Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:17

Vraagje over de AnnyX tuigjes. Die zijn mét en zonder padding te koop.

Mij lijkt zonder padding niet zo comfy voor de hond en deze zal vooral in de auto gedragen worden door mijn Corgi. Mét padding is echter een stukje duurder.
Wat is jullie ervaring?

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:21

AnnyX zonder padding? Ik ken ze alleen met. Heb je een foto of linkje van diegene die je bedoeld zonder padding?

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:44

oh wacht, ik bedoelde de ongevoerde tuigjes van dierenoppas AMF. Die zijn niet van AnnyX. Ze verkopen ook de AnnyX, die zijn wel gevoerd.

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:41

Ik heb geen ervaring met de ongevoerde tuigjes, maar ik vind de AnnyX tuigjes erg fijn en duurzaam. Fijner dan ons Non Stop tuig. :j

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:55

Ik heb voor Pixy de Dog Copenhagen in S vanaf 8 weken om gehad. Ik gok dat ze er met een week of 2-3 uit zal groeien en dan krijgt ze een tuig van Justfordogs, net als Roetsj, maar dan oranje. Ik gok dat dat gelijk haar laatste tuig wordt, want ze kan dan gelijk in de S, terwijl Roetsj de M heeft, maar dat gaat zij waarschijnlijk niet redden.

Vandaag 2 broers ontmoet, was leuk. Ook even ervaringen uitgewisseld en ze hebben even gespeeld.
Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 20:53

Oh wat leuk!

xSannee

Berichten: 4364
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:19

Wat leuk! <3
D'r broers zijn een stuk groter of niet hahaha?

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:25

Hier dragen de mechels Anny X. Bij Max zit ie helaas minder top. Voor hem had ik heel lang een tuig van trixie, maar ook deze zit niet meer fijn.

En Nonstop zit ook net niet. Hopeloos die hond _O-

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:13

xSannee schreef:
Wat leuk! <3
D'r broers zijn een stuk groter of niet hahaha?

Ja, die linker een paar cm, die is vooral breder ( en dikker), de rechter is wel 10 cm groter denk.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:21

Just for dogs is ook nog een optie ja.
Teveel keuze :')

Wat leuk dat je 2 broers uit het nest hebt ontmoet! Je kunt inderdaad wel zien wie het dametje is

Pippa13

Berichten: 360
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 07:23

Qua tuigjes en halsbanden hebben we veel geprobeerd en gebruikt. Het is echt per hond verschillend wat het beste past en niet schuurt.

Vidar is afgelopen woensdag 2 jaar geworden! Feest! De tijd is gevlogen. We zijn blij dat hij een fijne huis/sport/jacht hond is geworden. En hij wordt steeds stabieler. We kunnen niet meer zonder hem. <3

Onderstaande foto is van toen we hem net hadden opgehaald. Echt een frummeltje. Hij is inmiddels mooi opgedroogd hè.
Afbeelding

We zijn ook weer met de camper op pad. Laatste keer proefkamperen voordat we op de grote reis naar Noorwegen gaan! Vidar vindt het allemaal wel een beetje spannend en is nog niet 100% op z'n gemak, maar het gaat steeds beter en hij durft nu zelfs overdag buiten de camper een dutje te doen. De eerste nacht en ochtend was het ineens ontzettend koud. Vorst aan de grond. Gelukkig had ik z'n jas mee genomen, dus zaten we samen te koukleumen in onze fleecejassen haha. Gelukkig kwam in de middag de zon, en die is niet meer weggegaan. *\o/*

Kleine impressie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om even terug te komen op het verhaal van de tuigjes. Wij hebben het nieuwe Non Stop rock harnas kunnen bemachtigen. Voor onze (berg) wandelingen in Noorwegen. We zijn hem nu een paar dagen aan het testen en het bevalt eigenlijk wel goed. Op onderstaande foto had hij hem voor het eerst aan. Beetje twijfel over de maat, maar nu we er wat dagen mee hebben gelopen zit ie al wat beter.

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 08:12

Ohh die pupfoto <3

cursebreaker

Berichten: 11533
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:29

Jullie gaan zo hard dus mijn bij lees post is wat selectiever deze keer, maar wilde wel even nog op een paar dingen reageren. Nog bedankt voor de leuke reacties op de foto's laatst haha, die slak foto vond ik ook wel geinig. Meneer of Mevrouw slak, zat echt net mooi in lijn met Arya, lol.

