Welke hond past bij ons? Pomsky?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 13:21

MarlindeRooz schreef:
Dat je alleen al een designerhondje zonder voorspelbare karaktereigenschappen overweegt is al heel kenmerkend. Dat probeer ik te zeggen. :)


Maar dat weet je helaas met geen 1 hond.
Je zult echt in contact moeten met de fokker ben ik tot de conclusie.
De ouder honden zien etc.

Zo was ik ook een poosje terug met iemand in contact voor een labrador. Duidelijke brood fokker, kon me weinig vertellen over de ouders geen filmpjes etc. Wel een leuke hond om te zien

Onze zoektocht gaat nog weer verder. Bedankt voor alle informatie
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 21-12-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Welke hond past bij ons? Pomsky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:22

Wij hadden in het gezin een Markiesje. Toen door mijn ouders bewust uitgekozen op het gezinshond zijn en een makkelijk karakter. Nu is elke hond natuurlijk anders, maar hij was wel echt een droomhond qua gemak, tolerantie, baasgerichtheid en kindvriendelijkheid :+: Wellicht ook waard om naar te kijken?

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Welke hond past bij ons? Pomsky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:23

poeh dat verschilt zo met Pomsky's. Het is een kruising dus het gedrag zal altijd een stuk onberekenbaarder zijn dan dat je een specifieke ras neemt wat ergens om bekend staat. De ene pomsky neigt meer naar keeshond/pomeriaan, de andere naar een husky. Dat is van te voren niet te zeggen, dat maakt het zo lastig.

Maar ik zou gewoon ver van de pomsky vandaan blijven. Husky's zijn absoluut geen beginnershonden en vallen niet onder jouw eisen. Misschien dat je een leuke herplaatser vindt met een bekend karakter, maar gewoon niet aan een pup beginnen.

Akita's en soortgelijke rassen zou ik ook ver weg blijven. Ik heb er eentje in mijn ouderlijk huis gehad en het zijn absoluut geen beginnershonden en ik zou ze voor weinig mensen aanraden.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 13:26

Fair schreef:
poeh dat verschilt zo met Pomsky's. Het is een kruising dus het gedrag zal altijd een stuk onberekenbaarder zijn dan dat je een specifieke ras neemt wat ergens om bekend staat. De ene pomsky neigt meer naar keeshond/pomeriaan, de andere naar een husky. Dat is van te voren niet te zeggen, dat maakt het zo lastig.

Maar ik zou gewoon ver van de pomsky vandaan blijven. Husky's zijn absoluut geen beginnershonden en vallen niet onder jouw eisen. Misschien dat je een leuke herplaatser vindt met een bekend karakter, maar gewoon niet aan een pup beginnen.

Akita's en soortgelijke rassen zou ik ook ver weg blijven. Ik heb er eentje in mijn ouderlijk huis gehad en het zijn absoluut geen beginnershonden en ik zou ze voor weinig mensen aanraden.


Akita is ook geen optie. Was meer om te laten zien wat hij mooi vind. Karakter is uiteraard belangrijker

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 13:28

Snippergroen schreef:
Wij hadden in het gezin een Markiesje. Toen door mijn ouders bewust uitgekozen op het gezinshond zijn en een makkelijk karakter. Nu is elke hond natuurlijk anders, maar hij was wel echt een droomhond qua gemak, tolerantie, baasgerichtheid en kindvriendelijkheid :+: Wellicht ook waard om naar te kijken?


Markiesje had ik inderdaad ook gezien. Dat lijkt me ook een leuk hondje. Bedankt! Ik ga nog wat meer informatie over opzoeken. Hadden van de week toevallig een boek over een markies gehaald bij de bibliotheek.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Welke hond past bij ons? Pomsky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:04

Je zegt zelf al dat je veel verschillende verhalen hoort over Pomskys. Dat is precies wat iedereen hier zegt, want je kan van te voren niet zeggen of ze op de husky of de Keeshond gaan lijken qua karakter. Daarom zit er zoveel verschil in.

