Sinterklaas jeugdsentiment

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:28

Jolien87 schreef:
AmyII schreef:
Gebruiken ze eigenlijk elk jaar hetzelfde paard?


Bram had een vast paard, dat was Amerigo, oorspronkelijk in dienst van de bereden politie.
Met de komst van Stefan kwam er ook een nieuw paard, dat was Okki.
Dit jaar is er inderdaad weer een ander paard, zo te zien.

Ah, duidelijk!

Thanks!
Paardje deed het erg braaf vond ik.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:31

Janine1990 schreef:
Mag ik even zeggen dat ik Piet Snot zo zonder muts vind lijken op Howard Wolowitz? O:)

Vond ik ook al ja. Dat kapsel vooral...

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:27

Jolien87 schreef:
Leuk!
Ja, dat hadden wij destijds in Zwolle ook. Heel leuk om eens zo van dichtbij mee te maken maar je mist echt een hoop van wat er op televisie te zien is. Om te beginnen versta je al niets van de toespraken en gesprekken die de presentator met iedereen heeft door alle enthousiaste kinderen om je heen en het is ook nog eens stervenskoud. :')

Gelukkig kun je alles de volgende dag op de site van het Sinterklaasjournaal bekijken.

carineken

Berichten: 691
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:38

In België heb je het programma Dag Sinterklaas. die video band hebben we stuk gekeken, winter en zomer bij verveling, dag sinterklaas. De persoon die sinterklaas speelt (Jan Decleir) woont op mijn postronde, kwam ik per toeval achter. ik met bibberhandjes gevraagd of ik een selfie mocht maken . <:)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:40

Jan Declair is toch ook die man van Het paard van Sinterklaas?
Spoiler:
En ook de Sinterklaas :D

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:41

carineken schreef:
In België heb je het programma Dag Sinterklaas. die video band hebben we stuk gekeken, winter en zomer bij verveling, dag sinterklaas. De persoon die sinterklaas speelt (Jan Decleir) woont op mijn postronde, kwam ik per toeval achter. ik met bibberhandjes gevraagd of ik een selfie mocht maken . <:)


Wij keken dat ook altijd!
Alleen vond ik hem wel een enge sint O:)

Maar goed, dat vind ik ook van de huidige Nederlandse Sint, misschien mede door zijn flodder verleden _O-

Edit: Wel heel cool trouwens! Dat is pas sentiment!

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:38

Ik blijf het leuk vinden (heb net vanuit het buitenland de intocht terug gekeken). Het blijft gaaf.

Ik heb vroeger ook een paar keer te paard meegereden bij de intocht in Den Haag als lid van de "hofhouding" van Sinterklaas. Je gaat dan eerst heel in het geheim aan boord van een schip dat vervolgens op een paar kilometer buitengaats omdraait en met Sinterklaas aankomt in de haven van Scheveningen. Mijn ambitie was om de Sinterklaas van Den Haag te worden, maar die man zat (misschien nog steeds wel) te stevig in het zadel ;-). En ik woon nu een beetje te ver weg om die rol te spelen....

Ook hebben we wel eens meegedaan bij het vertrek van Sinterklaas (ook per boot) vanuit Hoek van Holland.

Dat alles is en blijft gewoon leuk voor jong én oud. Het verwatert helaas al een beetje, maar ik zou het heel erg jammer vinden als die traditie zou verdwijnen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:04

Wow, ze hebben vandaag even een blik SBS-mutsen open getrokken, of weet ik veel waar die dames allemaal van zijn.

Nee hoor, juist leuk dat ze dat doen.

*Gaat nu stoepkrijten*

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:24

Hè, getsie. Ik vind het Sinterklaasjournaal lang zo leuk niet meer nadat ik gister Dieuwertje bij DWDD heb gezien. Ik vond haar daar zo'n arrogante houding hebben. Hoewel ik het misschien inhoudelijk wel met haar eens ben gingen mijn nekharen toch overeind staan. Je zou gezien haar rol in het Sinterklaasjournaal toch meer een verzoenende toon verwachten, en niet eentje die het vuurtje nog eens even opstookt.

