Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
7ofhearts

Berichten: 2832
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 08:48

Hoge dierenartskosten......we zijn het ook zelf schuld. We zijn gewoon veel meer een huisdier als een gezinslid gaan zien en zijn steeds moeilijker gaan accepteren dat de middelen die de dierenarts aanbood niet afdoende waren. Nee,wij wilden voor Pluto en Poes steeds steeds meer de zelfde mogelijkheden als die we voor onszelf verwachten. Wij zijn doorgeslagen met zń alle. In de hele dierenbranche. Eigenlijk is het van de ratten besnuffeld wat men koopt en uitgeeft aan het huisdier. Een gewone halsband en riem is niet goed genoeg meer. het beest wordt compleet aangekleed voor het überhaupt naar buiten gaat. lopend of in een wagentje..........met een wagentje, wat in en in triest is. Onze eisen richting dierenarts hebben als wildvuur om zich heen gegrepen. Vroeger had je de dierenarts die in een kamertje aan huis zijn praktijk had. Was het dier te ziek voor een standaard behandeling of werd het gecompliceerd omdat de dierenarts geen ruimte in huis had voor zijn eigen exclusievere apparaten dan kreeg je de keus om naar de Uithof in Utrecht te gaan of het dier in te laten slapen of in ieder geval rekening te houden met de naderende dood.
Maar de Pluto, Poes en zelfs Piet en Flap mogen niet meer dood.
Daar moet alles voor worden ingezet om ze vooral nog even bij ons te kunnen houden.
Als het beest dood gaat is de dierenarts weigert een behandeling dan is de dierenarts "niet goed "
Het is een puur U vraagt wij draaien.

Tja.......en nu zitten we op het punt dat die mentaliteit voor steeds meer mensen "pijn "gaat doen waar het de financieen betreft.
En zijn die dierenartsen ondertussen"gewend "geraakt aan het geld en de machtspositie die ze zich kunnen permitteren.
Krijg dat maar eens terug gedraaid.
Volgens de dierenartsen moeten alle dieren dan maar aan een ziekenkosten verzekering.
Dan veranderd er voor hen weinig.
Dierenverzekeraars worden eindelijk serieus gezien en "men "kan weer even verder.

Maar het is raar dat men wél kan accepteren dat Poes de dood vind in het verkeer, maar niet dood mag gaan aan de gevolgen van kanker.

lor1_1984

Berichten: 12057
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:19

Jij mag een wagentje te triest vinden, de hondenbuggy blijkt hier een gouden aanwinst te zijn.
Nu kan mijn Shih Tzu met warmer weer (hij kiept voor het eind vd straat om bij ±22°c of meer :x) of als hij weer eens rugpijn heeft gewoon mee op de lange wandelingen bijvoorbeeld. _/-\o_
Want mijn keesje moet wel kilometers maken om tevreden gehouden te worden.
Daarnaast dient de buggy als boodschappenkarretje, bagagewagen wanneer ik naar mijn ouders ga etc.
En nu mijn oppashond die absoluut niet alleen thuis kan blijven een achterhandverlamming heeft kan hij ook gewoon mee op de langere wandelingen.

Tevens is het een rijdende bench wanneer ik naar mijn ouders ga:
Honden los erin, kap dichtritsen en klaar.
En met warm weer ook voor de cavia's als die dan naar de dierenarts moeten.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:01

Tja, dit klinkt heel hard, maar dat betekent gewoon dat die dieren niet gezond zijn.
Serieus, een hond met een achterhand verlamming? Dat is toch niet dierwaardig?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:21

Een achterhandverlamming vind ik ook wel sneu.
Kan hij zich dan wel ontlasten? En zichzelf aan de achterkant goed schoonhouden?
Lekker rennen kan dus ook niet meer? Lijkt me dat ze dan ook gevoelig zijn voor doorliggen.

