Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:18

Ja maar de paravetair Airassistente heeft 2 minuten van haar kostbare tijd verspild aan het verpakken en daar gaan die overige 20 euro verpakkingskosten naartoe _O-

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:20

Saaams schreef:
Verpakkingskosten.
Het kwam gewoon in een simpel doosje met de postnl. Voor dat geld had ik op zn minst een gouden strik verwacht.

Ging enkel om dat doosje ventipulmin :+

Evidensia leverde dit…
[ [url=m/lFWe8p.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik begrijp even niet wat hier is gedaan. Heb jij ventipulmin besteld en laten leveren aan huis?

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:22

emilyslaluna schreef:
Saaams schreef:
Verpakkingskosten.
Het kwam gewoon in een simpel doosje met de postnl. Voor dat geld had ik op zn minst een gouden strik verwacht.

Ging enkel om dat doosje ventipulmin :+

Evidensia leverde dit…
[ [url=m/lFWe8p.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik begrijp even niet wat hier is gedaan. Heb jij ventipulmin besteld en laten leveren aan huis?



Ja.
Lang verhaal kort.
De kliniek om de hoek wilde niet leveren zonder visite. Terwijl ze haar astma en medicatie in het dossier hebben staan. En ik weiger €45 voorrijkosten en daarboven onderzoekskosten te betalen.

De kliniek waar ze bekend is met haar artrose vond t geen issue maar dat is 45 min rijden dus ik dacht kunnen ze het beter opsturen a €6,95 gokte ik :=

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:02

Saaams schreef:
Ja.
Lang verhaal kort.
De kliniek om de hoek wilde niet leveren zonder visite. Terwijl ze haar astma en medicatie in het dossier hebben staan. En ik weiger €45 voorrijkosten en daarboven onderzoekskosten te betalen.

De kliniek waar ze bekend is met haar artrose vond t geen issue maar dat is 45 min rijden dus ik dacht kunnen ze het beter opsturen a €6,95 gokte ik :=


Okay ik kan beiden kanten begrijpen. In jou ogen kost het verzenden van een pakket 6.95 euro als je het zelf stuurt. Maar je moet ook rekenen voor de tijd dat het kost voor een personeelslid om iets in te pakken en naar een post punt te brengen (en dus niet bezig zijn met andere werkzaamheden). Zeker voor iets wat eigenlijk niet een standaard service is voor een praktijk (bij ons in iedere geval). De andere keuze was zelf ophalen.


Aan de titel van de kosten te zien is het een gelijkaardig iets wat wij ook gebruiken. Echter is het wat wij rekenen als er een staal opgestuurd moet worden naar een extern laboratorium. In deze prijs zit speciaal verpakkingsmateriaal, tijd van degene die het inpakt en de aangetekende post prijs opgeteld.

Misschien heeft jou kliniek dit aangevinkt omdat er geen ander 'voorgemaakte prijs' bestaat in het systeem voor het opsturen van een doosje medicatie, omdat ze het niet standaard doen? Je kunt ze altijd even bellen en netjes vragen waarom. Misschien zeggen ze dat het een foutje was en zijn de kosten werkelijk lager en lossen ze het op. En anders hebben ze de kans om aan jou uit te leggen waarom zij deze prijs rekenen.

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:53

Saaams schreef:
Verpakkingskosten.
Het kwam gewoon in een simpel doosje met de postnl. Voor dat geld had ik op zn minst een gouden strik verwacht.

Ging enkel om dat doosje ventipulmin :+

Evidensia leverde dit…
[ [url=m/lFWe8p.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je hier over gebeld om het te checken?
De praktijken waar ik heb gewerkt, zouden het aanslaan als verzendkosten + receptkosten of iets in die trant. Receptkosten varieert enorm maar vind dit wel erg duur.

