Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalMelyn

Berichten: 2058
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:17

Leuk al die nieuwe puppy's in het topic.

Mavantos, ja ik weet niet. Met blaasontsteking dacht ik juist aan moeilijk en veel plassen maar dat is het niet. Wie weet is dit een ander kenmerk ervan. Maar een ding is zeker, dit is niet normaal (voor Bonne's doen en laten).

Little_Gift
Berichten: 1782
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:16

Hier was dit ook telkens een blaasontsteking. Niet zo ernstig dus maar wel iets dat behandeld moet worden natuurlijk

mavantos

Berichten: 3609
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:02

StalMelyn schreef:
Leuk al die nieuwe puppy's in het topic.

Mavantos, ja ik weet niet. Met blaasontsteking dacht ik juist aan moeilijk en veel plassen maar dat is het niet. Wie weet is dit een ander kenmerk ervan. Maar een ding is zeker, dit is niet normaal (voor Bonne's doen en laten).


Freek deed zeker niet moeilijk plassen met een blaasontsteking. Wel heel veel.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 22:25

StalMelyn schreef:
Hier ga ik morgen naar de dierenarts en lever plas in en even aanhoren wat te doen.
Twee weken terug lag Bonne te slapen en zie opeens een plasje liggen. Hij was daar niet wakker van geworden en lag er nog naast. Hij lag naast de bank dus had ik misschien thee geknoeid? Nee. Zijn piemel was ook nat dus had toch wat laten lopen. Toen deden we dat af als 'hij is jong en moe', heeft waarschijnlijk in zijn slaap laten lopen. Echter vanochtend weer, op zijn kussen terwijl hij er nog op lag. Vrij veel ook. Hij is echt goed zindelijk en heeft mij in zijn jongere periode wel uit bed gehaald omdat hij snachts toch moest. En in je eigen plas liggen doet een hond volgens mij ook niet snel.
Google maakte het er niet beter op dus wij gaan morgen even kijken wat dit is.

Oh das indd apart. Goed dat je t laat checken.

Tigress

Berichten: 8944
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:33

Ik hoop voor je dat het niks is! Al is het wel vervelend natuurlijk voor jullie :(:)
Jarv heeft ook wel eens doorgeslapen in een natte plek, is meerdere malen voorgekomen, waarna hij er soms ook wel bij wakker werd. Viel bij hem mee gelukkig, hij had gewoon érg leuke dromen zegmaar :+

xSannee

Berichten: 4354
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:10

Gefeliciteerd met de nieuwe pups *D

Ach Pien, hopelijk valt het mee! Maar fijn om even te laten checken.

Hahaha tigress :+ :+

StalMelyn

Berichten: 2058
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:11

Het was een hele opgave maar ik heb ochtendplas! Gister al wat bekers en bakjes gepast onder hem, hij zo zo laag op de pootjes dat een gewone drinkerbeker eigenlijk niet handig is, vooral als hij met de verkeerde poot omhoog plast. Je ziet ook niks haha.
Nu had ik een boterhambakje, laag en heel breed dus hij ging en hup eronder. Kon niet missen.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 08:27

Top dat het gelukt is. Voor een volgende keer wil een soeplepel ook wel eens werken.

StalMelyn

Berichten: 2058
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:04

Nu zat het in een bakje dat meteen dicht kon. Ik zie het alweer misgaan met overgieten dan en een hond die trekt etc.. Bonne is onhandig maar ik ook wat dat betreft :+
De buit is binnen.

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:36

Mizora schreef:
Top dat het gelukt is. Voor een volgende keer wil een soeplepel ook wel eens werken.


Dat is hoe ik het ook altijd heb gedaan :')
Wel even wachten tot ze echt aan het plassen zijn, want die van mij wilde nog wel eens 'stoppen' als ik te snel die lepel te voorschijn haalde :')



Hier gaat het goed met de pups, ze zijn 2 weken.
Er zitten 3 meisjes bij, dus we hebben enige keuze, al ben ik blij dat de keuze 'beperkt' is, want ik vind het nu al lastig :')

StalMelyn

Berichten: 2058
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:34

Bonne had het reuze naar de zin bij de dierenarts. Ook de onderzoeken vond hij prima en deed dat super knap.
Alles in orde maar uit plas onderzoek kwam toch dat er waarschijnlijk een beginnende blaasontsteking zit. Ze hadden enkele witte bloedcellen gevonden maar ook niet overmatig veel. Toch voor nu 6 dagen op ontstekingsremmers.

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:25

Hopelijk knapt hij snel op van zijn blaasontsteking!

