Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:07

Mizora schreef:
Duidelijk. Want het basiskarakter van de border collies en andere schapendrijvers is helemaal hetzelfde als die van de werklijn Mechelaars en Hollanders.......... Want dat is wat ik schrijf, het karakter van de border collies ligt me niet.

Aangezien ik ook heb geschreven dat Labradors me niet liggen (en dan doel ik op de kynologische lijnen, de werklijnen liggen me prima) mogen jullie daar ook nog op katten dat ik die neurotisch noem en dat ik me duidelijk niet verdiept heb en zijn we dan rond?

Ik zal nog eens reageren op een vraag over iets waar ik de afgelopen maanden mijn ziel en zaligheid en al mijn tijd en energie in heb gestoken.

Nee maar je wilt geen instabiel of neurotisch hondenras, maar je benoemd wel de Mechelse en Hollandse herders.

Zij nu net 2 rassen waar veel neurotische honden in voorkomen, die te scherp gefokt zijn. En inmiddels ook aardig wat gezondheidsproblemen zoals kanker etc.

Daarnaast kun je een herder ook niet meer vergelijken met een veedrijver. Dat is bij de meeste mechelaars en hollanders er aardig uitgefokt.

Prima dat je de basiskarakter van een border niks vind. Maar kom dan wel met redenen die kloppen.

Ik heb iets te lang in de ipo/knpv wereld gelopen. Dus heel wat herders gezien.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:50

Ik heb helemaal geen redenen genoemd waarom ik het karakter van de border niets vind, ik heb gezegd dat veel kleine sportrassen afvallen vanwege instabiel of neurotisch gedrag of vanwege gezondheidsredenen, waarbij ik bij dat laatste de border collie heb genoemd, waarbij dat gewoon met wetenschappelijke onderzoeken onderbouwd kan worden. Ik heb niet de border collie neurotisch genoemd, dat is verkeerd gelezen.

Maar goed, de fotos van het puppytesten zijn binnen.

Winter:
Afbeelding

Afbeelding


En de rest als link om het niet vol te spammen.
Nico: als enige de oefeningen helemaal afgemaakt, wat grappig is omdat hij in de groep juist vaak wat terughoudend is. Hij is heel bewust zijn stappen aan het overdenken en corrigeerde zichzelf op de smalle plank steeds als hij wat op het randje stapte.
[ Afbeelding ]
Jules: die vond het eerst best spannend, maar ging steeds beter
[ Afbeelding ]
Fenna: bleef hangen in de spanning en heel erg steun bij mij zoeken, gaat dus niet naar iemand die competities als doel heeft. Lekker gewoon wandelen en op de hondenschool trainen gaat ze geweldig vinden.
[ Afbeelding ]
Pasha: wat eigengereider, laat de spanning iedere keer mooi afvloeien.
[ Afbeelding ]

Fenna en Nico gaven een heel ander beeld in de individuele beoordeling dan dat je ze in hun dagelijkse gedoe in het nest ziet. Fenna is daar best een felle teef die niet per se vooraan loopt, maar zeker niet treuzelend achter blijft. Het was me bij individueel oefenen al wel opgevallen dat ze dan wat onzeker was, maar dit maakte het wel heel duidelijk.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 20:51

Wat een schatjes zeg Mizora! Ik denk dat iedereen een andere mening heeft en het ook helemaal niet zo zwart-wit is. Het zijn nou eenmaal dieren in alle wit-, zwart- en grijstinten die er zijn ;)

Van alle rassen die jullie noemen wil ik er geen een. We hebben nog even een langharige showlijn Border Collie overwogen, maar die was ook al heel snel van de lijst _O-

Zo zie je maar. Ieder zo zijn voorkeuren en uiteindelijk is er geen hond zo leuk als die van jezelf <3

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:00

Ik vind ze echt superleuk en als ik ruimte had gehad, had ik komen kijken. Geteste kruising, medium formaat, zou wel echt iets zijn voor als mijn Beagle zou wegvallen, maar die heeft er nog steeds veel zin in.