Zoals het nu is aangeslagen is het echt specifiek voor het opsturen naar lab. Dat kost extra door de manier van verpakken, apart verpakkingsmateriaal en het aanmelden en invullen van de papieren.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 00:06

https://www.ad.nl/binnenland/een-huisdi ... ~ad8eeab6/

Een huisdier hebben wordt door buitenlandse investeringcowboys een luxe

Iedereen die weleens een huisdier heeft gehad, weet hoe gek je op een dier kunt zijn. Niet voor niets beschouwen veel mensen hun hond, kat of konijn als volwaardig gezinslid, waarvoor kosten noch moeite gespaard worden in geval van ziekte.

Marjolijn bijvoorbeeld vertelde op deze site dat zij, terwijl ze moet leven van een bijstandsuitkering, een rekening van 12.000 euro kreeg nadat haar kat Puk een ongeluk had gehad. Ze begon een crowdfunding. Een huisdierenverzekering afsluiten kan helpen om dit soort situaties te voorkomen. Maar dat is niet altijd een optie. Als je dier boven een bepaalde leeftijd is wanneer je het adopteert, bijvoorbeeld.

Dat dierenartsrekeningen de spuigaten uitlopen, is redelijk nieuw. Net als huisartsenpraktijken en tandartspraktijken, worden ook dierenartsenpraktijken steeds vaker overgenomen door buitenlandse investeerders. Ruim een kwart van de dierenartsenpraktijken is in de afgelopen zeven jaar opgekocht. En dat heeft gevolgen voor de prijzen, die niet wettelijk zijn gereguleerd

Praktijkeigenaren krijgen steeds vaker een zogenoemd ‘knock-out’-bod, een aanbod dat zoveel hoger is dan ze bij de verkoop aan een ‘gewoon’ iemand zouden ontvangen, dat velen overstag gaan. Marktleider in het opkopen van dierenartsenpraktijken is in Nederland IVC Evidensia. Een bedrijf dat over de pluizige ruggen van Nederlandse huisdieren miljoenenwinsten boekt, maar desondanks niet graag belasting afdraagt hier. Twee jaar geleden wist IVC Evidensia via een omweg 14,5 miljoen euro naar belastingparadijs Guernsey weg te sluizen, ontdekte NRC eerder dit jaar.

Huisdiereigenaren trekken aan het kortste eind. Zij zien de kosten elk jaar stijgen. Behandelingen worden daarnaast steeds complexer. Soms is dat nuttig, aangezien huisdieren daardoor beter geholpen kunnen worden dan vroeger, maar het heeft regelmatig vooral als doel de baasjes op kosten te jagen. Nóg een röntgenfoto, bloedonderzoek of MRI-scan, heeft niet altijd toegevoegde waarde, maar worden desalniettemin continu geopperd in de praktijken die winst in plaats van zorg als focus hebben, zo zeggen dierenartsen van de oude garde. Dit leidt al snel tot torenhoge rekeningen, van honderden of soms zelfs duizenden euro’s.

Dat is tragisch, want 3,6 miljoen Nederlandse huishoudens hebben een huisdier, waar ze waarschijnlijk erg gek op zijn. Door het gebrek aan prijsregulering en regels voor investeringscowboys wordt het hebben van een huisdier voor veel mensen een steeds grotere luxe.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 00:21

Verzekeren ? Leuk maar een aantal verzekeringen zijn van de investeringsmaatschappij die ook de klinieken opkoopt. Zie hier de marktwerking. Ook de leningen en hypotheken worden verstrekt door dezelfde investeerder. En de winst stroomt terug naar het buitenland .

Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:23

Eigenlijk begint dit een beetje op een soort van afpersing te lijken.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:04

Cookies schreef:
Eigenlijk begint dit een beetje op een soort van afpersing te lijken.

