CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11515
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 14:44

Je moet hem echt strak trekken, wil je hier wat van kunnen zeggen. Ze kruipen zonder dat er druk op staat en er geen lijn achter aan vast zit, enorm op dus zo is daar niks van te zeggen. Heb je iemand die even kan meehelpen? Die recht achter hem kan gaan staan en aan dat trek punt kan trekken naar achter toe en dan kun jij vanaf de zijkant kijken en voelen hoe hij daadwerkelijk zit overal.

* maar afgaand van de foto Denk ik dat hij idd wel te kort gaat zijn. de ODH’s hebben vaak toch een lange rug. Denk dat deze wat te kort gaat zijn, maar goed dat is vanaf foto met zoals hij nu zit echt niet te zeggen, da’s meer wat ik op gevoel zo zie.

Hoe lang is zijn rug eigenlijk en welke maat heb je nu? Wat is zijn borst en nek afmeting? Misschien heb ik nog iets liggen om te testen bijvoorbeeld. Ik heb die niet-verstelbare variant van Inlandsis namelijk ook liggen, En ik heb ook de verstelbare variant bv < die vind ik zelf echt heel fijn van hen. Mijn ervaring bij de inlandsis is wel dat je afgaand op die maat tabel van hen voor de ODH echt een grotere maat nodig hebt als dat je van de tabel af gaat. Ik heb via run with pride toen van meerdere modellen meer maten gehad, ook van de neewa. En bij allebei die merken week het ontzettend af tov de maat tabel met wat we daadwerkelijk nodig hadden.

Maar kan ook gewoon zijn dat dit model gewoon niet past bij hem. Want ik denk als je groter gaat, dat de band langs de ribben te ver naar achter komt te liggen, wanneer hij strak trekt, dus of het dan nog goed zit… Maar gewoon weinig van te zeggen vanaf foto’s wel, je moet echt goed strak trekken en dan zelf kijken en voelen ook. Met iemand erbij, zodat je echt goed kunt kijken en voelen even.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:45

Vandaag het eerste rondje geprobeerd, het ging best goed! Hij snapte niet veel van het moeten rennen/trekken _O-

Ook was hij even van mening dat hij ook best de bungee vast kan pakken en dan zelf achteruit en in rondjes kon gaan rennen _-:( dat vond vrouwtje niet zo leuk _O-


cursebreaker

Berichten: 11515
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 16:11

Past het tuig dan toch?

Milky_Way

Berichten: 1592
Geregistreerd: 31-05-07

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:16

Leuk Nala dat je je eerste rondje erop hebt zitten :D
Zo op het filmpje te zien lijkt je hond het wel leuk te vinden. Soms kan het wel helpen om samen te lopen met een andere hond of in een groepje, dan volgen ze elkaar wat meer en gaan ze minder hun eigen ding doen.

Was het tuig in de praktijk toch goed? Kan het lastig zien op het filmpje.

cursebreaker

Berichten: 11515
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 16:17

Samen lopen kan idd zeker helpen, of met een hond die het al kent of een ander persoon wie je hond goed kent en zal volgen en die dan samen met je hond vooruit sturen. Zo gaan ze dan vanzelf wat meer vooruit en kun jij werken met een begin maken met de commando’s bv.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:21

Het tuig is misschien wat kort voor zijn rug, maar zit voor de rest goed :D
Dus voor nu, zolang ik niet weet of we dit ook blijven doen, is dit ons tuig.

Hij had ook stukken waar hij beter door rende, maar als ik dan snel wilde filmen was het moment weer voorbij _O-

KimD

Berichten: 20446
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:32

Als het hetzelfde tuig is als van de vorige pagina dan is dit veel te klein en zou niet gebruikt moeten worden, dat moet zeker een maat of twee groter. Het ziet niet alleen op zijn rug niet goed maar ook de zijbanden zitten niet op de juiste plaats. Ik zou hier zeker niet meer gebruiken.

kanjerroos
Berichten: 219
Geregistreerd: 13-07-07

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:02

Leuk Nala, jullie eerste rondje! Ziet eruit alsof hij het wel naar z’n zin heeft! Wat betreft tuig moet ik Kim wel gelijk geven, het ziet er echt veel te krap uit. Op de foto’s al maar ook nu vind ik dat je het toch wel goed ziet. Als je hond gaat trekken wordt ie met een te klein tuig letterlijk ingesnoerd. Niet fijn lijkt mij en komt z’n plezier ook niet ten goede!

