Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 17:57

Shaya_ schreef:
Ik zou het suppen wel gaaf vinden maar denk niet dat het in mijn talentenpakket zit :=

Wat een dropje zonnetje! Ben ook benieuwd naar meer info.


Bij mij zit suppen ook niet bepaald in m’n talenten pakket, we dobberen gewoon wat rond _O-
Als we maar plezier hebben denk ik dan :D

@Leo knappe Fitz <3

@Zonnetje81 twee pups tegelijk? :=
Zijn ook geen officiële JRT kleuren toch, blauw en chocolate?

cursebreaker

Berichten: 11501
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 18:04

Haha je hoeft idd echt geen waterrat (als het goed is ben je namelijk niet zoveel bezig met zwemmen. Zelfs ik heb nog niet zo heel veel water gehapt dus dan moet dat bij de meeste anderen ook vast meevallen :') ) of perfect in balans te kunnen zijn om plezier te hebben op een sup. Vraag maar aan Kim hoe mijn balans is... hahahaha en ik sup dan idd niemand eruit, in de zin van dat ik met goede balans als een speer over het water ga. Ik zit meer als dat ik sta enz, maar wat warboel zegt; het doel is gewoon plezier hebben en er zitten geen 'voorwaarden' aan behalve gewoon op je eigen tempo ermee bezig zijn en doen wat en wanneer je het leuk vind dus imo is het echt wel het testen waard als je ook maar al een beetje denkt van 'hmm ik ben benieuwd' om het eens te testen. Ik vind het rond dobberen op het water alleen al wel echt heerlijk en rustgevend bv. moet ik zeggen - zonder Arya dan op open water nog. En samen met vriendinnen er zo op uit zijn, wat wij dan vaker deden is altijd gezellig ook <3 En met Arya klungelen in het ondiepe vond ik ook heerlijk; niks moet, alles mag, dus daar kijk ik wel naar uit om weer wat mee te gaan doen. SUP talent is hier ook overduidelijk niettt aanwezig, maar dat mag de pret echt niet drukken *\o/*

Zonnetje, dat is een pittige opgaaf 2 pups. Succes!
Wel een dropje om te zien zeg <3

Tinkermuts,
wat een dotje <3 En ik herken alles wat je schrijft over het verlies van je allerbeste maatje en dan toch dat sprankje geluk en licht vinden met de aankomst van een pup. Als ik Arya (& ook onze poes Sansa die we tegelijk in huis haalde) niet had gevonden al redelijk snel na het verlies van Rex, was mijn rouw proces een stuk moeilijker geweest. Het bezig zijn met haar, heeft me echt zo enorm geholpen. Ik denk dat ik anders echt in een heel heel erg diep gat was gevallen, wat zeg ik... dat weet ik wel zeker. Nu was het handelbaar en vond ik de kracht om weer door te gaan. Mooi vooruitzicht nu voor je wel om met je meisje een band te gaan vormen en mooie herinneringen samen gaan maken terwijl je haar ziet opgroeien, dat blijft bijzonder vind ik <3 Veel geluk gewenst met d'r!

Toffe foto's Leo, as per usual! En jullie uitje zag er echt heerlijk uit! Die omgeving is ook gewoon echt fantastisch ook. En nest genoten zien is zo leuk. Ik hoop dat we van Arya's broertjes en zusjes ook nog wat meer gaan zien nog eens in de toekomst. Dat ene broertje waar we een keer mee hebben gelopen was ook echt zo bijzonder: vanaf de eerste seconden zoveel rust en balans in hun energie onderling, zo mooi om te zien. 'Alsof ze elkaar dus al hun hele leven kennen' zei ik al meteen hahahaha. Die herkenning was echt wel duidelijk aanwezig, want dat heb ik echt niet eerder gezien met haar hoe ze zo meteen een band had met een andere hond, dat ging echt meteen vanzelf. Zoveel van het nest samen is dan gewoon echt een groot feest, zo gaaf!

