Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:38

Wij hebben in Nov afscheid moeten nemen van 1 van onze honden ik heb Dierrust ingeschakeld voor aan huis sws ivm eerdere fijne ervaring maar ook omdat ze gewoon goedkoper zijn dan de praktijk.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:44

Was voor paard thuis laten inslapen niet eens de helft kwijt….. dat komt toch in principe op zelfde neer

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:35

Jessix schreef:
Sterkte Kinke. Ik heb in september € 369,- betaald voor het inslapen van mijn labrador aan huis. Eind van de dag is de dierenarts hier gekomen na sluitingstijd op weg naar huis. Wel ingepland dus. Mijn hond is hier begraven dus na het inslapen kon de dierenarts weer gaan.


toevallig een da die is aangesloten bij Evidensia?

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:35

Pinacolada schreef:
Was voor paard thuis laten inslapen niet eens de helft kwijt….. dat komt toch in principe op zelfde neer


jep. Koe laten inslapen is ook vele malen goedkoper dan een hond blijkbaar 8)7

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:59

En hoeveel betalen jullie voor het laten weghalen van een koe of paard?
Ook niet gratis.
Honden worden bij de dierenarts ook niet gratis opgehaald dus dat betaal je ook.

En de veesector kan je niet vergelijken met honden of katten.
Werk met vee is voor geen enkele dierenarts rendabel, zo ongeveer alles wat ze doen (handelingen, dus niet de medicatie) is onder de kostprijs.
Een keizersnede voor 500€ doet geen enkele boer.
Een koe euthanasieren voor 300, dan zoeken ze wel een geweer (of andere minder katholieke middelen).
Simpelweg omdat veeteelt nu ook geen vetpot is.
Vroeger kon dat nog gecompenseerd worden met medicijnverkoop maar ook daar worden de marges heel miniem.
Dus wat houdt een dierenkliniek draaiende? Honden, katten en ander klein gespuis. Vee is, financieel gezien dan, voor de hobby.

Een koe inslapen voor bvb 80€ is op geen enkele manier een maatstaf voor honden of katten en nog minder voor wat het kost voor de dierenarts.

Vind zelf 300 ook duur klinken voor een visite aan huis binnen werktijden. Maar er zullen vast redenen voor zijn.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:02

Het kostte mij toendertijd 40 euro om Nova op te laten halen en terug te brengen door het crematorium/dierenambulance.
Jackie, mijn vorige kat heb ik zelf weggebracht.

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:08

Ik heb recent een grote hond thuis laten inslapen en dat kostte nog geen 200 euro. Deze bedragen zijn bizar. Ik ben blij dat wij nog een betaalbare dierenarts hebben. De weekend en nachtdiensten doen ze met 3 andere klinieken samen. We hoeven maximaal een half uur te reizen en gelukkig ook dan geen hoge consultkosten zoals hier in dit topic worden genoemd. Uiteraard wel dubbel tarief, maar geen idiote consultkosten van 200 of meer. Dus gelukkig zijn er nog betaalbare klinieken.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:42

Thioro schreef:
En hoeveel betalen jullie voor het laten weghalen van een koe of paard?
Ook niet gratis.
Honden worden bij de dierenarts ook niet gratis opgehaald dus dat betaal je ook.


Ik zal de hond even vergelijken met een kalf op onze laatste factuur van de Rendac. Kosten incl.btw 38 euro.
Veearts berekent voor de hond 44 euro, da's acceptabel dus.

Thioro schreef:
En de veesector kan je niet vergelijken met honden of katten.
Werk met vee is voor geen enkele dierenarts rendabel, zo ongeveer alles wat ze doen (handelingen, dus niet de medicatie) is onder de kostprijs.


Het uurtarief van onze veearts is 162 euro. Denk dat het wel aardig lukt voor deze prijs ;) Ze berekenen volgens mij ook per 5 minuten.
visitekosten zijn 36 euro

Thioro schreef:
Een keizersnede voor 500€ doet geen enkele boer.

ff de factuur opgezocht van de laatste keizersnede (zo blij dat het een uitzondering is)....kosten bijna 500 euro. Hebben een aantal vrienden die melkveehouder zijn, die laten toch echt een keizersnede doen indien nodig. Hoe kom je erbij dat geen enkele boer dit doet. Je kunt het beter omdraaien, er is bijna geen enkele boer die dat niet doet als het nodig is.

