Katten Trauma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Katten Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 18:30

Ja, hoe zal ik het anders noemen.

We hebben nooit heel veel mazzel gehad met katten.

Vanaf mijn geboorte hadden we een kat, of eigenlijk een mega kater. Toen die een jaar of 10 was, zat die helemaal vol met de vreselijke ziekte in zijn bloed en was niet meer te redden.

Vervolgens een Ragdoll gehaald, kat was altijd wat afwijkend en hebben we vervolgend met 2 of 3 jaar moeten laten inslapen vanwege nierlijden.
Hier komt eigenlijk de grootste angst vandaan, we hebben hem gekocht met stamboom - hier was op het hoogste niveau binnen de vereniging mee gesjoemeld. Er waren destijds aardig wat nesten die hier mee van doen hadden, met rechtszaken van dien.

Nog een asielkatje, die de 6 ook niet gehaald heeft. We weten nog steeds niet wat er gebeurt is. Ze is in shock geraakt na 3 dagen continu bij de dierenarts gezeten te hebben en is er niet meer uit gekomen.

Dan eigenlijk de gezondste, een maine coon, zonder papier. Die is een paar maanden terug op 12 jarige leeftijd ingeslapen, na menig onderzoek (+- 2 jaar lang) konden we niet vinden wat er was. Maar hij schreeuwde het uit van de pijn/ongemak en stopte met eten.

Last but least hebben we er nog 1 over. Een blauwe Rus, of iets dat er op lijkt. Uit het asiel, hij zwierf over straat.
Hij was eigenlijk altijd heel speels en leuk tot mijn moeder ging verhuizen naar een andere stad. Nieuwbouw, weinig groen, veel bouwverkeer. Hij is samen met de Maine Coon verhuisd en terwijl de Maine Coon daar uit zijn schulp kroop, is er van hem niks meer over.

We hebben al een kattenfluisteraar erbij gehaald, maar het werkt allemaal niet.
Er was een oppas geregeld die in huis kwam tijdens de vakantie waardoor hij niet alleen hoefde te zijn. Hij heeft haar en haar moeder meerdere keren aangevallen :| hij zit in full stress modus en komt er niet uit (3 jaar, hij is nu 6).
Nu zijn maatje weggevallen is, lijkt hij het soms echt even niet meer te weten. Piest zelfs bovenop de tuinmeubels omdat hij niet naar buiten wil, maar toch ook weer niet op de kattenbak, die schoon is.

We hebben het idee om hem naar mij te laten verhuizen.
Maar wij zitten momenteel nog in een verbouwing, dus veel onrust en herrie. Plus de tuin moet nog aangepakt worden.
Als dat geregeld is, denk ik dat hij zich veilig kan wanen bij ons. We wonen in een bosrijk stukje, een beetje vergelijkbaar met waar we vroeger woonden.

Maar nu, ik zou er voor hem eigenlijk een kat bij willen hebben en ook een beetje voor mezelf.
Maar waar begin je met het kattenleed van de afgelopen jaren...
Zowel pech op de raskatten als de asielkatten, ik weet het niet meer.

Het liefst zou ik een Ragdoll willen, maar ik durf het niet meer aan.
Daarnaast moet het matchen met hem. Een kat die niet te dominant is, maar assertief genoeg om hem uit te dagen. Hij stoeide altijd regelmatig met de Maine Coon en mist hem dan ook echt.
Diep van binnen denk ik dat hij een kitten nodig heeft, een soort van "zorgen voor" en "uitgedaagd worden" dat maakt dat hij uit zijn schelpje moet kruipen.
Kittens uit het asiel vind ik risico vol omdat het er gewoon teveel zijn voor een goede karakter analyse. De volwassen katten vind ik daarentegen weer eng, wat als het niets matched? Ze hebben allebei al een karakter gevormd en zullen elkaar daardoor misschien veel minder snel accepteren.

