Starten met kippen houden: how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:35

tamary schreef:
Het is een optie, netjes haan kwijt raken is niet simpel of je moet er geen probleem mee hebben dat hij ergens in de vriezer beland.
Plus dat je dan ondertussen het dier bv op mp kan aanbieden terwijl de buren en jij geen wekdienst haan alarm hebben een uurtje voor zonsopgang.

Het is geen diervriendelijke optie. In tegendeel. De haan heeft er geen last van als hij dood is. Hij heeft er wel last van als hij in een iniminie hokje gestopt wordt waar hij niet eens rechtop kan staan.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:47

996981 schreef:
tamary schreef:
Het is een optie, netjes haan kwijt raken is niet simpel of je moet er geen probleem mee hebben dat hij ergens in de vriezer beland.
Plus dat je dan ondertussen het dier bv op mp kan aanbieden terwijl de buren en jij geen wekdienst haan alarm hebben een uurtje voor zonsopgang.

Het is geen diervriendelijke optie. In tegendeel. De haan heeft er geen last van als hij dood is. Hij heeft er wel last van als hij in een iniminie hokje gestopt wordt waar hij niet eens rechtop kan staan.

Slapen doen ze meestal niet rechtop en overdag tot mensen gaan slapen kan die gewoon buiten lopen incl. herrie maken. Geeft je opties ipv zelf per direct vriezer in. En niet iedereen kan slachten of wil een dier die richting uit. Komt bij dat kleine kippen daarvoor minder aantrekkelijk zijn, dus dan is de vraag of iemand hem wil ook als je zonder restricties en gratis een jonge haan weggeeft.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:47

Bizar dat je het voor jezelf blijft goedpraten….

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:53

tja, de dagen worden langer, dus hij gaat steeds vroeger kraaien.
Als mensen er last van krijgen en je vindt geen plek voor hem, dan toch maar de kop eraf.
Onze knappe meneer is ziek, denk 'snot'. Veearts kwam vanmorgen voor een koe die moest kalven, dus maar ff wat geregeld, hopelijk komt hij erdoor.
Wil onze knappe Dirk eigenlijk niet kwijt

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:57

Dat minihokje ga ik hem echt niet aandoen hoor ! Dat vind ik echt heel sneu.

Ik heb ze bij de welkoop vandaan, hadden wel een garantie gegeven maar ik vind het zo sneu dat hij dan weer terug de winkel in gaat en wie weet waar hij dan beland.

Het heeft geen haast, tot nu toe zijn de buren er ok mee. Hopelijk iemand via fb ofzo vinden die nog een leuke haan zoekt voor z’n hennetjes .
Als iemand verder nog wel tips heeft voor het nachthok dan hoor ik het graag.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:03

996981 schreef:
Bizar dat je het voor jezelf blijft goedpraten….

Noodoplossingen zijn soms nodig. Jij noemt dat goedpraten vanuit een altijd ideale situatie mogelijk. Ik heb genoeg even niet ideale situaties gezien om te weten dat dat niet altijd kan.
Dus een korte termijn oplossing weten zodat je een dier een goede plek kan geven of een probleem wel kan behandelen is wel zo handig.
Nu zaten mijn kippen destijds een stuk verder van huizen af, dus geen overlast en haan erbij gaf stuk rust in het toom.
Niet alle buren zijn zo tolerant en niet alle dieren blijven elkaar lief vinden. En als je niet weet hoe is slachten niet iets wat je op een levend dier gaat oefenen, zeker niet zonder een kundig iemand er naast.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:09

Een niet ideale situatie is geen reden om dierenmishandeling te rechtvaardigen. Dat allerlei redenen bedenkt waarom het ok zou zijn een dier te belemmeren zijn natuurlijke gedrag te laten vertonen is in mijn ogen de definitie van goedpraten.

