[VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 21:18

Dankjullie wel! Hij gaat dus duidelijk niet meer mee. Alle tips zijn top! Dankjulliewel. Het voelde heel zuur om hier vrijdag voor een lang weekend achter te komen dus nu kan ik toch aan de slag met m.

Kvv vind ik wel een lastige. We hebben relatief weinig vriezer ruimte en de volledig vlees brokken zou na berekenen zo'n 150 euro p/m kosten, daar nog een goede optie voor zoeken

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:21


VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 22:58

Ohh tijdelijk moet prima te doen zijn. Nog goede tips voor kvv? Waar te bestellen en welk merk? Het is al een flinke jongen, blijft wat achter in gewicht (nu weten we waarom) dus per kilo bestellen voelt zonde van de verpakking

love_mandy

Berichten: 2935
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:06

Per kilo bestellen kan prima hoor, dat is vaak voordeliger. Je kan je rollen 1,5 uur buiten de vriezer laten, in porties snijden en dan een halve rol weer in de vriezer doen bijvoorbeeld. De rest bewaar je in de koelkast. Zo doen wij het ook met onze puppy. Zo eet hij ook niet te lang achter elkaar dezelfde diersoort.
Je kan bijvoorbeeld kijken naar Floris vlees, die bezorgen. Of kijken of er toevallig een winkel bij je in de buurt zit waar je af kan halen.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:09

Veel dierenwinkels hebben van alles liggen. Wij voeren kivo, dogmeat en darf. Ik weet niet hoe bestellen bij de meeste gaat nu ivm de feestdagen. Maar veel is wel in dierenspeciaalzaken te krijgen en ik gok dat ze allemaal wel op de site verkooppunten hebben staan.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:55

Als je toch al naar avonturia gaat, neem je daar toch wat vlees mee? Ik weet niet meer of ze keuze hadden, maar een paar jaar geleden hadden ze in ieder geval niet niks.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 02:26

_Christina schreef:
Als je toch al naar avonturia gaat, neem je daar toch wat vlees mee? Ik weet niet meer of ze keuze hadden, maar een paar jaar geleden hadden ze in ieder geval niet niks.


Ik was vandaag bij Avonturia en ze hadden een hele vriezer vol met vlees. Ook lagen er mooie gedroogde snacks.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 18:10

Dat was een hele drukke dag. Dag begon met een belletje met een andere eurasier fokker met veel ervaring met giardia. We hadden de fokker van Iroh geinformeerd en die had na toestemming mn nummer meegegeven. Medicijnen bij avonturia gehaald en vers vlees op aanrader besteld van Lotgering. Omdat we het daar pas de 29e konden ophalen van die man 9 rollen meegekregen. Ook een aantal da aanraders en supplementen om na de kuur mee te beginnen. Ook gaan we Iroh laten prikken om B12 Zink en de schildklier te onderzoeken. Voor nu is gelijk dus alles in gang gezet

JesdaJinn

Berichten: 10448
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:26

Ik ben met mijn 2 border collies van Lotgering afgestapt. Is veel vetter dan wat ik nu geef. (Dogmeat). Weet natuurlijk niet ofdat ook voor jou honden geldt maar mijne deden het er niet goed op.

Overigens niet hele topic gelezen :)

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:49

Hier doen ze juist alle 4 super op lotgering. Zitten mooi in het vacht, ontlasting komt er mooi uit, frequentie veel minder dan op brok.

Ook vlees zelf ziet er altijd goed uit en stinkt niet.

Zitten op dit moment op volledig kvv, ivm dat er nog 140 kilo in diepvries ligt en eind januari moet er nog een koe erbij in :+

Gelukkig gaat er op dit moment +- 2 kilo op een dag er doorheen.

@ts: Wat is de reden dat je hem op schildklier, zink en b12 laat testen?

Hopelijk ben je iig snel van giardia af

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 11:35

Dagahra schreef:
Hier doen ze juist alle 4 super op lotgering. Zitten mooi in het vacht, ontlasting komt er mooi uit, frequentie veel minder dan op brok.

Ook vlees zelf ziet er altijd goed uit en stinkt niet.

Zitten op dit moment op volledig kvv, ivm dat er nog 140 kilo in diepvries ligt en eind januari moet er nog een koe erbij in :+

Gelukkig gaat er op dit moment +- 2 kilo op een dag er doorheen.

@ts: Wat is de reden dat je hem op schildklier, zink en b12 laat testen?

Hopelijk ben je iig snel van giardia af




Reden voor het testen is omdat de fokker waar ik contact mee heb gehad (niet fokker van deze pups, wel van eurasier en goed contact met eigen fokker) een verband lijkt te zien met waardes B12, zink en schildklier icm vatbaarheid Giardia. Gaf ook aan dat de strijd tegen giardia makkelijker kan zijn als die waardes op orde zijn. Indien nodig kunnen we erna ook nog een ontlasting onderzoek doen voor het opnemen van voedingsstoffen. Mogelijk loopt hij er al lang mee en is er ook schade aangericht.