Pippa13
Oh dat nieuwe NS tuig staat Vidar echt prachtig zeg, love it! Ik wil 'm tzt ook gaan proberen bij Arya, ik ben er van wat ik er so far van gezien heb, groot fan van - fijne diversiteit qua gebruik e.d. en zoals het NS betaamt, weer super mooie kwaliteit en aangepast op de actieve hond. Mooi mooi. Ik zag jullie campeer trip voorbij komen op insta, echt heerlijk zo met die bus! En begrijpelijk dat Vidar nog wat moet wennen hier en daar maar komt zo te lezen vast helemaal goed. Wanneer gaan jullie naar Noorwegen?

--

Hier ook een pro-tuig persoon haha, zeker met pups/jonge honden. Wij zijn begonnen met een dog Copenhagen tuig toen Arya pup was - de eerste week hebben we met een halsbandje 'gelopen' (al liep Arya al meteen veel los en heeft ze nauwelijks aan de lijn gelopen toen op hele korte stukjes na en werd ze getild ook vaker dus dat was puur om te overbruggen tot het tuig er was), welke we in 3 verschillende maten hebben gebruikt met veel plezier - beide modellen - voor we zijn overgestapt op NonStop Line Harness. Vind beide merken wel echt mooi kwalitatief gezien. Anny-X vind ik ook mooi en op echt heel heel veel modellen hond mooi zitten gewoon, maar puntje bij paaltje vind ik het materiaal van NS wel het fijnst. Halsbanden gebruiken wij wel, daar hangt o.a. de tractive aan en gebruik ik icm kortloper wanneer we op drukkere plekken zijn, op smalle paadjes mensen/honden passeren of in een situatie waarin Arya net wat meer begeleiding nodig heeft - dan heb ik net wat meer te zeggen met 35+ kg hond ipv aan een tuig waar ze meer kracht kan zetten. Maar Arya trekt sowieso nog steeds; in situaties waarin ze in hoge adrenaline zit, waarin veel prikkels zijn om te verwerken, etc. dan vind ze nog steeds de rust niet om rustig te lopen aan het halsband - dat is met name wanneer we met meer honden lopen bv of als we echt iets spannends tegenkomen - en dan heb ik liever dat tuig in gebruik ja. Kan wel willen dat ze niet trekt, maar het is op zulke momenten echt een coping mechanism voor haar en ze doet het nu eenmaal, dus dan beter wel met materiaal om/aan wat dat beter opvangt.

EmptyWords
Vanaf de foto lijken de tuigen idd niet echt helemaal lekker te zitten bij ze, maar kan vertekenen. Kan soms echt even een zoektocht zijn naar wat de juiste match is. Welke tuigen heb je op het oog nu? Het mag idd wat kosten, maar wat Kim zegt sluit ik me bij aan; kwalitatief gezien gaan dat soort tuigen wel echt veelal een hondenleven lang mee. Als ik zie hoe intensief het line harnas hier gebruikt word bv - Arya heeft die echt Elke keer als ze naar buiten gaat om - met zwemmen, door de modder vliegen, door de struiken heen, spelend met andere honden, etc etc. En je merkt nergens ook maar enige zwak punt waar het al aan’t slijten is.

Dat eindeloos tuigen kopen… ik snap het wel hoor, zijn lastige afwegingen financieel. Ik heb het wel gedaan, zeker met betrekking tot de trektuigen dan bv. (Met de gewone wandel tuigen was ik snel tevreden, Arya past sowieso meestal wel vrij netjes overal in). Ik heb best wat verschillende merken en modellen gekocht en geprobeerd - want passen en in gebruik is ook nog eens een verschil, vaak kom je er met gebruik pas achter of het echt ideaal is of toch niet want zo zat met passen bij Arya met trek tuigen heel veel zoals het hoorde, maar in gebruik vond ik dan sommigen toch minder lekker uit de verf komen. Het is dan jammer van het geld wel, want je krijgt idd niet meer ervoor terug wat je ervoor betaald hebt, maar je hebt uiteindelijk wel iets waar je tevreden mee bent. Maar je zou natuurlijk als je wilt dan wel 2e hands eens kunnen rond neuzen bv. Of bepaalde webshops kunnen vragen meer merken en verschillende modellen en maten te sturen bv en zo kun je dan misschien sneller iets vinden wat je bevalt en retourneren wat niet past. Dat heb ik ook deels gedaan in de zoektocht naar de trektuigen bv. Maar dat zal met een gewoon tuig ook gewoon kunnen, dat je meer in huis haalt en dan retourneert.