Blij te lezen dat je het geen optie vindt Jessica

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:17

Oud collega van mij had ook een haan, die hadden een schuur bij het huis. Voor de nacht ging de haan daar in en overdag gewoon los in de tuin. Ik weet niet hoe veel ruimte je hebt, maar misschien is het de overweging waard om te kijken of je een soort klein mini schuurtje kan bouwen met wat geluidisolatie materiaal, zodat je het volume van het geluid al flink dempt. Laat het 1 a 2 m2 zijn, voor alleen de nachten lijkt mij dat wel oké voor een haan, geen idee hoe realistisch het is, maar dit is het beste dat ik nu even kan verzinnen :') Wel lief van je dat je hem niet meteen terug brengt, ik zou dat ook niet kunnen! <3

Wij wouden vorig jaar al een paar kippetjes, maar zaten toen wat laat in het seizoen, dus hadden besloten het uit te stellen.
Maar inmiddels gaan we rustig het voorjaar in en kan de zoektocht echt beginnen. We hopen in mei alles gereed te hebben en ze te kunnen verwelkomen.
We willen er 3, van een rustig goed tam te maken ras, geen enorme kippen, maar hoeven ook geen kleine krieltjes te zijn, we hebben aardig wat ruimte en vinden wat grotere eitjes wel lekker.
We willen alleen hennen, geen haan ook ivm dat we in een woonwijk wonen. Maar dan nu een ras uitkiezen.. Ik vind de sabelpootkrielen echt ontzettend mooi, maar volgens mij zijn ze wel wat aan de kleine kant en leggen daarmee ook relatief kleine eieren? We hoeven geen XL supermarkt voormaat, maar 40-45 gram eitjes, gemiddeld een 150 stuks per jaar of meer per kip, is toch wel fijn.
Wyandottes kan ik niet helemaal helder krijgen hoe groot ze zijn? Ik zie op google van 1250 gram tot 3,5kg staan voor een hen, dat is nog al een aanzienlijk verschil.
Verder nog gekeken naar de Sussex en het twents hoen, maar dan spreken bovenstaande 2 mij toch meer aan. Hebben jullie nog andere tips?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:27

Kriel is de kleine versie, ergens van 750gram tot 1500gram grofweg. Standaard maat is 2kg tot wel 7+ voor iets als jersey giants.
Wyandotte heb je in die 2 maten, vondt het fijne kippen (kriel maat), leuk veel kleurtjes ook mogelijk en legden goed. Let wel de standaard geeft gewichten voor 1e jaar leg, 2e jaar worden het iets minder maar wel grotere eitjes. Met een wens voor 40+gram komen ze aardig die kant op. De eitjes van mijn drentjes waren duidelijk kleiner.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:33

Barnevelder kriel kan ik je aanraden, zijn mooie kippen, niet (vaak) broeds en leggen mooie gemiddelde eitjes. Ik heb er 1 (tussen de 2 andere rassen) en is echt een fijn kipje. Maakt ook niet veel herrie. Ik heb ook zijdehoenders (niet kriel) en die maken een herrie, meer dan mijn haan :D

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:39

Ik heb oa 2 wyandotte krielkipjes en die zijn toch stiekem wel mijn favoriet. Lekker nuchtere makkelijke kipjes, 1 a 2 keer per jaar broeds, verder leggen ze niet idioot veel, maar toch wel zo'n 4 a 5 eieren in de week. Dus aanrader wat mij betreft.

Vandaag is mijn laatste zijdehoender gestorven. Had er 2 jaar geleden 3 'gekregen' (lees, werden in mijn maag gesplitst door iemand die ze niet meer wou) en ik denk dat ze vrij oud was. Ze was veel alleen sinds haar vriendinnetjes allebei overleden vorig jaar, dus het is wel goed zo.
Ik vind het jammer dat ze dood is, maar ik zou nooit iemand een zijdehoender aanraden. Altijd broeds en ze kunnen geen stok opkomen met die idiote vleugeltjes :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:25

Ik wil toch ook even inhaken op het mini hjokje voor de haan. Ik ga toch wel echt mee met 996981 dat ik het ook echt niet vind kunnen dat mensen dit nog als een optie zien. Als de haan te luid is dan doe je hem of weg of je eet hem op. Hanen zijn nu eenmaal luid en dat weet denk ik iedereen voor je eraan begint.

Hier zou ik ook nooit mijn toom uit elkaar halen in de nachten. Ze slapen samen, zoals het hoort.