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:48

Ik ben helemaal weg van winter maar heb dan ook enorme zwak voor ruwharige honden :D zou het leuk vinden haar te volgen.

Wel of geen papier/stamboom maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Hiervoor twee honden gehad die niet zuiver waren en houdt van allen even veel.

Wel een vraag aan de sporters; waarom mag een niet rashond niet meedoen op topniveau? Het gaat er toch om wie de beste is, dan maakt het toch niet uit of je wel of niet zuiver bent? Of heb ik het verkeerd begrepen.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:38

Dat laatste heeft met stamboom papieren te maken. FCI is vaak organisatie van dat soort evenementen als ik het goed heb.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:36

Een niet rashond kan alleen niet meedoen aan het FCI WK. Verder mogen ze binnen de agility overal aan meedoen. Csiva heeft het FCI EO gelopen, het WAO, is geselecteerd geweest voor het IFCS WAC (ging niet door ivm corona) en is bij de raad van beheer de huidige Nederlands kampioen. Allemaal met een rasloze straatfik. Dat FCI WK is voor heel veel mensen het summum. Daar mogen er 4 per land per hoogte starten…

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:15

Het kan natuurlijk echt niet dat zo'n stamboomloze vuilnisbak het FCI WK zou winnen _O-

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:41

mavantos schreef:
Het kan natuurlijk echt niet dat zo'n stamboomloze vuilnisbak het FCI WK zou winnen _O-


Ik vind het EO zelf ook echt belangrijker en waardevoller dan het fci WK. Juist omdat iedereen daar aan mee mag doen.
Alleen de charme van het fci WK met 1 ring en weinig starts heeft ook wel iets tofs.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:40

Had het topic per ongeluk ontstipt en moet 30+ blz bijlezen, ben nu op blz 245 dus nog even te gaan. :')

Ik zie veel foto's voorbijkomen, nieuwe(?) pups&baasjes: Welkom! *\o/*

Ik voer de ene Wolf of Wilderness blue river, de reguliere versie zegmaar.
De ander deels Darf kvv en deels WOW blue river.
Ik heb ook de soft and strong geprobeerd van WOW maar daar kregen ze heel slappe ontlasting van wat niet verbeterde dus na die paar kg teruggeschakeld op de reguliere versie.
Er zijn meer smaken van beschikbaar maar de green fields (met lam) was geen succes en de andere worden ook met langere tanden gegeten.
Ik meng soms een andere smaak door de blue river, mn de Scarlet Sunrise vinden ze een goede/lekkere aanvulling.

Qua trainingsbeloningkjes sneed ik een frikandel in tig stukjes of ik sneed/knipte chicken&fish twists, gedroogde kipfilet, longstukjes, gedroogde zalmhuid etc en mengde dat in een voorraadbus om daar voor de training een zakje mee te vullen.
Met dat mengsel was het altijd een verrassing wat voor lekkers ze kregen en of het een ieniemienie of juist een groter lekkertje was.
Belangrijkste vond ik wel dat het vrij makkelijk hapslikweg moest zijn.
Die zachte kleine kluif/hart 'snoep'jes/trainertjes die je bij de dierenwinkel kunt kopen vinden ze 3x niks, dus ik moest ff zoeken wat werkte voor ze.
Even met hun favoriete speelgoed spelen ofzo was voor hun ook geen beloning, 'snoep' moesten ze. :')
Tegenwoordig gebruik ik nog weleens Pedigree Tasty Mini's kaas, die kun je ook nog in 2-4 snijden als je echt kleine beloningshapjes wilt maken maar zijn in hun geheel voor mijn honden hapslikweg snoepjes. :)

Wanneer Mahdu de überpuber ging bijten of anderszins ongeremd gedrag vertoonde wist ik dat hij moe was en zette ik hem met een knaagje en zijn favoriete knuffel in de bench.
Meestal viel hij in no time in slaap en zo niet dan was hij rustig aan het kluiven of met zijn knuffel aan het klooien.
Maar ik heb hem met bijna 10 maanden oud opgehaald dus de baby/peuterpuppytijd heb ik overgeslagen.