Gaabje
Oef wat rot van die waarschijnlijk allergische reactie. Ik vind teken echt een lastig onderwerp. Waar ik liever natuurlijke middelen gebruik voor alles, grijp ik met teken toch uiteindelijk echt naar de Seresto band omdat Seresto qua werking vrijwel het enige is wat effectief werkt voordat de teek speeksel kan doorgeven - waar dat bij vrijwel alle andere middelen niet het geval is. En ik gebruik dat ook liever als dat ik pillen geef bv wat het lichaam in gaat van de hond. Bij ons in de praktijk worden bravecto pillen standaard uitgeschreven, maar ik geef ze ook niet. Ik prefereer toch die seresto. Pipetjes zijn uiteraard ook een optie, maar hoe effectief ze zijn, HOE ze precies werken tov de seresto bv… dat werkt pas in nadat de teek al actief is geweest bv, waar seresto de teek wel al dood voordat er iets overgedragen kan worden. Ik zou dus vooral even gaan vergelijken naar de werking van alles, Hoe ze werken en wat je daarin graag wilt zien. Ultrasone apparaatjes ken ik niet, heb je een voorbeeld/link? Qua natuurlijke middelen zou je kunnen denken aan van binnenuit ondersteunen met bv. fenegriek door het voer, knoflook bonbons - voor honden. Verder heb je van oa STOP! Ook druppels e.d. die je kunt gebruiken.

Oshaa
Jeetje, van sneeuw naar die temperaturen ook, wat heftig! Hopelijk dat het daadwerkelijk wat gaat afkoelen vanaf zondag, tot dan; succes! Fijn dat de loopsheid vrij goed is verlopen zo. Dat je idd even wat momentjes hebt met ook een reu zo erbij is wel begrijpelijk, maar dat lijkt overall inderdaad gelukkig wel prima mee te vallen. Heb je beer ondersteunt met supplementen nog? Dat zou je evt nog kunnen doen anders een volgende keer - ik weet niet of je PUUR supplementen tot daar krijgt en of er anders iets vergelijkbaars daar te vinden is, maar anders zou je daar de hypersex bv van kunnen proberen. Heerlijke plaatjes weer, ik geniet altijd ZO van jullie updates, echt. En ben zo verliefd op Layla, wat een heerlijke hond.

Warboel
Hoe was de wedstrijd gegaan?

moonsparkle
Tuigen zijn altijd wel verstelbaar, vaak tot 10cm. Maar ja, met pups en jonge honden gaat het gewoon snel hoor. Daar moet je toch niet verwachten dat je er met 1 tuig gaat komen zeg maar en je er vooraf gewoon al op instellen dat je meer moet gaan kopen/vervangen op relatief korte tijd - maar dat is met halsbanden het zelfde, ook die zijn niet eeuwig verstelbaar - ook al is dat natuurlijk een prijs verschilletje wel, maar goed ik vind persoonlijk de prijs niet erg voor de tuigen ook al moet je ze met pups/jonge honden snel vervangen, ik had het er graag voor over. De meesten hebben wel sowieso 3 maten van pup tot uitgegroeid. Wij hebben met het eerste tuig echt maar weken gedaan, met de 2e maanden en erna kwam er een 3e en laatste maat tuig. Dat hoort er helaas een beetje bij nu eenmaal. Maar met bepaalde merken zoals bv Dog Copenhagen vind je, zoals anderen idd ook al aangaven, 2e hands vaak veel aanbod en dat kun je overwegen dan bv. Ik heb alles nieuw gekocht en onze tuigen erna aan andere hondenvriendjes geschonken, zodat ze daar nog een pup/jonge hond blij konden maken. Ik had het geld er graag voor over, en daar gewoon rekening mee gehouden qua budget. Ik vind het ook niet zonde geld als het dan maar weken word gebruikt zoals het geval van het eerste tuig, want ik weet dan wel dat ze een goed tuig om had zitten van goede kwaliteit en wat niet in de weg zit en beter is tov halsband om de nek bij zo’n kleintje zeg maar. Onhandig vond ik het dus ook niet, de tuigen. Het verstellen is echt het werk niet namelijk als je dat even door hebt :o