lor1_1984

Berichten: 12057
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:25

Als de oppashond niet herstellende was, was hij al ingeslapen.
Hij knapt dagelijks een beetje verder op, is vrolijk, eet goed etc dus hij krijgt de kans om weer te herstellen.
Herstelt hij niet genoeg dan kan hij alsnog geëuthanaseerd worden maar tot die tijd krijgt hij de kans om op te knappen.
En nee, ik beweer nergens dat hij en mijn Shih Tzu het toonbeeld van gezondheid zijn, enkel dat dat goede redenen kunnen zijn om een buggy te gebruiken. :)
Net zoals een ander een buggy of hondenkar aanschaft omdat de hond bejaard is en daardoor niet zover meer kan lopen maar wel graag nog mee gaat met de lange wandelingen.

Mijn Shih Tzu is veel te goed om de roze spuit in te duwen maar gaat ivm zijn gestel geen grote ingrepen krijgen, dus bijvoorbeeld een gecompliceerde pootbreuk wordt de keuze amputatie of euthanasie en ivm zijn rug wordt dat heel goed overwegen of een amputatie wel een goede optie is.
Wanneer hij weer epileptische aanvallen krijgt en daar met medicatie niet uit komt is het ook klaar.
Nu is hij ruim een jaar zo goed als aanvalsvrij, heeft 2 heel lichte aanvalletjes gehad in die tijd en die waren prima te herleiden naar te weinig rust/teveel drukte in te korte tijd zegmaar en binnen 2 minuten volledig over.
Ook is hij vd medicatie af, heb ik de grootste trigger (parasietenbestrijding) geschrapt voor zover mogelijk en is zijn dieet wat aangepast zodat ook zijn voedselallergie vrijwel geen probleem meer geeft.

lor1_1984

Berichten: 12057
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:29

Cayenne schreef:
Een achterhandverlamming vind ik ook wel sneu.
Kan hij zich dan wel ontlasten? En zichzelf aan de achterkant goed schoonhouden?
Lekker rennen kan dus ook niet meer? Lijkt me dat ze dan ook gevoelig zijn voor doorliggen.

Hij kan zich gewoon ontlasten, alleen de blaascontrole is iets verminderd maar met elke 2 uur op het grasveld zetten en wanneer hij bij mij is voor de zekerheid een luier (buikband idee maar dan van luierspul) om blijft hij 90% vd tijd droog.
Rennen lukt nu niet, lopen gaat steeds beter en door het huis heen scharrelen zonder omvallen/slepen/steun zoeken ook.
Geen doorligplekken oid, daar wordt goed op gecontroleerd. :)

En ja, het is heel sneu maar hij knapt dagelijks wel een beetje verder op dus voor nu blijft hij de kans krijgen verder op te knappen.
Stagneert dat kan er altijd nog besloten worden tot euthanasie.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:34

BeFunny schreef:
purny schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/artsen-pleiten-voor-verplichte-huisdierenverzekering-alleen-dan-kunnen-we-hoge-premies-drukken~a915c6e7/

Artsen pleiten voor verplichte huisdierenverzekering: ‘Alleen dan kunnen we hoge premies drukken’


Opzich ben ik voor.
Maar dus ook een verplichte basis dekking dan.
En dat er dan mensen zijn die enkel een basis verzekering hebben dat hou je dan. Dan zijn die dieren Iig verzekerd van basis zorg.


Wel toevallig dat veel huisdierenverzekering ook van Evensdina en Anicura zijn

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:04

Ik vind de post van 7ofhearts ook wel een beetje kort door de bocht maar ieder zn eigen mening.
Maar ik ben ook niet het type tis maar een dier hup spuit erin en volgende.
Als er kans is op herstel vind ik dat je die zorg als dat financieel haalbaar is uiteraard verplicht bent aan je dier.
Maar hier ook verzekerd want nu gaat alles prima financieel gezien maar wie zegt hoe ik er over een x aantal jaar voor zal staan.

