Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:24

Leuk dog survival!

Bijzondere kruising mizora! Wat is de gedachtegang achter deze kruising? Sowieso hoor ik peruaan niet vaak.

Ik heb zo genoten van puppy knuffelen maar was de rest van de dag er ook helemaal gesloopt van door alle spanning en enthousiasme die erna was gezakt :')

Ze zijn nu 6 week en hoop met 7 a 7.5 week te horen wie van de 5 reutjes mijn Jeppe word.

9 april ga ik hem ophalen.
Samen met mijn moeder
Afbeelding

Afbeelding

xSannee

Berichten: 4350
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:34

IMANDRA schreef:
Wat leuk! M’n partner gaat eind april met Maisie ook de survival run doen in Ede, met wat nestgenootjes


Ohh is het in april alweer? Wist ik niet! Leuk!
Leuk ook samen met wat nestgenootjes! *D

Heerlijk, puppyknuffelen Eloya! Nog even aftellen dus!

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:05

Had vandaag nog op de website gekeken maar zie nog geen vervolg datum staan. Ik dacht zelf dat het maar 2x per jaar was.

Eloya, snap ik hoor dat je daarna moe bent. Heb je zelf voorkeur(en) voor een pup(s)?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:11


xSannee

Berichten: 4350
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:29

Ohh nou die ziet er ook heel gaaf uit! In Ede kun je idd wel trainingen volgen ook.

We zeiden al, er liepen veel Aussies rond haha. Ook nog 3 andere Corgi's gespot trouwens, toch altijd even extra leuk :))

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:21

Moeders is al 50% peruaan, 50% poedel, en waar zij zelf eigenlijk een ongelukje was (had ze een rustig hondje geweest, dan had de 'fokker' haar en haar zusje ook gehouden wwant eigenlijk kon ze er geen afstand van nemen. Maar het was geen doen), is de keuze om voor haar kruising te gaan dat niet. Ik wilde graag een poedelkruising rond de 10kg zonder labradorbloed en bij voorkeur met windhondenbloed om behendigheid mee te gaann doen en overal mee naartoe te kunnen nemen. Niets tegen labradors, maar het is gewoon mijn type hond niet en x poedel nog minder.

De grote uitdaging bij kleine doodles (en kleine poedels) is een stabiele hond vinden, wat voor mij erg belangrijk is, en vanaf het eerste ogenblik dat ik Emma zag, was mij duidelijk dat dit een stabiele hond was die niet in 7 sloten tegelijkertijd zou lopen. Ze is wel energieker dan wat ze in eerste instantie toonde (maar dat is voor mij alleen maar fijn), maar wel echt kneiterstabiel. Met de dekreu, een volle poedel, uitzoeken zijn er ook allerlei reuen afgevallen die ik niet stabiel genoeg vond. En dan wilde ik ook nog een goed geteste reu, waarbij de spoeling wel dun werd. Maar uiteindelijk heel leuk geslaagd (hd-a, ed-vrij, pl 0/0, ecvo alles vrij) en met goed resultaat.

Hoewel de peruaan eigenlijk onder de oerhonden valt, zit het wel in de richting van de windhonden. Ik ken er een aantal (deels raszuiver, deels x kelpie) en dat zijn stuk voor stuk prettige honden.

De gedachte is om een lijn kleine sporthonden op te zetten van zo'n 10kg en 40cm, dus medium behendigheid. Daarom was deze beoordeling ook zo belangrijk, want ik had stiekem wel een voorkeur maar aangezien ik ook in verdere generaties wil denken (overigens wordt de evenntuele reu voor Winter dan max 50% poedel en waarschijnlijk zelfs zonder poedelbloed. Het doel is dus niet terug naar de poedels te fokken) geeft dat (nog) meer stof tot nadenken qua kiezen.

Afbeelding

De rechter blijft. Ja, ze hebben allemaal een andere vacht.
Afbeelding

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:27

Maar eerlijk, in medium agilityland is dit toch helemaal niet interessant? Én kruising waar je eigenlijk 'niks' mee kunt bereiken én er zijn op zijn minst drie andere hoog gewaardeerde rassen die bewezen resultaten lopen uit bewezen lijnen & titels.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:16

Hoezo zou je er niets mee kunnen bereiken? Kruisingen zijn steeds meer gebruikelijk in de topsport agility en voor de gemiddelde behendigheid speler is het al helemaal een prima hond qua bouw en gedrag. Het zijn goed gebouwde geteste honden met een stabiel karakter die graag willen werken, zonder daar in door te schieten. Moeders is razendsnel, wendbaar en handig/veel lichaamsbesef.