--

Ik heb een paar pittige dagen achter de rug, waarvan gister het toppunt en ik ben ook echt niet in orde weer jammer genoeg. Sinds ik gisteravond thuis kwam, is Arya niet meer van m'n zijde geweken en is er constant voor/bij me, m'n lieve meisje. Vind dat dan zo bijzonder dat ze je op de extra moeilijke momenten echt laten weten dat ze er voor je zijn <3

Shaya_

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 00:50

Hopelijk snel betere dagen cursebreaker!

Wat een leukerd tinkermuts! Dat jullie veel plezier samen mogen hebben.

Leuk een nest meeting! Zal met Nero niet gaan. Daar zijn vele zusjes van naar het buitenland :=
Mooie foto's ook!

Zonnetje, Pittig lijkt me dat, 2 jack russels tegelijk. Niet mijn keuze maar heel veel succes en plezier! Ik had en heb mijn handen al vol aan 1tje :Y)


Vanavond weer een leuke gehoorzaamheidsles gehad! Les 4 alweer. Gaat altijd zo snel. Maar hij werkt fijn. Af en toe was het kunstgras nog wel heeeeeel interessant maar onze uitdaging, het volg-werk doet hij sinds vorige les hartstikke netjes!
Morgen rustdag en woensdag weer behendigheid. Onze 2e les :D

Afbeelding

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 05:57

Owhhh ik smelt echt van die mini corgie, wat een mooi hondje.

Zonnetje, wauw twee puppen, pittig, niet bang dat ze elkaar mee trekken in indeugende dingen?
Mooie hippe kleurtjes.
Ze gaan elkaar vast superleuk vinden.

Prachtige auss en wat tof die nest meetings .



Cursebreaker, mooie en lieve woorden.
Ik was echt bang dat na het verlies van Driekus mn hart niet meer open zou staan maar ik heb Snow gelijk in mn hart gesloten, ze is geen vervanging maar haar eigen unieke ikkie <3
Eerste nacht ging aardig, vannacht was ze aaaaaannnnn haha, weinig gedlapen maar het hoort erbij.

Shaya_

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:34

Hier hebben die 2 elkaar geloof ik wel gevonden :=

Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21730
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:38

<3

StalMelyn

Berichten: 2056
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:29

Aaah wat lief!

Zonnetje, 2 pups tegelijk. Ik doe het je niet na, laat staan terriërs. Wat voor andere rassen zitten erin, pincher denk ik? Deze kleuren zijn inderdaad niet toegestaan bij de jack russells en daarmee ook geen echte jack russells. (Persoonlijk ben ik van mening dat fokkers van dit soort honden ze ook geen jack russells moeten noemen maar dat terzijde). Die blauwe met vier witte voetjes, perfecte aftekeningen zo!

Tinkermuts, ach wat lief. Hopelijk slaapt ze binnen redelijke tijd door, alleen maar gebroken nachten kan behoorlijk opbreken.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:26

Ik heb een echte jack russell maar helaas zijn die toch minder populair dan de neppers. En ik vond die blauwe zooo leuk getekend. De andere heb ik van een vriendin. Ik dacht dan heb ik een mooi koppeltje.

De choco is tot nu toe braaf! Piepen en janken doet ze al niet meer. Ook niet als ik rond loop en ze in de ren zit.

Ik ben niet bang voor horror met de pups. Ik heb een ren in de woonkamer waar ik ze af en toe kan parkeren als ik bezig ben. :+

We gaan het zien!

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:34

Dat is niet het enige waar je je zorgen om moet maken met twee pups. := Ik zou me even inlezen in de nadelen van twee pups tegelijk en vooral de tips wat wél te doen met twee pups ter harte nemen en zeker iets mee doen. Anders heb je straks meer nodig dan alleen een rennetje waar je ze in kunt parkeren. :=

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:54

Ik maak me geen zorgen, komt vast goed met ze.

En ik overweeg ze apart te houden als ik ben slapen en zo. Dat ze alleen leren zijn. Het is verleidelijk ze bij elkaar te zetten.

Nu is de ander ook niet in de buurt van de pup.

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:51

Zonnetje81 schreef:
Ik maak me geen zorgen, komt vast goed met ze.