Heb je het niet gezien, ga dan vooral niet kijken. Is zonde van je 'beleving' van het Sinterklaasjournaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:28

Ik kijk sowieso niet meer naar DWWD. Zitten altijd dezelfde gasten. En Mathijs ben ik ook wel klaar mee.

Mijn dochter weet inmiddels wel hoe het zit maar zei gisteren bij het naar bed gaan dat ze toch nog wel een beetje in Sinterklaas gelooft. Vond ik zo schattig.

__nina

Berichten: 2772
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:44

Vanmorgen op school was alles weer in de sint sfeer, super gezellig :)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:13

SusanH schreef:
Ik kijk sowieso niet meer naar DWWD. Zitten altijd dezelfde gasten. En Mathijs ben ik ook wel klaar mee.

Mijn dochter weet inmiddels wel hoe het zit maar zei gisteren bij het naar bed gaan dat ze toch nog wel een beetje in Sinterklaas gelooft. Vond ik zo schattig.


Doen we dat niet allemaal nog steeds een beetje? <3

Het gaat uiteindelijk allemaal om de gedachte...

En ik hoop van harte dat al die pro-piet schreeuwerds zich een keer stil gaan houden. Ik ben geen anti-zwarte piet. In tegendeel. Maar het maakt het veel erger en bevestigt in mijn ogen alleen maar dat de mensen die het karakter zwarte piet als negatief ervaren gelijk hebben. Dat er nog steeds een taboe ligt op racisme.

Roepen dat iets niet zo bedoeld is, maakt een gevoel niet minder.
Vervolgens gaan roepen dat ze dan maar moeten 'oprotten naar hun eigen land' is een enorme achteruitgang...

Laten we eens luisteren. In the spirit of Christmas...
Wie Sinterklaas ook is, hoe zijn knecht ook tot stand is gekomen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:17

Ik was van de week in ons winkelcentrum (grootste van NH) en wat een tegenvaller eigenlijk.
Vroeger hing het altijd helemaal vol met sinterklaas versiersels maar nu is er amper wat en dat geld eigenlijk ook voor de AH in mijn buurt. Zo saai.

Ik zie zwarte piet graag maar opzich was ik ook wel tevreden met de huidige intocht. Gewoon een mix van wit/roet en zwart....daar kan ik wel mee leven. Beetje geven en een beetje nemen en dan hoop ik dat het feest weer leuk gaat worden
Misschien wat diverse bruintinten erin :){

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:00

Tsja het wordt er niet makkelijker op. We praten hier over jeugdsentiment, dat zijn gevoelens die we nu, nu we ouder zijn, nog hebben. We hebben een beeld van hoe het "hoort". Want zo was het vroeger. Dit heeft volgens mij te maken met identiteit. Nederland wordt steeds multicultureler en een deel van onze cultuur is dat we tolerant zijn. Iedereen mag doen wat hij wil want "zo is die persoon nu eenmaal". Maar.... als iemand ons zegt dat wij niet meer mogen doen wat we willen omdat het die persoon pijn doet, verdriet doet, irriteert dan.... dan stuit ons dat tegen de borst.

Er wordt gesproken over discriminatie, maar volgens mij moet er achter discriminatie een intentie zitten (doelbewust mensen discrimineren). Dat is nooit de bedoeling van de sinterklaastraditie geweest. Ook niet om terug te verwijzen naar slavernij. Volgens mij is er geen zinnig mens die vóór slavernij is.

Laten we alsjeblieft de huidige doelbewuste discriminatie en de huidige slavernij aanpakken!