Mediums zit je in de wockers, de shelties en de poedels en zo af en toe een klein uitgevallen border collie. Voor mij allemaal niet volledig wat ik zoek in een hond.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:25

In de echte topsport ga je de kruisingen juist niet terugzien, want zonder FCI papieren kom je niet in die genoemde topsport. Een EO of WAO kan natuurlijk wel, maar als je naar het WK wilt heb je niks aan een kruising. Nadine is nu de eerste (en vooralsnog enige) die open en bloot een kruising heeft gemaakt die voor haar meer waard is dan het WK lopen, daar heeft ze ook behoorlijk wat bakken stront voor mogen ontvangen. Ik hoop voor haar dat ze in de toekomst dan ook alles mag winnen wat er te winnen valt en de 'haters' de mond snoert, naast het feit dat ik ook absoluut niet achter de kruising sta.

In de medium zijn tegenwoordig naast de cocker & shelties ook de (raszuivere) kelpies en border collies te vinden en als ze er eenmaal zijn worden het er meer, want dát is gewild. Die hebben zeer zeker geen minder stabiel karakter dan jouw kruising. Het valt of staat bij de rassen ook met de combinatie die gemaakt wordt. Heet & heet is een probleem, heet & koel is te doen maar wel wat je wilt hebben. Lichaamsbesef is een kwestie van basis training, dat heeft niks met de combinatie tussen reu & teef te maken. De een is wat voorzichtiger van nature in het plaatsen van poten, de ander wat wilder maar dit versterk of begrens je afhankelijk van hetgeen wat je hond aanbied.

Voor de gemiddelde recreant zal dit inderdaad een leuk hondje zijn maar de vraag is of daar dan je hond aan wilt verkopen, die beoefenen meestal bij Piet op de hoek 'behendigheid' op een manier waarop ik mijn honden of puppen niet wil blootstellen.

Je wilt iets 'opzetten' terwijl er eigenlijk al een overvloed aan keuzes is, buiten de gebruikelijke bovenstaande opties. Want ook andere raszuivere honden doen het hartstikke prima in de sport, ze zijn dan misschien niet snel (genoeg) maar vaak daardoor wel clean waardoor ze heel goed kunnen meelopen. Want hoe meer snelheid, hoe makkelijker de fouten vallen.

Loop je zelf landelijk (of internationaal) agility?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:41

Ik loop inderdaad niet landelijk of internationaal en vind het over het algemeen prima hoe 'Piet op de hoek' behendigheid doet voor mijn honden. Ik vind niet dat er een 'overvloed' aan keuzes is voor de mensen die geen schapendrijvers willen, maar wel een leuk sporthondje. Ik zit in de sportieve eigenaren hoek, niet op wk-niveau. Lichaamsbesef is wel degelijk een flink stuk aanleg, Hoewel je dat natuurlijk kan aansturen door hoe je ze groot brengt. Het hoeven jouw hondjes niet te worden, he.

Ik heb in de raszuivere honden niet gevonden wat ik zocht, wel veel neurotisch en instabiel gedrag gezien (of flink epilepsie in de lijnen, alleen daarom zou ik al nooit een border collie willen), en ik heb dat bij meer mensen gevonden die hier ook tegenaan lopen. Inclusief een hoop mensen waarbij als dit nest op een ander moment geboren was, ze graag een pup er van hadden gehad, maar het moet wel ook net passen.

Verder ga ik het hierbij laten, ik vind de toon van jouw berichten uitermate onaangenaam en absoluut onnodig. Er is, na 10 jaar wachten omdat mijn vorige raszuivere hondjes ongeschikt waren, een bewust nest gefokt waar er veel moeite gedaan is om een passende reu te vinden inclusief alle testen en goede karakters, we hebben het hier niet bepaald over het hondje van de buurman mocht erop.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:51

Maar gemiddelde Australian kelpie of sport border collie kan helemaal geen schapen drijven :P ben het wel met kimD eens. Maar misschien is jouw idee van topsport anders dan het gemiddelde idee van topsport.