Wat houden jullie aan wat betreft wandeltijd en leeftijd? Is daar een soort regel voor of kijken jullie echt naar je pup? Tommy is enigszins onvermoeibaar en ik wil eigenlijk een maatstaf voor de kinderen hebben :=

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:33

Ik hou 5 minuten per maand aan, hij is nu 3 maanden dus een kwartier per wandeling.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:44

Ik kijk naar de pup, de mijne gaat echt duidelijk langzamer lopen, meer snuffelen etc als hij op is.
Liefst ben je dat natuurlijk wat voor. Als er veel rennen/spelen in een wandeling is, maak ik de andere wandelingen korter.
Meeko loopt zo'n 1.5-2 uur per dag. Hij is nu 8 maanden en ik merk dat dit net iets te weinig voor hem is, de wandelingen moeten net wat langer of wat intensiever.
Hij liep dit al sinds een maand of vijf denk ik?

mavantos

Berichten: 3609
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:11

Maartje_M schreef:
Hopelijk knapt hij snel op van zijn blaasontsteking!

Wat houden jullie aan wat betreft wandeltijd en leeftijd? Is daar een soort regel voor of kijken jullie echt naar je pup? Tommy is enigszins onvermoeibaar en ik wil eigenlijk een maatstaf voor de kinderen hebben :=


Wij houden 10 minuten per maand aan, maar niet elke wandeling en ook niet elke dag.

Op normale dagen lopen we met Harrie (net 6 maanden) 2x 20 minuten aan de riem, 1x 30 minuten met een gedeelte los en voor het slapen nog een klein rondje van 10 minuten aan de riem. 3x in de week vervangen we de 30 minuten ronde voor een lange van 45-60 minuten (los) en 1x in de week ook nog 45 minuten pre obedience training.

Dus dan kom je op een 'intensievere' dag, een rustdag en dan weer een 'intensievere' dag.

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:25

Het zal hier om 1 langere wandeling per dag gaan. De rest doen we kortere stukjes en spelen we flink in de tuin. We hebben echt een enorme tuin, dus we kunnen hier flink uitleven (Tommy en de kinderen samen haha). Maar dan zat ik zo te zien niet heel slecht met mijn 10 minuten per maand die ik in mijn hoofd had

love_mandy

Berichten: 2946
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:55

Het kan ook niet veel kwaad als het een keertje wat meer is.

Ik ga 1x in de week met Odin wat langere wandelingen. Hij is bijna 9 maanden en kan het prima aan. Vandaag ben ik 3,5 uur weggeweest. En hebben we 12km gelopen. Nu was dat niet helemaal de bedoeling. Ik wilde 8 doen maar goed _O-
Odin was op het einde nog het zo vrolijk, speelde nog met takken, rende nog, liep nog steeds vrolijk voorop. En ik moet zeggen dat we dit natuurlijk wel hebben opgebouwd. Hij heeft dus al voldoende spieren en uithoudingsvermogen om dat vol te houden.
De fysio zei ook tegen ons dat die 5 of 10 minuten per maand gewoon uit de lucht gegrepen zijn. Als je kijkt naar je hond dan is dat helemaal prima. Odin had volgens haar echt super goede bespiering, dus wandelingen als dit kan hij daardoor prima.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:08

Zolang je rekening houdt met opbouwen, geen heel zwaar te lopen gebied pakt (mul zand, dikke zuigende modder en steile hellingen/trappen bijvoorbeeld) en goed kijkt wat de pup aankan, evt tussendoor dragen (draagzak) of in een buggy ofzo zetten en op tijd pauzes pakken zou ik die x minuten per maand als richtlijn houden maar me er niet strak aan houden.
Liever een pup die tevreden is en zijn energie een beetje kwijt kan dan een gefrustreerde pup omdat die veel meer kan en wil dan die blokjes om per de minuten regel lijkt mij. :)

mavantos

Berichten: 3609
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:14

Maartje_M schreef:
Het zal hier om 1 langere wandeling per dag gaan. De rest doen we kortere stukjes en spelen we flink in de tuin. We hebben echt een enorme tuin, dus we kunnen hier flink uitleven (Tommy en de kinderen samen haha). Maar dan zat ik zo te zien niet heel slecht met mijn 10 minuten per maand die ik in mijn hoofd had


Ik zou dus wel oppassen met flink uitleven in de tuin naast ook nog wandelen. Heen en weer rennen, stoppen, draaien e.d. is veel belastender dan rechtuit wandelen. Daarnaast moet een pup ook gewoon nog veel slapen.

Bij ons op de hondenschool raden ze het trouwens ook af om met een bal te gooien met honden jonger dan 1 jaar oud.

mariettek

Berichten: 1696
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:25

Goeie tips allemaal. Hier doen we het nog heel rustig aan. De kinderen mogen af en toe spelen met Nessie, maar het meeste van de tijd slaapt ze op de grond of op schoot. Ze slaapt ook makkelijk door bij geluid of drukte om zich heen.
De eerste nacht sliep ze een ruk van 5,5 uur, dus daar was ik ook heel blij mee.

De meeste plasjes en alle grote boodschappen gaan buiten. Naar mijn idee een voorbeeldige pup!

Afbeelding


Afbeelding

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:35

Ze is wel heel schattig <3

Ik gooi af en toe eens een bal of stok, maar Meeko brengt ze uberhaupt niet echt terug, dus echt apporteren is het ook niet. Af en toe moet kunnen vind ik, maar niet teveel ivm groeiende gewrichten.