Dan kom je bij de raskatten waarbij ik een gezonde, aanhankelijke en speelse kat wil.. de cattery's hebben naar mijn idee meer inzicht in het karakter van de katten.
Maar waar begin je dan met zoeken?

Wie kan mij op weg helpen?

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Katten Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:04

Bij jullie wonen kan een goede stap zijn.
Je kan het in elk geval een tijd proberen.

Kitten erbij kan. Maar die zijn het eerste jaar wel erg druk.
Kat vanaf een jaar is ook jong en minder druk. Over het algemeen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:16

Ik zou zelf voor een kitten gaan, en dan een siamees. Die zijn heel sociaal, hebben echt wel een maatje nodig (wij hebben 2 ras siamezen en 2 halve kruising) en zijn ook vaak speels. Die van ons zijn dan ook echt heel hecht met elkaar. Je moet er wel tegen kunnen, ze zijn heel aanwezig, wat ik geweldig vind, maar niet iedereen zal er zo over denken. Het is ook totaal anders dan een Ragdoll, die waarschijnlijk jouw voorkeur heeft.

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Katten Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:09

Siamezen trekken naar Siamezen.

Vorig jaar een Siamees gekocht en oudste poes dulde haar maar wilde niet knuffelen.
Siamees erbij gekocht, vol zusje, de dames wassen elkaar, spelen, slapen samen.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:43

Ik zou eerst eens kijken of hij bij jou kan aarden. En laat hem heel goed checken op ziektes. Een mijn mijn katers wordt onzindelijk, onrustig, likt zich kaal en gaat sproeien als hij blaasontsteking heeft. Het lijkt op stress, maar is het niet. Hij is ook allergisch voor tekenbeten en krabt zich helemaal kapot, ook al zijn de teken vrijwel meteen dood.

Ik heb al vaak 'nieuwe' katten aan onze kattenfamilie toegevoegd, meestal omdat een maatje van een van onze katten was overleden (ouderdom, maar ook hartkwaal, aanrijding). Het laatste maatje was voor een nogal timide en vriendelijke kat van 1,5 jaar oud. Ik ben bij allerlei katten gaan kijken, vanaf een half jaar tot een jaar of 6. Bij asiels en ook bij particulieren. Het karakter van een kat kun je vaak heel goed inschatten als je er een half uurtje voor uittrekt. Je ziet echt al snel hoe een kat zich gedraagt, wat voor persoonlijkheid hij of zij heeft. Ik heb uiteindelijk een katertje gekozen van ongeveer een half jaar oud. Hij en de kater waarvoor ik een maatje zocht zijn echt dikke vrienden, spelen samen, slapen samen en zijn dol op elkaar. Ze zijn gelukkig allebei ook lief tegen onze andere katten, al is de verhouding wel minder innig. Karakters verschillen nu eenmaal.

Ik zou trouwens bij een kater wel voor een kater kiezen, die zijn vaak speelser en minder serieus.

In een goed asiel of kattenopvang heb wel veel keus, en in een goede kun je dieren ook samen met andere zien, dat maakt het inschatten makkelijker.
Ga niet blindelings op het advies af. Mijn moeder heeft altijd katten gehad, en toen ze op een gegeven moment zonder zat is ze bij een asiel gaan kijken (ze was toen al ruim 80). Ze zouden haar twee lieve makkelijke katten geven zeiden ze, ze hadden wel wat. Ze hebben haar twee ernstig getraumatiseerde katten meegegeven met allerlei fysieke problemen. Ze zaten jarenlang achter kasten en onder bedden. Ondanks al haar geduld en moeite duurde het bijna twee jaar voor ze er eentje ook maar kon aaien, de ander duurde nog langer. Ze hadden weleens iets en daar kon dus eigenlijk niets aan worden gedaan. Ook ontvlooien was onmogelijk. Het vangen was zelfs na die tijd een totale ramp (als er echt iets was en ze naar de dierenarts moesten).

