Baby koningspythons verwacht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:56

Ik duim voor dit schatje <3

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:22

Hoe gaat het nu met de kleintjes?

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:52

Hey, ik moest van de week aan jou en je slangen(baby's) denken, hoe gaat het?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:05

TS, stille meelezer hier, hoe gaat het daar :)

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:36

Oeps, was het topic kwijt :o
Wij hebben een rustig jaar. Er is net 1 baby half uitgekomen. Deze komt uit een nestje met 3 eieren, maar helaas zijn er 2 in de eerste week van de incubatie "kapot gegaan".

Dit nestje is speciaal voor Urbanus gefokt en ze vond Butter/Lesser Champagne heel erg mooi. De kans hierop was 12,5%, maar het is gelukt :)

Afbeelding

Dit diertje kan ook nog een clown gen dragen.


Verder heb ik nu 2 nestjes in de stoof en verwacht/hoop ik nog op 1 á 2 nestjes met eieren in de komende maanden.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:44

Wat leuk. Een update!! Als je blijft updaten blijf ik ook gezellig ( stil) mee lezen.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:28

Oh wat leuk! Ik vond het een heerlijk topic om te volgen!

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:00

Wat leuk, weer een update! Ik vind het griezelig maar deze zo in het ei is stiekem toch wel erg schattig :D
Gaat deze naar Urbanus?

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 23:02

Ja! Deze verhuist straks naar Urbanus als hij/zij vervelt is en goed eet.

Ondertussen uit het ei :o

Afbeelding

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 00:21

Wat een bijzondere kleur. Blijft dat zo?

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 07:04

Het "rozige" gaat er wel wat vanaf na de eerste vervelling. Uiteindelijk wordt ze een beetje pastel geel. De streep op de rug en het patroon op het hoofd en de staart blijft als het goed is wel zo.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:19

Bijzonder! Het lijkt wel parelmoer!

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:54

Leuk om weer updates te lezen/zien hier!

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:13

Leuke update. Wat een mooi gezicht slangen.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:48

Ik vind dat paars gele er altijd zo spectaculair uit zien. (oud studiegenoot had een gevlekte, wat precies moet je me niet vragen. Na je uitleg over kleuren heb ik me erin verdiept, maar ik vind het nog verdomde lastig)
Het voelt wat minder natuurlijk of zo.
Worden die lichte kleuren ook in de natuur geboren?
En heeft het dier daar dan last van? Want ze vallen natuurlijk wel op als ze bijvoorbeeld geel zijn ipv meerdere tinten bruin.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 10:53

Luxorvalkje schreef:
Ik vind dat paars gele er altijd zo spectaculair uit zien. (oud studiegenoot had een gevlekte, wat precies moet je me niet vragen. Na je uitleg over kleuren heb ik me erin verdiept, maar ik vind het nog verdomde lastig)
Het voelt wat minder natuurlijk of zo.
Worden die lichte kleuren ook in de natuur geboren?
En heeft het dier daar dan last van? Want ze vallen natuurlijk wel op als ze bijvoorbeeld geel zijn ipv meerdere tinten bruin.


Vermoedelijk hebben ze er wel last van in de natuur, maar de meeste bijzondere kleuren en patronen zijn ontstaan uit wildvang dieren. Zowel de allereerste spiders, als banana's,andere albinosoorten en nog veel meer morphs, zijn uit het wild gehaald omdat ze een bijzonder kleurtje hadden. Daarna is er in gevangenschap mee verder gefokt. Er zijn wel een aantal kleurmutaties ontstaan in gevangenschap uiteraard, maar dus ook veel in het wild.



Kleurtjes en patroon beginnen nu wat mooier te tonen. Het is een mannetje en hij heeft een zogeheten "ringer". Dat is een witte vlek vanaf de buik omhoog "in de buurt van" de cloaca. Soms gaat deze zelfs over de rug heen en lijkt een dier een soort witte ring te hebben.

Ben heel benieuwd hoe hij er na de 1e vervelling uitziet :)

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:03

Wat een prachtig dier. <3 En wat onwijs lief dat je dit doet. <3

Wat betreft het kweken en morphs: zijn er ook bepaalde morphs/lijnen die last hebben van een hoog inteeltpercentage om maar zoveel mogelijk van die morphs te fokken of valt dat wel mee?

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 11:31

Mkango schreef:
Wat een prachtig dier. <3 En wat onwijs lief dat je dit doet. <3

Wat betreft het kweken en morphs: zijn er ook bepaalde morphs/lijnen die last hebben van een hoog inteeltpercentage om maar zoveel mogelijk van die morphs te fokken of valt dat wel mee?


Ja absoluut, maar dat heeft meer te maken met hoe "nieuw" en bijzonder de morphs zijn. Ook zie je het meer bij recessieve genen of andere genen die in homozygote vorm bijzonder zijn.

Ik denk dat dat voor alle nieuwe kleurslagen in alle diersoorten wel geldt. Bij een recessief gen ga je het eerst vermeerderen/reproduceren en daarna meng je vaak andere genen in de lijn.

