Starten met kippen houden: how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:11

Maar ze hebben zulke kleine oortjes.. -O- :+
Ik maak me er overigens ook niet druk om, eet de schaarse eitjes die er nu uitkomen met smaak hoor!

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:38

Heb al vanille vla gemaakt en zo nog even chocolade vla. :+

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 14:47

Ahja en als ik geen eitjes heb vind ik ze ook nog steeds gezellig :)

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 14:56

Het lijkt mij leuk om kuikentjes te kweken, maar heb geen zin in een haan :+ iemand ervaring met het kopen van broedeieren om uit te broeder door een hen?

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:07

Dat heb ik wel eens gehad. Kan makkelijk.

Ga denk ik maar even broedeieren aanbieden op marktplaats binnenkort. Even mooie foto maken van de marans haan. Zie wel of er interesse is in kruising eieren.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:01

996981 schreef:
Het lijkt mij leuk om kuikentjes te kweken, maar heb geen zin in een haan :+ iemand ervaring met het kopen van broedeieren om uit te broeder door een hen?


Leek mij ook leuk, 4 eieren van de buurvrouw onder mijn kip. 75% haantjes -O-
Nu zit ik met 3 hanen die ik aan de straatstenen niet kwijt raak..
Ben veel te softie om ze aan de eerste de beste op marktplaats mee te geven, dus ik doe het nooit meer.

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:20

Dit is wel iets wat je even goed moet bedenken met broeden.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:51

lies schreef:
996981 schreef:
Het lijkt mij leuk om kuikentjes te kweken, maar heb geen zin in een haan :+ iemand ervaring met het kopen van broedeieren om uit te broeder door een hen?


Leek mij ook leuk, 4 eieren van de buurvrouw onder mijn kip. 75% haantjes -O-
Nu zit ik met 3 hanen die ik aan de straatstenen niet kwijt raak..
Ben veel te softie om ze aan de eerste de beste op marktplaats mee te geven, dus ik doe het nooit meer.


_O-

Dit zou ik kunnen zijn

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:44

Hier 50/50
Alle vier gebleven maar de ene haan werd vals dus op wintersport en de andere is onze Lucky.
Ik ben ook veel te soft

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:25

Zit op het sociaal minimum dus dat vlees is mooi meegenomen. En schijnbaar is kip heel goed weer als je reuma heb. Win win dus.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:44

PFAS krijgen we al binnen in kraanwater.. Ik maak mij er niet zo'n zorgen om voor nu, misschien in de toekomst een filter voor zowel ons als de kippen om het te verminderen. En verder vermijd ik gewoon zo veel mogelijk plastic rommel om te kopen om zo mijn bijdrage aan het geheel te leveren om het te verminderen.

Lies, had je voor je uit ging broeden geen plan gemaakt voor de hanen die teveel zouden zijn?
Hier ben ik niet aan kippen en vooral niet aan uitbroeden begonnen voor ik zeker wist dat ik ze kon slachten en eten. Verkopen is onrealistisch helaas want iedereen heeft teveel hanen.

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:36

Ach dan weet ik zeer waarschijnlijk hoe de kippen het binnen krijgen. Via leiding water. :)*

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:52

XxLiEsJuHhxX schreef:
Lies, had je voor je uit ging broeden geen plan gemaakt voor de hanen die teveel zouden zijn?
Hier ben ik niet aan kippen en vooral niet aan uitbroeden begonnen voor ik zeker wist dat ik ze kon slachten en eten. Verkopen is onrealistisch helaas want iedereen heeft teveel hanen.


Ja zeker wel, ze zouden terug gaan naar de buurvrouw (lang verhaal kort; ik kreeg 2 eieren omdat de kip er niet meer op wou zitten maar er wel geluid in was te horen en ik een broedse kip had, later kreeg ik nog 2 hele jonge kuikens erbij omdat de mama kip dood ging).

Maar de manier waarop zij eraf komen staat me eigenlijk helemaal niet aan, dus heb ze daarom gehouden. Eentje gaat wrs toch naar iemand die heel graag een witte haan wil (maar haar eigen haan nog moet lozen), de andere 2 gaan alsnog naar iemand die ze ‘diervriendelijk’ gaat slachten. Ik had ook van te voren niet gedacht dat ik me er zo aan zou gaan hechten.. Dat zeg ik, ik ben een softie.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:27

XxLiEsJuHhxX schreef:
PFAS krijgen we al binnen in kraanwater.. Ik maak mij er niet zo'n zorgen om voor nu, misschien in de toekomst een filter voor zowel ons als de kippen om het te verminderen. En verder vermijd ik gewoon zo veel mogelijk plastic rommel om te kopen om zo mijn bijdrage aan het geheel te leveren om het te verminderen.