Dat niet maar wel een manier om zo veel mogelijk te verdienen over de rug van dieren. Dat gebeurt met sommige medicatie al jaren. Neem prascend, vroeger kon de da gewoon een zeer goedkoop medicijn, welke ook voor mensen werd gebruikt, voorschrijven. Het patent verviel en het middel kreeg een andere naam , werd gruwelijk duur en je hebt de keuze nu tussen kopen of inslapen . Ik heb de Nederlandse ceo gemaild met maar 1 vraag , waarom? Antwoord; Omdat het kan en je weet toch dat paarden duur zijn, dan moet je ze maar niet nemen. Prascend kost ongeveer 2 euro per tablet en daar zit 1000 % winst op. Terwijl er geen ontwikkelingskosten oid waren want het bestond gewoon en werkte bewezen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:15

Helaas door deze ontwikkeling met de kosten ben ik sinds vorige week hondloos na ruim 53 jaar met honden geleefd te hebben |( . Ik ga er kapot aan van de gedachte maar ik durf het financieel niet meer aan een hond te nemen. Hoe graag ik ook een oudje uit het asiel zou willen adopteren als de ergste pijn weg is vanwege de mogelijke dierenarts kosten durf ik het niet meer. Ik zou het niet aankunnen als ik een behandeling niet zou kunnen laten doen door geld te kort ;( gewoon uitermate prut dat het zover moet komen -O-

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:27

Saaams schreef:
Verpakkingskosten.
Het kwam gewoon in een simpel doosje met de postnl. Voor dat geld had ik op zn minst een gouden strik verwacht.

Ging enkel om dat doosje ventipulmin :+

Evidensia leverde dit…
[ [url=m/lFWe8p.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik begrijp niet zo goed als je bekend bent met astma en puffers waarom je niet gewoon ventipulmin in puffer van de apotheek haalt? Dan ben je voor €10 klaar met een recept van je dierenarts. Daar vragen ze vaak een euro of 15/20 voor.

Die verpakkingskosten rekenen de meeste klinieken bij iets versturen. Ik vroeg of een wormkuur verstuurd kon worden dat zou ook €15 ofzo gaan kosten.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:29

kimmie261 schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/een-huisdi ... ~ad8eeab6/

Een huisdier hebben wordt door buitenlandse investeringcowboys een luxe

Iedereen die weleens een huisdier heeft gehad, weet hoe gek je op een dier kunt zijn. Niet voor niets beschouwen veel mensen hun hond, kat of konijn als volwaardig gezinslid, waarvoor kosten noch moeite gespaard worden in geval van ziekte.

Marjolijn bijvoorbeeld vertelde op deze site dat zij, terwijl ze moet leven van een bijstandsuitkering, een rekening van 12.000 euro kreeg nadat haar kat Puk een ongeluk had gehad. Ze begon een crowdfunding. Een huisdierenverzekering afsluiten kan helpen om dit soort situaties te voorkomen. Maar dat is niet altijd een optie. Als je dier boven een bepaalde leeftijd is wanneer je het adopteert, bijvoorbeeld.

Dat dierenartsrekeningen de spuigaten uitlopen, is redelijk nieuw. Net als huisartsenpraktijken en tandartspraktijken, worden ook dierenartsenpraktijken steeds vaker overgenomen door buitenlandse investeerders. Ruim een kwart van de dierenartsenpraktijken is in de afgelopen zeven jaar opgekocht. En dat heeft gevolgen voor de prijzen, die niet wettelijk zijn gereguleerd

Praktijkeigenaren krijgen steeds vaker een zogenoemd ‘knock-out’-bod, een aanbod dat zoveel hoger is dan ze bij de verkoop aan een ‘gewoon’ iemand zouden ontvangen, dat velen overstag gaan. Marktleider in het opkopen van dierenartsenpraktijken is in Nederland IVC Evidensia. Een bedrijf dat over de pluizige ruggen van Nederlandse huisdieren miljoenenwinsten boekt, maar desondanks niet graag belasting afdraagt hier. Twee jaar geleden wist IVC Evidensia via een omweg 14,5 miljoen euro naar belastingparadijs Guernsey weg te sluizen, ontdekte NRC eerder dit jaar.