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:36

Flink spelen klinkt misschien wat heftiger dan ik bedoel, maar we zijn wel veel buiten. Balletje doen we nog niet, maar een stukje met de kinderen mee rennen vindt hij wel helemaal het einde. Ik hou het wel echt mee in de gaten en stuur ze op tijd naar binnen voor een Tommy-slaapje.
Hij ligt trouwens heel graag zo :+

Afbeelding

Oshaa
Berichten: 1049
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:04

Maartje_M schreef:
Wat houden jullie aan wat betreft wandeltijd en leeftijd? Is daar een soort regel voor of kijken jullie echt naar je pup? Tommy is enigszins onvermoeibaar en ik wil eigenlijk een maatstaf voor de kinderen hebben :=


De 5 minuten per maand regel is een (nog steeds) populair maatstaaf - alleen is die absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd en wordt die ook niet meer gebruikt in de canine conditioning etc wereld.
Daar wordt volledig ingezet op kijken naar tekenen van vermoeidheid van je pup (e.g. over-stimulated, meer hijgen, gaan liggen, meer afgeleid zijn, geen eten meer willen aannemen etc).
Dat is niet alleen voor wandelingen, maar ook als ze aan het spelen zijn enzo.

Layla is met 4 maanden mee geweest op een hike (in de heuvels) van 5km. Denk dat we er inclusief pauzes 4 uur over hebben gedaan. Ze is 3x een tijdje gedragen. Denk dat ze 4 van zulke heeft gedaan tussen de 4 en 6 maanden, en dat ze daarna regelmatiger mee ging. Soms werd ze meer gedragen (bij tekenen van vermoeidheid) en soms liep ze zelf de hele hike. Ze heeft wel pas met 13 maanden haar eerste berg (2800m) beklommen.

Gaabje schreef:
Die games lijken me wel echt zenuwslopend! Valt dit allemaal onder detectie? Fijn dat Layla ook weer de oude is!


Ja dat valt hier allemaal onder detectie! Je hebt hier heel veel verschillende organizaties en ze hebben allemaal hun eigen aanbod met bijbehorende regels. Detectie is enorm populair in Noord-Amerika. Vorige week ging er een inschrijven open voor een Elite wedstrijd hier in de buurt (een niveau dat we absoluut nog niet hebben) en het zat in 38 seconden vol.
Agility wedstrijden daar in tegen kan je je op de dag zelf nog inschrijven, omdat ze niet vol raken (volgens mij is het precies het tegen overgestelde in Nederland :+ )

cursebreaker schreef:
edit:
Ohh en nog een update van Oshaa, leuk! Vind het zo tof om jullie updates en verhalen te lezen van alles wat jullie ondernemen.


Ik vind het gewoon heel leuk om verschillende dingen te doen en Layla is meer dan bereid om verschillende dingen te proberen! En Beer vindt elke hike die we doen helemaal fantastisch. We kijken ook heel erg uit naar het kampeer seizoen!

Ik ben ook uitgenodigd om een keer Barnhunting te proberen. Iedereen hier verzekert mij dat het "ethisch" verantwoord is voor de ratten en dat die er ook vrijwel geen stress van hebben, maar ik weet het nog niet. Het zou zowiezo alleen met Beer zijn, omdat ik Layla niet wil verwarren mochten we ooit eens detectie wedstrijd hebben in een stal ofzo.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 21:26

Maartje_M schreef:
Hopelijk knapt hij snel op van zijn blaasontsteking!

Wat houden jullie aan wat betreft wandeltijd en leeftijd? Is daar een soort regel voor of kijken jullie echt naar je pup? Tommy is enigszins onvermoeibaar en ik wil eigenlijk een maatstaf voor de kinderen hebben :=

T is nogal een verschil of je 1 uur onderweg bent maar 1 km gelopen hebt of dat je een kwartier gaat lopen en de hond tijdens of na t wandelen allemaal gekke sprongen, rennen, draaien ,slidings etc maakt.
Ik hou me dus nooit aan een minuten regel en adviseer mijn puppybaasjes dat ook niet te doen maar wel in gedachten te houden wat dus verstandiger is. Dat uur wandelen waarin je relatief weinig meters maakt(of op den duur wel) maar het lichaam minder belast dan veel ongecontroleerd idioot laten doen

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:59

Wij hebben twee BC pups, als ik me aan die onnozele regel zou houden had ik geen huis meer over. :+ Of mentale gezondheid. :')

Ik kijk altijd naar de pups, ze geven het zelf vaak heel goed aan. De ene pup heeft meer nodig dan de ander, en de ene dag meer dan de andere dag. Onze puppen zijn nu 17 weken maar lopen gerust 45 minuten mee, natuurlijk niet iedere dag maar minstens één a twee keer per week.

Daarna merk je dat ze voldaan zijn. En dan bedoel ik niet moe, maar echt voldaan/ tevreden. :j