Lies, had je voor je uit ging broeden geen plan gemaakt voor de hanen die teveel zouden zijn?
Hier ben ik niet aan kippen en vooral niet aan uitbroeden begonnen voor ik zeker wist dat ik ze kon slachten en eten. Verkopen is onrealistisch helaas want iedereen heeft teveel hanen.

Oja? En wat krijgen de kippen te drinken bij de bedrijven waar ze worden gehouden voor verkoop in de winkels?

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:15

Het is al even stil hier, maar wilde toch onze nieuwe aanwinsten delen. 2 cochin kriel hennen en 1 haantje. Ze zijn nu 8/9 weken. We hebben het nachthok en de ren vooralsnog even verdeeld zodat ze rustig kunnen acclimatiseren. Ze durfden vandaag nog niet naar buiten, maar dat zal vanzelf komen. We hadden nog 2 hennen, dus hopelijk zo een stabiel clubje.

Afbeelding

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 15:05

Oh, wat een leuke kippen! Cochin krieltjes zijn toch eigenlijk wel de leukste van alle rassen.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 17:21

Mooie kipjes hoor! Ik vind cochin krieltjes inderdaad ook super leuk! Heb er zelf nu een stuk of 8 geloof ik.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 18:52

Ja wij vinden ze ook echt heel leuk! Enige nadeel vind ik de flosjes aan de poten. Die zien er leuk uit maar ze hebben er regelmatig wat in hangen. :o

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 20:50

Haha, dat hebben mijn sabelpoten ook.
In de winter/herfst ziet het er niet uit, als ze ook nog nat zijn. Maar het kan ze zelf weinig schelen volgens mij hoor :D

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 21:16

Haha nou die van mij krijgen het ook voor elkaar om in hun eigen poep te gaan staan zodat ik het er weer tussenuit kan plukken.

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 08:57

Ons sabelpootkipje was een paar maanden geleden overleden, en omdat de andere alleen overbleef heb ik 3 zijdehoentjes van ongeveer 2 maanden oud gehaald. Nou blijkt er een toch een haantje te zijn. We wonen in een woonwijk en probeer het nachthok zo goed mogelijk af te sluiten voor de ochtend maar meneertje komt toch steeds vroeger. Heeft er iemand misschien tips ?
Of een plekje ( liefst noord Holland) waar ik iemand er blij mee kan maken en waar hij goed terecht komt? Liefst houd ik hem natuurlijk want ik ben niet van de diertjes wegdoen, maar als er misschien ergens een goed plekje is of iemand nog een leuk zijdehoentje zoekt voor een groepje hennen ?Afbeelding

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:15

Jessicauvita schreef:
Ons sabelpootkipje was een paar maanden geleden overleden, en omdat de andere alleen overbleef heb ik 3 zijdehoentjes van ongeveer 2 maanden oud gehaald. Nou blijkt er een toch een haantje te zijn. We wonen in een woonwijk en probeer het nachthok zo goed mogelijk af te sluiten voor de ochtend maar meneertje komt toch steeds vroeger. Heeft er iemand misschien tips ?
Of een plekje ( liefst noord Holland) waar ik iemand er blij mee kan maken en waar hij goed terecht komt? Liefst houd ik hem natuurlijk want ik ben niet van de diertjes wegdoen, maar als er misschien ergens een goed plekje is of iemand nog een leuk zijdehoentje zoekt voor een groepje hennen ?[ [url=m/bTsl29.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je geen garantie van degene waar je de zijdehoentjes van hebt dat als er 1 een haan blijkt te zijn dat die terug mag?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:11

Opsluiten voor de nacht in een donker hokje waar hij niet in kraaihouding kan gaan staan. Kippentransportkratje bv
https://www.agriwebshop.com/pluimvee-transportbox (zo iets, kattenkratje is te hoog).
Interne klok werkt ook in een donkere ruimte helaas.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:25

tamary schreef:
Opsluiten voor de nacht in een donker hokje waar hij niet in kraaihouding kan gaan staan. Kippentransportkratje bv
https://www.agriwebshop.com/pluimvee-transportbox (zo iets, kattenkratje is te hoog).
Interne klok werkt ook in een donkere ruimte helaas.

Heel bizar dat we dit soort adviezen, waarbij we bewust het natuurlijk gedrag verstoren, nog ok vinden bij dieren als kippen. Als dit om een paard ging dat storend, natuurlijk gedrag zou vertonen zouden we dit nooit tolereren.

Als je geen last wil hebben van een haan moet je er geen houden. Het uithalen van allerlei dieronvriendelijke kunstgrepen zodat wij mensen geen last hebben is niet ok.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:30

Het is een optie, netjes haan kwijt raken is niet simpel of je moet er geen probleem mee hebben dat hij ergens in de vriezer beland.
Plus dat je dan ondertussen het dier bv op mp kan aanbieden terwijl de buren en jij geen wekdienst haan alarm hebben een uurtje voor zonsopgang.