[VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 17:35

Sansevieria schreef:
Stille meelezer, ik had al meteen de gedachte herpes, toen je het gekrijs beschreef...vriend van ons is daar ook ooit zijn pups aan verloren.
Die laten nu hun teef enten, hadden dit in al hun jaren border collies nog nooit meegemaakt.
Is een zeer ervaren fokker, die al heel wat jaren borders heeft en fokte :n

Ik druk de duimen voor je, wat een ellende, zorg je er zo goed voor :(:)
Sterkte!!


In de aanloop naar mijn fokplannen jaren en jaren geleden en met het de hoeveelheid doorgewinterde fokkers in mijn achterzak én met het eerste en twee nestje van Dana is herpes werkelijk nooit ergens ter sprake gekomen.

Je leest er wel eens links en rechts wat over en dat is het vooral vaak de discussie over wel of niet enten. Ik kan je vertellen dat ik het gekrijs nooit meer mee wil maken, dat gaat door merg en been, dus mijn teven zullen altijd geënt worden tegen herpes, áls ik überhaupt nog ga fokken want op dit moment heb ik het wel een beetje gehad. :Y)

Er zijn fokkers die veertig jaar fokken en het nog nooit gehad hebben, er is een BC fokker die al 20 jaar fokt, minimaal drie nesten per jaar en heeft het nog nooit meegemaakt. Ook nooit de enting laten zetten. Je hebt pech en pech, maar dat ik dat in twee van de drie gefokte nesten heb, was niet perse nodig.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:59

Wat onze vrienden vertelden was het gekrijs van de pups inderdaad verschrikkelijk, door merg en been.
Krijg er nog kippenvel van als ik aan dat gesprek terugdenk :(
Dat zijn ook mensen die al zolang ik me kan herinneren border collies hebben, ermee werken en fokken.
Tig nesten gehad, en nooit eerder meegemaakt.

Ik zou wel de reu eigenaar informeren, als jouw teef de eerste keer ooit gedekt is kan het niet van haar afkomen lijkt me, maar is ze tijdens de dekking waarschijnlijk besmet.
Niet om met een vinger te wijzen, maar stel die doet nog een dekking, dat men die teef dan in elk geval kan laten enten.
Je hoort het ook niet vaak, maar áls je ermee te maken krijgt is dat meteen vaak heel tragisch.

In ieder geval heel veel sterkte!

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 18:14

Sansevieria schreef:
Wat onze vrienden vertelden was het gekrijs van de pups inderdaad verschrikkelijk, door merg en been.
Krijg er nog kippenvel van als ik aan dat gesprek terugdenk :(
Dat zijn ook mensen die al zolang ik me kan herinneren border collies hebben, ermee werken en fokken.
Tig nesten gehad, en nooit eerder meegemaakt.

Ik zou wel de reu eigenaar informeren, als jouw teef de eerste keer ooit gedekt is kan het niet van haar afkomen lijkt me, maar is ze tijdens de dekking waarschijnlijk besmet.
Niet om met een vinger te wijzen, maar stel die doet nog een dekking, dat men die teef dan in elk geval kan laten enten.
Je hoort het ook niet vaak, maar áls je ermee te maken krijgt is dat meteen vaak heel tragisch.

In ieder geval heel veel sterkte!


Besmetting tijdens de dekking is een hele geringe kans, daar zijn veel onderzoeken naar geweest en daardoor is aangetoond dat het vrijwel nooit voorkomt alhoewel het wel heel vaak gezegd wordt. Achteraf maakt dat ook helemaal niks uit natuurlijk. De besmetting is er en voor de toekomst moeten er maatregelen genomen worden. De reu heeft overigens meerdere teven probleemloos gedekt.

De reueneigenaar wilt zelf ook een pup en is verder een hartstikke leuk en aardig mens waar het goed mee klikt, ik heb vrijwel dagelijks contact met haar en ook hierover. Zij zal haar verantwoordelijkheid zeker nemen maar hoe ze dat concreet doet, is aan haar natuurlijk.

Wij mogen van geluk spreken dat het 'maar' één pup is die eraan overleden is, je leest veel afschuwelijkere verhalen van fokkers die ermee te maken hadden. Twee/drie pups op een dag en vaak ook hetzelfde aantal de opvolgende dagen. Veel fokkers houden niet een pup over of echt maar één pup die het overleefd met veel ellende. Dat is helemaal verschrikkelijk. Onze puppen zijn natuurlijk nog geen acht weken, maar ik durf voorzichtig enigszins positief te zijn.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 18:41

Ze zijn drie weken oud vandaag en afgelopen week is eigenlijk relatief rustig verlopen, dus laten we hopen dat het in godsnaam zo blijft. *\o/* Sinds gisteren hebben ze met gevaar voor mijn hart een rennetje aan de werpkist gekregen, waar ze gisteren alleen gingen kijken hebben ze er vandaag vrijwel de hele dag in gelegen, dus heb in de kist lamp uitgezet. Zal hem wel vannacht aanzetten.