Als ik lees wat je leuk vindt zou ik ook eens kijken naar een Keeshond. Die heb je er in alle formaten (van de pomeranian/dwergkees tot een wolfsgrijze Keeshond) en kleuren. Ze zijn ook waaks, maar daardoor ook erg vocaal. Daardoor zijn ze misschien niet erg handig als je in een gehorig appartement woont.

Ik vind persoonlijk mooie langharige golden retrievers ook echt prachtige gezinshonden.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:11

LadyDaily schreef:
Snippergroen schreef:
Wij hadden in het gezin een Markiesje. Toen door mijn ouders bewust uitgekozen op het gezinshond zijn en een makkelijk karakter. Nu is elke hond natuurlijk anders, maar hij was wel echt een droomhond qua gemak, tolerantie, baasgerichtheid en kindvriendelijkheid :+: Wellicht ook waard om naar te kijken?


Markiesje had ik inderdaad ook gezien. Dat lijkt me ook een leuk hondje. Bedankt! Ik ga nog wat meer informatie over opzoeken. Hadden van de week toevallig een boek over een markies gehaald bij de bibliotheek.



Ook bij dit ras moet je rekening houden met lange wachtlijsten.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Welke hond past bij ons? Pomsky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:13

Wat mij een enorm leuke hond lijkt en ook wel geschikt bij kinderen: de Silken Windsprite.
Er was een topic over van bokker Warboel.
Ik zie dat ze al een poosje niet meer actief is, maar je kan het topic eens opzoeken.
Otje de Silken Windsprite
Heb er zelf dus geen ervaring mee, maar het topic destijds gevolgd en vond het zo’n leuk dier.

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Welke hond past bij ons? Pomsky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:37

Je vroeg waarom wij geen 2e jack wilden. Onze Jack Russel is ook een black en tan. In huis heel rustig, buiten energiek,ze is waaks, lief met de kids, kan heel goed loslopen. Opzich Klinkt dit perfect, alleen in vreemde omgeving is ze heel erg allert en vocaal. Bv op de camping. Dat is flink gehorig en slaat ze snel aan. Wij wonen thuis in een buitengebied op een boerderij, dus veel minder prikkels. Nu gaan wij graag kamperen en vinden het fijn als onze hond mee kan. Vandaar ook voor een ras gekozen wat over het algemeen weinig blaft. Onze Cavalier King Charles Spaniel, blaft zelden, is dan ook niet waaks.

Kooiker zou ik zelf niet doen. Ken er meerdere en die zijn toch vaak wel wat nerveus aangelegd. Niet fijn met jonge kinderen.

Als je niet te klein wilt, wel zacht aardig is misschien een Cocker Spaniel wel wat voor jullie.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:05

thequeensmum schreef:
Wat mij een enorm leuke hond lijkt en ook wel geschikt bij kinderen: de Silken Windsprite.
Er was een topic over van bokker Warboel.
Ik zie dat ze al een poosje niet meer actief is, maar je kan het topic eens opzoeken.
Otje de Silken Windsprite
Heb er zelf dus geen ervaring mee, maar het topic destijds gevolgd en vond het zo’n leuk dier.


Warboel is gewoon actief in dit topic.

Ts omdat je aangeeft een pomski op het oog te hebben zou ik vooral bij jezelf nagaan wat als je nou wel net een pomski treft met het ‘niet fijne karakter’ wat zou je dan doen?
Ik zou zelf nooit om de eerder genoemde redenen een pomski nemen.

Ik heb mijn rassen heel bewust gekozen maar ook ik heb er 1 getroffen waar ik minder mee op mn gemak buiten loop en dat is gewoon echt niet leuk het gemis naar mijn makkelijke gezelschaps hondjes is juist mede daardoor nog groter.
En ik kan wel zeggen dat ik door de jaren heen veel ervaring heb opgedaan in de honden.
Er zijn dan ook vrij weinig rassen waar ik voor zou kiezen.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Welke hond past bij ons? Pomsky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:29

Toen onze dochter 2 was en ons oud hondje overleed zijn we op zoek naar een nieuw familie lid gegaan. En we zijn bij een Koningspoedel uitgekomen.