Thioro schreef:
Een koe euthanasieren voor 300, dan zoeken ze wel een geweer (of andere minder katholieke middelen).


huh? zo komen de sprookjes in de wereld, kan hier echt boos om worden, dat je zulke onzin verteld.
En wat zijn die 'minder katholieke' middelen volgens jou?

Thioro schreef:
Simpelweg omdat veeteelt nu ook geen vetpot is.
Vroeger kon dat nog gecompenseerd worden met medicijnverkoop maar ook daar worden de marges heel miniem.
Dus wat houdt een dierenkliniek draaiende? Honden, katten en ander klein gespuis. Vee is, financieel gezien dan, voor de hobby.


De marges op medicijnen zijn echt niet miniem. En volgens mij zijn er voor de praktijken die nu onder Anucira en Evidensia etc. vallen gewoon vaste prijzen, waardoor shoppen voor de klant bijna niet mogelijk is.

Thioro schreef:
Een koe inslapen voor bvb 80€ is op geen enkele manier een maatstaf voor honden of katten en nog minder voor wat het kost voor de dierenarts.


80 euro? waar komt dat bedrag vandaan? Misschien 25 jaar geleden ofzo? Euthasol kost je dan al iets van 40 euro, zonder veearts kosten.

Thioro schreef:
Vind zelf 300 ook duur klinken voor een visite aan huis binnen werktijden. Maar er zullen vast redenen voor zijn.


De reden is de investeerders van Evidensia. Die willen graag cashen

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:57

Precies dat laatste Kinke, wij zijn gewoon een melkkoe voor investeerders, omdat een dier met veel liefde en emotie verbonden is wordt er toch wel behandeld en betaald.

Als het echt om de kwaliteit zou gaan dan stond de naam Evidensia wel groot bovenaan de website, maar nee dat staat helemaal onderaan zodat de achteloze klant niet ziet dat ze niet meer aan hun vertrouwde dierenarts betalen maar aan de graai-investeerders.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:45

Thioro vergeet even te vertellen dat ze het over Frankrijk heeft (heb een PB gekregen)
De voorbeelden die daarin gegeven worden zijn bizar. Maar het is niet voor niets dat de veehouderij in Nederland op het hoogste niveau staat. Het is hier compleet ondenkbaar dat je een koe een week laat lopen met een torsie oid. En Evidensia/Anicura/etc hebben ook hier gewoon praktijken waar landbouwdieren worden behandeld. Denk dat de meeste praktijken in Nederland ook vee doen

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:37

Evidensia is internationaal.
Al zullen ze vast niet dezelfde marketing hebben in alle landen.
Hier, in Frankrijk dus, ken ik er geen die vee doen.
In Nederland zijn er een paar als ik de site mag geloven, maar een minderheid. Wel meerderen die ook paard doen.

Nederland staat idd op kop wat betreft melkveehouderij. Vleesvee weet ik niet zeker maar zijn vast meer blondes in Frankrijk dan in Nederland, of ze het beter of slechter doen spreek ik me niet over uit.

En nu niet alleen over de meest extreme voorbeelden vallen.
Die koe met torsie was een uitzondering. Die had trouwens geen enkel symptoom, geen kolieken, geen voorbereiding op afkalven, bleef ook gewoon eten etc. Het was pas toen ze toch overdue ging en ze gingen nakijken of alles goed was, ze de schade vonden. Gezien de staat van het kalf was dat dus niet recent, de uitgerekende afkalfdatum was 6 dagen eerder (stier, geen inseminatie dus geschatte datum na drachtcontrole per echo in het begin van de dracht). Waarschijnlijk was de koe niet ziek omdat ze er bij wonder geen septicemie van gekregen heeft, de baarmoeder openen voor keizersnede had dat met zekerheid wel veroorzaakt. Wat de pijn betreft, koeien zijn hard.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:54