Als de tegenstanders van Zwarte Piet willen dat alles in één keer verandert dan steigeren we. De naam van de belangrijkste groep tegenstanders van Zwarte Piet: "Kick Out Zwarte Piet" is allesbehalve constructief en vriendelijk. Ik zou ze adviseren een neutraler naam te nemen. Een geleidelijke verandering is veel acceptabeler. Wie mist nou echt de grote "gouden" oorbellen van, inmiddels, heel wat jaren geleden. Wie is er geshockeerd van het feit dat Zwarte Piet als aardig wat jaren geen giga grote rode lippen meer heeft? En wie vind het gek dat Zwarte Piet geen roe meer heeft? Ik denk eigenlijk niemand.

Maar, als je ineens grote groepen pieten blauw en groen en wit kleurt dan gaat het te snel. Ook voor mij eerlijk gezegd.

Met uitgesproken voorstanders en uitgesproken tegenstanders polariseert de boel en gaan mensen elkaar uitschelden en slaan (en met eieren en blikjes gooien volgens de politiek). Dat moet je niet willen. En al zeker niet in de 4 weken per jaar dat we met Sinterklaas bezig zijn. Als Rutte zegt dat die discussie (en protesten) niet op dit moment gevoerd moeten worden ind ik dat nog zo gek niet. En als er dan nog een stelletje raddraaiers (die zogenaamd vóór Zwarte Piet zijn en zogenaamd voetbalfans zijn), maar eigenlijk alleen uit zijn op herrie schoppen dan is het hek van de dam.

Als ik ergens in Afrika rondloop als enige blanke, dan word ik ook gediscrimineerd. Ik word nageroepen: witte, witte. Ik word gezien als geliefde huwelijks partner, want ik "ben wit en dus rijk". Ik bedoel maar.: discriminatie is van alle tijden en alle landen. Dat wil niet zeggen dat het acceptabel is, zeker niet als het opzettelijk gedaan wordt.

In die context willen winkeliers zich niet de vingers branden, lekker neutraal blijven. Ze moeten immers geld verdienen. Dat doen ze nu met Kerstmis en met "Black Friday". Mag die term dan wel? Doet dat niet denken aan de zwarte knecht van Robinson Crusoe? Je kunt overal wel wat achter zoeken......

Ik woon in het buitenland, Frankrijk. Als je dat land een beetje kent is het wel heel anders dan Nederland. En het is niet eens zo ver weg. Je hoeft alleen België maar door.

Ga ik me storen aan hun "rare" gewoonten? Ga ik me bijvoorbeeld storen aan het feit dat ze enorm veel aandacht besteden aan de eerste wereldoorlog (vooral de afgelopen 4 to 5 jaar) en bijna helemaal niet aan de tweede. Ga ik me storen aan een indrukwekkende militaire parade waar zelfs Trump jaloers op is? Ga ik me storen aan sommige rare eetgewoonten?

Nee, als ik dat niet wil zien, kijk ik er niet naar en doe ik er niet aan mee. Als ik het leuk/lekker vind doe ik er wel aan mee. En ondertussen eet ik nog gewoon drop, hagelslag en pindakaas, speel ik Sinterklaas met behoorlijk zwarte Pieten en kijk ik dagelijks naar het Sinterklaas journaal.

En eigenlijk vind ik dat het Sinterklaasjournaal heel creatief bezig is met "de" problematiek. Die helemaal geen problematiek zou zijn als iedereen een beetje gas terug neemt. Ik vond Diewertje's argumenten in DWDD eigenlijk ook heel redelijk.

En tot slot: als je het niet met me eens bent, nou, dat mag. Als je mij maar toestaat het wél met mezelf eens te zijn ;-)

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 01:26

pjotrg schreef:
Tsja het wordt er niet makkelijker op. We praten hier over jeugdsentiment, dat zijn gevoelens die we nu, nu we ouder zijn, nog hebben. We hebben een beeld van hoe het "hoort". Want zo was het vroeger. Dit heeft volgens mij te maken met identiteit. Nederland wordt steeds multicultureler en een deel van onze cultuur is dat we tolerant zijn. Iedereen mag doen wat hij wil want "zo is die persoon nu eenmaal". Maar.... als iemand ons zegt dat wij niet meer mogen doen wat we willen omdat het die persoon pijn doet, verdriet doet, irriteert dan.... dan stuit ons dat tegen de borst.