fannetje
Wat een leuke groeps foto. Bizar wel hoeveel verschil er zitten qua grootte tussen haar en d’r broertjes haha of de foto vertekend. Maar goed, ze zitten natuurlijk in een leeftijdsfase waarin sommige echt groeien als kool en bij anderen komt dat soms ook gewoon later pas, en dan heb je het verschil reu/teef sowieso nog. Ze zijn wel ook echt prachtig gekleurd vind ik die 2 broertjes.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:23

Oh dat non stop harnas ziet er ook wel gaaf uit :j

Ik had nog een merkloos harnas van m’n vorige hond die ik voor Maisie als pup had gebruikt, die was verstelbaar genoeg dat we daar genoeg aan hadden tot ze in een DogCopenhagen pastte. Die bevallen wel :D. Al is m’n vriend nu bezig met een workshop canicross dus als dat serieus wordt dan moet er nog een harnas bijkomen daarvoor. Maar duurt nog wel even.

De DoggyRide is inmiddels binnen en Maisie vindt t helemaal geweldig haha, ook dat ze haar hoofd erdoor kan steken en rond kan kijken!
Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:58

@cursebreaker, die slak is zowel een meneer als een mevrouw. :D
De meeste slakken zijn tweeslachtig/hermafrodiet. :)

Ik beoefen geen sport oid waarvoor aangepast materiaal nodig is, buiten het fietsen met Dívka dan waarvoor mijn oude tuig (Julius k9 namaak) niet werkte.
Maar die tuigen liggen zowiezo niet goed imo, schuiven constant en de banden gaan steeds wijder zitten dus je bent ze om de dag ofzo weer op maat aan het maken. -O-
Buiten dat stappen ze er ook heel makkelijk uit als ze willen dus buiten dat het er leuk uit ziet (ik had ze met panterprint en camo :P) zou ik ze niet weer kopen en ik raad ze ook niet aan.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 10:09

Gefeliciteerd met Vidar! Jullie camperbus is echt prachtig <3 Dat is ook echt onze droom! Maar eerst trouwen, dus voorlopig gaan we nog maar gewoon met de tent weg.
Dat nieuwe NS harnas ziet er echt fantastisch uit! Ik ben ook meteen getriggerd! Maar heb al 4 goede tuigen en een trektuig dus een 6e is echt niet nodig :o

Gaaf die doggyride voor Maisie! Veel plezier er mee!

Wij hebben gister een heerlijke wandeling gemaakt op de Utrechtse Heuvelrug. Wat een heerlijk weer! Niet te warm en niet koud, dus die 10 km voelden geen moment zwaar. Nog een terrasje gepakt daarna voor een kopje koffie, super druk maar Fitz lag keurig braaf onder tafel.

Afbeelding
Afbeelding


Vandaag rustig aan en dan morgen naar Canisport Events, waar we mee gaan doen aan de workshop Canitrail. Heel veel zin in! Gaan er hier nog meer mensen naartoe?

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:01

Oeh ziet er lekker uit Leo!

Nou Maisie heeft genoten van de Canicross workshop net :)). M’n vriend appte dat ze het echt geweldig vond
Afbeelding

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:45

Leo schreef:
Vandaag rustig aan en dan morgen naar Canisport Events, waar we mee gaan doen aan de workshop Canitrail. Heel veel zin in! Gaan er hier nog meer mensen naartoe?

Ik ga erheen :D van 8 tot 9 bikejöring en van 9 tot 10 suppen, daarna sportcheck en gauw weer naar huis ivm dat ik nog naar autocross ga _O-

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:47

Leuk al die workshops. Pixy moet daar voorlopig nog mee wachten. Wel mag ze 4 juni weer mee op pup-pubercamp.
Morgen zijn wij in Laag Soeren voor wedstrijd met Roetsj, agility.
CB, klopt hoor dat ze veel verschillen. Qua gewicht is ze ongeveer 2/3 van haar broers. Die zitten rond de 18kg en zij is pas 12kg. Ze heeft allemaal verschillende kleuren broers, dut zijn de 2 blue merles, verder 1 red merle, 1 red bi, 1 Black bi en een Black tri. Bijna alle kleurtjes zijn vertegenwoordigd :+
Iedereen veel plezier dit weekend!