In dat geval, succes!

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 00:48

Is blauw bij deze honden geen probleem? Qua intoleranties, huidproblemen enzo? Ik meen mij te herinneren dat blauw een probleemkleur is, ooit eens naar gekeken voor mijn (blue brindle) stafford, maar ik weet niet meer of dat stafford specifiek was %)

moonsparkle
Berichten: 21730
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 06:57

Mijn man wou ook graag 2 pups, onze vorige hond had verlatingsangst en hij dacht dan zijn ze minder eenzaam. Dat zal misschien wel lukken kloppen maar ik zag het toch niet zitten om 2 tegelijk op te gaan voeden :') en als ik er 1 apart zou willen meenemen of trainen dan lijkt het me een uitdaging om de ander alleen te leren zijn want dan is er soms niemand meer thuis

kiwiwitje

Berichten: 20120
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 07:11

_Christina schreef:
Is blauw bij deze honden geen probleem? Qua intoleranties, huidproblemen enzo? Ik meen mij te herinneren dat blauw een probleemkleur is, ooit eens naar gekeken voor mijn (blue brindle) stafford, maar ik weet niet meer of dat stafford specifiek was %)

Blauw is bij veel rassen een probleem zeker waar t geen standaard kleur is alleen al door de manier waarop t vaak gefokt word. Vaak fokken ze voornamelijk op de kleur waardoor gezondheid niet meegeteld word. Vaak zijn blauwe hondjes indd gevoeliger voor huidproblemen, allergieen. Maar regelmatig zie je er ook andere problemen. Bij de sbt vaak gebitsproblemen(slechte kwaliteit tanden), ED, PL etc. Vaak door niet testen en hoge inteelt.
T probleem bij deze russelmixen is dat ze zonder stamboom/afstammingsbewijs zijn dus je niet weet van waar die blauwe kleur komt en dus de inteelt niet makkelijk kan vaststellen.
En iets wat je vrijwel nooit ziet bij (kleur) kruisingen in t algemeen zijn geteste ouderdieren. Daarom word PL het jack russel hupje genoemd.

Zoe_97

Berichten: 9456
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:17

Belangrijk om bij de uitleg van Kim in het achterhoofd te houden is dat het blauw heb op zich geen problemen veroorzaakt. In veel rassen is het een normale kleur zonder problemen. Het zijn achterliggend problemen in de lijnen die achter deze honden in sommige rassen zitten die problemen geven. Vaak door teveel lijnteelt of zelfs inteelt om de kleur te krijgen of meer te krijgen is rassen waar deze niet of amper voorkomt.

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:20

_Christina schreef:
Is blauw bij deze honden geen probleem? Qua intoleranties, huidproblemen enzo? Ik meen mij te herinneren dat blauw een probleemkleur is, ooit eens naar gekeken voor mijn (blue brindle) stafford, maar ik weet niet meer of dat stafford specifiek was %)


Klopt, en alle verdunde kleuren maar vooral blauw kunnen CDA hebben (alopecia), net zoals MDR1 een genmutatie/defect is, is CDA dat ook. Het kan ook niet worden genezen, als een trichogram laat zien dat de hond CDA heeft dan wordt hij kaal, veelal op de rug naar de zijkant, dijbenen en achterkant.

Daarom krijg ik per definitie de kriebels van rasloze honden met deze kleur, zoals Kim zegt, het is vaak gefokt vanwege de kleur en niet vanwege gezondheid. Fok je eerst op gezondheid en dan op kleur, gebeurt het vrijwel niet.

kiwiwitje

Berichten: 20120
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 07:33

Zoe_97 schreef:
Belangrijk om bij de uitleg van Kim in het achterhoofd te houden is dat het blauw heb op zich geen problemen veroorzaakt. In veel rassen is het een normale kleur zonder problemen. Het zijn achterliggend problemen in de lijnen die achter deze honden in sommige rassen zitten die problemen geven. Vaak door teveel lijnteelt of zelfs inteelt om de kleur te krijgen of meer te krijgen is rassen waar deze niet of amper voorkomt.