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:09

@ luuntje, dat is gewoon niet helemaal waar. Wij hebben al ruim 30 jaar oosterse katten, maar ook Maine Coon, Noorse boskat (nog steeds) en bengalen gehad. En zeker altijd HTK katten. De oostersen trekken erg naar elkaar, maar liggen ook hecht met de anderen. De Maine Coon lagen ze altijd met 3 stuks onderhand bovenop. Maar onze oude europese korthaar is ook favoriet. Nu 2 katten uit een opvang in Spanje en die liggen in 1 mand samen met onze oosters kortharen

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Katten Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 12:34

Bedankt voor de tips, de Rus is al fysiek gecheckt, het zit echt tussen zijn oren.
Heb via pb nog de tip gehad om feliway te proberen, misschien daar maar even naar kijken.

@Hevenon, belachelijk hoe ze dat kunnen doen, voor zo iets ben ik ook wel een beetje bang bij een asiel.
En ook al hij niet komt wil ik er een kat bij, alleen dan wel twee xD dus de keuze is niet alleen voor hem. Als het echt niet goed moeten we gaan kijken of we een plekje voor hem kunnen vinden als boerderij kat.

Siamezen, nooit over nagedacht eigenlijk. Ik vraag me af of ze niet te overheersend zullen zijn... hoe ervaren jullie dat? Ik weet dat de buren van mijn oma vroeger een Siamees had, maar die was niet helemaal goed (werd mij verteld als ukkepuk in ieder geval). Zat ook altijd bij andere mensen binnen, dat wil ik niet. Je kan het natuurlijk niet helemaal tegen houden, maar deze zat echt te schreeuwen.
Dus wellicht heb ik hier een licht negatief vooroordeel.

Ben zelf nu ook bij de Somali terecht gekomen en wat contact gezocht met een 3 tal fokkers.
Ze geven aan dat de poezen ook speels zijn en blijven waardoor dat ook een mogelijke match is.
Daarnaast geven ze aan dat ze zowel poezen als katers hadden die konden matchen met hem uit een vorig nest, als ook beide geslachten die niet zouden matchen.
Er zijn twee fokkers die eind dit jaar/begin volgend jaar een nestje verwachten, of nouja, dat de kittens de deur uit mogen. Dus wat dat betreft goed getimed.

Desalniettemin ben ik er nog niet volledig uit

xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:37

Als abessijn en Somali fokker moet ik even reageren. Haha de Somali is echt een heerlijke kat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe nog nooit problemen heb gehad met kittens koppelen ook niet aan oudere katten. Er zijn hier op bokt 2 (oké abessijnen) geplaatst waarvan 1 bij een stuk oudere katten gaat helemaal prima. Het zijn katten die uitdaging nodig hebben. Ze verzinnen hier elke dag wel wat nieuws. Ze zijn ook altijd druk met elkaar in de weer. Maar allemaal komen ze bij je liggen om te knuffelen.
Mocht je informatie willen mag je altijd pben.

Dit is mijn jongste fokpoes. Bijna een jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Katten Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:03

Xoran heeft gave katten.

Soms zullen oosterse katten prima mixen met andere katten.
Ervaring van mij, mijn fokker en in een FB leert dat Oosterse katten elkaar veel opzoeken.

Vriendin heeft een kruising Maincoon x Somali. Fantastische kat. Lief naar andere katten en mensen. Een theemuts.

Mijn Siamezen zijn vocaal en halen veel kattenkwaad uit. Ze zijn erg aanwezig.

Zusje heeft een Ragdoll, hele lieve poes. Gaat prima met htk kat

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:14

xoranlover schreef:
Als abessijn en Somali fokker moet ik even reageren. Haha de Somali is echt een heerlijke kat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe nog nooit problemen heb gehad met kittens koppelen ook niet aan oudere katten. Er zijn hier op bokt 2 (oké abessijnen) geplaatst waarvan 1 bij een stuk oudere katten gaat helemaal prima. Het zijn katten die uitdaging nodig hebben. Ze verzinnen hier elke dag wel wat nieuws. Ze zijn ook altijd druk met elkaar in de weer. Maar allemaal komen ze bij je liggen om te knuffelen.
Mocht je informatie willen mag je altijd pben.