Huisdiereigenaren trekken aan het kortste eind. Zij zien de kosten elk jaar stijgen. Behandelingen worden daarnaast steeds complexer. Soms is dat nuttig, aangezien huisdieren daardoor beter geholpen kunnen worden dan vroeger, maar het heeft regelmatig vooral als doel de baasjes op kosten te jagen. Nóg een röntgenfoto, bloedonderzoek of MRI-scan, heeft niet altijd toegevoegde waarde, maar worden desalniettemin continu geopperd in de praktijken die winst in plaats van zorg als focus hebben, zo zeggen dierenartsen van de oude garde. Dit leidt al snel tot torenhoge rekeningen, van honderden of soms zelfs duizenden euro’s.
Die Evidensia betaalt dus niet eens belasting in Nederland maat verdient astronomische bedragen aan Nederlandse zieke huisdieren.
Dat is tragisch, want 3,6 miljoen Nederlandse huishoudens hebben een huisdier, waar ze waarschijnlijk erg gek op zijn. Door het gebrek aan prijsregulering en regels voor investeringscowboys wordt het hebben van een huisdier voor veel mensen een steeds grotere luxe.

Amber_anne

Berichten: 6952
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:37

karuna schreef:
Helaas door deze ontwikkeling met de kosten ben ik sinds vorige week hondloos na ruim 53 jaar met honden geleefd te hebben |( . Ik ga er kapot aan van de gedachte maar ik durf het financieel niet meer aan een hond te nemen. Hoe graag ik ook een oudje uit het asiel zou willen adopteren als de ergste pijn weg is vanwege de mogelijke dierenarts kosten durf ik het niet meer. Ik zou het niet aankunnen als ik een behandeling niet zou kunnen laten doen door geld te kort ;( gewoon uitermate prut dat het zover moet komen -O-


Ten eerste gecondoleerd Y;(

Het is een andere manier van dieren houden als je besluit om niet tot het naadje te gaan met behandelingen. Er zijn ontzettend veel mensen die geen duizenden euros investeren in hun dieren. En soms is het ook eerlijker naar het dier om het niet te doen.

Je kunt een dier nemen en besluiten hoever je wilt gaan, komt het bedrag erover dan laat je het dier inslapen. Voor een oud dier wat anders zijn leven slijt in een asiel zijn een paar goede jaren veel waard

Wij hebben het zelf gedaan met twee oudere bange cavia's. Die zijn hier gekomen met het idee dat ze een oude dag zouden hebben. We hebben ze 3 jaar gehad en toen ze slechter begonnen te worden (waarschijnlijk suikerziekte) hebben we ze beide in laten slapen.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:01

kimmie261 schreef:
Huisdiereigenaren trekken aan het kortste eind. Zij zien de kosten elk jaar stijgen. Behandelingen worden daarnaast steeds complexer. Soms is dat nuttig, aangezien huisdieren daardoor beter geholpen kunnen worden dan vroeger, maar het heeft regelmatig vooral als doel de baasjes op kosten te jagen. Nóg een röntgenfoto, bloedonderzoek of MRI-scan, heeft niet altijd toegevoegde waarde, maar worden desalniettemin continu geopperd in de praktijken die winst in plaats van zorg als focus hebben, zo zeggen dierenartsen van de oude garde. Dit leidt al snel tot torenhoge rekeningen, van honderden of soms zelfs duizenden euro’s.

Dit heb ik een dierenarts in mijn omgeving ook horen zeggen, wat ik me daarbij ondertussen afvraag: wordt de huidige generatie dierenartsen eigenlijk nog wel opgeleid om een diagnose te kunnen stellen zonder al die uitgebreide onderzoeken? Ik krijg namelijk steeds meer het gevoel dat de jongere generatie dat of niet meer kan (ze willen het bevestigd hebben met "harde" uitslagen voordat ze een uitspraak durven te doen), of niet meer wil... Maar dat is bij uiteraard nergens op gebaseerd, behalve hetgeen dat ik hoor en zie.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:23

Die uitgebreide onderzoeken bij sommige Evidensia en andere klinieken is ook ingeven door het feit dat de apparatuur betaald moet worden. Die is weer gekocht van geleend geld van dezelfde investeringsmaatschappij waar ook de kliniek van is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:33

Achterom schreef:
kimmie261 schreef:
Huisdiereigenaren trekken aan het kortste eind. Zij zien de kosten elk jaar stijgen. Behandelingen worden daarnaast steeds complexer. Soms is dat nuttig, aangezien huisdieren daardoor beter geholpen kunnen worden dan vroeger, maar het heeft regelmatig vooral als doel de baasjes op kosten te jagen. Nóg een röntgenfoto, bloedonderzoek of MRI-scan, heeft niet altijd toegevoegde waarde, maar worden desalniettemin continu geopperd in de praktijken die winst in plaats van zorg als focus hebben, zo zeggen dierenartsen van de oude garde. Dit leidt al snel tot torenhoge rekeningen, van honderden of soms zelfs duizenden euro’s.