Ik zeg toch ook in rassen waar t geen standaard kleur is ;)

kiwiwitje

Berichten: 20120
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 07:37

KimD schreef:
_Christina schreef:
Is blauw bij deze honden geen probleem? Qua intoleranties, huidproblemen enzo? Ik meen mij te herinneren dat blauw een probleemkleur is, ooit eens naar gekeken voor mijn (blue brindle) stafford, maar ik weet niet meer of dat stafford specifiek was %)


Klopt, en alle verdunde kleuren maar vooral blauw kunnen CDA hebben (alopecia), net zoals MDR1 een genmutatie/defect is, is CDA dat ook. Het kan ook niet worden genezen, als een trichogram laat zien dat de hond CDA heeft dan wordt hij kaal, veelal op de rug naar de zijkant, dijbenen en achterkant.

Daarom krijg ik per definitie de kriebels van rasloze honden met deze kleur, zoals Kim zegt, het is vaak gefokt vanwege de kleur en niet vanwege gezondheid. Fok je eerst op gezondheid en dan op kleur, gebeurt het vrijwel niet.

Oh maar ook rashonden. Denk maar aan de sbt en franse bull bijv.

In NL en BE word een belgisch gefokte blauwe reu heel vaak gebruikt die uit een combi komt van vader x dochter.
Voor zover ie geen blauwe ballen had heeft ie dat wel van t dekken. En vrijwel iedere fokker die blauw wil fokken trapt er in en gebruikt dat beest. Ook kei top voor de populatie. De beste “eigenaar van die reu” heeft zo nog , uit mn hoofd, een stuk of 7 reutjes zitten die blauw zijn of blauw dragen. Dus in ons ras is de blauwe markt vrijwel volledig draaiend op de reutjes uit die blauwe lijnen die ook nog aan elkaar verwant zijn.
Tel maar uit je winst. En t is inmiddels de meest populaire kleur.
Uiteraaaard mag je blij zijn als alles getest is, maar das zelden

Zoe_97

Berichten: 9456
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:37

Was geen correctie op jou hoor! Wilde gewoon even voor anderen benadrukken dat blauw op zich het probleem niet is :p D lokus zelf geeft namelijk geen problemen. In rassen waar er problemen zijn met een bepaalde kleur wordt dat al vaak op het kleur heb gestoken. Terwijl het andere genen in die lijnen zijn. Wilde dat voor de “leken” wat meer verduidelijken.

kiwiwitje

Berichten: 20120
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 08:20

Dan begreep ik dat verkeerd

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:25

Gaat weer gezellig hier ;-) Iets leuks delen wordt weer meteen negatief getrokken.

Edit
Toen ik de stamboom jack kocht dacht iedereen dat het een vuilnisbak of fox was……

Koop ik 2 leuke hobby hondjes (en heel Nederland heeft een nepper op stal lopen) dan wordt het helemaal afgebroken. :+

cursebreaker

Berichten: 11501
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:31

Nee, dat vat je verkeerd op allemaal. mensen proberen je een ander inzicht te geven, je meer te informeren en aansturen op dat je jezelf beter inleest. Niet alleen wat betreft 2 pups tegelijk maar inderdaad ook wat kleuren betreft en wat dat voor gevolgen met zich mee kan brengen, zeker wanneer het dus idd bij een hond is waar de kleur bij het ras niet erkend is.

En daarmee kunnen ze ook mee lezers bereiken die er dingen van kunnen opsteken. En dat is vooral ook fijn; dat je mensen kunt behoeden Vooraf al om keuzes te maken en al 1 persoon wie dit leest en denkt ‘hè, dat is goed om te weten en heb ik van geleerd’ is al een winst. In jouw geval is er weinig meer te doen aangezien je al beslist en acties genomen hebt maar dat betekent niet dat het niet alsnog goed is over bepaalde onderwerpen te praten.