En dat dierenartsen meer verdienen vind ik geen probleem maar dat is het hele euvel momenteel dat doen ze echt niet nu het gros is overgenomen door de grote ketens dat extra geld wat wij betalen beland echt niet bij mijn super fijne dierenarts die alles uit de kast haalt voor mijn dieren als dat haalbaar is.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:13

@7ofhearts
Zo zijn wij nooit geweest, maar ga maar eens met een zeer oude kat die in de laatste weken van zijn leven is naar een kliniek.. dan laten ze hem niet inslapen en wordt je raar aangekeken als je meldt: joh ik ga er geen (veel) geld meer instoppen voor die laatste tijd.
Dat mensen wel alles willen en ervoor betalen is hun goed recht, maar de mensen die wel een gewone rechtdoorzee arts en behandeling willen kan eigenlijk niet bij een kliniek.

Maar bij paarden is het wel vaak anders: paard ernstig koliek. Opties: opereren of in laten slapen; dan kun je wel kiezen voor in laten slapen.
Maar bij een kat met een ernstige aandoening die geholpen kan worden voor "maar" 4000E wordt inslapen niet als optie gezien (tenzij je gaat "zeuren").

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:15

cinniz123 schreef:
Ik vind de post van 7ofhearts ook wel een beetje kort door de bocht maar ieder zn eigen mening.
Maar ik ben ook niet het type tis maar een dier hup spuit erin en volgende.
Als er kans is op herstel vind ik dat je die zorg als dat financieel haalbaar is uiteraard verplicht bent aan je dier.
Maar hier ook verzekerd want nu gaat alles prima financieel gezien maar wie zegt hoe ik er over een x aantal jaar voor zal staan.

En dat dierenartsen meer verdienen vind ik geen probleem maar dat is het hele euvel momenteel dat doen ze echt niet nu het gros is overgenomen door de grote ketens dat extra geld wat wij betalen beland echt niet bij mijn super fijne dierenarts die alles uit de kast haalt voor mijn dieren als dat haalbaar is.

Nee, en die Evidencia blijkt ook geen belasting af te dragen in Nederland maar hun geld weg te sluizen naar Guernsey. Terwijl ze het wel verdienen aan onze Nederlandse huisdieren.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:36

Wat mij betreft bevestigd een aantal van jullie hier het gelijk van @7ofhearths juist.... wel alles op alles willen zetten, dan is het toch niet zo vreemd dat je op een gegeven moment tegen een financiële grens aanloopt? Een partij als Evidensia maakt hier gewoon misbruik, maar de oorzaak zit wel in ons doorgeslagen verwende consumentengedrag.
En ja, ik heb dus al een keer een kat met een deels verlamde achterhand in laten slapen. We hebben eerst gekeken of ze wat opknapte, besloten om geen foto's te maken omdat het eigenlijk vrij duidelijk was wat er aan de hand was. Toen ze na een paar weken geen verbetering liet zien is ze ingeslapen. Want een kat die haar behoefte gewoon laat lopen, dat vonden zowel wij als de dierenarts niet katwaardig. Bovendien sleepte haar staat ook over de grond, dat zou ook problemen gaan opleveren... bovendien was ze haar blije zelf niet meer. Dus ja, ondanks dat ze nog heel jong was, is ze ingeslapen.
Is dat makkelijk? Nee, ik heb zitten huilen als een klein kind en nu schieten me na zoveel jaar nog steeds de tranen in de ogen. Maar ik ben blij dat we de mogelijkheid hebben om onze dieren dergelijk lijden te besparen en vind het zorgelijk dat blijkbaar steeds minder mensen daarvoor kiezen.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:52

Maar dat aankijken en bij geen verbetering in laten slapen vind ik wel heel anders als meteen spuit erin. Daarom zeg ik ook, het ligt aan de prognose en hoe diervriendelijk en waardig het leven is daarna. Gaan ze herstellen zonder grote gevolgen ga ik zover als ik kan. Is de kans heel klein of blijven er grote beperkingen, dan niet.