Iroh staat nu sinds zaterdag op rauw met panacur. Gaat heel erg goed! Gister geen tijd gehad voor een enorme ronde en ontlasting is zijn eerste poging ( :+) altijd goed dus geen goed beeld of daar verbetering in zit. Gedrag lijkt wel anders maar kan er niet helemaal mn vinger op leggen. Voerbak is tegenwoordig wel na 10 min leeg ipv steeds andere dingen doen en weer terugkomen dus hij vind het heerlijk.

Vacht is goed, glanst mooi en is flink zacht. Mag wel wat aankomen maar dat komt vanzelf
Afbeelding

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 11:29

Ik ga toch 6 op 8 af 3 op met panacuur doen ipv 5 de eerste dag. Dit schema werd aangeraden door de fokker maar gister met zn lange wandeling was zn ontlasting de 2de keer erg moeizaam. Veel drukken, ongemak te zien. Geen dunne gele slurrie meer! Dat is goed nieuws!

Vanaf morgen gaan we beginnen aan zn supplementen. Ik heb een lijst liggen met hoeveelheden en welke middelen die houden jullie nog tegoed. Dat is dus niet voor zijn gedrag, daar zijn we gelijk mee gestopt na het positief streepje. Puur voor zijn darmen en opname van voedingsstoffen. Ook weer een grote bestelling gedaan met keto ( :') ) snacks incl konijnenoren met vacht. Hopelijk trekt de vacht dan ook nog wat zooi mee uit zn darmen

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:27

Hij is wel echt heel mooi <3 wauw!

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 08:59

Inmiddels van de panacur af en meneer is wel echt veranderd. Hij is nog niet perfect, zeker niet. Vooral de voorpoten op de eettafel moeten we nog afleren ( :') ) maar (komt ie dit klinkt dom) gister lag hij voor het eerst een puppy te wezen en rustig een oplaadkabel stuk te kauwen. Elke vorm van kauwen ging altijd gepaart met wegrennen terugkomen gooien en niet zo kalm. R.I.P kabel wel :')

Zondag nog 3 dagen panacur als nabehandeling. Eurasier vereniging heeft aangegeven mee te willen betalen aan bloedonderzoek als zij inzage krijgen in de uitslagen. Dus ook zij vinden hem een bijzonder geval

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:00

Phoe, het zal je pup maar wezen, heftig! Maar wel erg fijn te lezen dat hij nu flinke progressie maakt !

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 09:52

Als ik nou niet steeds boven op bokt zat met het papier van de supplementen beneden, hadden jullie ze al gehad :') Komt echt hoor jongens.

Wat word hij bulky ineens, hij lijkt zoveel dikker in zn vacht te zitten en meer spiermassa op te bouwen. Hij vind het vlees of heel lekker of krijgt toch te weinig. Hij staat nu op 400 gr. per dag (verdeeld in 2) met zijn 26 a 27 kilo. Hier is de situatie ook veranderd, vriendlief is weer aan het werk en gaat daarbij op kantoor. Nu hij, in plaats van boven slapen, weg is als ik boven werk hoor ik het eerste half uur een soort nakomeling van loeiende koe en wolf :'). Laat hem nu gewoon gaan, hopelijk is het wennen maar tips zijn altijd welkom.

Ik merk nu pas hoe vermoeiend ik de eerste maanden echt vond. Ik kan frustratie van puppy gedrag (rip de kerstkaarten) veel beter loslaten net zoals de eerdere kabel. Ik geniet eindelijk echt van mn pup. Ik hield al van m maar hij was echt werk. Maakt me ook wel een beetje verdrietig, hoe zijn start geweest moet zijn met zn buikpijn continu, stress, frustratie. Voel me nog wel eens flink schuldig

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:47

Ik zeg altijd: “onwetend kan je niet zondigen”.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 14:14

Giardia is weer volle bak terug :( We merkte het alweer in zijn doen en laten en ontlasting gaf de uitslag. Gelukkig gelijk contact gehad met de nieuwe dierenarts, na 5 dagen kuur geen verbetering is een consult nodig nu nog niet. Ik heb echt staan huilen toen ik het ongemak weer zag, zo snel terug ondanks alle schoonmaak maatregelen

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:46

Oh nee! Wat een gedoe! Dat is niet leuk, niet voor de pup, niet voor jou. Hou de moed erin :(:) !

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:08

VenoSnorlax schreef:
Giardia is weer volle bak terug :( We merkte het alweer in zijn doen en laten en ontlasting gaf de uitslag. Gelukkig gelijk contact gehad met de nieuwe dierenarts, na 5 dagen kuur geen verbetering is een consult nodig nu nog niet. Ik heb echt staan huilen toen ik het ongemak weer zag, zo snel terug ondanks alle schoonmaak maatregelen


Onze kleine Keeshond heeft twee keer giardia gehad als pup. Eerste keer was het na de normale behandeling en extra schoonmaken gelijk weg. Tweede keer bleek het veel hardnekkiger. Heeft toen twee kuren nodig gehad.

Na elke wandeling met een vochtig dierendoekje (van de Action) pootjes en kontje schoongemaakt. Ook heb ik hem één keer helemaal gewassen en daarna nog een keer of 2 zijn kontje en pootjes. Al zijn spullen heet gewassen. Bench volledig geschrobd. Daarna was het gelukkig wel weg en is het niet meer terug gekomen.