Dit heb ik een dierenarts in mijn omgeving ook horen zeggen, wat ik me daarbij ondertussen afvraag: wordt de huidige generatie dierenartsen eigenlijk nog wel opgeleid om een diagnose te kunnen stellen zonder al die uitgebreide onderzoeken? Ik krijg namelijk steeds meer het gevoel dat de jongere generatie dat of niet meer kan (ze willen het bevestigd hebben met "harde" uitslagen voordat ze een uitspraak durven te doen), of niet meer wil... Maar dat is bij uiteraard nergens op gebaseerd, behalve hetgeen dat ik hoor en zie.


Dat snap ik wel. Hoevaak zie je hier op bokt wel niet voorbij komen dat aangeraden wordt om uitgebreid te gaan onderzoeken en “vooral te eisen dat er extra foto’s/ echo’s gemaakt gemaakt moeten worden” als bewijs voordat er behandeld kan worden. En mocht de dierenarts het uiteindelijk toch niet helemaal bij het juiste eind hebben dan is de betreffende dierenarts het zwarte schaap op internet. Ik snap dus wel dat ze harde uitslagen willen hebben.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:38

BigOne schreef:
Die uitgebreide onderzoeken bij sommige Evidensia en andere klinieken is ook ingeven door het feit dat de apparatuur betaald moet worden. Die is weer gekocht van geleend geld van dezelfde investeringsmaatschappij waar ook de kliniek van is


Maar als die apparatuur niet persee nodig is. Dan is het onzin om de klant daarvoor op te laten draaien.

Het is heel fijn dat het kan maar het zou een keuze moeten zijn en geen dwang.

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:24

Amber_anne schreef:
karuna schreef:
Helaas door deze ontwikkeling met de kosten ben ik sinds vorige week hondloos na ruim 53 jaar met honden geleefd te hebben |( . Ik ga er kapot aan van de gedachte maar ik durf het financieel niet meer aan een hond te nemen. Hoe graag ik ook een oudje uit het asiel zou willen adopteren als de ergste pijn weg is vanwege de mogelijke dierenarts kosten durf ik het niet meer. Ik zou het niet aankunnen als ik een behandeling niet zou kunnen laten doen door geld te kort ;( gewoon uitermate prut dat het zover moet komen -O-


Ten eerste gecondoleerd Y;(

Het is een andere manier van dieren houden als je besluit om niet tot het naadje te gaan met behandelingen. Er zijn ontzettend veel mensen die geen duizenden euros investeren in hun dieren. En soms is het ook eerlijker naar het dier om het niet te doen.

Je kunt een dier nemen en besluiten hoever je wilt gaan, komt het bedrag erover dan laat je het dier inslapen. Voor een oud dier wat anders zijn leven slijt in een asiel zijn een paar goede jaren veel waard

Wij hebben het zelf gedaan met twee oudere bange cavia's. Die zijn hier gekomen met het idee dat ze een oude dag zouden hebben. We hebben ze 3 jaar gehad en toen ze slechter begonnen te worden (waarschijnlijk suikerziekte) hebben we ze beide in laten slapen.


Maar ook doodnormale dingen worden duurder. Het is niet altijd iets waarbij het of behandeling of doodgaan js, maar wel waarbij behandeling nodig is voor comfort. Om hond dan in te slapen, terwijl de enige reden dan geld is is niet leuk en dan kies je voor geen dieren meer. Als jenal da zou vinden die inslaapt dan.