Zulke onderwerpen en discussies komen in dit topic vaker naar voren en zijn op meer manieren een voordeel soms- en misschien niet altijd leuk om te lezen maar dat ligt misschien ook aan de geschreven woorden en hoe iemand ze opvat qua toon. En hobby fok… sorry; maar dit is geen hobby fok wanneer je bewust op kleur fokt wat niet erkend is. Dat gaat ze meestal niet meer om wat goeds toe te voegen aan een ras, goed naar gezondheid kijken ed maar meer om geld te verdienen omdat het kleurtje zo mooi is. Is in Amerika ook een enorme hype jammer genoeg, zie het bij de herders daar ook ontzettend veel, en hier in NL ook bij de oudduitse herder en de zwarte kleur. In Amerika heb je de blauw en panda kleur etc ook nog en die honden hebben vaak echt serieuze problemen. Dan heb je je ben ik bang echt niet goed ingelezen vooraf, tenzij je zeker weet dat deze ‘fokker’ het huiswerk Zeer goed heeft gedaan qua lijnen… dan zeg ik niks maar ik snap wel waarom de dames hierboven dit onderwerp aankaarten en mensen willen waarschuwen en informeren.

kiwiwitje

Berichten: 20120
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 08:39

Zonnetje81 schreef:
Gaat weer gezellig hier ;-) Iets leuks delen wordt weer meteen negatief getrokken.

Edit
Toen ik de stamboom jack kocht dacht iedereen dat het een vuilnisbak of fox was……

Koop ik 2 leuke hobby hondjes (en heel Nederland heeft een nepper op stal lopen) dan wordt het helemaal afgebroken. :+

Wat curse zegt indd. En mijn reacties waren puur ter verduidelijking van iemand die naar blauw vroeg.


En om even op de stamboom jack te reageren
Das omdat vrijwel iedereen die jackrussel mixen kent als jack russel. En niet de standaard russels helaas.

Ik heb staffies en de meiden zijn al voor alles uitgemaakt behalve engelse staffords. Terwijl er toch echt stambomen bij zitten..

kiwiwitje

Berichten: 20120
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 08:44

Zonnetje81 schreef:
Gaat weer gezellig hier ;-) Iets leuks delen wordt weer meteen negatief getrokken.

Edit
Toen ik de stamboom jack kocht dacht iedereen dat het een vuilnisbak of fox was……

Koop ik 2 leuke hobby hondjes (en heel Nederland heeft een nepper op stal lopen) dan wordt het helemaal afgebroken. :+

Wat curse zegt indd. En mijn reacties waren puur ter verduidelijking van iemand die naar blauw vroeg.


Maar; hobbyfokker.. wat is dat.. want ik fok ook maar max 1x per jaar een nestje en ja vooral voor de fun. Alleen wel met een pak aan voorwerk en testen. Dat is voor mij ook hobby.
Alleen t meerendeel van dat soort kleurfok en “hobby/fun” nestjes in dit type hond zoals de jouwe is dat er ook niet op bijv PL getest is.. of ecvo. Wat wel verplicht is via de rasvereniging van de jack russel. En wat eigenlijk wettelijk verplicht is. (Binnen NL)
Plus dat er vaak voor zulke kleurtjes veel meer geld gevraagd word. Zeg niet dat dat hier zo is. Maar dat is , in mijn visie, gewoon je hond gebruiken als leuk verdienmodel als fokker.


En om even op de stamboom jack te reageren
Das omdat vrijwel iedereen die jackrussel mixen kent als jack russel. En niet de standaard russels helaas.

Ik heb staffies en de meiden zijn al voor alles uitgemaakt behalve engelse staffords. Terwijl er toch echt stambomen bij zitten..

StalMelyn

Berichten: 2056
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:47

Zonnetje, de kleur doet echt niets af aan de pups en uiteindelijk gaat het erom dat je straks twee leuke hondjes hebt. Zelf wist ik niets af van de ziektes bij deze blauwe kleur dus heb weer geleerd. Blauw of lavendel, mooi is het zeker.

En ik persoonlijk heb ook niets tegen kruisen als het maar goed gebeurd. Mijn 2e hond was een herplaatser, een nepper, maar wel de beste hond ooit!