Ik heb hem toen ook als extra Frama Best For Pets Echinacea druppels gegeven voor verhogen van de weerstand. Één flesje opgemaakt. Giardia is toch ook een weerstand dingetje.

Sindsdien heeft hij helaas wel gevoeligere darmen, dus krijgt standaard probiotica. Had heel af en toe nog diarree door de gevoelige darmen (extra getest), maar nadat die een jaar oud was is het veel beter geworden. Merk het wel gelijk binnen een paar dagen als we stoppen met de probiotica. Dan gaat hij gras eten en wordt de ontlasting minder.

Pippa13

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:12

Hier ook 3x een herbesmetting gehad. Het is echt klote hè!
Bij ons hielp giardex ter ondersteuning van de panacur. Daarnaast hebben we het huis gedweild met halamid. En goed het wasschema aanhouden. Voerbakken en drinkbakken elke dag in de vaatwasser. Je hond zelf wassen op de laatste dag van de kuur helpt ook tegen herbesmetting. En niet meer naar vaste uitlaatplekken lopen, probeer zoveel mogelijk om herbesmetting te voorkomen. Herbesmetting zit niet alleen in de ontlasting maar kan ook in het speeksel van je hond zitten.
Zodra je pup Giardia vrij is en getest, meteen beginnen met probiotica om de weerstand weer te verhogen.

Het is even een hele zure appel, maar ze moeten er even overheen groeien. Zodra zijn weerstand weer goed is, en blijft, zul je merken dat hij het niet meer krijgt.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:49

Hoe gaat het inmiddels?

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 09:46

Wat lief dat je het vraagt! Het gaat.. redelijk. Er zijn hele grote winsten en vooruitgang maar ook nog heel veel angst en tegenslagen. Dit word (denk ik) een lange. Laten we beginnen met de tegenslagen en lekker positief eindigen.

Iroh heeft nog veel pijn en ongemak. Door de totaal 3 panacur behandelingen en het lang lopen van de giardia, zijn zn darmen niet wat het geweest zijn. Veel diarree en heel veel aandrang zonder dat er echt iets gebeurd. Ook omdat hij zich niet zo lekker voelt, is alleen zijn een beetje een dingetje. Daarbij is iemand thuis niet de oplossing maar echt iemand in het zicht waar die altijd naartoe kan lopen. We hebben ook zijn bloeduitslagen, getest op schildklier, B12 en zink. Uitslagen als volgt:

Foto doet het niet dit hieronder uitgetypt

T4 Totaal (EIA) 11,6
Vrije T4 (CLIA) 4,2
TSA 0,06
Zink 732
B12 200

Morgen krijgt hij zijn eerste B12 injectie en dat gebeurd totaal 5 weken lang 1x per week. Dit omdat onze dierenarts de waardeminimum op 300 heeft. We hopen dat zijn schildklier daar ook mee recht trekt. Zink is dus ruim in orde.

Naast het hele medische gedoe, is het natuurlijk ook een intacte reu van 8 maanden die de boel gaat testen. Ik vind het heel jammer dat trainingen voorheen toch minder goed opgepakt werden door pijn en ongemak, dat maakt het oppakken nu wat lastiger. Vooral trekken aan de lijn naar andere honden/mensen is een dingetje. Ook het terugkomen met afleiding is een werkpuntje maar dat was het waarschijnlijk ook geweest met een solide basis.

En dan nu... positief!

Ik geniet zoveel meer van mijn hond. We zijn zaterdag in het bos geweest en hebben heerlijk gelopen. Zelfs met paarden had ik me geen betere hond kunnen wensen. Hij wilt er graag naartoe en is ook altijd aangelijnt als ik ze al van veraf zie aankomen. Geen geblaf, geen gepiep en bij het paard waar hij even aan mocht snuffelen ook niks van angst te bekennen ( als dat toevallig een bokker is, sorry nog voor de natte neus van je paard :+) Ook in huis word hij steeds beter. Hij is aan het uitproberen, die dikke voorpoten passen prima op de eettafel, maar hij gaat sinds kort ook liggen met mini dutjes als gevolg. Dat heb ik in die afgelopen maanden amper gezien en ik heb staan janken kan ik jullie vertellen :')

Afbeelding

Zijn favoriete plekje, lekker koud met alle tocht daar. Elke keer word er heel zelfverzekerd door die lamellen heen gebeukt :') Ook zaterdag de eerste negatieve giardia test in handen gehad, betekend ook een leuke activiteit voor Iroh. Aankomende vrijdag gaan we met een groep van 4 eurasiers wandelen. Goed voor de grenzen en de opvoeding, maar ook gewoon heel erg leuk!

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:53

Toch een overwegend positieve update! Hopelijk medisch gezien ook straks in rustiger vaarwater.

Ik was vooral nieuwsgierig, omdat we zelf een eurasier puppy hebben sinds kort :')

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 13:01

Ohh echt?? Vertel me meer (mag ook in PB)