En hier hebben de katten nooit buitengelopen, behalve in afgesloten tuin of ren. Deden mijn ouders al vanaf hun 1e huisdier, dus zo'n 50 jaar geleden. :') Want zowel zij als ik willen idd geen doodgereden dieren en dat betekent voor ons en in onze omgeving dus katten binnen of in eigen tuin houden. Staat wel los van wat we wel of niet zouden doen qua da behandelingen.
We hebben vorig jaar nog kat 2 weken elke dag naar de da gebracht vanwege blaasontsteking, maar geen medicijnen erin krijgen. Dus elke dag op en neer met bijbehorende kosten. Ja, ze was al oud maar kans op herstel zonder gevolgen enorm groot. Ook al vond ze de da vreselijk en dus stress, die korte tijd was het waard in onze ogen. Toen er enkele maanden later weer iets mis was, maar toen nieren geloof ik, wat niet zo makkelijk te verhelpen was hebben we haar in laten slapen, thuis. Want toen was de prognose de rest van haar leven alsnog meerdere keren per week naar de da zonder genezing. Had maanden kunnen rekken, maar wel stress en dus sowieso aflopende zaak. Dus weer idd prognose en daardoor geen behandeling want niet in belang van dier.

Moet wel zeggen dat enkele jaren geleden mijn hond s ochtends raar deed, meteen naar da terwijl er weinig te zien was. Ze kwispelde niet zoals normaal en kwam niet zelf van de bank. Bij da gevoelige buik dus doorgestuurd naar andere locatie voor onderzoek. S middags bleek het foute boel, tumor die gebarsten was ter plekke bij de da. (Of iig groeide die enorm snel. Van slanke hond s ochtends waar je qua buik niks aan zag naar hond met vreselijk overgwicht of 10 pups in de buik om te zien. Dus of vol aan het stromen en zou barsten of was al gebeurd tussen echo enndat wij er waren) Wij hebben haar in laten slapen ter plekke.
Het erge was dat de da aangaf dat we haat ook mee naar huis mochten nemen. Met risico dat die echt zou barsten en ze dus dood zou bloeden (want ruim half uur rijden met spoed). Ze raadde echt aan om in te slapen omdat dat het eerlijkste was, maar dat sommige mensen eerst nog afscheid wilde nemen thuis. Ik kon dat niet, hond was echt belabberd en het ging zo snel dat ik niet kon begrijpen dat mensen dat risico durfden te nemen. Dat vond ik idd niet in belang van het dier, maar hier was de da wel duidelijk in ookal kunnen ze je niet dwingen.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:24

Ik vind een hond met een karretje van de zotte. Ieder zijn mening. En ben het wel eens met de post van 7ofhearts. Ze zegt nergens dat je er meteen een spuit in moet stoppen. Maar eerst binnen de normale mogelijkheden oplossingen zoeken maar dan stopt het voor mij. Wil je wel alles uit de kast trekken, prima maar dan niet huilen dat je het niet kan betalen.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:37

Maar ondertussen wordt dat mogelijke erg weinig en zelfs dingen die heel simpel te verhelpen zijn wordt extreem prijzig. Daar hebben mensen problemen mee, dat je bij wijze een dier moet laten inslapen(wat niet kan want dan is er geen da die dat wil, maar behandeling kan ook jiet) omdat iets simpels al 400 euro kost.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:40

En dan komen we weer terug bij de oorzaak, hetgeen dat 7 ofhearts beschrijft. Vanwege al die apparatuur, extra assistentes etc zijn de kosten simpelweg opgedreven. Dat moet toch betaald worden he.

7ofhearts

Berichten: 2832
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:07

Achterom schreef:
En dan komen we weer terug bij de oorzaak, hetgeen dat 7 ofhearts beschrijft. Vanwege al die apparatuur, extra assistentes etc zijn de kosten simpelweg opgedreven. Dat moet toch betaald worden he.