Ik Snap je reactie van dat je geen border zou willen door de epilepsie. Dat lees je op alle websites :,) maar er is ook een andere kant hè… niet alle borders hebben epilepsie. Net zoals dat een kruising niet per se gezonder zou zijn dan een ras hond. Daar moet je je in verdiepen, maar gezien je oordeel Heb je dat niet heel erg gedaan :D is iedereen natuurlijk vrij in. Maar niet gaan roeptoeteren als je geen zicht hebt op de waarheid

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:12

Schapendrijver is een karaktertype, dat ze niet meer hun oorspronkelijke functie kunnen uitvoeren (waar ik een mening over heb overigens), is dat karakter er niet opeens uit, ze zijn alleen anders gefocust. Ik schreef een lijn kleine sporthonden fokken. Ik begon absoluut niet over dat deze honden gefokt worden om in de topsport mee te moeten draaien. Je hoeft niet in de topsport mee te draaien om de zin "helemaal niet interessant, waar je eigenlijk 'niks' mee kunt bereiken" helemaal onzin te laten zijn.

Ik lees dat van BC niet 'op alle websites'. Ik heb het zelfs niet alleen van dichtbij mee mogen maken, maar ben gewoon in de wetenschappelijke artikelen gedoken. Ik heb me wel degelijk sterk verdiept, maar ik ben tot een andere conclusie gekomen.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:30

Nynkster schreef:
Maar gemiddelde Australian kelpie of sport border collie kan helemaal geen schapen drijven :P ben het wel met kimD eens. Maar misschien is jouw idee van topsport anders dan het gemiddelde idee van topsport.

Ik Snap je reactie van dat je geen border zou willen door de epilepsie. Dat lees je op alle websites :,) maar er is ook een andere kant hè… niet alle borders hebben epilepsie. Net zoals dat een kruising niet per se gezonder zou zijn dan een ras hond. Daar moet je je in verdiepen, maar gezien je oordeel Heb je dat niet heel erg gedaan :D is iedereen natuurlijk vrij in. Maar niet gaan roeptoeteren als je geen zicht hebt op de waarheid



Nouja dit. Had dan eerlijk ook gezegd verwacht en gehoopt dat er verder onderbouwd zou worden, maargoed, het wordt als onaangenaam gezien terwijl ik gewoon kritisch ben.

Het met modder gooien zonder onderbouwing is dan ook een beetje jammer. In de BC zijn zoveel verschillen, wij hebben er zelf een aantal, allemaal zonder epilepsie. De eerste lijder bel ál onze honden zit zes generaties verderop. Klopt, de BC is zeker niet gezond maar ze zijn door kritische fok wel alweer een stuk gezonder tegenwoordig en godzijdank is er (zeker in de sport) een schifting waardoor met dragers en lijders steeds minder gefokt wordt. En van die van ons is geen enkele neurotisch, waarom niet? Ze krijgen geboden wat ze nodig hebben. Dat neurotische komt veelal van verkeerd gehouden of iets wat ze missen in hun leven. Maar dat is met alle rassen, niet alleen de BC.

Je komt binnen met best een statement wat betreft agilty, maar in dit topic zitten best wat agiiltylopers 'van niveau', dus logisch dat erop gereageerd zal worden.

Het is helemaal prima dat je een kruising maakt en dat goed en gezond wilt aanpakken, daar hoor je mij niet over, absoluut niet. Ik heb het puur en alleen over het creëren van een agilityhond in de mediumklasse. Prima dat je je hebt verdiept maar het komt niet overeen met de ervaring die er momenteel is, daarom vroeg ik of je meedraait in de sport, wat niet het geval is en daardoor je berichten ook een andere insteek geven.

Maar als je enkel recreanten wilt aanspreken met jouw kruising zul je inderdaad best wat aanspraak hebben en die mensen zullen jouw honden dan zeker kunnen waarderen, want in 'hun agilitywereld' is dan zeker een hond die het dan beter zal doen qua basissnelheid dan de HTK behendigheid honden, op bijvoorbeeld regionaal niveau.
Laatst bijgewerkt door KimD op 25-03-24 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:35

Ik denk dat je meer doelt op het herdertype dan schapendrijver. En dat ben ik met je eens, een herdertype moet je liggen en is niet voor alle mensen weggelegd.