Wij hebben zoiets tofs gedaan het weekend! Zijn met Marlo naar de hoge venen geweest en hebben daar langlauf ski’s gehuurd. Ik had Marlo z’n trektuig omgedaan en hij mocht mij dus ook kleine stukjes voorttrekken door de sneeuw, hij vond het fantastisch! Echt een Bucket list ding om met hem te doen en ik ben zo trots op hoe hij altijd vol enthousiasme en overgave mee doet met alle gekke dingen die ik bedenk te gaan doe

KimD

Berichten: 20446
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:21

kanjerroos schreef:
Leuk Nala, jullie eerste rondje! Ziet eruit alsof hij het wel naar z’n zin heeft! Wat betreft tuig moet ik Kim wel gelijk geven, het ziet er echt veel te krap uit. Op de foto’s al maar ook nu vind ik dat je het toch wel goed ziet. Als je hond gaat trekken wordt ie met een te klein tuig letterlijk ingesnoerd. Niet fijn lijkt mij en komt z’n plezier ook niet ten goede!

Wij hebben zoiets tofs gedaan het weekend! Zijn met Marlo naar de hoge venen geweest en hebben daar langlauf ski’s gehuurd. Ik had Marlo z’n trektuig omgedaan en hij mocht mij dus ook kleine stukjes voorttrekken door de sneeuw, hij vond het fantastisch! Echt een Bucket list ding om met hem te doen en ik ben zo trots op hoe hij altijd vol enthousiasme en overgave mee doet met alle gekke dingen die ik bedenk te gaan doe


Dit had ik ook willen doen afgelopen weekend maar ik heb nog nooit op ski's gestaan. :+ Dus ik wilde het alternatief doen met een slee, maar ook die was spoorloos. -O- Dus ik denk dat ik binnenkort een keertje toch zo'n kunststoffen slee ga bestellen om rond te rommelen áls er nog eens sneeuw komt. :Y)

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:22

Nieuw tuig dus, okay :j
Wie kan mij helpen met het beste tuig uitzoeken?

KimD

Berichten: 20446
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:29

Nala schreef:
Nieuw tuig dus, okay :j
Wie kan mij helpen met het beste tuig uitzoeken?


Run With Pride helpt je met heel veel liefde verder, echt een goede service! Qua tuigen zijn wij twee jaar geleden overgestapt naar Non-Stop en dat vind ik tot nu toe echt een super fijn tuig. Heel ruim te verstellen (ideaal voor zomer & wintershape van de honden).

Milky_Way

Berichten: 1592
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:36

Nala schreef:
Nieuw tuig dus, okay :j
Wie kan mij helpen met het beste tuig uitzoeken?


Voor mijn hond heb ik een passessie gedaan via Canitrail.nl (ze zit in Gelderland, Rosendaal), dit is voor mij echt om de hoek. Zie dat er onder jouw profiel foto staat dat je uit zuid Limburg komt, maar wie weet kan je er een leuk dagje/wandeling over de Veluwe aan vast koppelen.

Ik heb dankzij deze passessie een custom made tuig ivm gekke maten van mijn hond :') die is van het merk Trop dogs sportswear.