Dívka was bijna 3 jaar toen ik haar kreeg en met haar heb ik hetzelfde gedaan.
Zij kon vrijwel alles en was netjes opgevoed maar was zoveel heen en weer gesleept van oppas naar huis naar uitlaat naar volgende oppas etc dat ze compleet ontworteld en van de wap was. :knuffel:
Daar ben ik iig wat terug aarden/wortelen betreft gewoon weer vanaf 0 begonnen.
Dus zo min mogelijk naar een oppas en inmiddels zelfs oppas aan huis of meenemen uit logeren omdat ze het zonder mij in een andere omgeving slecht trekt, ongeacht of Mahdutje ook mee is.
Maar ze is echt een mama's kindje, hangt ontzettend aan mij (al voor ik haar overnam) en ik ben haar hele wereld geloof ik. :+
Ook ben ik vooral gaan focussen op rust; rust in huis, rust in de omgang etc.
Ze gaat nl van 0 naar 100 qua opwinding in 1 seconde, dat is een stuk verbeterd maar ook vnl door haar weg te sluiten wanneer er visite komt en bij zeer select gezelschap erbij te laten wanneer de opwinding gezakt is, maar ook weer wegsluiten wanneer ik zie dat ze overprikkeld raakt.
Ik kon nl driehonderdduizend keer zeggen dat ze haar moeten negeren maar luisteren ho maar en vervolgens wel boos worden als ze met suizende oren en ondergepieste kleding eindigden. :roll:
Dus om het gezelliger te houden voor iedereen zit ze nu apart. :)
Degenen die zeggen dat dat zielig is krijgen gewoon te horen dat het zieliger is om haar compleet over de tief te jagen omdat er niet geluisterd wordt naar mijn aanwijzingen. :Y)
Dívka vindt het nl prima om in de slaapkamer te zitten, ze kan daar kiezen uit bed, bench of dik kussen onder het bed, er liggen verschillende kluiven en haar favoriete knuffel waar ze lekker mee kan tutten.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:48

Flinke bijleespost al haha!
Succes met de rest nog allemaal bijlezen, dat is nog genoeg idd.



Hier dankzij Kim weer voorzien van een nieuwe tekenband die ze me ook nog is komen brengen, wat een service en luxe en perfecte timing ook; We hebben de eerste teek afgelopen weekend van d’r kop af mogen plukken en ik ben nu alweer helemaal klaar ermee :'). Gore beesten.

Gisteren met onze natuur wandeling is ze ook weer overal doorheen gevlogen, dus ik ben benieuwd of de komende dagen ook nog wat gevonden gaat worden :')

Heerlijk blij ei is ze toch altijd als ze lekker kan struinen, rennen en spelen.
- en vanaf nu ook weer lekker voorjaar gras knagen, dat is helemaal feest!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:21

JesdaJinn schreef:
Simba die heeft op dit moment even problemen met z'n oren. Geen zin in gevechten dus daarom een lange lijn er aan. Tussendoor mooi oefenen op mijn recall.
Alleen nu heb ik er een longeerlijn van de paarden aan zitten want die had ik nog en leek me prima, alleen hij is toch wel wat zwaar. Nu ben ik opzoek naar zo'n biothane lijn.
Sommige van jullie hebben er vast 1.
Waar gekocht en ik dacht zelf aan lengte van 10 meter. Lang genoeg? Bedoeling is dat Simba ooit wel weer gewoon los gaat maar zo'n lijn is altijd wel handig.

[ [url=m/bDXlCe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet niet of je nog op zoek bent maar je woont redelijk in de buurt van Almelo toch?
Ik heb nl wel wat lijnen liggen die ik toch niet gebruik, van 10 en 20 meter lengte geloof ik.
Mag je zo op komen halen in ruil voor wat lekkers voor mijn honden. :)

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:46

Ik heb inmiddels gelezen dat JesdaJinn voorzien is.
Mijn aanbod geldt evt ook voor een ander in dit topic, stuur maar pb bij interesse en dan komen we er wel uit. :)

Ik lees net over examens.
Ik weiger ze te doen, ik loop cursus voor mijn lol en niet om vervolgens te zakken op een examen voor een diploma waar we verder toch niets mee doen omdat mijn honden mijn zenuwen en de andere omstandigheden haarfijn aanvoelen en daarop gaan lopen klieren.
Examen verplicht?
Dan stap ik direct over naar een andere hondenschool of ik stop helemaal met cursussen etc.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:20

Trouwens nog even een voer update. Tijdje terug had ik gevraagd wat jullie pups krijgen, omdat Harrie niet echt heel goed ging op de Farmina brok.