Floki is lekker energiek buiten, houdt van flinke wandelingen, maar luisterd super goed en is erg slim. Hij was binnen 2 dagen zindelijk, is in huis lekker relaxed en lui :+
Met ons dochtertje ging het vanaf het begin super. Maar wij hebben ook vanaf het begin stricte regels voor haar neergezet.
Alhoewel Floki een Corona pup was en de hondenscholen dus dicht zaten toen hij nog puppy was hebben we nooit problemen met andere honden gehad en is hij een allemansvriend.
Dus misschien zou dit voor jullie ook een fijn gezinslid kunnen zijn.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:30

cinniz123 schreef:
thequeensmum schreef:
Wat mij een enorm leuke hond lijkt en ook wel geschikt bij kinderen: de Silken Windsprite.
Er was een topic over van bokker Warboel.
Ik zie dat ze al een poosje niet meer actief is, maar je kan het topic eens opzoeken.
Otje de Silken Windsprite
Heb er zelf dus geen ervaring mee, maar het topic destijds gevolgd en vond het zo’n leuk dier.


Warboel is gewoon actief in dit topic.

Ts omdat je aangeeft een pomski op het oog te hebben zou ik vooral bij jezelf nagaan wat als je nou wel net een pomski treft met het ‘niet fijne karakter’ wat zou je dan doen?
Ik zou zelf nooit om de eerder genoemde redenen een pomski nemen.

Ik heb mijn rassen heel bewust gekozen maar ook ik heb er 1 getroffen waar ik minder mee op mn gemak buiten loop en dat is gewoon echt niet leuk het gemis naar mijn makkelijke gezelschaps hondjes is juist mede daardoor nog groter.
En ik kan wel zeggen dat ik door de jaren heen veel ervaring heb opgedaan in de honden.
Er zijn dan ook vrij weinig rassen waar ik voor zou kiezen.


Ik bedoelde het topic over Otje

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:00

Konindpoedel bij ons in de straat is lief en speels.
Eigenaren balen dat hij regelmatig bananen in zijn oren heeft weg rent en niet terug wil komen.
Zo ken ik meer poedels die veel jachtdrift hebben.
Maar ook een poedeltjedie lief en gehoorzaam is.

Ras zegt heel veel. Maar niet alles.
Je goed inlezenen praten met mensen die een hond hebben is wel slim.

Beagle ken ik als een vriendelijke hond. Loslopen is lastig.
Cocker spaniel (die heb ik) geweldige hond maar eigenwijs en weinig will to please. Al deed ik agility met hem.

Terriers heb je ook al allerlei soorten en maten. Zijn wel zelfstandige honden.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:13

Oh, dat met weglopen herken ik helemaal niet en ik ken wel wat poedels inmiddels (we zijn regelmatig met een groepje poedels onderweg). Wij moesten bv extra oefenen bij de hondenschool om hem weg te sturen :+
Ons terriërtje is wel vaker uit de deur ontsnapt en dan de katten achteraan gelopen...die heeft dan wel bananen in de oren :+

Maar inderdaad, ras zegt niet alles en ik denk veel begint ook bij een goede fokker en goede informatie om het juiste maatje te kunnen vinden.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Welke hond past bij ons? Pomsky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:58

Ik zou zeker een keeshond overwegen met jullie wensen. Kan probleemloos los (hebben namelijk geen jachtinstinct en zijn heel erg georienteerd op de baas), is lief met kinderen en ook wat waaks.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:12

Ladyson schreef:
Ik zou zeker een keeshond overwegen met jullie wensen. Kan probleemloos los (hebben namelijk geen jachtinstinct en zijn heel erg georienteerd op de baas), is lief met kinderen en ook wat waaks.


“Wat” waaks is een onderschatting. Ze zijn erg waaks en laten dat graag horen. Maar baasgericht zijn ze zeker!

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:21

Lukasje schreef:
Ladyson schreef:
Ik zou zeker een keeshond overwegen met jullie wensen. Kan probleemloos los (hebben namelijk geen jachtinstinct en zijn heel erg georienteerd op de baas), is lief met kinderen en ook wat waaks.


“Wat” waaks is een onderschatting. Ze zijn erg waaks en laten dat graag horen. Maar baasgericht zijn ze zeker!