Er wordt gesproken over discriminatie, maar volgens mij moet er achter discriminatie een intentie zitten (doelbewust mensen discrimineren). Dat is nooit de bedoeling van de sinterklaastraditie geweest. Ook niet om terug te verwijzen naar slavernij. Volgens mij is er geen zinnig mens die vóór slavernij is.

Laten we alsjeblieft de huidige doelbewuste discriminatie en de huidige slavernij aanpakken!

Als de tegenstanders van Zwarte Piet willen dat alles in één keer verandert dan steigeren we. De naam van de belangrijkste groep tegenstanders van Zwarte Piet: "Kick Out Zwarte Piet" is allesbehalve constructief en vriendelijk. Ik zou ze adviseren een neutraler naam te nemen. Een geleidelijke verandering is veel acceptabeler. Wie mist nou echt de grote "gouden" oorbellen van, inmiddels, heel wat jaren geleden. Wie is er geshockeerd van het feit dat Zwarte Piet als aardig wat jaren geen giga grote rode lippen meer heeft? En wie vind het gek dat Zwarte Piet geen roe meer heeft? Ik denk eigenlijk niemand.

Maar, als je ineens grote groepen pieten blauw en groen en wit kleurt dan gaat het te snel. Ook voor mij eerlijk gezegd.

Met uitgesproken voorstanders en uitgesproken tegenstanders polariseert de boel en gaan mensen elkaar uitschelden en slaan (en met eieren en blikjes gooien volgens de politiek). Dat moet je niet willen. En al zeker niet in de 4 weken per jaar dat we met Sinterklaas bezig zijn. Als Rutte zegt dat die discussie (en protesten) niet op dit moment gevoerd moeten worden ind ik dat nog zo gek niet. En als er dan nog een stelletje raddraaiers (die zogenaamd vóór Zwarte Piet zijn en zogenaamd voetbalfans zijn), maar eigenlijk alleen uit zijn op herrie schoppen dan is het hek van de dam.

Als ik ergens in Afrika rondloop als enige blanke, dan word ik ook gediscrimineerd. Ik word nageroepen: witte, witte. Ik word gezien als geliefde huwelijks partner, want ik "ben wit en dus rijk". Ik bedoel maar.: discriminatie is van alle tijden en alle landen. Dat wil niet zeggen dat het acceptabel is, zeker niet als het opzettelijk gedaan wordt.

In die context willen winkeliers zich niet de vingers branden, lekker neutraal blijven. Ze moeten immers geld verdienen. Dat doen ze nu met Kerstmis en met "Black Friday". Mag die term dan wel? Doet dat niet denken aan de zwarte knecht van Robinson Crusoe? Je kunt overal wel wat achter zoeken......

Ik woon in het buitenland, Frankrijk. Als je dat land een beetje kent is het wel heel anders dan Nederland. En het is niet eens zo ver weg. Je hoeft alleen België maar door.

Ga ik me storen aan hun "rare" gewoonten? Ga ik me bijvoorbeeld storen aan het feit dat ze enorm veel aandacht besteden aan de eerste wereldoorlog (vooral de afgelopen 4 to 5 jaar) en bijna helemaal niet aan de tweede. Ga ik me storen aan een indrukwekkende militaire parade waar zelfs Trump jaloers op is? Ga ik me storen aan sommige rare eetgewoonten?

Nee, als ik dat niet wil zien, kijk ik er niet naar en doe ik er niet aan mee. Als ik het leuk/lekker vind doe ik er wel aan mee. En ondertussen eet ik nog gewoon drop, hagelslag en pindakaas, speel ik Sinterklaas met behoorlijk zwarte Pieten en kijk ik dagelijks naar het Sinterklaas journaal.