Ik kan ook geen dieren meer nemen, of alleen als ik afhankelijk blijf van anderen en dat is best zuur. Terwijl het met de prijzen van tijdje geleden wel had gekund

Sterkte karuna

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:00

dat het een heel zorgelijke ontwikkeling is staat buiten kijf. Dat de buitenlandse investeerders maffia daar een groot aandeel in heeft ook. Maarja....dat mag allemaal dus daar doe je vooralsnog niks aan.

En ja....het is geweldig dat er telkens meer mogelijkheden zijn, zowel vbw diagnostiek als vwb behandelen.
Maar dat zou, zo sta ik er in elk geval in, niet samen mogen gaan met een telkens hoger wordende (sociale) druk om altijd maar alles te doen om je dier in leven te houden. Dat is sowieso een beslissing die je voor jezelf neemt, en niet voor je dier. Dat denkt echt niet ohjee nu ga ik dood omdat mijn baasje geen duizenden euro's aan me uit wil geven. Een leven kost wat kost willen rekken kan veel dier onvriendelijker zijn.

Die druk komt ook vanuit de klinieken etc, dat is op zich te begrijpen omdat dieren genezen nou eenmaal hun werk, roeping, maar helaas inmiddels ook in veel gevallen hun verdienmodel is. En dat, die druk, vind ik bijna misdadig! Want juist dát zorgt er voor dat veel mensen een dierenartsbezoek uitstellen, met alle gevolgen van dien.
Niemand zou zich gedwongen moeten zien om zich te verantwoorden voor de keuze om een dier te laten gaan ipv te laten behandelen. Ongeacht de reden. Je moet er dus als eigenaar altijd zelf bovenop blijven zitten en dat kan heel lastig zijn.

Ons paard was verzekerd, maar is er toen hij 16 werd uitgegooid, want te oud. Maar die had naast de verzekering ook al zijn eigen spaarpot. Onze hond is wel verzekerd, met de huidige prijzen hebben we bewust gekozen om dat te doen ipv een spaarpotje. En gelukkig hebben we het financieel niet slecht. Maar afgezien van het geld, hangt het er maar net vanaf wat we in bepaalde situaties zullen beslissen. Daarbij laten we zeker niet alleen het financiele plaatje meewegen, maar vooral: hoe dierwaardig is een eventuele revalidatieperiode, en/of hoe dierwaardig is het bestaan daarna nog.
Paard wordt komend jaar 21 en staat nu op pensioen. Daar gaan we niet meer echt aan laten sleutelen. Niet omdat hij dat ons niet waard is, maar omdat hij een mooi leven heeft gehad, nu heerlijk staat te genieten in een kudde, en wij hem een zware behandelingen en/of een lange revalidatieperiode (in een box of op een postzegeltje) niet meer willen aandoen.
De hond is twee, gezond, en we doen er alles aan om hem zo te houden. Maar stel hij krijgt iets waardoor hij na een zware operatie een serieus lange tijd moet revalideren als in: bench rust en wat daarna komt, dan gaan we hard nadenken of we hem dat aan moeten en willen doen. Ook als hij daarna weer jaren mee zou kunnen.

Wat ik in zijn algemeenheid nog jammer vindt is de leeftijdsrestrictie die veel verzekeringen hebben. Of je kunt een te oud dier gewoon niet meer verzekeren, of het kan wel, maar tegen zulke hoge prijzen dat niemand daar aan begint. Jammer, voor de oudere dieren die in de asiels etc zitten, nog gewoon gezond zijn en nog jaren een fijn leven kunnen hebben én geven.

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:12

Ja, ik vind de prognoses en hoe het voor het dier is qua behandelingen en percentage herstel belangrijker als het geld. Natuurlijk is er een grens wat ik, zelfs met al het geld van de wereld, uit zou geven. Maar belangrijker is het herstel enzovoorts. Hoe dierwaardig idd. En per individu gekeken.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:49

Sandra_H schreef:
Die druk komt ook vanuit de klinieken etc, dat is op zich te begrijpen omdat dieren genezen nou eenmaal hun werk, roeping, maar helaas inmiddels ook in veel gevallen hun verdienmodel is. En dat, die druk, vind ik bijna misdadig! Want juist dát zorgt er voor dat veel mensen een dierenartsbezoek uitstellen, met alle gevolgen van dien.
Niemand zou zich gedwongen moeten zien om zich te verantwoorden voor de keuze om een dier te laten gaan ipv te laten behandelen. Ongeacht de reden. Je moet er dus als eigenaar altijd zelf bovenop blijven zitten en dat kan heel lastig zijn.