Evt kan je ook contact opnemen met Run with Pride, zij staan ook wel eens op events met een stand. Maar wie weet als je hun de maten van je hond doorstuurt met een foto van je hond en het huidige tuig aan dat ze via de mail wel hulp kunnen bieden met betere maat vinden?

cursebreaker

Berichten: 11515
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 17:51

Ik ben ook zeer te spreken over Run with Pride. Die doen ook niet moeilijk over het opsturen van meerdere modellen en maten en kijken graag met je mee, als je de mogelijkheid niet hebt om zelf langs te gaan. Zij staan idd ook vaker op events, dus dat is ook nog een optie al is dat vanuit Zuid-Limburg lastiger, want ik heb ze hier in de buurt nog niet gezien jammer genoeg.

Ze hebben alleen bepaalde merken weer niet. Dus dan zou je ook eens bij RunDog kunnen kijken. Ze hebben momenteel daar ook korting ivm dat ze veel uit het assortiment gaan doen. Daar koop ik meestal de Non-Stop producten als ik ze niet bij Non-Stop zelf koop.

Het fijnst blijft in ieder geval wel om met passen met iemand anders erbij te kijken naar het tuig. In je eentje is dat een stuk lastiger omdat je een sporttuig toch echt goed moet uittrekken en dan het liefst ook van de zijkant goed moet kunnen kijken en voelen overal terwijl het op druk staat. Zeker bij honden met langere vacht is dat belangrijk omdat een tuig zonder druk erop echt al snel omhoog kruipt en een fout beeld geeft - bij Arya’s vacht bv wel. Dus alles goed kunnen navoelen is dan extra belangrijk omdat je op het oog een stuk minder goed ziet hoe alles zit.

Bij runwithpride zou je naar de verstelbare Inlandsis kunnen kijken; daar ben ik heel blij mee! Die is niet op evenveel plekken te verstellen als de Non-Stop Freemotion, maar dat is bij Arya niet nodig. We hebben ook de niet verstelbare variant en die zit bij Arya bij de borst iets minder fijn; die banden draaien dan al snel. We hebben de Freemotion ook hier van Non-Stop, maar nog niet goed genoeg kunnen gebruiken nadat ik ‘m opnieuw heb moeten stellen en vastzetten nadat ik een foutje had gemaakt en ze uit het tuig schoot de laatste keer :'). Het oude model Freemotion werkte voor Arya ook al goed wel. In de regel passen veel tuigen wel goed met passen vaak, maar uiteindelijk merk je pas met gebruik of het echt goed werkt voor je hond of niet.



Met de slee had ik ook ZO graag gewild afgelopen week, maar wij hebben ook geen slee meer jammer genoeg en het is er niet van gekomen nog ergens iets te gaan kopen. Wil ik voor volgend jaar wel Echt doen haha. Denk dat dat echt lachen, gieren brullen word.

kanjerroos
Ik het het via social media idd al voorbij zien komen maar echt te gek zeg wat jullie hebben gedaan. Zag er fantastisch en heerlijk uit *\o/* <3

Leo

Berichten: 50184
Geregistreerd: 06-12-02

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:03

Ohh met de slee of skies, gewéldig idee! :):) Dat is echt ultiem lol hebben samen!

Ik ben erg te spreken over de Freemotion van Non Stop maar helaas Fitz wat minder :+ Qua pasvorm kreeg ik hem niet goed (ik heb de mijne daarom op Vinted staan).
Wij zijn uiteindelijk op Trop dog aangekomen voor nu. Daar loopt hij super mee.

kanjerroos
Berichten: 219
Geregistreerd: 13-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:13

[/quote]

Dit had ik ook willen doen afgelopen weekend maar ik heb nog nooit op ski's gestaan. :+ Dus ik wilde het alternatief doen met een slee, maar ook die was spoorloos. -O- Dus ik denk dat ik binnenkort een keertje toch zo'n kunststoffen slee ga bestellen om rond te rommelen áls er nog eens sneeuw komt. :Y)[/quote]


zeker doen! zo ontzettend tof!
Ik heb zelf pas 1x geskiet maar is wel handig om een beetje te weten wat je doet ja hahaha. Het kan best hard gaan en echt remmen of sturen is vrijwel onmogelijk :D

cursebreaker

Berichten: 11515
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 18:14

De Freemotion is wel tricky juist ook door het verstelbare element allemaal, maar anderzijds vind ik dat ook weer het pluspunt. Ik heb een hond die qua vacht dikte enorm veranderd door het jaar heen en ook door af en toe medicatie qua gewicht kan schommelen. Ik vind de Freemotion dan juist echt een uitkomst bv. zoals Kim inderdaad aangeeft. Niet dat het bij ons nu momenteel echt gebruikt word nog maar goed…