Ik kan je niet meer volgen Thioro, je suggereert in dit topic dat boeren hun eigen koeien doden, want euthanasie is te duur en ook keizersnedes zijn te duur volgens jou dus die worden blijkbaar ook niet uitgevoerd? (wat dan wel? want dode koe en dood kalf is toch echt duurder). In een pb geef je nare voorbeelden en als ik dan verwijs naar die torsie waarover je het in de pb had dan zeg je dat dit een uitzondering was? En blijkbaar kon de boer het ook niet weten zoals je in je nieuwe bericht aangeeft. Waarom gebruik je dit dan als voorbeeld voor hoe slecht die boeren dan zijn?
Je meent te weten hoe het in Nederland zit met de overgenomen klinieken, maar in Nederland is inmiddels zo'n 30% al overgenomen, en ze staan lang niet allemaal op de website van in ieder geval Evidensia. Onze DAP bijvoorbeeld ook niet. Hier in de regio ken ik er sowieso al een aantal, en die doen ook gewoon vee. Dus ik weet niet waar je je kennis vandaan haalt, maar Frankrijk en Nederland vergelijken slaat sowieso als een tang op een varken.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:26

Kinke schreef:
Jessix schreef:
Sterkte Kinke. Ik heb in september € 369,- betaald voor het inslapen van mijn labrador aan huis. Eind van de dag is de dierenarts hier gekomen na sluitingstijd op weg naar huis. Wel ingepland dus. Mijn hond is hier begraven dus na het inslapen kon de dierenarts weer gaan.


toevallig een da die is aangesloten bij Evidensia?

Ja daar ontkom ik hier bijna niet aan.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:26

Vaak genoeg gehoord dat buurtgenoten keizersnede lieten doen bij hun koeien. En ook een keer zelf bijgewoond.

Over die investeerders: op fb is een groep die iets van: vrijgevestigde dierenartsen heet. Is al behoorlijk volledig. Gemakkelijk te zoeken ook, er staat een kaart bij.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:31

Thioro, zoals je in mijn post kan lezen zijn die kosten exclusief ophalen/cremeren of Rendac. Mijn hond is thuisgebleven. Dus dat bedrag is enkel inslapen en uiteraard de visite. Ook geen consult want mijn hond en haar aandoening waren bekend. In die week ook al met haar op de praktijk geweest.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:37

Kinke schreef:
Ik kan je niet meer volgen Thioro, je suggereert in dit topic dat boeren hun eigen koeien doden, want euthanasie is te duur en ook keizersnedes zijn te duur volgens jou dus die worden blijkbaar ook niet uitgevoerd? (wat dan wel? want dode koe en dood kalf is toch echt duurder). In een pb geef je nare voorbeelden en als ik dan verwijs naar die torsie waarover je het in de pb had dan zeg je dat dit een uitzondering was? En blijkbaar kon de boer het ook niet weten zoals je in je nieuwe bericht aangeeft. Waarom gebruik je dit dan als voorbeeld voor hoe slecht die boeren dan zijn?
Je meent te weten hoe het in Nederland zit met de overgenomen klinieken, maar in Nederland is inmiddels zo'n 30% al overgenomen, en ze staan lang niet allemaal op de website van in ieder geval Evidensia. Onze DAP bijvoorbeeld ook niet. Hier in de regio ken ik er sowieso al een aantal, en die doen ook gewoon vee. Dus ik weet niet waar je je kennis vandaan haalt, maar Frankrijk en Nederland vergelijken slaat sowieso als een tang op een varken.


Ik denk dat we inderdaad langs elkaar heen praten. Niet erg.
Enige punt dat ik wilde maken is dat je de prijzen voor diergeneeskunde in de veehouderij niet kan vergelijken met de prijzen voor honden en katten.

Wil best geloven dat de site van Evidensia niet up to date is.
Hier (Frankrijk) is de overnamekoorts wat gekalmeerd. Ook als internationale steenrijke holding kan je niet eindeloos personeel uit je hoed toveren en dan worden je overgenomen praktijken verliesposten.
Ook probeert de orde (der dierenartsen) hier en daar wat stokken in de wielen te steken van die overnames.
In Nederland dus niet het geval als ik het zo lees.