Hun stamboomnamen, vernoemd naar de Supernatural serie:
Vihaan Aditi Reapers Favorite Demon - named after Dean
Vihaan Aditi King Of Hell - named after Crowley
Vihaan Aditi Demonic Chief Of Staff- named after Alastair
Vihaan Aditi Queen Of Hell - named after Abaddon
Vihaan Aditi Ghost With An Ego - named after Nora

Onze blijvers zouden ook een aanverwante naam krijgen, maar gezien de omstandigheden vind ik dat echt te morbide, dus krijgen ze een andere roepnaam. :j

*Foto's laten even op zicht wachten, de upload wilt niet meewerken.

Kaplaars

Berichten: 1547
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:50

Fijn dat het nu goed/rustig/zonder bijzonderheden gaat. En hoe gaat het met jou?
Erg leuke namen! Welke naam hoort bij welke pup?

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 20:35

Kaplaars schreef:
Fijn dat het nu goed/rustig/zonder bijzonderheden gaat. En hoe gaat het met jou?
Erg leuke namen! Welke naam hoort bij welke pup?


Met mij gaat het stilaan iets beter. Nog steeds heel onrustig en bij iedere niesje of hoesje of kreuntje schiet ik volledig in de paniek, totaal onterecht natuurlijk want het is normaal puppengedrag.

Afgelopen week iets traanoogjes, maar de tandjes komen door, ook doodnormaal maar ik moet me daar zelf echt aan herinneren en kalmeren.

Gelukkig ook wel een groot aantal vrienden en bevriende fokkers die altijd even willen sparren en mijn onterechte paniek willen aanhoren.

Maar nog één week en dan ben ik weer een stuk geruster want dan mogen ze ook vlees / brokjes eten. Dan gaan ze ook altijd zienderogen sprongen vooruit.

Welke naam bij welke pup hoort bepalen we pas bij het chippen, dan worden ze gekoppeld. We proberen altijd de beste match te maken. :j

Pippa13

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:30

Wat een gave namen!! Dat lijkt me toch één van de leukste dingen van een nestje, de namen verzinnen.
Ik zag de foto's op Instagram. Het worden langzaam echt hondjes en ze zien er al zo veel minder breekbaar uit. Oogjes open en echt een andere uitstraling <3 . Dat zal ook wel verschil maken denk ik?

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:37

Ik snap je paniek wel.
Het lijkt altijd zo leuk, een nestje fokken. Tot er iets mis gaat. En bij jou is het nu met 2 nesten achter elkaar dat het mis gaat. Dat hakt er gewoon in.

Je hebt mooie namen gekozen, ik ben benieuwd wie straks welke naam krijgt.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 12:21

Pippa13 schreef:
Wat een gave namen!! Dat lijkt me toch één van de leukste dingen van een nestje, de namen verzinnen.
Ik zag de foto's op Instagram. Het worden langzaam echt hondjes en ze zien er al zo veel minder breekbaar uit. Oogjes open en echt een andere uitstraling <3 . Dat zal ook wel verschil maken denk ik?


Absoluut, het zijn nu echt hondjes ook met een eigen karakter dat duidelijk ontwikkelt en gaan veel meer op avontuur uit. Ze spelen nu ook met elkaar en blaffen en grommen er een eind op los. :Y) Deze week moeten we nog 'doorkomen' met melk en vanaf zaterdag mogen ze ook al vlees eten. Dat is ook altijd een fijne mijlpaal omdat ze dan niet meer zo afhankelijk zijn van de teef. Maze eet over het algemeen heel slecht en je merkt nu dat ze op het punt is aangekomen dat ze er eigenlijk alleen nog maar bij gaat als ze echt druk op de ketel heeft. Ze eet nog wel netjes vier keer per dag haar bak leeg maar het gaat niet meer zo van harte als afgelopen week. Snap ik ook wel, want het past ook bijna niet meer als ze drinken. We vangen dit op door melk bij te geven, maar de ene puppy drinkt dit makkelijker dan de andere. Dus nu krijg je sowieso wel wat schommelingen in gewicht.

TinkerTreas schreef:
Ik snap je paniek wel.
Het lijkt altijd zo leuk, een nestje fokken. Tot er iets mis gaat. En bij jou is het nu met 2 nesten achter elkaar dat het mis gaat. Dat hakt er gewoon in.

Je hebt mooie namen gekozen, ik ben benieuwd wie straks welke naam krijgt.


Ja behoorlijk, het lijkt allemaal zo leuk en makkelijk en makkelijk geld verdienen, maar dat is het zeker niet. En zeker niet als het mis gaat.

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:42

<3 <3 <3

KimD schreef:
Deze week moeten we nog 'doorkomen' met melk en vanaf zaterdag mogen ze ook al vlees eten.