Maar sport tuigen blijft lastig hoor. Het is natuurlijk ooit allemaal ontworpen voor de slede honden e.d. en vandaag de dag gaan steeds meer mensen met verschillende type honden aan de slag en is nog niet alles qua design daarop aangepast als in; elk model en merk tuig is niet 100% passend voor elk type hond. Al zijn er gelukkig wel Tig keuzes ondertussen door alle verschillende merken en modellen en ook de mogelijkheden om op maat te laten maken, alleen kan het met pech best een kostbare zoektocht zijn voor je iets vind wat echt past bij je hond en de manier van bewegen van je hond. Maar voor je hond is dat wel de enige juiste investering want veilig en goedzittend materiaal is gewoon belangrijk, ook als je minder intensief ermee bezig bent tov een topsporter e.d.

Ik heb ondanks dat ik niet kan trailen, wel gebruik gemaakt van de korting bij Rundog en iets voor het trailen gekocht :'). Ik had Ook nog 10e cadeaubon in m’n account staan namelijk, dus ik heb wel eindelijk de korte bungee lijn welke ik al zolang wilde, van NS, in de kleur Teal in combinatie met de 10% korting welke er nog op zat. En hij is echt gaaf; ik ben helemaal gelukkig hahaha. Nu nog even fysiek op een punt komen dat ik het hopelijk kan gaan testen. Ooit… _O-

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:30

We hebben de Non Stop Dogwear Freemotion Harnas 5.0 fel oranje in maat 9 besteld, ben benieuwd :):)

CupCakes_

Berichten: 3347
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:46

Voor mijn lompe koe heb ik de dragrattan. Ontzettend fijn tuig. 4 februari kunnen we weer aan de bak. *\o/*

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:25

Nala, als je de mogelijkheid hebt zou ik toch eens gaan passen. Soms zijn er ook evenementen in je buurt waar winkeliers met tuigen staan. Zij kunnen je zeker helpen.
Als je verder wil gaan met hardlopen met je hond en zeker indien hij moet gaan trekken, zou ik dit tuig inderdaad niet meer gebruiken. Het past niet goed en dus wordt de hond als het ware “gestraft” voor het bewegen.

Ook zou ik onverhard gaan lopen met je hond om het goed aan te leren. Op verharde paden is trekken en rennen minder prettig (en goed) voor een hond. Wil je echt canicross gaan lopen of liever canitrail, waarbij de hond dus minder hard loopt en trekt?

Je hebt een prachtige hond trouwens!

Ik ga zelf binnenkort weer starten maar nog even zonder hond. Hij trekt zo fanatiek dat mijn bekkenbodem langere hersteltijd nodig heeft na mijn bevalling. Mijn hond is inmiddels bijna 2,5 en moet nu wel een nieuw tuig. Hij is lekker uitgezwaard <3

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:00

@lisitano dit is voor ons het vaste rondje voor de normale wandelingen, dus een makkelijk begin, en voor meer het bos in had ik vandaag helaas geen tijd.
Of het meer canicross of canitrail wordt hangt vooral af van hoe goed ik m bijgehouden krijg en hoe leuk hij het trekken nog vindt als het juist moet/mag _O-

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:13

Bij gebrek aan beter loop ik in bermen :j Het is echt veel beter en prettiger voor je hond om onverhard te gaan lopen. Zeker als je wil dat ze druk op de lijn gaan zetten :)

Mandynop

Berichten: 66
Geregistreerd: 04-09-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:56