Hier de 1e ronde in de broedmachine liggen. Eitjes voor mijn nieuwe generatie hennen voor volgend jaar (eitjes uit duitsland laten komen met de post, altijd spannend maar ze zijn super goed aangekomen :D ) en nog wat eitjes van hier om te testen of mijn hanen hun werk doen :)

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:33

Leuk! Geef je updates? We hebben nu weer een jong haantje erbij. Volgend jaar gaan er ook wat eitjes in de broedmachine voor een volgende generatie :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:41

Jaa zeker :D Vrijdag ga ik de eerst check doen. Omdat ik mijn hanen niet echt de barnies zie treden maar de araucana's zeker wel en toef (mijn olijflegger) ook dus van hun ook eitjes erin gelegd om zeker te zijn. Alleen de 5 barnie eitjes van mijzelf gaan er vrijdag uit, bevrucht of onbevrucht. De andere mogen blijven liggen als ze bevrucht zijn. Toef is mijn ster hen dus van haar zou ik graag nog meerder hennen hebben.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:13

Ben heel benieuwd. We hadden hiervoor nog een oude haan, overgenomen van de vorige eigenaar van de woning. Toen hebben we ook wat eitjes in de broedmachine gehad. Helaas bleek de haan impotent :') dus geen bevruchte eitjes kunnen waarnemen. Als het je lukt om daar een foto van te maken vind ik dat reuze interessant!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:37

Foto's van de bevruchte eitjes bedoel je?

Ik hoop met heel mijn hart dat mijn 2 hanen goed hun werk doen. Ik heb er niet echt geluk mee gehad nog.

Het 1e jaar had ik haan en hennen verwant en ik denk daarachter ook nogal wat inteelt wat zich uitte in bijna geen eitjes die uit kwamen maar wel alles bevrucht op 1 ei na. Daarnaast was die haan enorm agressief en na een paar kuikens ervan uitgekomen te hebben gekregen was het haan kuiken daarvan al met 4 weken er een die je in je vingers vloog.

Dus die haan is de vriezer in gegaan en toen heb ik die zomer 2 haan kuikens uit nederland met mijn broer mee laten komen (de kinderen dol gelukkig met hun 2 dagen kuiken oppas en de kuikens in de auto mee hierheen te mogen begeleiden hihi). Daarvan heeft er 1 een ongelukje gehad hier waardoor hij vergroeid geraakt is, wel een super fijn dier verder. Helaas, of gelukkig, is hij afgelopen najaar overleden. Zijn broertje groeide op als een prachtige haan met een geweldig karakter. Een echte laat bloeier wel maar ohh wat een mooi en fijn dier. Tot hij zure krop kreeg en de ochtend erna in mijn armen dood ging. Toen alle eieren die ik had liggen direct in de broedmachine gegooid in de hoop op een opvolger van hem. Daarvan heb ik 4 kuikens uitgekomen gekregen. 3 haantjes en 1 hen. Daarvan heb ik nu de 2 hanen nog van rond lopen. Gaan enorm goed samen eigenlijk en weer beide een geweldig fijn karakter naar mensen toe.

Enkel zijn ze denk ik ook weer iets laat bloeiers. Ik zie ze wel de araucana's treden, vooral aan de zwarte omdat haar veren wat beschadigd zijn. Maar verder zie ik ze nooit echt ehh actief. Ik hoop echt heel erg dat ze vruchtbaar zijn wel want ik vind het zo'n fijne lijn.
Vorig jaar toen hun vader overleed had ik een volwassen haan ook weer uit NL gehaald nog om het seizoen toch kuikens te kunnen verkopen enz. Maar hij bleek best wel klein te zijn en met het doel op vleeshaantjes, was dat niet ideaal. Voorbeeldje. De 3e haan van de 3 broertjes nu, was met 30 weken 1.9 kg geslacht gewicht. Terwijl op dezelfde leeftijd een haantje van de "tijdelijke" haan maar 900 gram was. Maar oke, hij was ook niet bedoeld om te blijven, maar enkel tijdelijk en hij woont nu samen met een van de andere hennen hier in de buurt :D

Maar als deze 2 hanen nu niet vruchtbaar zijn... weet ik nog niet goed wat ik ga doen dit jaar. Ik zou graag een fijne haan hebben die ik meerdere jaren ook kan gebruiken en niet elk jaar weer opnieuw moeten zoeken en duimen op vruchtbaarheid enz.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:55

Weet niet helemaal of ik deze vraag hier kan stellen, gezien het nogal regio gebonden is, maar waar halen jullie je kippen vandaan? Voor de juiste plek willen wij best een stukje rijden (zeg binnen een straal van 100km vanaf Arnhem)
Ik zie enkele grote fokkers/verkopers via Google. Dan daarnaast nog op marktplaats gekeken, maar daar staat in mijn omgeving relatief weinig op, of alleen de eieren, of kuikens, en dan voor de wyandotte voornamelijk de kriel versie, maar gezien het voormaat eieren denk ik dat wij liever een slag groter gaan.