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:14

Maisie is een flinke dame of niet? :))

Oh tof Daphara! Zal opletten of ik jullie zie ;)
Wij doen van 10 tot 11 de Canitrail workshop. 1 workshop vond ik gek zat voor Fitz, we hebben er wel veel zin in!

Wat leuk zo'n divers nest qua kleuren zeg!! Idd dat ene broertje lijkt enorm naast Pixy :')

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:21

Leo schreef:
Maisie is een flinke dame of niet? :))

Oh tof Daphara! Zal opletten of ik jullie zie ;)
Wij doen van 10 tot 11 de Canitrail workshop. 1 workshop vond ik gek zat voor Fitz, we hebben er wel veel zin in!

Wat leuk zo'n divers nest qua kleuren zeg!! Idd dat ene broertje lijkt enorm naast Pixy :')


Haha yep, 27 kilo :)).
Niet te dik maar gewoon groot voor een Aus (waarvan 10kg haar haha)

De instructrice vond Maisie en dr zusje rustig voor Aussies, nou dat heb ik nog nooit gehoord _O- Maisie rustig, lol

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:35

Haha _O-

Nou, dan is ze zeker groot. Fitz is 27,5 kg en wordt als groot gezien, al is hij vooral hoogbenig en lang. 2 van zijn broers zijn de 30 kg gepasseerd en ook echt groter dan Fitz.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:43

Leo schreef:
Maisie is een flinke dame of niet? :))

Oh tof Daphara! Zal opletten of ik jullie zie ;)
Wij doen van 10 tot 11 de Canitrail workshop. 1 workshop vond ik gek zat voor Fitz, we hebben er wel veel zin in!

Wat leuk zo'n divers nest qua kleuren zeg!! Idd dat ene broertje lijkt enorm naast Pixy :')

Wij hebben er ook zin in :D Max is wel wat gewend en suppen is minder inspannend (lichamelijk dan)

Zal ook opletten of ik jullie zie. Scheelt wel dat we beide opvallende honden hebben :)

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:33

Leo schreef:
Haha _O-

Nou, dan is ze zeker groot. Fitz is 27,5 kg en wordt als groot gezien, al is hij vooral hoogbenig en lang. 2 van zijn broers zijn de 30 kg gepasseerd en ook echt groter dan Fitz.


Haha ja en dan te bedenken dat ze begon als het kleinste pupje uit het nest :)). ik denk dat Maize en Fitz idd wel een compleet andere bouw hebben. Maisie is wat “steviger”, Fitz lijkt mooi hoog op de benen te staan. En slank gebouwd of niet?

Maize dr broertjes zijn dan weer niet zo uit de kluiten gewassen, gok 28 of 29 kg? Maar ze zijn nu bijna 1 jaar (nog 2 dagen) dus ze zullen nog wel iets uitzwaren.

Dat supper klinkt ook wel leuk, zijn daar ook iets van workshops voor met je hond? Willen nu wat meer dingen gaan uitproberen om te kijken wat Maisie allemaal leuk vindt :j

Doen jullie vanaf het begin al aparte tuigjes voor dat canicross? De instructrice raadde wel een apart tuigje aan omdat ze dan weten wanneer ze mogen trekken en wanneer niet, maar is toch weer 80€ nieuw voor zo’n non-stop :=

Wat leuk al die kleurtjes fannetje!

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 16:10

Dat denk ik ook :j Fitz is idd vrij hoog en slank gelijnd (en mega bespierd maar dat zie je niet :+ Hij heeft quarterbillen :') )

Wij hebben wel vrij snel het trektuig er bij gepakt omdat ik het verschil belangrijk vond. Nu rennen we echt nog korte stukjes (3 km) en in interval, maar leek me goed om meteen onderscheid te maken. Met hiken loopt hij namelijk ook meestal voor me aan de heupgordel, maar hoeft (mag) hij niet te trekken.