En helaas is de gewone man hier nu weer de dupe van.
Maar nogmaals enigszins onze eigen “ schuld “
En het is echt niet zo wit zwart bedoeld als sommige denken, maar om nu alleen maar naar de dierenartsen te wijzen is net zo kort door de bocht.

En nee, er hoeft echt niet direct een naald in, maar hoeveel ik van mijn dieren hou, ik ga me niet in de schulden steken om ze kost wat kost in leven te houden.
Wat in de dierenzorg gaan we de zelfde kant op als met de humane zorg.
Je mag bijna niet meer dood gaan.
Men wordt door behandeld omdat het mogelijk is.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:23

Brainless schreef:
@7ofhearts
Zo zijn wij nooit geweest, maar ga maar eens met een zeer oude kat die in de laatste weken van zijn leven is naar een kliniek.. dan laten ze hem niet inslapen en wordt je raar aangekeken als je meldt: joh ik ga er geen (veel) geld meer instoppen voor die laatste tijd.
Dat mensen wel alles willen en ervoor betalen is hun goed recht, maar de mensen die wel een gewone rechtdoorzee arts en behandeling willen kan eigenlijk niet bij een kliniek.

Maar bij paarden is het wel vaak anders: paard ernstig koliek. Opties: opereren of in laten slapen; dan kun je wel kiezen voor in laten slapen.
Maar bij een kat met een ernstige aandoening die geholpen kan worden voor "maar" 4000E wordt inslapen niet als optie gezien (tenzij je gaat "zeuren").



Ik vind dit echt veel te zwart wit, op het moment dat jij als klant euthanasie wil bij een oudere kat in de laatste weken van zijn leven zijn er weinig dierenartsen die daar niet mee in stemmen. Of ze nou op een kliniek werken of niet...Heb je dat dan zelf 1 keer ervaren en geld dat dan gelijk voor alle dierenartsen die bij een kliniek werken of hoe moet ik dat zien?

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:47

remi schreef:
Brainless schreef:
@7ofhearts
Zo zijn wij nooit geweest, maar ga maar eens met een zeer oude kat die in de laatste weken van zijn leven is naar een kliniek.. dan laten ze hem niet inslapen en wordt je raar aangekeken als je meldt: joh ik ga er geen (veel) geld meer instoppen voor die laatste tijd.
Dat mensen wel alles willen en ervoor betalen is hun goed recht, maar de mensen die wel een gewone rechtdoorzee arts en behandeling willen kan eigenlijk niet bij een kliniek.

Maar bij paarden is het wel vaak anders: paard ernstig koliek. Opties: opereren of in laten slapen; dan kun je wel kiezen voor in laten slapen.
Maar bij een kat met een ernstige aandoening die geholpen kan worden voor "maar" 4000E wordt inslapen niet als optie gezien (tenzij je gaat "zeuren").



Ik vind dit echt veel te zwart wit, op het moment dat jij als klant euthanasie wil bij een oudere kat in de laatste weken van zijn leven zijn er weinig dierenartsen die daar niet mee in stemmen. Of ze nou op een kliniek werken of niet...Heb je dat dan zelf 1 keer ervaren en geld dat dan gelijk voor alle dierenartsen die bij een kliniek werken of hoe moet ik dat zien?


Onze kat was 17 jaar. Ze was dement. Snachts janken en liep soms alleen maar rondjes.
Ze waste haar zelf niet meer en door ouderdom erg mager. Nooit een volle kat geweest.
Ze was gewoon op.
De dierenarts wou nog bloed prikken. En allerlei onderzoeken doen.
Moest er echt op staan dat ze werd ingeslapen

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:00

Nou mijn dierenarts zou meteen zeggen. Ik ben het helemaal met je eens.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:35

remi schreef:
.Heb je dat dan zelf 1 keer ervaren en geld dat dan gelijk voor alle dierenartsen die bij een kliniek werken of hoe moet ik dat zien?