Wat hou jij aan qua tijd wanneer ze vlees mogen?
Is dat vers vlees of vlees uit blik?
Krijgen ze ook geweekte puppybrokken bij?

Interessant topic om te volgen <3

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:47

Jouw paniek lijkt me erg normaal. Je zoekt alles zó uit en dan heb je 2x zo’n pech. Ik hoop dat je de volgende weken met een geruster gevoel kan genieten van de pups.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 13:39

Fokker321 schreef:
<3 <3 <3

KimD schreef:
Deze week moeten we nog 'doorkomen' met melk en vanaf zaterdag mogen ze ook al vlees eten.


Wat hou jij aan qua tijd wanneer ze vlees mogen?
Is dat vers vlees of vlees uit blik?
Krijgen ze ook geweekte puppybrokken bij?

Interessant topic om te volgen <3



Vier weken, dan zijn de darmen pas klaar voor de verwerking hiervan. Er zijn wel wat onderzoeken te vinden dat puppen die eerder iets anders aangeboden hebben gekregen op latere leeftijd maag/darmproblemen hebben ontwikkeld of allergieën. Dus ik kies er bewust voor om echt tot die leeftijd te wachten. De eerste week voeren we vrij snel de hoeveelheid vlees op en vanaf vijf weken krijgen ze ook vrijwel dagelijks een diverse snacks en puppybrok. Over het algemeen bieden we brokjes spelenderwijs aan zodat ze de structuren leren kennen. Hetzelfde als de snacks, ik probeer zoveel mogelijk verschillende dingen te geven. Gepofte Yakstaaf, lamsoren, konijnenoren, verschillende soorten pens, lamshuid etc.

Het is overigens vers vlees, alleen fijner gemalen en een iets andere samenstelling omdat puppen natuurlijk net iets anders qua calcium e.d. nodig hebben.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 19:01

De upload wilde eindelijk meewerken *\o/*

Paarse Reu

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oranje Reu

Afbeelding

Afbeelding

Roze Teef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groene Reu

Afbeelding

Afbeelding

Gele Teef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:32

Oeh, ik heb een zwak voor paarse reu! <3 :+:

Kaplaars

Berichten: 1547
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:28

Wat zijn ze toch knap!! En zo verschillende uitstraling al met drie weken oud!
Ik blijf een zwak houden voor reutje groen <3

Shaya_

Berichten: 1279
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:38

Gele teef <3
Breng maar, woon toch kortbij :')

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:02

Echt zo lief <3
Ze beginnen steeds levendiger te worden <3
Zijn ze zacht?

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 23:48

Shaya_ schreef:
Gele teef <3
Breng maar, woon toch kortbij :')


Hahaha ja! Kan haar te voet sturen. :')


Coco4life schreef:
Echt zo lief <3
Ze beginnen steeds levendiger te worden <3
Zijn ze zacht?


Als ze niet van de melk plakken wel ja. :+ Ze snorkelen graag in hun schoteltje melk, wat best knap is aangezien het een vrij plat bakje is.

----

Ze zijn vandaag ontwormt en daar maakte ik me best zorgen om, ik ontworm sowieso nooit onder het gewicht van één kilo. Ze zijn inmiddels bijna het dubbele, maar met alles wat gaande was durfde ik eerlijk ontwormen niet aan.

Vandaag dus gedaan en het is gelukkig goed verlopen, niks aan de puppen te merken. Allemaal alsnog mooie poepjes en voor zover ik kon zien geen wormen te bekennen. Op 12 uur tijd zijn de meeste ruim 100gr aangekomen, dus de ontworming is ze niet 'zwaar' gevallen gelukkig.

Pak van mijn hart! *\o/*

Shaya_

Berichten: 1279
Geregistreerd: 27-04-11

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:44

Wat een super nieuws dat het nu allemaal goed lijkt te gaan Kim. Wat een heftige periode hebben jullie gehad. Zowel met Dana als nu bij Maze. Hopelijk voel je je snel weer helemaal jezelf zonder zorgen voor de pups.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:49

Ik ben fan van paars!

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 18:47

Jeetje Kim ik lees het nu pas allemaal, wat een heftige periode heb je gehad.
Heel veel sterkte met het verlies van je 2 mooie puppen.

Gelukkig gaat het met de andere goed. Hopelijk kan je er wel van genieten nu :knuffel:

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 12:06

De Rockers zijn 4 weken oud! =:)

Paarse Reu
Afbeelding

Afbeelding

Oranje Reu
Afbeelding

Afbeelding

Roze Teef
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groene Reu
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gele teef
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:36

Wat schattig <3
Blijven de puppies hun blauwe ogen houden?

CupCakes_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:39

Wat groeien ze knap uit Kim. <3

Kaplaars

Berichten: 1547
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:44

Geweldig!! *\o/* Wat een leuke foto’s!!