Dit is mijn jongste fokpoes. Bijna een jaar.

[ [url=m/rzvkWY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Mn2y4Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tLf4To.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje wat een schoonheid <3

Lastig TS...
Mijn kat heeft er na de verhuizing een jaar over gedaan om echt te aarden in de nieuwe omgeving (met minder natuur en meer verkeer). Volgens mij kan het bij katten best wel even duren voordat ze gewend zijn aan een nieuwe situatie.
Mijn kat is nu dolgelukkig, echt nog nooit zo zichzelf geweest. Geef de moed dus vooral niet op. :)

Qua ras erbij kan ik je niet adviseren, succes!

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 12:42

Misschien leuk om een update te geven.
We zijn iets in een stroomversnelling geraakt - door het omstandigheden en goed nadenken vond ik het nu rustig genoeg.

Zodoende hebben we de Rus in huis gehaald en daarbij nog een Siberische Boskat, Fien :D

Hij doet het eigenlijk verrassend goed. Hij doet nog wel boos, maar heeft ook momenten dat hij even met haar neust en dat ze aan ze aan zijn staart mag zitten, maar niet te lang haha.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Katten Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:58

Oh idd, over een stroomversnelling gesproken! Dat vraagt wel om een foto *-:)

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 14:32

Lukasje schreef:
Oh idd, over een stroomversnelling gesproken! Dat vraagt wel om een foto *-:)


We zijn in het thema grijs gebleven haha.

Hier was ze pas net bij ons, dus nog wat angstig. Maar zo zie je haar wel goed. Op andere foto's vind ik haar al zo groot ogen en dat is ze helemaal niet.

Afbeelding

Hier helemaal KO
Afbeelding

Ze is alleen een krabpaal gewend en wij hebben nu een heel monument staan. Ze gaat echt helemaal los.

Ze is echt super super lief, kruipt regelmatig helemaal in je, ik heb denk ik nog nooit zo hard een kitten horen spinnen.

De hond vind ze wel echt nog een dingetje. Vandaag voor het eerst durven neuzen, maar toen ze weg was gelopen begon ze weer te blazen :Y)
Dus ik denk dat ze daar na dit weekend ook wel over heen rent.

We hebben het er nog met meerdere mensen over gehad, fokkers, dierenartsen - bij de Rus icm de hond is een kitten de beste keuze.
Iedereen zei iets anders over het beste moment van elkaar treffen, daarom voor cold turkey gegaan zodat de Rus niet en moest verhuizen en dan nog een nieuwe kat moest verwerken als hij eenmaal op zijn plek zat. Dus nu kan hij wennen aan het huis en haar - hoeft hij niet twee keer zoveel stress te hebben.

Somali vind ik nog steeds erg leuk, wie weet, ooit voor een derde kat. Maar ik liep wel aan tegen de kleine hoeveelheid fokkers binnen Nederland met geen of slecht werkende websites/telefoonnummers. En uiteindelijk weet ik ook niet of het qua persoonlijkheid goed bij de Rus had gepast.

Nog bij iemand van Bokt langs geweest voor Ragdolls. Maar ik kreeg het nare gevoel niet weg - dus dat werd hem niet.

En Fien was nog over uit een nestje omdat de fokster haar eerst zelf wilde houden. Maar omdat moeders het nestje niet zo leuk vond, en dat dit schijnbaar erfelijk is, heeft ze na heel lang wikken en wegen toch besloten om haar van de hand te doen, via de foto's en filmpjes opslag verliefd. Dus eigenlijk pure mazzel dat het nu zo snel ging. Anders hadden we geduldig gewacht op een ander beschikbaar nestje.

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Katten Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:53

Ts wat een knap ding.
Hopelijk is ze snel gewend.


Die slaapfoto is erg lief.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Katten Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:27

Wauwie, wat een knappe kat !