze krijg al 3 jaar, maandelijkse fysio. en zou inderdaad wel aquatraining willen.
Maar ik zou liever iets in de buurt willen betreffende aquatraining en bij haar huidige fysio, maar die heeft geen plek in de planning bij de hydrobak voor haar op dit moment

Ze staat nu een paar dagen op de Gabapentine, dus we kunnen nog niet echt oordelen of dit iets is.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 14:29

Olle schreef:
@Silvia, ze krijg al 3 jaar, maandelijkse fysio. en zou inderdaad wel aquatraining willen.
Maar ik zou liever iets in de buurt willen betreffende aquatraining.

Ze staat nu een paar dagen op de Gabapentine, dus we kunnen nog niet echt oordelen of dit iets is.


Ah oké, hopelijk helpt het.
Kijk anders even mijn berichten na in dit topic, dan kun je nalezen wat ik allemaal heb geprobeerd bij mijn hond.
In het begin was ik heel blij met Librela maar aan het eind sceptisch. Ik zou het nu niet zo snel meer geven als ik het vermoeden zou hebben dat mijn hond last heeft van zenuwpijn.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:37

@Silvia,
Ik heb het hele topic ook al gelezen en vandaar dat wij weloverwogen een besluit willen maken.

En ik niet meteen tegen de dierenarts zei van: ja zet die prik maar.
Sowieso wil ik het nog met de fysio van haar bespreken en die komt vrijdag weer.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:38

@Olle
Librela werkt OOK ontstekingsremmend, maar op een andere manier dan NSAIDs. Kan gewoon in combinatie met de galliprant gegeven worden als ze geen bijwerkingen hebben van de galliprant ofzo.
Het kan natuurlijk ook zijn dat met librela geen galliprant meer nodig zou hebben maar dat weet je maar op 1 manier :)

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 20:51

Olle schreef:
@Silvia,
Ik heb het hele topic ook al gelezen en vandaar dat wij weloverwogen een besluit willen maken.

En ik niet meteen tegen de dierenarts zei van: ja zet die prik maar.
Sowieso wil ik het nog met de fysio van haar bespreken en die komt vrijdag weer.


Heel goed dat je niet meteen ja zegt en een weloverwogen keuze maakt. Librela is er helaas niet in pilvorm en als die injectie er eenmaal inzit en je hond reageert er niet goed op dan zijn het hele lange weken totdat het spul is uitgewerkt….

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Nog meer honden die Librela injecties krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:40

Dank voor jullie reacties!
Ik ben toch weer ietjes wijzer :)