Ik ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen van je pup en of ze gaat worden wat je voor ogen had. Dus hopelijk verdwijn je niet uit het topic :) Persoonlijk vind ik het jammer dat de bordercollie kleiner gefokt wordt en straks ook de Medium maat gaat domineren maar snap wel dat dat is waar vraag naar is. :) Maar ik ben dan ook niet zo van de borders. Als iemand mini korthaar schotjes van rond de 10 kilo gaat fokken bestel ik er direct zes. Of korthaar shelties, same difference, wil ik ook wel een dozijn van :+ _/-\o_

Over agility gesproken: Ves en ik hebben vorige week voor het eerst les gehad in een binnenbaan op kunstgras. Wat fantastisch voor ons beide! Ik breek mn enkels niet meer over graspollen en Vesper heeft door dat ze er heeeeeel hard op kan! *\o/* Feestje!

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:38

Flux schreef:
Ik denk dat je meer doelt op het herdertype dan schapendrijver. En dat ben ik met je eens, een herdertype moet je liggen en is niet voor alle mensen weggelegd.

Ik ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen van je pup en of ze gaat worden wat je voor ogen had. Dus hopelijk verdwijn je niet uit het topic :) Persoonlijk vind ik het jammer dat de bordercollie kleiner gefokt wordt en straks ook de Medium maat gaat domineren maar snap wel dat dat is waar vraag naar is. :) Maar ik ben dan ook niet zo van de borders. Als iemand mini korthaar schotjes van rond de 10 kilo gaat fokken bestel ik er direct zes. Of korthaar shelties, same difference, wil ik ook wel een dozijn van :+ _/-\o_

Over agility gesproken: Ves en ik hebben vorige week voor het eerst les gehad in een binnenbaan op kunstgras. Wat fantastisch voor ons beide! Ik breek mn enkels niet meer over graspollen en Vesper heeft door dat ze er heeeeeel hard op kan! *\o/* Feestje!


Korthaar sheltie wil ik ook nog, dan ben ik de eerste in de rij! *\o/*
De lichte Schotse Collie doe ik wel al mijn best voor, Vixem is momenteel 14,5kg & Nil 14kg en de helft minder breed en minder kort dan Dana. :+ Mediums zullen het nooit worden, dan moet ik ze waarschijnlijk de helft van hun poten afhakken wel. _O-

De medium BC of Kelpie weet ik nog niet helemaal wat ik van vind, maargoed, je ontkomt er niet aan en zoals ik al zei, als ze er zijn dan worden het er zelf meer. Kijk maar naar de inter klasse en daar zitten al wat kleintjes tussen die korter bij medium zitten dan bij inter.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:53

Schapendrijven heeft niks met karakter te maken, maar met aanleg en fokdoelen. Een goede schapendrijver kan een klote karakter hebben maar wel goed kunnen drijven, en een met een goed karakter kan misschien slecht drijven. Lees je eens in of ga kijken bij iemand die ervaring heeft met de rassen voordat je echt een oordeel daarover vormt, plus dingen zegt die niet echt deugen :P

Maar zo denk ik dat veel mensen een verkeerd idee hebben van werkende honden. Als alle borders neurotisch waren had ik er niet 7 in huis. Welke overigens nu allemaal rustig liggen te slapen. Dus het “altijd druk, neurotisch” gaat niet echt op.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:29

Ik zeg niet dat de border collies per definitie neurotisch gedrag hebben, en al helemaal niet dat druk gedrag hetzelfde is als neurotisch gedrag. Ik zeg wel dat veel sportrassen afgevallen zijn vanwege neurotisch of instabiel gedrag.

Schapendrijvers zijn een hele andere groep herders dan de verdedigingshonden/pittige herders. Geef mij 100x liever een mechelaar uit de werklijnen dan border collie uit de werklijnen. Het karakter ligt me gewoon niet.

Ik heb een stuipende hond gehad, 1x vind ik voldoende. En voor mij dus een reden om bewust niet voor een ras te gaan met een sterk verhoogd risico (afhankelijk van het onderzoek tussen de 1.8 en 8x zo groot als een gemiddelde hond). Overigens in haar geval geen echte epilepsie, maar viel het onder de overkoepelende term periodiek optredende neurologische events. Wat neerkomt op epileptische aanvallen alleen dan met een andere oorzaak. Ze bleek een aangeboren hersenaandoening te hebben zonder erfelijke basis die bij minder dan 1 op de miljoen honden voor komt. Zelfs de meest gebruikelijke variant komt bij slechts 1 op de 100.000 honden voor. Toen ik bij Mandigers was voor de diagnose, had hij toevallig de week daarvoor het advies gegeven om 1 te laten inslapen, 10 maanden oud en jawel (maar bij toeval) een border collie. Het gaat hierbij om aangeboren hersenatrofie aan de kleine of grote hersenen met de snelle en de trage variant. De snelle variant is gebruikelijker en halen de meeste honden het jaar niet mee. De trage variant is veel minder van te voorspellen hoe oud ze worden, des te later de klachten, des te gunstiger de diagnose. De mijne is er uiteindelijk 6.5 jaar mee geworden, had de ongebruikelijk variant van zowel aantasting aan de grote en kleine hersenen en heeft nog 11 maanden na de diagnose geleefd, maar had naderhand gezien al vanaf 6 maanden de eerste klachten.