Ik zeg nergens dat dit geldt voor alle klinieken en hun DA-en, maar het is vaak wel zo dat ze eerder een duurdere oplossing adviseren ipv inslapen.

Helaas vaker meegemaakt bij verschillende klinieken.
Ik heb gelukkig nu een fijne HTK DA die gewoon meedenkt, echt niet zomaar laat inslapen maar goede opties geeft.

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:48

MyWishMax schreef:
Maar ondertussen wordt dat mogelijke erg weinig en zelfs dingen die heel simpel te verhelpen zijn wordt extreem prijzig. Daar hebben mensen problemen mee, dat je bij wijze een dier moet laten inslapen(wat niet kan want dan is er geen da die dat wil, maar behandeling kan ook jiet) omdat iets simpels al 400 euro kost.


Precies dit ‘de simpele behandeling’ die een rib uit je lijf kosten.
En om een simpel op te lossen probleem te moeten euthaniseren vanwege oplopend kosten vind ik echt te ver gaan.
Dierenartsen zijn er in deze niet beter van geworden,ik hoor juist verhalen over dieren moeten inslapen waar ze niet achter staan omdat er geen geld voor is en niet omdat het beestje niet beter kan worden.
Boze klanten uit onmacht.
Ik vind dat echt schrijnend.
Als de dierenarts die 24/7 klaar moet staan het krijgt is het nog prima maar dat is niet zo

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:01

Ik heb naar aanleiding van dit topic eens gekeken naar mijn eigen praktijk, maar die is/lijkt nog zelfstandig en zit in een (spoed) wisseldienst met andere praktijken in de buurt. 's Nachts in het weekend 'moet' je naar Utrecht (toch nog zo'n 40 km).

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:04

Achterom schreef:
En dan komen we weer terug bij de oorzaak, hetgeen dat 7 ofhearts beschrijft. Vanwege al die apparatuur, extra assistentes etc zijn de kosten simpelweg opgedreven. Dat moet toch betaald worden he.


En hun tijd. Een dierenarts kan maar 1 consult tegelijk doen.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:09

[quote="cinniz123"
Dierenartsen zijn er in deze niet beter van geworden,ik hoor juist verhalen over dieren moeten inslapen waar ze niet achter staan omdat er geen geld voor is en niet omdat het beestje niet beter kan worden.
[/quote]
Maar dat is toch altijd al zo geweest?
Vroeger werd daar gewoon makkelijker over gedaan (hond gebroken rug.. in laten slapen).
Nu is de mogelijkheid mri + rugoperatie.
Dus ja er is veel meer mogelijk om een dier te helpen en de overlevingskansen/herstel is veel hoger, maar daardoor ook de kosten.
Mijn paarden krijgen geen koliekoperatie of andere duren behandelingen. Worden ze geholpen? Absoluut, maar als de DA zou zeggen: opereren is een optie maar kost 10.000E, dan is het heel jammer voor het paard. Het is wel wat raar dat als je je paard laat inslapen ipv een dure operatie dat makkelijker wordt geaccepteerd dan het inslapen van een hond/kat die ene dure operatie moet.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:14

Als mijn hond wordt aangereden en dat gaat me 5000+ kosten ga ik dat niet doen en als mn kat uit het raam zou vallen met een gebroken heup laat ik die niet opereren. En als mn paard koliek krijgt komt er ook geen koliek operatie.

Zoals brainless zegt mijn dieren worden altijd geholpen en op dat moment wordt er niet bespaard, als dat terloops 1000 euro kost aan onderzoeken die REALISTISCH zijn is dat no problem maar er zijn grenzen als het gaat over extreme operaties en bedragen. Mijn kat gaat ook niet in een mri, realistisch gezien als dat nodig is, is het vaak iets wat niet te verhelpen is of erna komt weer een extreme behandeling met lage prognoses.