.


Dit inderdaad. Ik heb het gelukkig nog niet aan de hand gehad maar als ik in het weekend naar een Evidensia kliniek zou moeten, dan bekijk ik echt wel of het niet anders kan.
Ik ben daar toch wel realistisch in (misschien zullen andere mensen het ‘hard’ noemen).
Maar ik heb echt wel bedragen in mijn hoofd die ik acceptabel vind voor de genezing van een kat.

cjb
Berichten: 691
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:55

Wat mij vooral zorg baart is dat deze bedrijven dus genoeg kunnen lobbyen om verplicht verzekeren op de agenda te krijgen van de politiek. Onder het mom van we beschermen daarmee de minima.

Betekend dit dan ook dat verzekeringen geen dieren meer uit mogen sluiten?

Nu is het vaak nog, dat als een dier een bemerking heeft, je deze niet kunt verzekeren.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:53

Fitzroy schreef:
Dit inderdaad. Ik heb het gelukkig nog niet aan de hand gehad maar als ik in het weekend naar een Evidensia kliniek zou moeten, dan bekijk ik echt wel of het niet anders kan.
Ik ben daar toch wel realistisch in (misschien zullen andere mensen het ‘hard’ noemen).
Maar ik heb echt wel bedragen in mijn hoofd die ik acceptabel vind voor de genezing van een kat.


Ik heb het zelf gelukkig ook nog niet voor gehad, voor ons paard hadden we ook een fijne zelfstandige dierenarts. Maar zijn bejaardentehuis zit wel bij een Evidensiakliniek. Daar kwam ik achter toen hij een oogontstekinkje had (455 euro, tegenover hooguit 100 bij m'n eigen DA....). Als hij de volgende keer iets krijgt ga ik daar echt wel meer bovenop zitten.

En vwb hard of realistisch: persoonlijk vind ik het veel harder als je een dier met allerlei kunstgrepen laat leven omdat je hem/haar zelf niet kan missen of denkt dat dat nou eenmaal "moet", terwijl dat dier eigenlijk niet meer kan wat ie van nature zou moeten kunnen.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:35

cjb schreef:
Betekend dit dan ook dat verzekeringen geen dieren meer uit mogen sluiten?



Als het verplicht wordt lijkt het me niet.
Maar waarschijnlijk gaan ze gewoon heel veel dingen per dier uitsluiten. Dan betaal je je groen en geel aan de verzekering en kun je alsnog zelf voor de dierenarts kosten opdraaien.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:49

Mijn 17 jarige was gegarandeerd al jaren geleden door haar leeftijd uit de verzekering gegooid ondanks dat ze op haar artrose na fysiek gezond was tot pakweg twee maanden geleden een lichte hartruis. Maar de artrose medicatie was niet bepaald goedkoop, en haar wegwijs pilletjes ook niet :n dat had ik dan toch zelf moeten betalen. En witte herder met 13 denk ik ook niet verzekerd en die is het laatste jaar een erg dure klant geweest ivm bloedneuzen en artrose. Idem border collie greyhound. 16,5 waarvan twee operaties op 14 jarige leeftijd (knieoperatie en tumor verwijderen op een fysieke rotplek) zal vast niet vergoed zijn. :n

Ik durf het daarom niet aan. Als ik weer een duracel batterij tref die ook weer hoog bejaard wordt en ik kan dan niet meer financieel de kosten dragen. Pfff moet er niet aan denken dat je dan je dier moet laten doden of wegdoen als een kapotte broek. %) |( Nee dan begin ik er gewoon niet meer aan. :n