Inmiddels volledig over naar Essentials the beginning lage breed die hier geadviseerd werd (ook geen KVV er meer) en dit lijkt veel beter te gaan. Heel blij mee +:)+

En hij begint al flink te wisselen, vandaag een hoektand gevonden die op de vloer lag
Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:29

Inmiddels volledig bijgelezen.

Hier in de buurt ook genoeg mensen die hun hond(en) gezellig op andere honden af laten gaan, minimaal ruimte geven met hun uitvallendd hond etc.
Zonet nog, ik loop met 3 smurfen sn er komt iemand met een uitvallende border collie aan een veel te los zittende halti, compleet uit zijn naad gaan hè en dan hooguit een meter omlopen terwijl ik daar met 3 zich terecht geïntimeerd voelende hondjes sta die op hun beurt ook uit hun naad gaan omdat we geen kant uit konden.
En dan mij vertellen dat ik die van mij beter moet opvoeden, b*tch loop dan verd*mme naar de overkant zodat iedereen de ruimte heeft. :roll:
Mahdutje vindt veel honden niet meer leuk omdat ze hem pijn hebben gedaan door hem ondersteboven te beuken enzo maar valt niet uit ofzo, hij doet wel mee als de rest loopt te etteren.
Dívka vindt veel vreemde honden eng en kan daar echt hysterisch bij gaan stuiteren en gillen waarop die vreemde hond juist de neiging heeft om haar te grijpen, bij haar hanteer ik ook het motto 'beter geen ervaringen met andere honden dan vervelende ervaringen'.
En oppashond Joep vindt grotere honden niet leuk en heeft in zijn onzekerheid de neiging om daarnaar te gaan lopen patsen.
Nu is een 'doorrrlopen! >;)' en evt een zachte lijncorrectie of zachte hollewipper normaal voldoende maar in de situatie van net werkt dat dus net niet. :+
Heb ik alleen Mahdu en Dívka mee dan stuur ik Mahdu ietsje naar voren en neem ik Dívka onder de arm maar Joep is groter en logger gebouwd en krijg ik niet zo makkelijk vd grond gehezen en bijsturen met 1 hond onder de arm en 2 aan de lijn die lopen te rellen is wat lastiger te regelen. :')

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:36

Ik had geloof ik gedeeld dat Mahdutje eind januari geopereerd was aan zijn voetje (extra voetkussentje wat verwijderd was).
Hij heeft uiteindelijk net geen 3 weken met kap om gelopen omdat er bij de nacontrole en hechtingen verwijderen een kleine nabloeding was, deze kon zonder nieuwe hechtingen genezen maar ivm Mahdu's gepruts moest de kap nog wel om.
Hij mocht wel dagelijks een paar uur met een ingepakt pootje en streng toezicht zonder kap.
Tegen dat de kap er officieel af mocht zat er een dikke korst onder zijn voetje die nog stevig vast zat dus ik heb zelf de periode met kap een paar dagen verlengd tot de korst eraf viel.
Zo kon ik voorkomen dat de wond open ging doordat Mahdutje eraan zou gaan zitten pulken.