Bij onze pomsky is de laatste eigenschap zeer aanwezig. Volgt mijn moeder waar ze heen gaat, gaat voor het raam zitten als ze vertrekt. En loopt soms de trap op voor haar. :+

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Welke hond past bij ons? Pomsky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:29

Keeshond moet je wel tegen het gekef kunnen maar die zijn inderdaad ook erg leuk en baasgericht.

Een cocker spaniel zonder will to please? Dat is apart :D Misschien heb je de juiste motivatie nog niet gevonden.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:39

Lukasje schreef:
Ladyson schreef:
Ik zou zeker een keeshond overwegen met jullie wensen. Kan probleemloos los (hebben namelijk geen jachtinstinct en zijn heel erg georienteerd op de baas), is lief met kinderen en ook wat waaks.


“Wat” waaks is een onderschatting. Ze zijn erg waaks en laten dat graag horen. Maar baasgericht zijn ze zeker!


Hmm ik bedoelde meer dat ze onbekenden niet verscheuren.. :D

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:18

Majabeestje schreef:
Snippergroen schreef:
Wij hadden in het gezin een Markiesje. Toen door mijn ouders bewust uitgekozen op het gezinshond zijn en een makkelijk karakter. Nu is elke hond natuurlijk anders, maar hij was wel echt een droomhond qua gemak, tolerantie, baasgerichtheid en kindvriendelijkheid :+: Wellicht ook waard om naar te kijken?


Ook bij dit ras moet je rekening houden met lange wachtlijsten.


Klopt, wij hebben meer dan een jaar op de wachtlijst gestaan en momenteel is er zelfs een stop van een paar maanden.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:39

Mocht je voor een jack russell gaan dan zou ik kijken naar een ruwhaar. Daar zijn ook geremomeerde fokkers van die alles van de lijnen weten ( https://www.nvjrt.nl/# ) Ruw haar zijn ook echt super leuk voor het gezin. Ik zie ook dat er bij recente nestjes nog wat pups beschikbaar zijn. Misschien kun je eens kijken of het wat voor jullie is :)!

noor14

Berichten: 744
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: Welke hond past bij ons? Pomsky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:55

Ik heb niet alles gelezen dus weet niet of het al geopperd is, maar wat vind je van Engelse cockerspaniëls?
Dat zijn echt ideale gezins honden.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:52

welmoedz schreef:
Mocht je voor een jack russell gaan dan zou ik kijken naar een ruwhaar. Daar zijn ook geremomeerde fokkers van die alles van de lijnen weten ( https://www.nvjrt.nl/# ) Ruw haar zijn ook echt super leuk voor het gezin. Ik zie ook dat er bij recente nestjes nog wat pups beschikbaar zijn. Misschien kun je eens kijken of het wat voor jullie is :)!


Heb je ervaring met goede fokkers? Tips altijd welkom!

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Welke hond past bij ons? Pomsky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:03

Misschien is het al gezegd,maar ik zou even wachten tot je jongste 3 of 4 is.Onze dochter was 2 toen onze Maltezer kwam,super lief hondje,maar heeft in een onbewaakt moment haar gebeten.Gelukkig maar een heel klein litteken.Ik weet bijna zeker dat ze het hondje aan haar oren heeft getrokken en ze zat er op haar knieën voor.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:11

Toen mijn kind zo'n 2 jaar was wilde ik ook heel graag een hond, maar vond het niet het moment. Wilde dat hij in elk geval op basisschool zou zitten zodat hij niet verplicht elke wandeling mee moest.

Hij is nu 7 jaar en sinds een aantal maanden eindelijk onze pup! Kruising Beagle x king charles cavalier. Gaat echt geweldig en ben blij dat ik heb gewacht.

Denk dat je niet alleen moet kijken naar wat je wil, maar ook wat bij je (gezin) past. Ik vind grote honden geweldig, vroeger een Ierse wolfshond gehad. De hond die ik nu heb is wel echt "hond" (als in geen keffertje, al hebben we die er nu ook bij, geweldig, nooit gedacht), maar wel een fijn formaat.

Wat houd je tegen om voor een pomeriaan te gaan? Dat lijkt mij namelijk goed passen bij een gezin met kinderen. Het is echt een persoonlijke afweging en vind het goed dat je er zo over nadenkt.