Kritische vragen stellen is prima. Beginnen met dat ze helemaal niet interessant zijn voor behendigheid en je er niets mee gaat kunnen bereiken heeft niets met kritische vragen te stellen te maken.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:38

Ik heb een medium kruising en als ik er nog zo eentje kon krijgen zou ik daar direct voor tekenen. Nee, wereldkampioen zijn we niet. Ik heb te veel tijd nodig gehad om het spelletje echt te leren met haar maar wat is het toch een geweldige hond! Wat ga ik het lopen met haar straks missen.

Maar; ik geef niks om de rashond. Ik zoek een bepaald type en die zekerheid krijg ik iets meer met een rashond dus daarom heb ik nu (ook) rashonden. Maar als het aan mij lag had ik alleen maar Csiva’s gehad….

Ik vind het afgeven op een goed doordachte kruising ook niet zo tof… en de top in de medium? Dat zijn meer en meer de Mudi’s, al is dat echt geen ras voor iedereen. Daarnaast zien we ook meer en meer borderpaps. Ook super leuke kruisingen!

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:49

Mizora schreef:
*Knip*

Kritische vragen stellen is prima. Beginnen met dat ze helemaal niet interessant zijn voor behendigheid en je er niets mee gaat kunnen bereiken heeft niets met kritische vragen te stellen te maken.


Dat ze niet interessant zijn had je kunnen weerleggen, is mijn mening. Net zo goed als het jouw mening is dat het anders ligt. Dat is niet op een WK zullen lopen, is een feit, daar valt niet veel aan te weerleggen.

Maargoed, je ging verder niet meer op mij in en ik zal dat andersom ook niet meer doen. Dan kun je in het topic kwijt wat je kwijt wilt zonder dat ik mijn mening daarover geef. Dat doe ik met meerdere in het topic en dat werkt verder prima. Kun je toch je enthousiasme en je voortgang kwijt.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:57

Heeft een lager gewicht in de large echt een (groot) voordeel KimD? 14,5 kilo. Tjonge. Ves vind ik met 18 kilo al wat aan de schrale kant. Dacht ook dat ze in de lichtere helft van de Schotten viel haha *D

Oeh een Mudi. Lijkt me ook heel tof <3

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:01

Mudi’s zijn fantastisch maar echt geen honden voor iedereen. Een border collie is 100x makkelijker in training. Er is een reden dat niet zo veel mensen ze hebben. Ik vind de Oostblok herdertjes geweldig maar 3 is wel echt echt de max in huis :+

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:19

Flux schreef:
Heeft een lager gewicht in de large echt een (groot) voordeel KimD? 14,5 kilo. Tjonge. Ves vind ik met 18 kilo al wat aan de schrale kant. Dacht ook dat ze in de lichtere helft van de Schotten viel haha *D

Oeh een Mudi. Lijkt me ook heel tof <3


We gaan het zien, Vixem is Kay zijn probleem. Ze heeft komend weekend haar eerste wedstrijd maar kent de palen nog niet eens, Kay schuld, dus ik ben benieuwd. :Y) De lengte in het lichaam gaat wel een voordeel zijn tegenover het vrachtwagenmodel van Dana. Dana kan gewoon lichamelijk niet wrappen (logisch) en verliest (o.a.) daar veel tijd op.

Nil is dan weer mijn probleem maar een reu, en ik ben niet van de reuen. Dus eerlijkheidshalve zal dat niet veel worden, ik hou niet van dat softe en hoge knuffelgehalte van reuen, die sluiten niet aan bij mijn manier van trainen. Dus wat dit gaat worden in de sport? Waarschijnlijk niet veel. :Y) Maargoed, Nil is sowieso al het sulletje van de klas, dus daar had ik sowieso geen hoge hoop van, hahaha!