Voorbeeldje:
Ik heb ratjes met snowflake patroon. Enorm zeldzaam met momenteel alleen een succesvolle te reproduceren lijn in Amerika.

Er dook 1 mannetje met snowflake patroon op. Zijn nakomelingen hadden het niet. Om het patroon te kunnen behouden, moet je dan ergens een keer terugkruisen. Ik heb een vader op dochter verparing gedaan en het lijkt erop dat ik nu ook snowflake jongen heb. Behoorlijk wat inteelt dus. Die jongen worden allemaal weer uitgekruist met zo goed als onverwante dieren (bij ratten is praktisch alles wel verwant overigens), waarna er toch weer een keer een terugkruising moet gaan komen om het patroon te behouden.

De eerste 10 generaties heb je dus sowieso een hoog inteeltpercentage. Daarna zal het steeds meer gaan afnemen omdat er steeds meer uitgekruist gaat worden.

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:29

Als eerste wil ik even zeggen dat ik vind dat je prachtige slangen hebt!
Altijd gaaf om te zien hoeveel variëteit er zit in al die morphs en kleurtjes!

Zou ik hier een vraagje mogen stellen?
Aangezien je veel weet over de Python regius :D
Wij hebben hier een python regius van 8 jaar oud, het is een mannetje. We hebben hem overgenomen van iemand en daar zat hij in een terrariumpje van 80cm zonder verlichting maar wel een heatpad op de bodem.. Wij hebben voor hem een terrarium van 1,20m,met warmtelampen en hij doet het eigenlijk prima.
Afgelopen maandag heeft hij gegeten en nu zag ik gisterenavond iets heel vreemds. Ineens een hoop kabaal en een soort hoest geluid! Ik ging kijken en zag dat hij water/slijm had opgehoest.. Hij had daarvoor wel gedronken, mss een beetje teveel ofzo? Ik moet er wel bij vermelden dat het een spider morph is met een redelijke wobble! Hij kronkelt soms alle kanten op en bevind zich soms in de gekste posities :+
Heb jij mss een idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast super bedankt voor je antwoord!!

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 10:30

Hoi Evelyne, dank je wel :D

Wat het slijm/water wat uit zijn bek komt betreft, is het iets om goed in de gaten te houden. Het kan inderdaad zijn dat er wat water terugliep van na het drinken. Dat gebeurt soms wel eens en is iets waar ik zelf ook wel eens van schrik. Meestal is dat wel zonder geluid. Het kan ook zijn dat het diertje een luchtweginfectie heeft.

Let de komende periode even heel goed op of je dit vaker ziet. Als dat zo is en/of je ziet wat van de volgende symptomen, is het verstandig om naar een reptielenarts te gaan.

- hoofd omhoog houden, dus naar boven kijken zegmaar.
- bubbels/slijm rond zijn mond of uit zijn neus
- piepende, raspende of andere geluiden maken tijdens de ademhaling. Pythons maken normaal vrijwel geen geluid (op af en toe een scheet na).

Je zou eventueel kunnen proberen in zijn bek te kijken als dat lukt. Normaal moet het er mooi roze uit zien. Zie je strengen slijm of bubbels achterin zijn bek, zou ik ook de reptielenarts opzoeken.

Ik hoop met je mee dat dit gewoon eenmalig wat teruglopen van drinkwater is geweest :)

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 11:07

Super bedankt voor je antwoord!
In zijn bek kijken gaat hem niet worden want meneer is niet te hanteren haha :')
Ik heb gelijk gekeken naar bubbels uit zijn neus en alle andere symptomen van een luchtweginfectie, dat heeft hij vooralsnog niet gelukkig. Ik ga het in de gaten houden iig! Of er nu daadwerkelijk geluid bij kwam kijken vind ik moeilijk te zeggen want hij bonkte tegen zijn terrarium wat dus geluid maakte :o
Ik hoop maar dat dit iets eenmaligs was en dat hij ons nu niet meer laat schrikken :+ :')

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 02:18

Mkango schreef:
Wat een prachtig dier. <3 En wat onwijs lief dat je dit doet. <3

Wat betreft het kweken en morphs: zijn er ook bepaalde morphs/lijnen die last hebben van een hoog inteeltpercentage om maar zoveel mogelijk van die morphs te fokken of valt dat wel mee?


Ja, echt bizar lief! Ben zo blij met Coco, tel echt de dagen af tot z'n komst.

Echt zo'n bijzonder cadeau!

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:20

Lang geleden dat hier iets is gepost!
Maar, ik zat een filmpje te kijken op youtube en moest gelijk aan jou denken Animal!
Als ik me het goed herinner had je het over een combi van terrarium en rack, zelf produceren.
Nu vond ik dit: https://youtu.be/U9D9osb5VdM?si=C_1Ivv9OdNtiaz7X

Mocht je geen zin hebben om het hele filmpje te kijken scroll dan ff naar een minuut of 20. Vanaf daar is het voor jou denk ik erg interessant :D