En eigenlijk vind ik dat het Sinterklaasjournaal heel creatief bezig is met "de" problematiek. Die helemaal geen problematiek zou zijn als iedereen een beetje gas terug neemt. Ik vond Diewertje's argumenten in DWDD eigenlijk ook heel redelijk.

En tot slot: als je het niet met me eens bent, nou, dat mag. Als je mij maar toestaat het wél met mezelf eens te zijn ;-)

_/-\o_ Een prachtpost! Ik ben ook zo iemand die vind dat alles bij het oude moet blijven, want, mijn prachtige herinneringen aan die tijd zijn me goud waard. Met wijlen opa en oma, de buurman die de zak voor de deur dropte en de deur er bijna uit sloeg terwijl mkjn vader uitgerekent op dat moment begonnen was met zijn jaarlijkse rondje stoeien met mijn broer en ondergetekende.

Nooit heb ik zwarte piet als slaaf gezien. En als er dan echt wat moet veranderen: dan graag langzaam.
Ik woon in een sint vrije omgeving, ik heb geen kinderen, maar ik hecht grote waarde aan mijn jeugdherinneringen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 02:12

Ik heb er misschien zelf de aanzet toe gegeven, waarvoor mijn excuses, maar zullen we proberen de wens van de TS te respecteren om De Discussie hier niet nog eens dunnetjes over te doen? Dat kan in een ander topic.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:18

Wat ik wilde aangeven is dat het jeugdsentiment (onderwerp van dit topic), zaken die ons na aan het hart liggen of die ons anderszins geraakt hebben. van belang zijn. We kunnen helaas de discussie niet negeren hoezeer we dat ook zouden willen. Maar goed, ik zal mijn mond verder houden in dit topic.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:07

Ik :')
En mijn kind ook maar die begrijpt daar ook de helft niet van :P

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:09

Ik schreef dus: Wie kijkt er eigenlijk nog meer voor het Sinterklaasjournaal naar Poesjes, en vindt dat ook hilarisch?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:09

Oh huh, ik reageerde op jouw post, maar nu is ie weggegaan? Nu staat het een beetje raar :P

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:12

Ja, ik heb er een zootje van gemaakt. Iets met modknopjes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:24

Nee poesjes kijken we niet maar vond het voorstukje erg lijken op een tv programma met cavia's wat vroeger op tv was.

Ik heb gister blauw gelegen om Jan en Helma. Hoop dat ze nog een keer voorbij komen :j :D

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:27

De mooiste sint herinnering die ik heb is bij mijn opa en oma. Die woonde op een grote boerderij, mijn opa had alzheimer en is kort daarna ook invalide geworden, en daarna zo erg dat hij ook niet meer kon praten. Dus dat speelt wel mee dat ik dit wel koester. ik geloofde niet meer in sinterklaas.

Ik en mijn nichtje waren aan het spelen in een soort van speelkamer die daar toen was. Vanaf die kamer kon je door een deur naar de schuur en van daaruit was dus net mijn opa naar buiten gegaan om de zak cadeautjes voor de deur te zetten <:) .

Wij wisten dat niet. Zagen dat die deur open was, en hadden die terug op slot gedaan. :Y)

Kon mijn opa niet meer naar binnen -O-. Dus hij is toen helemaal omgelopen, en dat is voor zo'n oud mens best een eind.

Wij waren lekker in die speelkamer binnen, komt opa aan: die was best boos op ons. Wij hadden geen idee wat we hadden gedaan. Later drong het tot ons door en hebben we er goed om kunnen lachen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:44

Gister niet gekeken, gelijk Jan en Helma gemist! Toch maar even terugkijken dan.

Ze hebben denk ik Poesjes ervoor geprogrammeerd omdat het een beetje hetzelfde concept is als het Sinterklaasjournaal. Een kinderprogramma met grapjes voor volwassenen. Ook worden veel personages gedaan door bekende comedians.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:15

Meestal zitten we nog te eten dan. Maar misschien toch eens kijken. Ja Jan en Helma moet je zeker terugkijken.