Mudi's zijn heel tof om naar te kijken in mijn geval, kan ze ook echt waarderen maar staan bij ons net zo goed op het lijstje van 'never gonna happen'.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:38

Mizora schreef:
Ik zeg niet dat de border collies per definitie neurotisch gedrag hebben, en al helemaal niet dat druk gedrag hetzelfde is als neurotisch gedrag. Ik zeg wel dat veel sportrassen afgevallen zijn vanwege neurotisch of instabiel gedrag.

Schapendrijvers zijn een hele andere groep herders dan de verdedigingshonden/pittige herders. Geef mij 100x liever een mechelaar uit de werklijnen dan border collie uit de werklijnen. Het karakter ligt me gewoon niet.

Een mechelaar kan net zo f*cking neurotisch zijn, ken ik er ook zat van. Heb zelf ook zo'n opvanger.

Een bc kan ook pittig zijn :+ Rush is hartstikke leuke hond om mee te werken. Maar niet altijd even makkelijk en er zit een behoorlijke kop op.

Zei laatst nog tegen mijn vriend, soms is een mechelaar pup nog makkelijker _O-

Alles valt en staat met uit wat voor lijnen ze komen. Mijn mechelaars komen uit een hele pittige werklijn, maar ken ook makkelijke werklijnen.

Je hebt je blijkbaar duidelijk niet goed verdiept :')

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:11

Duidelijk. Want het basiskarakter van de border collies en andere schapendrijvers is helemaal hetzelfde als die van de werklijn Mechelaars en Hollanders.......... Want dat is wat ik schrijf, het karakter van de border collies ligt me niet.

Aangezien ik ook heb geschreven dat Labradors me niet liggen (en dan doel ik op de kynologische lijnen, de werklijnen liggen me prima) mogen jullie daar ook nog op katten dat ik die neurotisch noem en dat ik me duidelijk niet verdiept heb en zijn we dan rond?

Ik zal nog eens reageren op een vraag over iets waar ik de afgelopen maanden mijn ziel en zaligheid en al mijn tijd en energie in heb gestoken.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:21

KimD schreef:
Flux schreef:
Heeft een lager gewicht in de large echt een (groot) voordeel KimD? 14,5 kilo. Tjonge. Ves vind ik met 18 kilo al wat aan de schrale kant. Dacht ook dat ze in de lichtere helft van de Schotten viel haha *D

Oeh een Mudi. Lijkt me ook heel tof <3


We gaan het zien, Vixem is Kay zijn probleem. Ze heeft komend weekend haar eerste wedstrijd maar kent de palen nog niet eens, Kay schuld, dus ik ben benieuwd. :Y) De lengte in het lichaam gaat wel een voordeel zijn tegenover het vrachtwagenmodel van Dana. Dana kan gewoon lichamelijk niet wrappen (logisch) en verliest (o.a.) daar veel tijd op.

Nil is dan weer mijn probleem maar een reu, en ik ben niet van de reuen. Dus eerlijkheidshalve zal dat niet veel worden, ik hou niet van dat softe en hoge knuffelgehalte van reuen, die sluiten niet aan bij mijn manier van trainen. Dus wat dit gaat worden in de sport? Waarschijnlijk niet veel. :Y) Maargoed, Nil is sowieso al het sulletje van de klas, dus daar had ik sowieso geen hoge hoop van, hahaha!



Ben benieuwd dit weekend dan! :D

Ik ben voornemens volgend jaar te starten als de drive en plezier aanhoudt bij ons beiden. Voor nu ben ik ontzettend tevreden hoe ze haar eerste les liep afgelopen donderdag na een half jaar winterstop en daarvoor ook maar een handvol lessen. Dat brein van haar wist alles gewoon aan elkaar te rijgen, heel cool om te zien. En lengte in haar lijf heeft ze wel, dus ik vind dat die palen ook wel goed komen *D

@Mizora, ik zou wel graag je pup zien uitgroeien hoor! Denk dat je opmerkingen gewoon verkeerd vallen bij de border-fokkers die ook hun ziel en zaligheid stoppen in het fokken van gezonde, werkbare borders. Dat er neuroten rondlopen is waarschijnlijk niemand onbekend en in veel gevallen zitten die helaas ook op de verkeerde plaats.

Lekker blijven posten met Winter. Ik hoop dat ze alles is wat je wil!