Ik denk dat we het eens zijn dat het geen goede zaak is dat er een monopolie gecreëerd wordt.
Als klant kan je daar weinig tegen doen, uitgezonderd aansluiten bij een onafhankelijke praktijk indien dat nog mogelijk is. Mopperen over de prijzen kan die holding geen fluit schelen. Teruglopende inkomsten wel.
Als dierenarts uit die holdings blijven is tot op zekere hoogte een keuze. Soms echter niet te vermijden, net zoals voor de klanten.
Meeste weerstand, hier in Frankrijk, komt nog vanuit de dierenartsen zelf. Maar zelfs op nationaal niveau heb je weinig invloed op internationale mastodonten.
Persoonlijk denk ik dat het een bubbel to burst is, maar tegen dat die tijd daar is zal er helaas schade aangericht zijn.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:56

Jessix schreef:
Thioro, zoals je in mijn post kan lezen zijn die kosten exclusief ophalen/cremeren of Rendac. Mijn hond is thuisgebleven. Dus dat bedrag is enkel inslapen en uiteraard de visite. Ook geen consult want mijn hond en haar aandoening waren bekend. In die week ook al met haar op de praktijk geweest.


Jeetje, dan was je nog duurder uit dan wij. Bij onze rekening was 44 euro berekend voor het afvoeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 02:00

tiwi1969 schreef:
Precies dat laatste Kinke, wij zijn gewoon een melkkoe voor investeerders, omdat een dier met veel liefde en emotie verbonden is wordt er toch wel behandeld en betaald.

Als het echt om de kwaliteit zou gaan dan stond de naam Evidensia wel groot bovenaan de website, maar nee dat staat helemaal onderaan zodat de achteloze klant niet ziet dat ze niet meer aan hun vertrouwde dierenarts betalen maar aan de graai-investeerders.


Bij onze dierenarts staat het gewoon met koeienletters in beeld op de website hoor :P

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 02:47

Cayenne schreef:
tiwi1969 schreef:
Precies dat laatste Kinke, wij zijn gewoon een melkkoe voor investeerders, omdat een dier met veel liefde en emotie verbonden is wordt er toch wel behandeld en betaald.

Als het echt om de kwaliteit zou gaan dan stond de naam Evidensia wel groot bovenaan de website, maar nee dat staat helemaal onderaan zodat de achteloze klant niet ziet dat ze niet meer aan hun vertrouwde dierenarts betalen maar aan de graai-investeerders.


Bij onze dierenarts staat het gewoon met koeienletters in beeld op de website hoor :P


Ik heb een paar bekende van mij bekeken en daar moet je het echt uit de kleine lettertjes halen

https://www.paardenkliniekwapenveld.nl/

https://www.groepspraktijkdierenartsena ... n.nl/nl-nl

https://dierenkliniekemmeloord.nl/
Deze is van CVS

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 07:51

hier op de website bijna niets te vinden.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:51

Hier alleen sinds ze een nieuwe site hebben, maar ik weet van één van de dierenartsen dat de praktijk al eerder was overgenomen, alleen wilden ze dat toen nog niet bekend hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:55

tiwi1969 schreef:
Ik heb een paar bekende van mij bekeken en daar moet je het echt uit de kleine lettertjes halen

https://www.paardenkliniekwapenveld.nl/
https://www.groepspraktijkdierenartsena ... n.nl/nl-nl
https://dierenkliniekemmeloord.nl/
Deze is van CVS


Daar is het minder goed zichtbaar idd!
Dit is de kliniek waar wij heen gaan en daar staat het met meerdere keren koeienletters: https://evidensiadierenziekenhuis.nl/di ... n-brabant/
Sterker nog. Het staat al in de link :D
Nou scheelt het ook wel dat het één van de grotere hoofdpraktijken van Evidensia is denk ik.

Op de website van hun zusterkliniek is het dan minder goed zichtbaar, maar wel wanneer je naar beneden scrollt: https://www.dierenkliniekdelangstraat.nl/

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:07

op de website van onze DAP ben ik gaan zoeken. Stond het op de hoofdpagina, helemaal onderaan, zelfs nog onder contactgegevens etc.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:10

De grote klinieken zijn inderdaad goed en duidelijk te herkennen.

“De Langstraat” heeft iets grotere kleine lettertjes.
Punt is dat veel mensen niet naar beneden scrollen maar zoeken naar een telefoonnummer of dat nummer al jaren in hun telefoon hebben en helemaal niet op de website kijken. Die komen er pas bij de rekening achter dat de tarieven heel anders zijn dan ze gewend waren.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:32

Ik weet niet meer wie hem gepost had maar dankjewel voor de link naar de facebook pagina

Onze dierenarts is zoals ik al dacht niet aangesloten bij een keten en ik heb dankzij de pagina ook een crematorium gevonden die nog zelfstandig is