Vind het zelf wel fijn als ze van een plek komen wat geen massa productie in kleine hokjes is, maar gewoon normaal opgroeien op een leuke boerderij of hobbymatige plek van iemand (bij mama kip, gebeurd dat nog? :') of is dat een onrealistisch verzoek? )
En waar dus ook de haantjes normaal kans krijgen om groot te worden voor ze geslacht worden, en niet als kuiken al de schredder in gaan. Wij leven zelf vegetarisch, zo goed als veganistisch, op eieren na dus, vandaar ook dat we de eitjes van eigen kippen willen, maar wel bij een plek vandaan waar dierenwelzijn hoog staat :j

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:57

Het is nog erg vroeg in het seizoen voor jonge kippen, mp blijven kijken dus.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:40

anders even op FB zoeken of er een groep is? Voor de Orpingtons namelijk wel, zo ben ik ooit ook aan onze knapperds gekomen

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:05

Ik heb vanochtend ook eindelijk weer pluimgespuis opgehaald:
Afbeelding
Poule de Bresse!
5x witte hennen
2x zilverpel hennen
en een zilverpel haan.

Deze komen van 2 verschillende fokkers vandaan die echt duidelijk goed wisten waar ze het over hadden en echt hart hebben voor hun dieren.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:23

Faelynn schreef:
Weet niet helemaal of ik deze vraag hier kan stellen, gezien het nogal regio gebonden is, maar waar halen jullie je kippen vandaan? Voor de juiste plek willen wij best een stukje rijden (zeg binnen een straal van 100km vanaf Arnhem)
Ik zie enkele grote fokkers/verkopers via Google. Dan daarnaast nog op marktplaats gekeken, maar daar staat in mijn omgeving relatief weinig op, of alleen de eieren, of kuikens, en dan voor de wyandotte voornamelijk de kriel versie, maar gezien het voormaat eieren denk ik dat wij liever een slag groter gaan.

Vind het zelf wel fijn als ze van een plek komen wat geen massa productie in kleine hokjes is, maar gewoon normaal opgroeien op een leuke boerderij of hobbymatige plek van iemand (bij mama kip, gebeurd dat nog? :') of is dat een onrealistisch verzoek? )
En waar dus ook de haantjes normaal kans krijgen om groot te worden voor ze geslacht worden, en niet als kuiken al de schredder in gaan. Wij leven zelf vegetarisch, zo goed als veganistisch, op eieren na dus, vandaar ook dat we de eitjes van eigen kippen willen, maar wel bij een plek vandaan waar dierenwelzijn hoog staat :j

Misschien ook even over nadenken wat wil je.
Kriel of groot.
Legkip of sierras.
Welk ras of kruisingen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:54

Kinke schreef:
anders even op FB zoeken of er een groep is? Voor de Orpingtons namelijk wel, zo ben ik ooit ook aan onze knapperds gekomen



Goede, dankjewel!

En ben inderdaad misschien nog wel wat vroeg in het seizoen, we willen ze ook pas vanaf mei, nu vooral aan het oriënteren, hopelijk komt er in de loop van het seizoen wat meer aanbod.

@ marcella, Had ik al aangegeven :) , we hebben onze zinnen nu gezet op Wyandottes in een wat grotere slag.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:07

Volwassen of kuikens. Volwassen moet je mazzel hebben of geduld, want het is nog erg vroeg.

Marktplaats, kippen groepen rondkijken.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 07:26

Ik dacht dst ik al mee las in een (ander?) Topic over beginnen met kippen. Maar was aan het zoeken ernaar en kwam nu op deze.

Nav de nieuwsberichten over pfas. Wat gaan jullje met je eieren doen? Gewoon opeten? Willen mensen ze nog hebben wat je over hebt?

Als je het gemist hebt

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ele-wereld

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:51

Ik eet ze nog en heb ook nog 1 koper.

Overleg gehad om te laten testen wat nu ineens wel kan. Conclusie testen is leuk, maar grote kans dat je dan ook gelijk geregistreerd staat.

En ik geloof niet in complottheorieën. Maar aantal jaren terug hebben ze ook lopen donderen over moestuin dat ze daar vanaf wilde. Straks is het eten van groenten van eigen bodem ook gevaarlijk.