Hoofdstuk pootje was positief afgesloten, echter zaten we zo'n 2,5 week later weer bij de dierenarts.
Dit keer wegens ontzettend veel pijn in zijn lijfje.
Wanneer ik maar naar hem wees was het gillen, wegkruipen en van zich af bijten.
Hij liep linksachter ook ontzettend mank.
3 uurtjes voor we bij de dierenarts zaten deed hij een ontzettend grote poep, daarna nog 3x en hij voelde zich alweer een stuk tieriger toen ik hem in zijn buggy zette om naar de dierenarts te gaan.
Bij de dierenarts werden er losse knieschijven geconstateerd en wilde de dierenarts gelijk een knieoperatie gaan inplannen terwijl er in januari net een protocol is opgesteld dat we geen grote/ingrijpende dingen meer gaan doen voor meneer superkneus.
Ik had zelf ook heel sterk het idee dat hij door de pijn in zijn buik en rug ontzettend was gaan compenseren en daardoor nu kreupel was.
Dus hij mocht naar huis met tralieve, meloxidyl en de afspraak dat als hij kreupel zou blijven nadat hij volledig opgeknapt was, we terug moesten komen.
Voor het weekend nog even contact gehad omdat de dosering niet voldoende was en ik zo niet het weekend in wilde.
In overleg de dosering tralieve verdubbeld en maandag was hij zodanig opgeknapt dat ik kon stoppen met pijnstillers.
En hij is inmiddels volledig opgeknapt, loopt weer net zoals voorheen en is zijn eigenwijze, grappige zelf weer *\o/*

En dit is het beeld waar ik weer naar mag kijken wanneer zijn grote vriend Joep er is:

<3

xSannee

Berichten: 4350
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:41

Jeetje wat sneu voor Madhu :(:) zorgenkindje dus...
Gelukkig dat het zoveel beter gaat zeg!

Mavantos wat is hij toch knap!! En superfijn dat het goed gaat op dit voer *D

:+:
Afbeelding
"Schiet nou ohoppp! Ik wil harder" _O-

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:02

Mahdutje is gewoon een wandelend wrak qua gezondheid.
Niet voor niets dat er inmiddels met de dierenarts is afgesproken dat er een protocol gehanteerd wordt van 'bultje verwijderen, pijnstilling, terug op anti epileptica, kuurtje antibiotica en vergelijkbare behandelingen is prima, bij grotere behandelingen/ingrepen gaan we samen kijken wat haalbaar is en bij dingen die niet haalbaar zijn maar waar hij wel comfortabel mee kan leven met evt wat ondersteuning gaan we niet sleutelen en wanneer het niet haalbaar is om te behandelen maar ook niet eerlijk is naar Mahdutje om door te gaan dan stopt het'.
En dat klinkt heel simpel en nuchter als ik het zo uittyp maar mijn hart breekt al bij de gedachte aan dat scenario.
Ik hoop iig dat hij nog een aantal jaren mee kan maar heel realistisch gezien is de kans veel groter dat het eerder klaar is.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 01:25

De 5 reutjes (ik weet niet waarom 1 niet op de "mooie foto" is gezet. :') ) degene op foto even geblurd
Zo benieuwd wie Jeppe word van deze 5. Allemaal knap.

Afbeelding


En de 3 teefjes
Afbeelding

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 07:17

Puur op uiterlijk zou ik de middelste reu nemen. <3

Ik kan overigens uit ervaring vertellen dat puppy's fotograferen een ware hel kan zijn. _O-

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:01

Wat zijn ze zoet <3 De reuen hebben allemaal een hartjes-neus!

JesdaJinn

Berichten: 10448
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:03

Iemand die dit kent?

Afbeelding

Pippa13

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:28

Zoo schattig met hun Dobby oren! Het zijn knappe puppies <3
En nu de dagen aftellen tot jouw Jeppe komt *\o/*

Edit: ik ken het product hierboven niet. Maar vraag me ook af waarom een hond een Detox zou moeten hebben?

JesdaJinn

Berichten: 10448
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:41

Ik ken het ook niet maar sprak iemand en die was er helemaal weg van en die gaf mij een fles. Heb niet gebruikt hoor want heb werkelijk geen idee wat het is

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:48

Wat is het? Kun je een foto plaatsen van de ingrediëntenlijst? Misschien kan ik op basis daarvan iets zeggen.

Wat een prachtige pupjes <3 Ik ben benieuwd wie Jeppe wordt!