Ik lees nu al een tijdje met veel plezier jullie verhalen en ben nu toch zelf ook concreet opzoek naar wat tips. Allereerst, dit zijn wij:

Afbeelding

Tim is een podenco reu van nu vier jaar oud. We zijn al begonnen met "gewoon" hardlopen aan het normale tuig en lijn, dit doet ie goed en vind ie erg leuk:

Afbeelding

Nu vind ik het alleen erg lastig om een goed tuig voor hem te vinden om echt met hem te gaan trailen/crossen. Tim is lang en slank en ik heb het idee dat de "standaardtuigen" die te verkrijgen zijn hem niet ideaal passen. Wordt het dan echt een custom made tuig? Of heb ik nog niet goed genoeg gezocht voor een tuig dat wel standaard te vinden is? Daarnaast wonen wij in het noordwesten van Nederland en kom ik hier niet heel veel evenementen of trainingen tegen. Moeten wij inderdaad verder reizen hiervoor, of ook hier.. Kijk ik met mijn neus?

Ik hoor het graag :)

cursebreaker

Berichten: 11515
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 11:38

Welkom! Leuk dat je ermee aan de slag gaat ook.

Wij zijn ook in het begin begonnen met het gewone Non-Stop line harnas (welke we gebruiken voor dagelijks wandelen en hiken aan de heupgordel) en een geleende lijn van KimD om te kijken of we inderdaad door wilden ermee voordat ik spullen ben gaan aanschaffen. Oa de Line Harnas van Non-Stop is namelijk prima geschikt voor lichter trekwerk ook, dus hiermee kun je laagdrempelig ook prima trailen en ‘proeven’ ervan voor je inderdaad overgaat op meer gericht materiaal.

Ik zou persoonlijk met inderdaad zijn bouw sowieso gaan kijken voor een op maat gemaakt tuig ja :j Denk dat hij daar echt het meeste baat bij heeft - je zou de Non-Stop Freemotion nog kunnen overwegen ivm de aanpasbaarheid ervan, mocht je toch een ’standaard’ tuig eens willen passen. Ik durf alleen niet zo goed te zeggen wie en waar wat betreft op maat gemaakte tuigen, want daar ben ik minder in thuis maar zeker weten dat er meerdere hier in het topic daar tips voor hebben nog want dat is wel al eens gedeeld hier en daar :j. Succes met het zoeken naar een nieuw tuig en tot dan nog veel plezier met lekker al wat doen <3

kanjerroos
Berichten: 219
Geregistreerd: 13-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:41

CupCakes_ schreef:
Voor mijn lompe koe heb ik de dragrattan. Ontzettend fijn tuig. 4 februari kunnen we weer aan de bak. *\o/*


Leuk! Opgegeven voor de trail in Westenschouwen? Veel plezier!

kanjerroos
Berichten: 219
Geregistreerd: 13-07-07

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:49

Leuk mandynop dat je bent begonnen met hardlopen en dat je hond het zo leuk vindt!
Wat betreft trainingen; hier een lijst met alle canicross trainingsgroepen https://www.canicrossnederland.nl/train ... aties.html

Sowieso een leuke site om eens op rond te kijken!
Qua wedstrijden canicross is er weinig inderdaad in het noordwesten, denk dat IJmuiden het dichtst bij is. Is wel een leuke cross over het strand en door het donker met een hoofdlamp op.
Vaak zijn er op die wedstrijden ook wel aanbieders van tuigen waar je kan passen en zijn er veel mensen met verstand van zaken die je hun eigen tuigen ook met liefde laten passen dus is altijd de mogelijkheid er een berichtje aan te wagen op Facebook (canicross forum bijvoorbeeld)

Canitrail ben ik zelf wat minder in thuis. Maar wat ook een fijne site is waar ook canitrail evenementen worden aangeboden;

https://www.canisports2enjoy.nl/canispo ... nder-2023/

En vaak mag je op een gewone trail wedstrijd ook met de hond deelnemen.